krattan Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 nån som vet vart man kan inhandla rep? typ sånna som finns i gymnastiksalar. hellst i göteborgstrakten Link to comment Share on other sites More sharing options...
rnc Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 Jag hade samma tanke för ett par veckor sedan. Gick då till lokala "Lindbloms Marina" och kollade efter den typ av rep. Det fanns, och det kostade några hundra SEK per meter, så jag släppte den tanken. Jag hade behövt i alla fall ett par meter rep så det var otänkbart. Det är mycket möjligt att det finns billigare någonstans, men skillnaden kan väl knappast vara särskilt stor. Rep är ändå rep. Det kanske finns någon motsvarande butik nära dig? Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 Jag hade samma tanke för ett par veckor sedan. Gick då till lokala "Lindbloms Marina" och kollade efter den typ av rep. Det fanns, och det kostade några hundra SEK per meter, så jag släppte den tanken. Jag hade behövt i alla fall ett par meter rep så det var otänkbart. Det är mycket möjligt att det finns billigare någonstans, men skillnaden kan väl knappast vara särskilt stor. Rep är ändå rep. Det kanske finns någon motsvarande butik nära dig? Lycka till! Är det inte så att ett segelfartyg bara har 4 st. rep, resten är linor..? Topprep, fallrep..etc fyll på/korrigera. (Annars tror jag detta finns beskrivet i Sam Svenssons "Handbok i sjömansarbete") Där finns även beskrivning på kabelslaget tågvirke, ung. man tvinnar ihop 3-4 tunnare linor till en tjockare kabel.. *skönt att få bemästra lite* (såvida inte någon kommer med intelligentare förklaring..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 nån som vet vart man kan inhandla rep? typ sånna som finns i gymnastiksalar. hellst i göteborgstrakten Det tror jag att jag kan svara på. Du finner det du söker ca: 3½ mil norr om Gbg längs med Rv45 Ring och kolla med Repslagar Museet i Älvängen. Adress: Tågvirkesgränd, 446 37 ÄLVÄNGEN Tel: 0303-74 99 10 Deras hemsida finner du här: http://www.repslagarbanan.se Alternativt på Skillinge Skepsshandel som också dom säljer grövre hampa-rep. http://www.skepp.com/index.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squaddy Posted August 24, 2007 Report Share Posted August 24, 2007 Fråga på någon marina om dom har några överblivna trossar som ändå ska slängas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest koenigsegg88 Posted August 26, 2007 Report Share Posted August 26, 2007 På de yttre öar i skärgården på västkusten finns ofta flera iland flutna trossar ofta dugliga för att klättra i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.