Robbis Posted August 17, 2007 Report Share Posted August 17, 2007 Hej alla glada flygtokar! Nu är man hemma igen efter semestern och vad hade man låg i lilla brevlådan då... jo ett kuvert som kommer från en fd pilot från F6. Han kommer inte ihåg något om detta märke mer än att han fick det när han flög på 1a div mellan 1967-69. Det känns som att det är i sammet, mörkmörk blå alt svag svart är färgen, guldtråd runt skölden. Stl är bredd 7,5 cm och höjden är 10cm. Är det någon här som vet något om detta märke ??? Snälla hjälp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted August 17, 2007 Report Share Posted August 17, 2007 Kan det vara från F9 i Säve? Vilket lades ner 1969. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbis Posted August 18, 2007 Author Report Share Posted August 18, 2007 nope, det är F6´s vapen i övre hörnet. Däremot så fick jag en lustig tanke i går kväll.... kan det vara något äldre FJS märke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapensmen Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 (edited) Hej alla glada flygtokar! Nu är man hemma igen efter semestern och vad hade man låg i lilla brevlådan då... jo ett kuvert som kommer från en fd pilot från F6. Han kommer inte ihåg något om detta märke mer än att han fick det när han flög på 1a div mellan 1967-69. Kanske du kan få hjälp på http://luvenstrom.blogspot.com/ Eller det kanske är din sida? Edited August 18, 2007 by Vapensmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbis Posted August 18, 2007 Author Report Share Posted August 18, 2007 Tack för det tipset, men det är inte min sida. Däremot så har jag haft lite kontakt med luvenström via tradera. Jag söker vidare med eran hjälp där ute Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 snabb/vild gissning.. Personal som varit inblandad i fällning av fskj..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 snabb/vild gissning..Personal som varit inblandad i fällning av fskj..?? En bra tanke men det borde i så fall ha varit F13 elelr F7 som gjorde det på den tiden. Där hade vi de 2 TPflygdiv som sverige hade då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hener Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 Den svarta färgen antyder att det skulle kunna vara 5:e divisionen om nu någon sådan fanns på F6 vid tillfället. (Om det var hans eget märke och han flög vid 1:a divisionen så stämmer ju inte detta). Rovfågeln påminner om facktecknet för flygförare se http://www.militarlagret.com/marken/swe-kl...s/F-13G_jpg.htm och speciellt fältflygare, se http://www.silvervingar.se/Marken.html (scrolla ner en liten bit). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxgubbe Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Jag har lagt ut frågan på ett annat forum, så får vi se om du kan bli hjälpt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Den svarta färgen antyder att det skulle kunna vara 5:e divisionen om nu någon sådan fanns på F6 vid tillfället. (Om det var hans eget märke och han flög vid 1:a divisionen så stämmer ju inte detta). Rovfågeln påminner om facktecknet för flygförare se http://www.militarlagret.com/marken/swe-kl...s/F-13G_jpg.htm och speciellt fältflygare, se http://www.silvervingar.se/Marken.html (scrolla ner en liten bit). Humm.. tror du kan vara svaret på väg där...Märke för silvervingar eller motsvarande?? Alltså undoff som flög för det fanns väl fortfarande kvar på den tiden det talas om?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 F13G, är inte det Detachment Gotland..? Mystiken tätnar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbis Posted August 19, 2007 Author Report Share Posted August 19, 2007 Ska bli intressant och höra om det finns någon som sitter på det "rätta svaret" Piloten i fråga var inte navigatör eller så. Han innehar den "rätta pilotvingen" Frågan är när gjordes märket med örnen som har en bomb under sig??? Kan "mitt" märke vara ett tidigt 1a div märke ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxgubbe Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Inget definitiv svar än så länge, men som sagt, örnen gör ju att det verkar fallskärmsjägarinspirerat. Därför hänvisades jag till http://www.fallskarmsjagarna.org/news.php för att kanske få hjälp där. Har du prövat den sidan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbis Posted August 19, 2007 Author Report Share Posted August 19, 2007 Har kollat den sidan men inte hittat något på denna sida. Ska dock maila en kontakt på Garnisonsmuseumet i Karlsborg och se om han har någon aning om märket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 (edited) Jag tror inte märket hänger ihop med givaren utan är något han kanske fått i sin tur. Beskrivningen av märkets kvalitet etc tyder, tycker jag, på ett blazer- eller kavajmärke. Vapenskjölden är väl såvitt jag kunnat läsa mej till F6 (F7 saknar stjärnorna o F9 hade Göta lejon på blåvit botten). Örnen är knappast FJS utan fältflygartecknet så som det såg ut på gradbeteckningar etc. Jämför också GFU-märket, längre ner på länken. Min gissning är att det är ett kavajmärke för civilt bruk för fältflygare vid Västgöta flygflottilj som F9-piloten fått i något sammanhang, kanske bytt till sej. Edited August 19, 2007 by Fanjunkar´n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Jag har ett märke från markfkomp på F15 för fältuniform och det är även det på svart filt, så jag tror inte det är ett blazer-märke. Jag kan inte hitta min "Flyget på Karlsborg" men i den borde svaret stå att finna. Men enligt programmet för 50-års firandet så står det att man vakantsätter en div 1967, vilken senare utgår ur org, vilket borde innebära att det inte finns "jättemånga" så att färgen skulle betyda 5. div är nog inte troligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linnea Posted September 5, 2007 Report Share Posted September 5, 2007 (edited) Hej alla glada flygtokar! Nu är man hemma igen efter semestern och vad hade man låg i lilla brevlådan då... jo ett kuvert som kommer från en fd pilot från F6. Han kommer inte ihåg något om detta märke mer än att han fick det när han flög på 1a div mellan 1967-69. Det känns som att det är i sammet, mörkmörk blå alt svag svart är färgen, guldtråd runt skölden. Stl är bredd 7,5 cm och höjden är 10cm. Är det någon här som vet något om detta märke ??? Snälla hjälp *BILD BORTTAGEN* Citera inte stora bilder! Nästa gång ryker hela inlägget. /Vargas, BLÅGUL Märket till vänster är: Västergötlands landskapsvapen Fågeln kan vara en: Kungsörn Grip Edited September 6, 2007 by Vargas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbis Posted September 12, 2007 Author Report Share Posted September 12, 2007 Nu verkar det som om jag har fått klarhet i detta mysterium. Hittade en trevlig äldre gentleman som tom flygit ihop med pilot jag fick detta märke av. Här kommer hans svar : Nu när jag ser detta märke kommer jag ihåg. Det är F6 flygande personal som stod bakom detta märke. Avsikten var att bära det på en klubbjacka. Iden kom säkerligen från Flygskolan i Ljungbyhed där det på mitten av 60-talet fanns ett sånt märke att köpa. Dock i silverfärg. Örnen är fältflygarörnen jämför äldre gradbetckningar för Flygelever, fältflygare. Har inget med FJS att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts