UAV Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Är Tu-95 det enda plan som har kvar skyttar ombord? I detta fall är det ju akterskyttar. På B-52 tog man ju bort den 20 mm akan som satt i aktern i början på 90-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 (edited) Är Tu-95 det enda plan som har kvar skyttar ombord? I detta fall är det ju akterskyttar. På B-52 tog man ju bort den 20 mm akan som satt i aktern i början på 90-talet. Ryssarna har väl kvar det på vissa transportplan. Såg en an-12:a häromveckan på Sturup exempelvis och där kunde man tydligt se vart det en gång har setat eller vart det är förberett för kanon montering. Sen kan jag tänka mig att kineserna har kvar några gamla kopior på rysskärror med kanon i häcken. Edited August 14, 2007 by Peo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted August 14, 2007 Author Report Share Posted August 14, 2007 (edited) Är Tu-95 det enda plan som har kvar skyttar ombord? I detta fall är det ju akterskyttar. På B-52 tog man ju bort den 20 mm akan som satt i aktern i början på 90-talet. Ryssarna har väl kvar det på vissa transportplan. Såg en an-12:a häromveckan på Sturup exempelvis och där kunde man tydligt se vart det en gång har setat eller vart det är förberett för kanon montering. Sen kan jag tänka mig att kineserna har kvar några gamla kopior på rysskärror med kanon i häcken. Bilder!!! Har inte Danne koll på detta? Edited August 14, 2007 by UAV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Vilket surt jobb... Fyller akter skytten någon annan funktion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 B52 har väl fortfarande aktermonterade KSP, men de kanske är fjärrstyrda från Cokpit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
w.a.p.e. Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Hade inte B-52 Ksp eller akan med 4 separata eldrör först, sen 20mm gatling, alltid bemannad från navigatörsutrymmet aldrig i "hytt"? IL-76 är väl oxå ett exempel på endast bortmonterade vapen med "hytten" kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted August 14, 2007 Author Report Share Posted August 14, 2007 Även om AAM kanske har gjort skytten nästan överflödig så borde ju skytten kunna skjuta ner bakifrån kommande AAM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
w.a.p.e. Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Känns inte som så hög PK på att pricka en jaktrobot om man nu ens upptäcker dem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Vilket surt jobb... Fyller akter skytten någon annan funktion? Ähh! Tag med dig en termos kaffe, någa mackor och en Gameboy så kan du nog få en ganska angenäm och ostörd flygning där bak. Tunga marin attack fygplanet Tu-22M3 Backfire har också en bakåtriktad akan. Dock TV styrd från cockpit. Vad den skall vara bra för? Fan vet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 (edited) Grodanboll: hehe, ja så kan man se på saken : Edited August 15, 2007 by Ignorance Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 hittade lite roligt om B52 tailgunners har Above Top Secret A few more from my father: My father was a B-52 crew chief during Vietnam. Oh the stories I've heard. He was at Anderson, and in Thailand during his time there. There was another crew chief who was a short timer. The B-52s at the time had quad .50s mounted as tail guns. There was an IR detector mounted with the gun, for when it was in automatic mode. He went out to work on his plane one night, when suddenly he heard a noise above his head. He took off at a flat out sprint, and heard *BOOM*BOOM*BOOM*BOOM*CLICK*CLICK*CLICK*CLICK* behind him. Someone had left the gun in automatic, and emptied all the ammo, except the four chambered rounds. When the gun sensed him on the IR sensor it did its job, and opened fire. He marched into the squadron commanders office, looked him right in the eye, and said "Sir, I'm not going on that flightline again until I get on that plane to go home." And he didn't until he got on the Pan Am DC-8 heading back to the World. _______________________________________________________________ Still in Vietnam: Up until the G model B-52, the tail gunner sat in the tail. The pressurization system had individual controls for the different compartments. This tail gunner was flying along, minding his own business, when he heard a noise by his foot. He looked down, and this giant rat was crouched by his boot hissing up at him. He spent the rest of the mission crouched on his seat trying to avoid the rat. When he landed, the ground crew asked him why he didn't just depressurize the compartment and kill the rat. He looked kind of sheepishly at them and said "Well, I was afraid the system wouldn't work right, and I wouldn't be able to repressurize and I'd be trapped in the compartment with the dead rat. And I'm terrified of rats." