Pinnen_ Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Snubblade förbi det här klippet: Och undrar vad det är för vapen? Jo jag hör att dom säger att det är ett Carl Gustaf de använder i början. Men har alltid trott att ett vanligt GRG m/48 kallades Carl Gustaf? Det där ser ut som en blandnig av GRG och pansarskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 (edited) En BILL-2/Robot 56 Robot 56 Edited August 16, 2007 by Vinceres Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 En BILL-2/Robot 56Robot 56 Det andra ja men det första de pratar om är inte en bill 2. Titta på främre delen av granatgeväret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Snubblade förbi det här klippet: Och undrar vad det är för vapen? Jo jag hör att dom säger att det är ett Carl Gustaf de använder i början. Men har alltid trott att ett vanligt GRG m/48 kallades Carl Gustaf? Det där ser ut som en blandnig av GRG och pansarskott. Mycket märkligt. Verkar vara ett m/86(baserat på det infällda kornets utseende) med något slags udda ammunition. Har sökt efter amerikansk am men kan inte hitta något som liknar det på filmen. Att det är ett CG råder det ingen tvekan om. m/48,m/86 eller M3? Vi får forska vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 (edited) Det där första vapnet ser onekligen skumt ut Jäklar vad det poppar vid 2:10. Gissar att besättningen dör. Edited August 16, 2007 by UAV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pinnen_ Posted August 17, 2007 Author Report Share Posted August 17, 2007 (edited) Det där första vapnet ser onekligen skumt ut Jäklar vad det poppar vid 2:10. Gissar att besättningen dör. Ja jag menar det, det ser ju ut som att dom applicerat någon sorts pansarskottsgranat längst fram på eldröret (tänker på vingarna, men jag ser också att den är för stor för att vara från ett pansarskott). Men det jag undrar framförallt om det nu är så, hur fungerar mekanismen för att avfyra den? Tändstiftet slår ju ner där bak innan slutstycket på ett GRG. Och klippet där dom "poppar" en stridsvagn såg jag i ett annat klipp någon länkade i en annan tråd om huruvida BILL och andra robotar skall ersätta pansarskott (Det var ingen besättning i just den stridsvagnen, men det förstod du nog själv ) Nåväl, för att klargöra det eventuella fortsättandet av den här tråden, det är det första vapnet i klippet vi diskuterar här. De andra robotarna som syns är ju redan identifierade. Så nu lämnar vi dom och väntar på att någon PV-guru kommer med svar ang det första... Edit: klargörande... Edited August 17, 2007 by Pinnen_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted August 17, 2007 Report Share Posted August 17, 2007 Det har diskuterats förut här på forumet (förvånad någon?) det är ett granatgevär med en ammunitionstyp som sverige aldrig köpt. Ammunitionen var delad och drivladdningen laddades bakifrån på normalt sätt och stridsdelen skjöts in framifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pinnen_ Posted August 17, 2007 Author Report Share Posted August 17, 2007 Det har diskuterats förut här på forumet (förvånad någon?) det är ett granatgevär med en ammunitionstyp som sverige aldrig köpt. Ammunitionen var delad och drivladdningen laddades bakifrån på normalt sätt och stridsdelen skjöts in framifrån. Haha, nej jag är faktiskt inte ett dugg förvånad. Ja då fick vi klarhet i det då. Antar att tråden är död. Blågul får väl avgöra om den ska vara kvar. Jag känner inget behov av att den är kvar iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts