Jump to content

Visuella skillnader på A32A och J32B Lansen?

kerran

Recommended Posts

Hej.

Finns det några visuella skillnader på A32A och J32B i Lansen familjen som är lätta att se?

På tex olika versioner av J35 Draken kan man se skillnader och det finns tydliga skillnader som är lätta att se även på AJ37 och JA 37.

Har aldrig sett en A32A och J32 B stående precis bredvid varandra o direkt kunnat jämföra modellerna...

MvH Kerran

A32 har rektangulära luckor för akanmynningarna, J32 saknar luckor, och har därför ovala "urgröpningar" istället. Sen finns det skillnader i utformningen bak.

Dessa är vad jag minns, men det kan finnas lite skillnader till i fråga om utformning av luftintag mm, men jag är inte säker.. det är trots allt 19-20 år sen jag var prao-flygmek på målflygkompaniet.

/E

I och med J32's kraftigare beväpning, 30mm vs 20mm, så har J32 större kanonmynningar och utbuktningar snett bakom dessa, A32 har (som tidigare nämnts) luckor för sina mynningar. Under nosen på A32 bredvid nosthjulsluckorna sitter även två strakes. J32 har en trubbigare bakkant på skevrodren. Detta för att överkomma vibrationer i hög underljudsfart. J32 är inte nämnvärt snabbare än A32, men dess betydligt starkare motor medgav att det var mycket lättare att nå höga farter, och J32 opererade oftare i hög fart jämfört med A32.

Hur är det med vapenbalkar? var det samma antal på A32A och J32B?

Hade modellerna samma max startvikt eller skillde den sig åt?

OM man får förmånen att någon gång titta ner i cockpit på A32A och J32B...är det då möjligt inne i cockpit se skillnad på piloten och navigatörens arbestsplatser i A32A och J32B?

Har sett att pilotens arbetsplats i AJ37 och JA37 skiljer sig åt...det syns direkt. AJ cockpit ser betydligt med analog ut.

Hur var det med S32C?

Var den tekniskt "baserad på" A32A eller J32B eller en helt egenutvecklad version?

Hade den någon beväpning...?

Har tyvärr aldrig skådat S32C vare sig i luften eller på marken.

MvH Kerran

Vilket intresse det fanns för Lansen helt plötsligt.

Fler forum diskuterar just nu Lansen och skillnaderna mellan versioner:

http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/arti..._Bj@246rn_F.xml

Sven Stridsberg har skrivit en bok om Lansen. Jag minns inte om jag har läst den, och om jag har det så var det väldigt länge sedan. Den borde rimligen ta upp allt du behöver veta. Lättast finner du nog boken på ett bibliotek eller antikvariat nära dig.

/E