Dajo Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Någon som vet vad det är för utbildning som avses? SSG? http://www.expressen.se/nyheter/1.803932/supersoldaten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Tack för dagens skratt signerat Expressens Johan T Lindwall. Inte visste jag att man blir supersoldat av TAP:en. Den stora frågan i sammanhanget är dock vad man blir av stabsprogrammet. (Chefsprogrammet vågar jag inte ens tänka på.) /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roary Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Vart har han tjänstgjort för att få bli löjtnant i reserven? och är det TAP för reservare som är denna elitutbildning? för TAP för Yoff har mig veterligen genomförts varje år de senaste tre åren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted August 19, 2007 Author Report Share Posted August 19, 2007 Tack för dagens skratt signerat Expressens Johan T Lindwall. Inte visste jag att man blir supersoldat av TAP:en. Den stora frågan i sammanhanget är dock vad man blir av stabsprogrammet. (Chefsprogrammet vågar jag inte ens tänka på.) /mdn Enligt expressen så var det ju första gången på 3 år den gick. På mil.se fanns bilder från förra årskullen... Annan utbildning eller fel hos Expressen? När gick förra SSG kullen? Var inte det ca 3 år sedan det var antagning sist? Det har ju varit uttagning till SSG under våren i år... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Hur i helskotta har expressen fått TAP till "supersoldat"? Inte för att jag är superinsatt i allt sådant, men hur lyckas dom få det där att likna Hamilton? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Ok..... Nu sansar vi oss. Detta är Expressen vi talar om, nakenchockens skapare och lyckoporrens grundare. Journalister på detta media är naturligtvis lika trovärdiga som 3kr sedel, detta vet nu vid det här laget samtliga här. Låt nu detta självdö och irritera Er måttligt. Tänk pansartanks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Men det är ju helt uppenbart vad som pågår! Dunkla krafter i Försvarsmakten som motsätter sig 1980 års succesionsordning som tillåter kvinnlig tronföljd håller i hemlighet på att återupprätta Kronprinsens Husarregemente (K7), för att därefter genomföra en statskupp. Begriper ni inte det? (Var är foliehattsmileyn när man behöver den?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest svenne Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Hade han kommit med i SSG så hade det inte stått i Expressen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 sedan kan man alltid fundera på hur mycket hans namn har spelat in vid antagandet till utbildningen.... Men FM ser helt klart möjligheten till lite marknadsföring av den egna verksamheten. Alltså är prinsen bra att ha inom FM jmf med utanför Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Var en rolig artikel och först trodde man ju att det handlade om SSG. Men när man väl läst så verkar det snarare vara en "standard" kaptenskurs. Vet inte hur det är organiserat numer men det var ju inte direkt nåt speciellt tidigare så lär väl knappats vara nån "supersoldat" kurs. Att den inte hålls så ofta har ju ganska enkla skäl, finns en liten propp högre upp i systemet av officerare som inte kan komma någonstans och öka på mängden såna utan förband åt dem verkar fånigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted August 20, 2007 Report Share Posted August 20, 2007 Låt Tabloiderna vila i frid. Det är väl länge sedan någon läste ett ex av dessa för att få reda på fakta. Här gäller lösnummer och sensationshysteri!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted August 20, 2007 Report Share Posted August 20, 2007 Men det är ju helt uppenbart vad som pågår! Dunkla krafter i Försvarsmakten som motsätter sig 1980 års succesionsordning som tillåter kvinnlig tronföljd håller i hemlighet på att återupprätta Kronprinsens Husarregemente (K7), för att därefter genomföra en statskupp. Begriper ni inte det? (Var är foliehattsmileyn när man behöver den?) Så är det! Samtidigt sätts åter Adelsfanan upp med stöd från Tempelherrarna för att återta Östermalm och förbereda korståg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träsktrollet Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 (edited) Vad är det ni inte förstår? Prinsen skall gå Tap för reservofficerare, vilket han själv är. Denna utbildning har inte genomförts på ett antal år av olika skäl. Mer mystiskt än så är det inte... Edited August 22, 2007 by Träsktrollet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 (edited) Hum hum... Vad är TAP utbildning för något? Ja, det är fan inte SSG vi talar om... Det skulle aldrig stå i expressen och han skulle troligtvis inte få vara med eftersom alla paparazzis skulle undra vart han tagit vägen och WUPS så var en SSg medlem röjd, en kunglighet till på köpet... Nej, något SSg är det nog inte tal om. Vad har han gjort GU som förresten? Är ju inte alla befattningar som lär komma in på SSG eller? EDIT: Läste nu att han utbildats till båtchef på Rindö och är reservofficer. Källa: Expressen Verkar vara lite fel tjänst för en SSg soldat eller? De är väll mest jägare och sånt... Edited August 22, 2007 by Cesium Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 TAP= TAktiskProgrammte, dvs kaptens utb. När vi hade info om ssg så sa dom att det var fritt framför alla att söka bara dom var behöriga. Mer info: http://www.mil.se/article.php?id=10142 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 Den här tråden handlar om Prinsens kommande utbildning, inte om antagning till SSG. *Raderar inlägg* /Krook Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 Enligt expressen är detta en väldigt krävande utbildning för endast eliten medan det i denna tråden låter det som en rätt "average" utbildning och inte någon superhamiltonüber-utbildning. Hur krävande är den? Är det en elitsoldatsutbildning i klass med typ SSG? Vad exakt gör man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 Som svar på ovanstående frågor skriver jag nedanstående i fetstil så att ingen ska missa det. Ha det i åtanke när ni gör fortsatta inlägg i denna tråd. Expressens journalister, och då i synnerhet Johan T Lindwall, lever uppenbarligen inte i samma verklighet som vi andra. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 Nu vet jag att du är blå-gul och hela faderullan men... Varför kan du inte svara mer detaljerat än så? Det enda jag får ut av ditt inlägg att det inte är något speciellt med den utbildningen. Lite onödigt att bara snäsa av och trycka ner lilla mig sådär? Jag upprepar fråga eftersom den i allra högsta grad har med utbildningen att göra nu när det är fastställt vad för utbildning som avses: Hur krävande är den? Vad exakt gör man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 Nu vet jag att du är blå-gul och hela faderullan men... Undertecknar jag inte inlägget med "Blågul" eller liknande skriver jag inte på forumet som blågul, utan som vilken annan medlem som helst. Det enda jag får ut av ditt inlägg att det inte är något speciellt med den utbildningen. Lite onödigt att bara snäsa av och trycka ner lilla mig sådär? Vad jag svarade på var detta:Enligt expressen är detta en väldigt krävande utbildning för endast eliten medan det i denna tråden låter det som en rätt "average" utbildning och inte någon superhamiltonüber-utbildning. Vad jag försökte belysa med mitt svar var att sanningen ligger så långt ifrån Expressens version. Information om TAP (eller TU som det heter nuförtiden) finns redan länkad till i denna tråd, men jag kan avslöja att det handlar ganska mycket om vita skjortor och föreläsningssalar och ganska lite om fallskärmshopp över djungeln. Då så, åter till ämnet. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 Hur krävande är den? Vad exakt gör man? Den taktiska utbildningen syftar till att ge grundläggande kunskaper för att kunna tjänstgöra i nivån kapten. Första kursen som genomförs är utbildning i krigsvetenskap där utbildningen började på tisdagen. Studier i ledarskap, statsvetenskap, idrott och språk ingår också i utbildningen. Detta är sista året som utbildningen genomförs sammanhållen på detta sätt. Fr.o.m. nästa år kommer den enskilde officeren i samråd med sin förbandschef att skräddarsy en utbildning bestående av olika kurser som passar förbandets och den enskildes utbildningsbehov. Mer info:Taktisk Utbildning Appropå 3 år sedan så var det ju 3 år sedan som kadetter utbildades på Karlberg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 Innan vi drar iväg åt alla håll och kanter ang. TAP/TIP/TOP och annat som YO kan tänkas göra så kanske någon bör kika på vad det är för kurs Prinsen de facto skall gå. Expressen nämner exempelvis något i stil med "3 veckor i höst ... 3 veckor i vår" vilket mer lutar åt nivåhöjande kurs för reservofficer, vilket ju Prinsen, trots utbildningstid, faktiskt är. Nivåhöjande kurs till major börjar även den i närtid och har detta tidsupplägg. Så precis som Träsktrollet nämner tidigare, skilj på de olika kurserna. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seglande Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Enligt RumInt så går han på försvarshögskolan.. lät som att det kommer att bli mycket teoretiska studier.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts