sportdykare Posted August 17, 2007 Report Share Posted August 17, 2007 När pappa hade använt datorn var allt som vanligt, han stängde av den. När jag sedan slog på den nästa dag var skärmen (plattskärm från dell som har fungerat utmärkt i flera år) helt plötsligt alldeles för blå och dessutom lite för mörk. Jag ställde om skärmens färger lite men lyckades inte få till det, jag testade att nollställa färginställningarna tillbaks till fabriksinställningarna (Factory Reset på engelska) men inget blev bättre. Nästa dag testade jag med att koppla in en annan skärm till datorn, bilden på denna skärm var helt OK, så det är fel på särmen, inte på datorn. Är det någon som vet/tror sig veta, vad som är fel och hur man ska åtgärd detta? Allt jag vill är att skärmen ska bli som förut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted August 17, 2007 Report Share Posted August 17, 2007 Sitter skärmen kopplad till datorn med en vanlig VGA-kabel? Då är en trolig orsak glapp eller brott i en sladd eller i ett stift i kontakten. Kontrollera och rengör. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 Du har antagligen tappat den röda VGA-kanalen (och har således bara grön och blå kvar). Den absolut vanligaste orsaken till detta fel är att någon av kontakterna på skärmkabeln har blivit skadad, alt att kabeln har blivit skadad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 Bytte du även kabeln när du testade med den andra skärmen ? Skulle det vara samma kabel så är det troligen skärmens röda strålkanon som pajat (dvs om det är en gammal crt-skärm), i det fallet är det bara be en bön att garantin inte gått ut alt slänga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted August 19, 2007 Author Report Share Posted August 19, 2007 Bytte du även kabeln när du testade med den andra skärmen ? Skulle det vara samma kabel så är det troligen skärmens röda strålkanon som pajat (dvs om det är en gammal crt-skärm), i det fallet är det bara be en bön att garantin inte gått ut alt slänga. Ja, jag bytte även kabeln när jag testade med en annan skärm. Jag ska testa en annan kabel så fort jag får tag på en (på den andra skärmen sitter kabeln fast och kan ej bytas ut), antagligen lånar jag någon kompis kabel.Det är inte en gammal crt-skärm, som jag skrev är det en plattskärm. Förresten, en sak jag tyckte var bra med mdns inlägg var att han (antagligen en han, flest killar på det här forumet) la in en länk som förklarade vad han pratade om (WGA-kabeln), nu visste jag ändå vad en WGA-kabel är, men detta är ändå ett bra sätt att vara extra tydlig mot sådana som inte är lika insatta i ämnet. Speciellt i trådar där man förklarar eller hjälper till med tekniska saker kan detta vara ett bra sätt att hjälpa andra att förstå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted August 21, 2007 Report Share Posted August 21, 2007 Om du inte har lyckats lösa det ännu kan du ta en titt på vad du har för färgtemperatur inställd på skärmen. Temperaturen mäts i kelvin, desto högre värde desto kallare färger. Jag rekommenderar att du har skärmen inställd på 6500K, du har den kanske inställd på 9300K. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted August 21, 2007 Author Report Share Posted August 21, 2007 Om du inte har lyckats lösa det ännu kan du ta en titt på vad du har för färgtemperatur inställd på skärmen. Temperaturen mäts i kelvin, desto högre värde desto kallare färger. Jag rekommenderar att du har skärmen inställd på 6500K, du har den kanske inställd på 9300K.Det där har jag redan testat och det blir inte bättre, jag ska testa att byta VGA-kabel, fast jag ska bara skaffa en... För övrigt ska jag säga att jag uppskattar att så många tar sig tid att hjälpa till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted September 15, 2007 Author Report Share Posted September 15, 2007 Först och främst ska jag säga att jag borde skrivit detta inlägg för en vecka sen, men bättre sent är aldrig... Jag har löst problemet genom att byta skärm, med andra ord var det av allt att döma fel på skärmen och inget annat. Någon moderator kanske också ska lägga till [LÖST] i rubriken också... Ännu en saga som slutade lyckligt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.