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 Om jag inte minns fel så har B-52 fyra .50cal Brownings upp till och med D-modellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 Opererade inte Aeroflot ett flera rysktillverkade civila trafikplans modeller...som var utrustade med utkik och skytt position då dessa enkelt skulle kunna användas av Sovjet Unionens flygvapen? Olika versioner av Tupelov... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-90 Posted September 5, 2008 Report Share Posted September 5, 2008 Opererade inte Aeroflot ett flera rysktillverkade civila trafikplans modeller...som var utrustade med utkik och skytt position då dessa enkelt skulle kunna användas av Sovjet Unionens flygvapen? Olika versioner av Tupelov... Hejsan! Eftersom Aeroflot (åtminstone fram till sovjetunionens fall, vet ej hur det är nu... Även om jag flög med dem 2002 och de då fortfarande hade hammare och skära som logotype!) var ett statligt flygbolag var samtliga civiltrafikerande flygplansmodeller där detta var möjligt utrustade med upphängningsanordning och plats för akterskytt. Precis som Du säger, för att kunna användas i militär "skepnad" om detta blev nödvändigt. Du har så rätt så kerran! /T-90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted September 5, 2008 Report Share Posted September 5, 2008 Känns inte som så hög PK på att pricka en jaktrobot om man nu ens upptäcker dem... Ryssarna har dock både remsgranater och fackelgranater till akan. Under det kalla kriget så skulle t.ex. MiG-29 ladda akan först med 30st remsgranater och sedan resten allmålsgranater. Tanken var att när NATO-jakten sköt sina Sparrow, så skulle man avfyra sina remsgranater (som briserade på tidsbrisad mellan det skjutande flygplanet och inkommande Sparrow) mot fienden, störsända och genomföra undanmanövrer bakom remsmolnet, i förhoppningen att man skulle befinna sig inom IR-jaktrobotsavstånd när Sparrow passerat förbi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted September 6, 2008 Report Share Posted September 6, 2008 Remsgranter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-90 Posted September 6, 2008 Report Share Posted September 6, 2008 Remsgranter? Nu är jag inte säker, men jag gissar på att det är radarstörande aluminiumremsor som flyger omkring i väldiga mängder då granaten briserar, som bildar moln som inte radar kan se igenom. Under andra världskriget släppte engelsmännen och amerikanerna mängder av aluminiumremsor vid vissa bombräder för att störa ut tysk radar. Projektet kallades "Window". Se bifogad länk med bild på en Lancaster som släpper just sådana remsor vid räd! http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Window_...ping_Window.jpg (Om jag har fel hoppas jag att någon rättar mig! ) M.v.h. T-90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
w.a.p.e. Posted September 6, 2008 Report Share Posted September 6, 2008 Larsson, intressant läsning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted September 7, 2008 Report Share Posted September 7, 2008 T-90 : jo men det känner jag till, ja tänkte mer om de var någon form utav spränggranat i "rems" liknande utförande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted September 7, 2008 Report Share Posted September 7, 2008 Så sparrow målbelystes inte med dopplerradar i senare versioner? Viggen som exempel i svenska flyvapnet hade en dopplerradar och denna skite i alluminiumremsor då dessa filtreras bort av elektroniken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted September 7, 2008 Report Share Posted September 7, 2008 (edited) Så sparrow målbelystes inte med dopplerradar i senare versioner? Viggen som exempel i svenska flyvapnet hade en dopplerradar och denna skite i alluminiumremsor då dessa filtreras bort av elektroniken. Gäller det även om målet kan lägga remsorna mellan sig och det belysande flygplanet, samtidigt som man manövrerat till en ortagonal (d.v.s. man ger inget dopplerutslag) kurs relativt det belysande flygplanet? Om det belysande flygplanet belyser målet genom remsmolnet, kan roboten särskilja radarekot från remsorna från radarekot från målet? (sett från roboten kommer ju dessa två punkter, d.v.s. målet och den belysta delen av remsmolnet att befinna sig i lite olika riktning) Hur som helst så kan det knappast skada att både manövrera undan, störsända och lägga remsor mellan sig och målet, jämfört med att bara manövrera undan och störsända. P.s. När målet är ett jaktflygplan d.v.s. En Backfire torde t.ex. få det svårare att hinna lägga sig ortogonalt. P.s.2. Är det någon om vet riktbegränsningarna på de olika ryska installationerna, d.v.s. B-29-kopian på Tu-95 m.fl. och den på Backfire? Edited September 7, 2008 by Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.