Jump to content

MC vs Bil


Mattsson

Recommended Posts

Jag har haft en tanke nu ett bra tag nu om att skaffa A körkort och senare Mc. Dock så blir man avskräckt när folk säger att det är så förbaskat dyrt att äga och driva ett sådant typ av fordon.

 

Men är det så i verkligheten?

 

Jag menar: 90-95% av alla resor* som jag gör med bil är med migsjälv och ev en liten ryggsäck och en massa luft som egentligen inte gör någon nytta (förutom det mest uppenbara). Då borde det vara mer ekonomisk försvarbart att ha ett fordon (mc) där bara det jag behöver får plats, om man skull någongång behöva frakta något större så kan man låna en bil av släkt/vänner.

 

Vad anser ni som har erfarenhet?

 

*7mil tor

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Jag har haft en tanke nu ett bra tag nu om att skaffa A körkort och senare Mc. Dock så blir man avskräckt när folk säger att det är så förbaskat dyrt att äga och driva ett sådant typ av fordon.

 

Men är det så i verkligheten?

 

Jag menar: 90-95% av alla resor* som jag gör med bil är med migsjälv och ev en liten ryggsäck och en massa luft som egentligen inte gör någon nytta (förutom det mest uppenbara). Då borde det vara mer ekonomisk försvarbart att ha ett fordon (mc) där bara det jag behöver får plats, om man skull någongång behöva frakta något större så kan man låna en bil av släkt/vänner.

 

Vad anser ni som har erfarenhet?

 

*7mil tor

Det är bara att sätta dig och börja räkna. Jag börjar med några poster att jämföra med:

 

- Inköp, och beräknat pris vid försäljning. Slå ut skillanden mellan dessa som förlust för dig. Räkna på hur mycket du kommer att köra ta med det när du gissar värdeminskningen.

- Försäkring. Hör efter med försäkringsbolagen, be dem ge jämförande priser för sig vad gäller den slags bil du skulle vilja ha vs den slags MC du vill ha.

- Bensinkostnader. Jag har ingen aning vad en MC drar men det borde vara avsevärt mindre än en bil.

 

Andra får gärna fylla på med mer saker att tänka på. Så sätter du dig ned med papper och penna - eller Excel - och plussar ihop post för post och ser vad som är villigast för dig.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Mc KAN vara grymt dyrt, speciellt på försäkringssidan.

 

Ett tips där är att du som nybliven Mc-åkare köper en hoj med färre hästar än kilon dvs en försäkringvänlig hoj.

 

Handla en bra 400-500cc då har du även en som drar under 0,5 lit/milen antagligen.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt köp rätt sorts hoj om det ska bli billigare.

Alla mc drar inte lite bensin har kört min på som högst precis över 1,0 som bäst ca 0,5 allt beror som med bilar hur mycke du gasar!

Men ska du ha nått billigt köp inte sporthoj de är dyra men ack så roliga ,O

 

 

/Nicke med en CBR 1000 RR

Link to comment
Share on other sites

Nu kör jag fyrhjuling reggad som mc vilket kanske också kan vara ett alternativ. Betydligt trevligare med fyra hjul på vintern.

 

Inköp: 36'. Köpte en tre månader gammal linhai 260 . "bara" 260 cm3 men det räcker till 75-80 i standardutförande och det räcker

försäkring 2.400 helår och helförsäkring

räknar med ca 0.4- i förbrukning beroende på körstil

Link to comment
Share on other sites

Försäkring kan man med fördel kontrollera på vissa av bolagens hemsidor, t.ex. trygghansa, bilsport-mc och if (iaf för vissa märken).

 

Räkna dock med att 5000 kr om året för trafikföräkring anses som billigt om du är <24år och bor i storstad, och ja även billiga gamla hojar som knappt går i styrfart är dyra att försäkra om du är tillräckligt ung eller bor "fel"...

 

Jag har haft hoj i fem år och både sporthoj och supermotard samt att väldigt många i min omgivning kör hoj, nedanstående är hur jag har uppfattat nån form av snittkostnader. Allt beror såklart på HUR och hur LÅNGT man kör, men de flesta kör ca 500 mil per säsong och aningens "hårdare" än vad de gör i en bil.

 

Skyddsutrustning (ungefärliga min priser):

Hjälm - 2000 kr

Skinnställ - 5000 kr

Ryggskydd - 1000 kr

Stövlar - 1000 kr

Handskar - 500 kr

 

Serivce (görs hemma, tre ggr/år):

Olja - 1500 kr

Oljefilter - 300 kr

Övrigt - 1500 kr

 

Slitage (MAX två års livslängd):

Däck - 3000 kr

Drivpaket - 1500 kr

Övrigt - 1500 kr

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ser ut att kunna bli en dyr affär med allt, dock så har man hört om folk som har regga hojarna på sina föräldrar och därmed dra ner premien på försäkringen är det funkis att göra så eller blir allt bara fubar när det skiter sig?

 

Samt: Är fyrhjulig ett alternativ för den som vill spara pengar?

Det är väl lagligt att framföra en fyrhjuling med vanligt B körkort?

Och finns det några ovanliga B körkort? :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Hur är det på vintern med mc? Som jag tänker det finns det inte en chans att köra mc på vintern.

Då måste man ju ha ett annat färdmedel vintertid.

Kanske köper man då en bil som man kör året runt istället för att köra mc på sommarn och på vintern kanske åka buss?

Men jag vet inte, har inte tänkt på det förut men mc körs knappast vintertid va? :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Det behöver inte vara jättedyrt att ha en hyfsad landsvägsmaskin heller, men då får man räkna med att köpa en lite äldre hoj...

Själv har jag en Honda VFR -90, inköpspris 30000 (för 3 år sen), försäkring ca 3500/år för en helförsäkring.

Den drar ca 0,4 l/mil vid normal körning, men har ändå resurser för att ha lite roligt ibland.

 

Skulle aldrig komma på tanken att köra med den på vintern däremot.

Men visst finns det möjlighet att köra hoj på vintern oxo, men då är nog en offroadmodell mer att föredra (med dubbdäck).

Mig tilltalar det dock inte att sitta på en hoj när det är runt 0 eller några få plusgrader i en thermooverall och inte se ett skit för visiret är helt igenbeckat med all möjlig skit :lala:

 

Jag är av den åsikten att man inte kan skaffa sig en mc som ersättning till bil sålänge man bor i ett land som har vinter. Man kanske oxo ska tänka på olycksrisken vintertid, den är ganska hög när det är sommar och bra väder och det lär bli än värre att köra i typiskt svenskt vinterväder.....

 

Sommartid är det däremot perfekt att kunna köra förbi hela kön till gullmarsfärjan eller kön vid motorvägsbygget i Munkedal när man åker hem från jobbet :-P:clap:

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Jag känner rätt många som kompletterat fordonsparken med en EU-moppe för att kunna få ner körkostnaderna under sommarhalvåret. Några knäppskallar kör t.o.m då och då även vintertid. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Eu moppe, ett alternativ till mc?

 

Eller vad tycker folket?

 

Har själv en gammal skrotmoppe. Använder den främst för pendelkörande till och från staden.

Så om man bor en bit från publika transportmedel, så är moppe ett mykcet vettigt alternativ om man inte känner för att köra bil på halvlånga sträckor.

Beror helt enkelt på vad man primärt ska ha den till :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Spar man pengar genom att köra fyrhjuling? Svårt att svara på faktiskt. Man kan köpa en bil billigare men då drar den garanterat mer bensin och kommer att kräva mer meckande och reservdelar. Skaffar man sig å andra sidan en av de billigaste kines fyrhjulingarna så lär inte de hålla så länge heller ......

Försäkringsmässigt så betalar jag 2.400 för helförsäkring/helår på min fyrhjuling.

 

Sen tror jag starkt på fyra hjul på vintern. Känns bättre med ett i varje hörn på något vis. Nackdelen kontra bil är att en bil har en varm kupé. Så beroende på var i landet du bor så kan bilen vara ett svårslaget alternativ. Vet inte om det finns några begnade smart eller dylikt. De är fula som stryk men de fraktar rumpan rätt billigt

 

Fyrhjulingar kan vara registrerade på tre olika sätt

Terrängskoter: förenklat får de bara köras i egen terräng

Traktor: Kör var du vill men långsamt

MC: får iom att de har 4 hjul framföras med vanligt B-kort enligt gällande regler för mc

Sen förekommer oreggade maskiner också men de får bara framföras på inhängnat område. Utgå från att det inte går att ändra regtyp på en maskin

 

 

Har själv en mc reggad

Link to comment
Share on other sites

Det är inga större problem att framföra mc på vinterväglag. Det var i princip det enda jag gjorde under min vpl.

 

Däremot är civila hojar inte fullt lika lämpade som 258:an. Dock borde det vara fullt möjligt att finna lämpliga däck (Trelleborg Army, speciell gummiblandn för lägre temp) samt montera fästen för skidor a lá 258.

Det lär bli trixigare med gas/koppling/broms, men det borde inte ställa till ngra större problem.

 

Och, jag förutsätter ngtslags off-/allroadcyckel för vinterkörning. Du vill INTE ha ett smalt sprotstyre när det är halkigt. Crossroder blir så mkt bättre :)

 

//5526 - f.d krossmojje

Link to comment
Share on other sites

Eller vad tror forumiterna om detta då? Verkar vara hur kul som helst :ph34r:

II63 som i dagarna har köpt sig en motorcykel som 40 årskris istället för älskarinna. :D

 

Edit: skulle länka till en crosscart men det gick inte.

Link to comment
Share on other sites

Har haft några kompisar som tänkte som dig, efter en sommar var det bil som gällde igen, alternativt både och.

 

Dessa bor dock i en småstad med dårliga buss förbindelser med trakterna runt omkring.

 

JS

som ung och dum körde sin Puch Dakota året runt

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...