Jump to content

INFO: Byte av tjänst/befattning/förband

Recommended Posts

Jo jag antar att du har rätt. Tyvärr har jag svårt att känna mig glad över att bli uttagen när det handlar om en så, i mitt tycke, tråkig tjänst. Vet att det är rätt själviskt av mig att tänka så, men jag skulle verkligen vilja genomföra något som stämmer mer överens med den "klassiska" lumparbilden där man spenderar åtminstone lite mer tid i fält.

Har hört tidigare att det kan finnas chanser att byta när GSU'n dragit igång med eventuella avhopp och liknande. Tror ni det är något för mig att hoppas på?

Edited by Nissekatt
  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har hört tidigare att det kan finnas chanser att byta när GSU'n dragit igång med eventuella avhopp och liknande. Tror ni det är något för mig att hoppas på?

Hoppas kan man alltid, men det är verkligen inget att förlita sig på.

• 2 weeks later...

Jag blev inskriven som Insatssoldat/förare efter att jag överklagat,

men jag ska ringa in och höra ifall det finns möjlighet till byte till en

tyngre fysisk tjänst. Kan skriva hur det gick sen. :}

Går det förresten att få reda på vad de olika befattningarna hade för lägsta intagningsgräns i år

på något sätt? Lite irriterad över att inskrivningsförrättaren satte mig som skyttegruppbefäl

då jag till en början sa att jag ville vara soldat. Han lyckades däremot övertala mig, och det

gick som det gick. :lol:

Men skriver ifall jag lyckas byta! Skam den som ger sig :=o

• 2 weeks later...
Jo jag antar att du har rätt. Tyvärr har jag svårt att känna mig glad över att bli uttagen när det handlar om en så, i mitt tycke, tråkig tjänst. Vet att det är rätt själviskt av mig att tänka så, men jag skulle verkligen vilja genomföra något som stämmer mer överens med den "klassiska" lumparbilden där man spenderar åtminstone lite mer tid i fält.

Du blir nog inte gladare av att läsa denna artikel :rolleyes:

http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php...atum=2005-04-05

• 2 weeks later...
Är det stor riska att alla tjänster är fulla om man vill byta nu?

jag tänker på ngn av dessa:

Spaningsdykare

Röjdykare

Amfibiedykare

Spaningsdykare och amfibiedykare blir nog svårt då det inte finns några tjänster med de namnen. Finns väl bara fältarbetsdykare och röjdykare? Båda är kräver SANS, så ring till Pliktverket och kolla om du får lämna in en SANS i efterhand, finns troligtvis några test tillfällen kvar.

/Nyllet

Spaningsdykare

Röjdykare

Amfibiedykare

Spaningsdykare och amfibiedykare blir nog svårt då det inte finns några tjänster med de namnen. Finns väl bara fältarbetsdykare och röjdykare? Båda är kräver SANS, så ring till Pliktverket och kolla om du får lämna in en SANS i efterhand, finns troligtvis några test tillfällen kvar.

/Nyllet

Haha okej då blir det svårt, bara det att jag hörde att de fanns.. Läste även om något som hette armédykare (?)

Har skickat ett mail till pliktverket men kommer att ringa dem imorgon och hoppas på det bästa!

Kan väl inte vara så svårt för dem att ordna mig en extramönstring där, när mina värden var så bra?

Spaningsdykare

Röjdykare

Amfibiedykare

/Nyllet

Haha okej då blir det svårt, bara det att jag hörde att de fanns.. Läste även om något som hette armédykare (?)

Har skickat ett mail till pliktverket men kommer att ringa dem imorgon och hoppas på det bästa!

Kan väl inte vara så svårt för dem att ordna mig en extramönstring där, när mina värden var så bra?

Armédykare är en äldre benämning på fältarbetsdykare. Så som jag har förstått det så används termen fortfarande inofficiellt. Vet inte hur svårt det är. Jag har hört att man måste begära SANSen på själva mönstringen, men det borde inte vara ett problem o skicka en i efterhand, försök!

/Nyllet

• 4 weeks later...

Skrev ett mejl till pliktverket just och frågade lite om min tjänst och huruvida det var möjligt att byta.

Skriver när jag fått svar! Men vet ni hur det föreligger när man rycker in som insatssoldat/förare?

Krävs körkort innan man kommer in eller kan man få körkortet betalat under utbildingen? Kändes ju

lite konstigt att de satte mig som förare när jag inte har körkort? :baskerHV:

Skrev ett mejl till pliktverket just och frågade lite om min tjänst och huruvida det var möjligt att byta.

Skriver när jag fått svar! Men vet ni hur det föreligger när man rycker in som insatssoldat/förare?

Krävs körkort innan man kommer in eller kan man få körkortet betalat under utbildingen? Kändes ju

lite konstigt att de satte mig som förare när jag inte har körkort? :)

Pliktverket ringde för några dagar sedan. Svaret jag fick var att allt var fullt, men att jag kunde höra av

mig lite då och då i händelse av bortfall. Chansen att det blir bortfall är ju knappast så stor.. :-( Så nu blir

det väl till att göra det bästa av situationen och satsa på att bli en insatssoldat av jägarklass.. B-)

Taggad till tusen på GSUn åtminstone.

Kan man efter att man blivit inskriven på en befattning byta och göra lumpen året efter istället?

Typ, man vill chansa och se om man kommer in på en speciell befattning detta året, men sen kommer man in på sitt 2:a eller 3:a val. Kan man då säga att nej jag vill göra lumpen nästa år?

Ska också försöka byta min befattning radiolänkgruppchef på LedR till skyttesoldat, stridsfordon på P4 alternativt byta till närskyddssoldat på LedR, men jag undrar vem man ska ringa, är det sin handläggare? Fan alltså, jag vill verkligen byta men det verkar svårt? :unsure:

Väldigt svårt, ja. Alla platser är som sagt tillsatta och bortfallen deprimerande få (iaf för oss i utbildningsreserven ;-)). Själv skulle jag vara glad över att bara få göra lumpen, det är idag få förunnat. Och ja, handläggaren är nog den bästa att ringa, de brukar ha bra koll.

Ska också försöka byta min befattning radiolänkgruppchef på LedR till skyttesoldat, stridsfordon på P4 alternativt byta till närskyddssoldat på LedR, men jag undrar vem man ska ringa, är det sin handläggare? Fan alltså, jag vill verkligen byta men det verkar svårt? :mellow:

Om du är så missnöjd tycker jag att du ska ringa Pliktverket. Får du inte byta befattning så kanske du kan be om att de avför dig från den befattning du har fått och låter någon som faktiskt vill göra värnplikten med en tjänst som pysslar med någonting lite mer avancerat än hink och spade få din befattning istället. Löka kan du ju göra hemma, eller hur? Behöver man väl inte åka till Enköping för att lära sig?

:camo:

• BlåGul -1

bg_band2.jpg

Nu ska ni som inte gjort militär grundutbildning ta och sansa er i er tro på er egen förträfflighet. Ni ska ta och vara ödmjuka inför det som ni tror er veta något om. I själva verket har ni ingen aning.

Jag vill inte behöva bussa Simon eller någon annan ond Blågul på er, så jag förväntar mig att alla efter den här, låt oss kalla den Majorsutskällningen, sköter sig och inte kastar skit på befattningar som man inte vet vad de innebär eller om man kan klara dem.

Frågor på detta ställs via PM till mig, eller annan Blågul i Pliktverket.

--------------------

REGLER