Jump to content

Stölder

Berg

Recommended Posts

Ok, så, en grannes moped har blivit stulen, + att tjuven gjorde ett försök på min och misslyckades, vad har ni för tips så att det inte händer igen?

Jag tackar ödmjukast nej till inlägg i stil med "köp ett lås", "lås in den i garaget", "mopeder är skit ändå" osv.

Eftersom att jag bor i ett lägenhetsområde så är det svårt att sätta upp en kamera, då den skulle bli aktiverad ganska ofta.

Jag förstår inte vilka tips du vill ha eftersom du undanbeder de realistiska. Kameraövervakning blir ju dessutom olagligt, inte bara omständigt, om du sätter upp den på allmän plats. Du kan ju alltid skaffa ett larm.... Annars är det väl bara att sälja moppen för den lär ju alltid attrahera dem som inte kan köpa en egen.

Ett larm, det har jag inte tänkt på, har du något tips om larm?

edit: Förtydligande

Kolla i mc-butiker?

Men jag misstänker att dom tomtar som stjäl inte har en aning om att dom kan stöta på larm och så får du springa och larma av den hela tiden.

Rent elektroniskt är det ganska lätt att göra ett eget larm.

Magnetbrytare som sluter när magneten tas bort.

En brytare som sluter när en krets bryts.

Jag har inte IC-kretsnumren i huvudet men det finns ju sådana som sluter krets A om man bryter krets B. Med någon form av förstärkarlösning kan du få larm om någon ens petar på din moped.

Mikrobrytare under sätet, magnet till hastighetsmätare i hjulet, hjulet rullar och alstrar en spänning och larmet går.

Koppla en patron lila eller orange teaterrök så syns det att någon försöker ta den. Lite som smokecloak-systemet på Shell.

Rent elektroniskt är det ganska lätt att göra ett eget larm.

Magnetbrytare som sluter när magneten tas bort.

En brytare som sluter när en krets bryts.

Jag har inte IC-kretsnumren i huvudet men det finns ju sådana som sluter krets A om man bryter krets B. Med någon form av förstärkarlösning kan du få larm om någon ens petar på din moped.

Mikrobrytare under sätet, magnet till hastighetsmätare i hjulet, hjulet rullar och alstrar en spänning och larmet går.

Koppla en patron lila eller orange teaterrök så syns det att någon försöker ta den. Lite som smokecloak-systemet på Shell.

Jag måste få mer information om hastighetsmätaren, eftersom att han hade flyttat på mopeden (rattlåset var i, så jag vet fan inte hur han lyckades)(Vittnen säger att det var en kille i 16-17årsåldern)

Det finns cykeldatorer där givaren är en magnet som monteras i ekrarna och med hjälp av impulsen som skapas när magneten rör sig förbi en spole på framgaffeln får man den data som behövs.

I princip skulle ett sådant system funka till larm.

Om magneten rör sig förbi spolen skapas en elektrisk puls som triggar osv....

Larm finns på bla. scooter-attack.com startuning.se mfl. Vet inte hur dessa funkar då jag aldrig träffat nån med sådant instalerat i sin moped men det är nog det enklaste. Annars kan du väll tigga lite hos värden om att få ha mopeden i något föråd/liknande? Vet att vissa har lyckats med det så...

*snip*

Jag måste få mer information om hastighetsmätaren, eftersom att han hade flyttat på mopeden (rattlåset var i, så jag vet fan inte hur han lyckades)(Vittnen säger att det var en kille i 16-17årsåldern)

Hm du säger att han rullat iväg moppen. mitt förslag är att du låser med 3 lås. Rattlåset samt två gokända lås i var sitt hjul. moppar må vara lätta men man bär inte dem långt om hjulen är låsta. Tjuvar tenderar att vara som människor är mest man tar det som är lättast att sno. Försäkringsbolaget godkänner inte att moppen bara är låst med rattlåset vilket leder till bekymmer om de nu skulle lyckas.

@ Lethal_Impact

Det är inte att rekomendera då det räknas som misshandel alt. vållande till kroppskada då det finns både uppsåt och planering bakom. inget man rekomenderar alltså

II63

Edit: tillägg

Placera lite rakblad på några valda ställen, så tjuven börjar skruva på något och AJ! :happy:

Kanske tom olagligt, vet ej.

Låt bli det!

Det finns säkert små barn som kommer att titta

och känna på "farbrorns tuffa motorcykel".

• Forumsledning

Det mest uppenbara är annars att en rejäl kedja som du kan låsa fast i ett fast föremål (cykelställ, lyktstolpe, etc) eller åtminstopnde ett som är klumpigt (parkbänk, annan moped)

Om kedjan är stor och tung kan du eventuellt låta den ligga på din normala uppställningsplats låst i föremålet du sätter fast moppen i, samt ha ett annat bra smidigare lås/kedja med dig för låsning på tillfälliga uppställningsplatser.

Finns massor av larm med för rimliga pengar. Googlade och detta var första träffen.

http://www.alarmera.se/scooterlarm.htm

Placera lite rakblad på några valda ställen, så tjuven börjar skruva på något och AJ! :worthy:

Kanske tom olagligt, vet ej.

Var en kille som gjorde detta då hans extraljus blev stulna för tredje gången.

Tjuven fastnade rejält och kapade av ett finger. Domstolen räknade detta som

uppsåtligt och han dömdes. Om han fick villkorligt mins jag ej, men det är som

sagt inte att rekommendera.

OM det gäller att behålla saker som skruvas fast på bilar mm så rekommenderas

denna tråd där lagliga medel avhandlas.

/martinator

Jag tackar för alla tips, jag har nu bestämt hur jag ska gå tillväga, jag ska låsa in mopeden tillsammans med mammas bil, om jag nu behöver mopeden om den står innanför bilen så kan jag ju alltid backa ut den.

(halva meningen med denna tråd var att även andra skulla kunna be om tips :P )

Usch, blev så arg igår.

Utanför vårt fönster kör en moppe förbi, två passagerare. Dom uppför sig konstigt och tittar in i alla bilar. Jag går ut på loftgången, marknivå, 5-10 meter ifrån dom. Förmodligen ser dom mig inte.

Till slut stannar dom vid en bil - som står i en trevägskorsning, alltså den mest sedda bilen i hela grannskapet. Dom slår in ena bakrutan, tar en ryggsäck och drar iväg. Detta är alltså en solig söndag eftermiddag kl 17:20. Vad är det för fel på folk egentligen?

Jag förbannar mig själv för att jag inte var snabbare ut, för det var ju så uppenbart när dom tittade in genom bilrutorna. Men inte tror man att dom ska vara så j*vla fräcka att dom gör så, på den platsen, vid den tidpunkten. :)

Appropå stölder alltså.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...