klasse Posted August 20, 2007 Report Share Posted August 20, 2007 I somras cruisade vi USA och hamnade i Nauvoo, Illionis under resan. Där fann vi att Jonathan Browning en gång bodde och det var där han började tillverka vapen. Senare flyttade han till Utah. Jag visste inte så mkt om mannen, men det visade sig att han är väl att tacka för det mesta i vapenväg idag. Eller, tacka o tacka är väl en tolkningsfråga. hans butik/fabrik/bostad. Här ser man hur kan gjorde pipan (vänster) och räfflorna (höger). Karln uppfann den räfflade pipan om jag minns rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 20, 2007 Report Share Posted August 20, 2007 Njae du tänker på hans son John Moses Browning. Han är däremot "skyldig" till bla M1911 .45 pistol och M2 .50 kulspruta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klasse Posted August 20, 2007 Author Report Share Posted August 20, 2007 Njae du tänker på hans son John Moses Browning. Han är däremot "skyldig" till bla M1911 .45 pistol och M2 .50 kulspruta. Hmm.. på "museet" fanns något diblom från en gammal amerikansk försvarsminister som sa att ingen bidragit med så mycket till usas försvarsmakt som jonathan browning. Men jag är inte så påläst. Intressant var det i alla fall. Tog 25 dagar att tillverka ett vapen. Han sålde det för $25 vilket med enkel matte gav $1 om dan. En spik kostade då 50cent :-S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted August 21, 2007 Report Share Posted August 21, 2007 [En spik kostade då 50cent :-S OT. Tveksamt om en spik kostar 50 cent idag.... Det motsvarar med dagens kurs 3,51 Sek. Slut OT //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klasse Posted August 21, 2007 Author Report Share Posted August 21, 2007 [En spik kostade då 50cent :-S OT. Tveksamt om en spik kostar 50 cent idag.... Det motsvarar med dagens kurs 3,51 Sek. Slut OT //Nisse En spik kostade DÅ (runt 1840) 50 cent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted August 21, 2007 Report Share Posted August 21, 2007 Tror att Bappelsinmannen gjorde en jämförelse med att en spik i dagens läge inte kostar 3,51 utan är mycket billigare. Således låter det väldigt dyrt. Går man in på denna sida: http://www.myntkabinettet.se/r%C3%A4knare.htm och går efter svenska mått skulle således en spik runt 1840 kosta 180 kronor i dagens mått enligt dina 50 cent. Säger inte att du har fel utan att det bara låter väldigt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klasse Posted August 26, 2007 Author Report Share Posted August 26, 2007 Tror att Bappelsinmannen gjorde en jämförelse med att en spik i dagens läge inte kostar 3,51 utan är mycket billigare. Således låter det väldigt dyrt. Går man in på denna sida: http://www.myntkabinettet.se/r%C3%A4knare.htm och går efter svenska mått skulle således en spik runt 1840 kosta 180 kronor i dagens mått enligt dina 50 cent. Säger inte att du har fel utan att det bara låter väldigt mycket. I Sverie har vi bra med järnmalm, så var väl inte fallet vid mississippifloden. Vi fick höra att de flesta brände deras hus om de skulle flytta just för att kunna behålla spikarna. Men vi kan väl konstatera att den var annorlunda då. Slut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 27, 2007 Report Share Posted August 27, 2007 Ett inlägg till som inte handlar om Browning och tråden låses å kastas! /Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted August 27, 2007 Report Share Posted August 27, 2007 Njae du tänker på hans son John Moses Browning. Han är däremot "skyldig" till bla M1911 .45 pistol och M2 .50 kulspruta. Hmmm - jag trodde att Colt tillverkade 1911. Har jag fatt det om bakfoten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 27, 2007 Report Share Posted August 27, 2007 Njae du tänker på hans son John Moses Browning. Han är däremot "skyldig" till bla M1911 .45 pistol och M2 .50 kulspruta. Hmmm - jag trodde att Colt tillverkade 1911. Har jag fatt det om bakfoten? Mycket riktigt så tillverkar bla Colt 1911. Men John Moses Browning ritade den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 27, 2007 Report Share Posted August 27, 2007 Njae du tänker på hans son John Moses Browning. Han är däremot "skyldig" till bla M1911 .45 pistol och M2 .50 kulspruta. Hmm.. på "museet" fanns något diblom från en gammal amerikansk försvarsminister som sa att ingen bidragit med så mycket till usas försvarsmakt som jonathan browning. Men jag är inte så påläst. Intressant var det i alla fall. Tog 25 dagar att tillverka ett vapen. Han sålde det för $25 vilket med enkel matte gav $1 om dan. En spik kostade då 50cent :-S Om du kollar på Nifelhels wikipedialänk så inser du nog snart att sonens uppfinningar knallat ner mången fler män än pappans... Kika bara på detta lilla dokumentet från juli 1923: http://www.pat2pdf.org/patents/pat1628226.pdf Men det är klart, päronet faller inte långt från äppelträdet, och det var väl pappans påverkan som fick lille John Moses att intressera sig för vapen, undrar dock vad de andra 18 barnen gjorde? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klasse Posted August 28, 2007 Author Report Share Posted August 28, 2007 (edited) Njae du tänker på hans son John Moses Browning. Han är däremot "skyldig" till bla M1911 .45 pistol och M2 .50 kulspruta. Hmm.. på "museet" fanns något diblom från en gammal amerikansk försvarsminister som sa att ingen bidragit med så mycket till usas försvarsmakt som jonathan browning. Men jag är inte så påläst. Intressant var det i alla fall. Tog 25 dagar att tillverka ett vapen. Han sålde det för $25 vilket med enkel matte gav $1 om dan. En spik kostade då 50cent :-S Om du kollar på Nifelhels wikipedialänk så inser du nog snart att sonens uppfinningar knallat ner mången fler män än pappans... Kika bara på detta lilla dokumentet från juli 1923: http://www.pat2pdf.org/patents/pat1628226.pdf Men det är klart, päronet faller inte långt från äppelträdet, och det var väl pappans påverkan som fick lille John Moses att intressera sig för vapen, undrar dock vad de andra 18 barnen gjorde? /E My bad, jag kände inte till sonen John när jag hörde allt om Jonathan, så när jag hörde John trodde jag det var kort för Jonathan. Mycket av Brownings ideer tillverkades på licens av andra företag, tex. Colt. Edited August 28, 2007 by klasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts