Jump to content

Batteriplats.

Recommended Posts

Det är B-plats som är "hjärnan" i haubitskompaniet. B-plats har samband med taktiske chefen t ex pansarskyttekompanichefen och givetvis pjäserna. För detta behövs olika sambandsutrustningar, ra 180 anslutning till TS 9000 och tråd i en del fall. Själva räknandet sköter SKjutElementRäknaren, SKER:en.

Så The_shadow ska vakta Batteriplaten?

Är det vanligt att skyttegrupper gör eldöver fall på batteriplatser?

Jag vet vem jag ska sikta på i så fall   moahahaha!! :P

Jag skall inte vakta någonting. jag ska försöka få pjäsarna att träff någonting ett par mil bort. skjutandet får närskyddet sköta. men om de inte klarar det så får jag väl sköta det också. :)

och skyttegrupper gör nog överfall på bpl rätt ofta. art är ju prio ett tillsammans med pansar.

fan. såg att du skulle in på A9. då ses vi :) eller jag ser dig innan det smäller och du ligger med pipande simfire väst... Hahahahahaha *gapflabb* :devil

jaja. hur länge ligger du inne? jag ligger 10 mån, med inryck i juni.

The_shadow, jag rekommenderar att du tar en titt i broschyren Arméns Materielhttp://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/armmat.pdf. I den finns ett par interiörbilder från ett bplatsfordon. På A8 använde vi batteriplatspansarbandvagn 3023 (bplpbv 3023.. dvs pbv 302), men jag tror ni på A9 använder batteriplatsterrängbil 1318 (bpltgb 1318... dvs tgb 13).

Jag kan inget om Bplats men fan va A9 sprang när vi slog på dom på Orkan....

För övrigt skall man va jävligt glad om man har deras stöd, dom sparkar rumpa, helt klart.....

Med vänliga hälsningar 1:a Jplut Grävlingsbataljonen K3

Kan jag inte uttala mig om, men det skall nog mycket till...

Skillnad på Utb. och beväpning vi har ju för i H-E så vi kan starta ett världskrig själva och vad har dom förutom kanonen???

AG90

prickskyttegevär 90

GRG

Kulspruta 58

Kulspruta 90

AK5B

GRtillsats

GRSPUTA

mm

+ att vi bara sysslar med strid/spaning hela GU

Men visst kan man få pisk..

1988 så trodde jag och min Stf att vi hade ett trosskomp framför oss och vi anföll, men det var ett BrigSk komp och jävlar vad spö vi fick...

Sorg!

Furiren kan mycket väl ha rätt, men jag ser ett tvivel i utgången om inte Plutonchef var idiot....

Men men, man vet aldrig det kan varit welander och då kan vad som helst hända...

Mvh Lt Ove K3

Och vi är inte bäst i världen och absolut inte sämst

P E R G I T E !

Tja, själv har jag ingen möjlighet att ta reda på sanningen närmare än så.

Men det är väl lite status i att slå en jägarpluton antar jag.

Sen så är det förmodligen bara e-pluton och möjligen NSKY på A9 som har någon chans överhuvudtaget att slå jägare i strid.

Tror inte min stackars ledningspluton skulle ha skuggan av en chans. Möjligen orsaka lite förluster.

Förlora värdigt. :)

Fick ett litet smakprov på hur det var att vara jägare en gång under utbildningen och kan direkt säga att jag skulle nog inte klara av det under en längre tidsperiod.

???