kerran Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 Hej. Finns det några visuella skillnader på A32A och J32B i Lansen familjen som är lätta att se? På tex olika versioner av J35 Draken kan man se skillnader och det finns tydliga skillnader som är lätta att se även på AJ37 och JA 37. Har aldrig sett en A32A och J32 B stående precis bredvid varandra o direkt kunnat jämföra modellerna... MvH Kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 A32 har rektangulära luckor för akanmynningarna, J32 saknar luckor, och har därför ovala "urgröpningar" istället. Sen finns det skillnader i utformningen bak. Dessa är vad jag minns, men det kan finnas lite skillnader till i fråga om utformning av luftintag mm, men jag är inte säker.. det är trots allt 19-20 år sen jag var prao-flygmek på målflygkompaniet. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 A 32A har "ögonlock"s-motorutblås, J 32B fast. J 32B har större luftintag men det tycker jag är svårt att se om man inte ser dem tillsammans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban75 Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 I och med J32's kraftigare beväpning, 30mm vs 20mm, så har J32 större kanonmynningar och utbuktningar snett bakom dessa, A32 har (som tidigare nämnts) luckor för sina mynningar. Under nosen på A32 bredvid nosthjulsluckorna sitter även två strakes. J32 har en trubbigare bakkant på skevrodren. Detta för att överkomma vibrationer i hög underljudsfart. J32 är inte nämnvärt snabbare än A32, men dess betydligt starkare motor medgav att det var mycket lättare att nå höga farter, och J32 opererade oftare i hög fart jämfört med A32. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted August 16, 2007 Author Report Share Posted August 16, 2007 Hur är det med vapenbalkar? var det samma antal på A32A och J32B? Hade modellerna samma max startvikt eller skillde den sig åt? OM man får förmånen att någon gång titta ner i cockpit på A32A och J32B...är det då möjligt inne i cockpit se skillnad på piloten och navigatörens arbestsplatser i A32A och J32B? Har sett att pilotens arbetsplats i AJ37 och JA37 skiljer sig åt...det syns direkt. AJ cockpit ser betydligt med analog ut. Hur var det med S32C? Var den tekniskt "baserad på" A32A eller J32B eller en helt egenutvecklad version? Hade den någon beväpning...? Har tyvärr aldrig skådat S32C vare sig i luften eller på marken. MvH Kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Vilket intresse det fanns för Lansen helt plötsligt. Fler forum diskuterar just nu Lansen och skillnaderna mellan versioner: http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/arti..._Bj@246rn_F.xml Sven Stridsberg har skrivit en bok om Lansen. Jag minns inte om jag har läst den, och om jag har det så var det väldigt länge sedan. Den borde rimligen ta upp allt du behöver veta. Lättast finner du nog boken på ett bibliotek eller antikvariat nära dig. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted August 16, 2007 Author Report Share Posted August 16, 2007 Jag har letat efter Lansenboken som stridsberg skrivit, tyvärr utan framgång. Förmodligen är den slutsåld sedan länge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Vapenbalkar: http://www.canit.se/~griffon/aviation/text...sen.htm#weapons Startvikt: http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/32lansen.htm#data Cockpit: Olika, men inte så mycket som Viggens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5526 Viktor Ludvig Posted August 17, 2007 Report Share Posted August 17, 2007 SAAB 32 Lansen Greg Goebel public domain. Här kanske du kan finna mer information om fpl 32 Lansen. //5526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts