Jump to content

Hjälp med ett flygmärke

Robbis

Recommended Posts

Hej alla glada flygtokar!

Nu är man hemma igen efter semestern och vad hade man låg i lilla brevlådan då... jo ett kuvert som kommer från en fd pilot från F6.

Han kommer inte ihåg något om detta märke mer än att han fick det när han flög på 1a div mellan 1967-69.

Det känns som att det är i sammet, mörkmörk blå alt svag svart är färgen, guldtråd runt skölden.

Stl är bredd 7,5 cm och höjden är 10cm.

Är det någon här som vet något om detta märke ???

Snälla hjälp :happy:

F6.jpg

Nu är man hemma igen efter semestern och vad hade man låg i lilla brevlådan då... jo ett kuvert som kommer från en fd pilot från F6.

Han kommer inte ihåg något om detta märke mer än att han fick det när han flög på 1a div mellan 1967-69.

Kanske du kan få hjälp på http://luvenstrom.blogspot.com/

Eller det kanske är din sida? :D

Edited by Vapensmen

Den svarta färgen antyder att det skulle kunna vara 5:e divisionen om nu någon sådan fanns på F6 vid tillfället. (Om det var hans eget märke och han flög vid 1:a divisionen så stämmer ju inte detta).

Rovfågeln påminner om facktecknet för flygförare se

http://www.militarlagret.com/marken/swe-kl...s/F-13G_jpg.htm

och speciellt fältflygare, se

http://www.silvervingar.se/Marken.html (scrolla ner en liten bit).

Den svarta färgen antyder att det skulle kunna vara 5:e divisionen om nu någon sådan fanns på F6 vid tillfället. (Om det var hans eget märke och han flög vid 1:a divisionen så stämmer ju inte detta).

Rovfågeln påminner om facktecknet för flygförare se

http://www.militarlagret.com/marken/swe-kl...s/F-13G_jpg.htm

och speciellt fältflygare, se

http://www.silvervingar.se/Marken.html (scrolla ner en liten bit).

Humm.. tror du kan vara svaret på väg där...Märke för silvervingar eller motsvarande?? Alltså undoff som flög för det fanns väl fortfarande kvar på den tiden det talas om??

Ska bli intressant och höra om det finns någon som sitter på det "rätta svaret"

Piloten i fråga var inte navigatör eller så. Han innehar den "rätta pilotvingen"

Frågan är när gjordes märket med örnen som har en bomb under sig???

Kan "mitt" märke vara ett tidigt 1a div märke ??

Jag tror inte märket hänger ihop med givaren utan är något han kanske fått i sin tur. Beskrivningen av märkets kvalitet etc tyder, tycker jag, på ett blazer- eller kavajmärke. Vapenskjölden är väl såvitt jag kunnat läsa mej till F6 (F7 saknar stjärnorna o F9 hade Göta lejon på blåvit botten). Örnen är knappast FJS utan fältflygartecknet så som det såg ut på gradbeteckningar etc. Jämför också GFU-märket, längre ner på länken.

Min gissning är att det är ett kavajmärke för civilt bruk för fältflygare vid Västgöta flygflottilj som F9-piloten fått i något sammanhang, kanske bytt till sej.

Edited by Fanjunkar´n

Jag har ett märke från markfkomp på F15 för fältuniform och det är även det på svart filt, så jag tror inte det är ett blazer-märke.

Jag kan inte hitta min "Flyget på Karlsborg" men i den borde svaret stå att finna. Men enligt programmet för 50-års firandet så står det att man vakantsätter en div 1967, vilken senare utgår ur org, vilket borde innebära att det inte finns "jättemånga" så att färgen skulle betyda 5. div är nog inte troligt.

• 3 weeks later...

Det känns som att det är i sammet, mörkmörk blå alt svag svart är färgen, guldtråd runt skölden.

Stl är bredd 7,5 cm och höjden är 10cm.

Är det någon här som vet något om detta märke ???

Snälla hjälp :baskerPa:

*BILD BORTTAGEN*

Citera inte stora bilder! Nästa gång ryker hela inlägget.

/Vargas, BLÅGUL

Märket till vänster är:

Västergötlands landskapsvapen

Fågeln kan vara en:

Kungsörn

Grip

;-)

Edited by Vargas

Nu verkar det som om jag har fått klarhet i detta mysterium.

Hittade en trevlig äldre gentleman som tom flygit ihop med pilot jag fick detta märke av.

Här kommer hans svar :

Nu när jag ser detta märke kommer jag ihåg. Det är F6 flygande personal som stod bakom detta märke. Avsikten var att bära det på en klubbjacka. Iden kom säkerligen från Flygskolan i Ljungbyhed där det på mitten av 60-talet fanns ett sånt märke att köpa. Dock i silverfärg. Örnen är fältflygarörnen jämför äldre gradbetckningar för Flygelever, fältflygare. Har inget med FJS att göra.