Jump to content
Sign in to follow this  
Faers

INFO: Byte av tjänst/befattning/förband

Recommended Posts

Så om jag har tur så kan jag alltså kanske få byta tjänst under min GSU om jag är tillräckligt bra och vill? :rockon: Du råkar inte veta om han hade glasögon?

Hej, har tidigare bytt tjänst från sambandsman till bevakningssoldat. Jag rycker in i januari 2008 men jag är inte nöjd med min nya tjänst. Därför undrar jag om det är möjligt att byta tjänst ytterliggare en gång och även till en tjänst som har synkrav B eftersom jag fick C i syn så kanske det inte går? Om det går att byta tjänst, måste jag göra det innan inryck som förmodligen är omöjligt nu... Eller kan man byta tjänst under/efter man har gjort GSU? Tjänsten jag vill byta till är MP/SÄK, någon som känner någon som har lyckats få en plats där synkravet är högre än vad man har fått?

Välkommen till forumet

Nästa gång du funderar på att starta en tråd - sök först ifall ämnet redan finns. Gör det det, fortsätt i den befintliga tråden.

Nu slog jag ihop din tråd med den redan existerande.

/ Kimster

BlåGul

Vet någon här ifall man kan få byta till en tjänst där synkravet är högre än det man har? Isåfall, har ni fått göra det själv eller känner ni någon som har gjort det? :)

Hallå allihop

Tänkte bumpa den här tråden istället för att starta en ny, eftersom min fråga berör samma ämne.

Det var Skoog som skrev i tråden för drygt ett år sen om när han ville byta befattning osv. Intrycket jag får är att Pliktverkets separata mönstringskontor inte kan se alla lediga tjänster/befattningar i hela landet.

Exempel: "mitt" mönstringskontor är Göteborg, och om jag ringer dit för att byta befattning så kan förrättaren bara se lediga vakanser i de regementen som Göteborg "tillsätter" folk till.

Men om jag däremot ringer direkt till kontoret i Stockholm så kan bara de se om de fattas folk på t.ex Livgardet.

Är jag ute och seglar på hal is här? Det vore bra om Skoog ser detta och kommenterar :S

Hej Jasmine!

Jag vet faktiskt inte hur det är, jag fick aldrig någon klarhet i det. Jag tror dock att i mitt fall så kunde inte PV i Karlstad (dvs det nu nedlagda regionalkontoret), inte hitta några den tjänsten som jag ville ha på P4. Värnpliktshandläggaren på P4 kunde dock se att de hade beställt ett visst antal av just den tjänsten. Jag har för mig att PV i Göteborg inte heller kunde placera mig där, men jag kommer inte riktigt ihåg. Vet dock att när jag skrev till Göteborg och bad om att få tjänsten på P4, så fick jag samma tjänst fast på Lv6.

Däremot så vet jag att det är så att varje kontor har en pott med platser till olika förband, normalt sett geografiskt indelat. Dock så vet jag inte hur det fungerar med eventuella över/underskridanden.

Det bästa är nog att du ringer till Pliktverket och frågar. Meddela oss gärna när du har fått svar.

// Skoog - ganska nöjd blivande flottist

Forskar vidare i saken, återkommer...

ed->

Pratade nyss med PV. Han sa att varje mönstringskontor har platser till varje regemente som baseras på geografisk närhet. Så hör t.ex F21 i Luleå till Stockholms kontor, men de tillsätter ogärna folk från söder om Mälardalen till platserna på F21. Dels blir hemresorna dyra, och dels ökar avhoppen när avståndet hem ökar.

Och detta var ju vad du sa Skoog :)

Svaret på min fråga är att PV *kan* se alla lediga befattningar i hela landet, men det är inte det första som kommer upp på inskrivningsförrättarens dataskärm när han söker. Men om "han anstränger sig lite så kan han gå vidare och söka på alla landets regementen" enligt mannen som svarade på PV nyss.

Förr så var det tydligen noggrannare det där att man skulle göra lumpen nära sin hemort, men det är lite svårt idag i.o.m att så mycket är nerlagt, så de har släppt lite på reglerna.

Han rådde mig dock, att om jag ville byta befattning, skriva ett formellt brev till mitt regionkontor, för då är de tvungna att kolla om de kan emotse vad jag vill.

Klarhet!

Tack för hjälpen Skoog :rolleyes::)

Edited by Jasmine86

Vet någon här ifall man kan få byta till en tjänst där synkravet är högre än det man har? Isåfall, har ni fått göra det själv eller känner ni någon som har gjort det? :rolleyes:

Mig veterligen är det inte möjligt om du, som jag, har C i syn. Vet inte hur det är med de som har syn B...

Snart är de dags för inryck och tänkte ge mig på ett försök till byte ändå, vem på regementet är det man ska tala med angående detta?

Snart är de dags för inryck och tänkte ge mig på ett försök till byte ändå, vem på regementet är det man ska tala med angående detta?

Jag skulle först och främst ringa din Handläggare för att se om det är möjligt, eftersom han/hon känner till din position (ni har pratats vid tidigare) och har möjligheten att skriva in dig till ett annat förband. Någon på det regementet du skall rycka in till blir nog inte så glad när du frågar att du vill bli omskriven, och vet nog heller inte vilka förband har lediga platser.

hejsan soldater!

Det är nu såhär då att jag trodde jag kom i samma grupp som min kompis.

sambandsmanförare kom vi båda in i.Det var ju trevligt trodde jag ,men nu märker vi att vi inte kommit i samma enhet/kompani.Allt annat samma.ska in nu om 2veckor så det är rätt tajt med tid.idioti att inte kolla upp det tidigare,såklart.

Jag vill byta till hans enhet.

att säga anledningen till byte är pga att vi är vänner och kmr resa dit och hem tillsammans hela året är något smart att säga?

Jag funderar på att skicka iväg ett mail,eller man kanske ska ringa?eller bara säga till när vi väl är på på plats

Jag vill inte sabba detta försök.hur hade ni gjort? :dribble:

Må väl soldater..

Edited by shit

hejsan soldater!

Det är nu såhär då att jag trodde jag kom i samma grupp som min kompis.

sambandsmanförare kom vi båda in i.Det var ju trevligt trodde jag ,men nu märker vi att vi inte kommit i samma enhet/kompani.Allt annat samma.ska in nu om 2veckor så det är rätt tajt med tid.idioti att inte kolla upp det tidigare,såklart.

Jag vill byta till hans enhet.

att säga anledningen till byte är pga att vi är vänner och kmr resa dit och hem tillsammans hela året är något smart att säga?

Jag funderar på att skicka iväg ett mail,eller man kanske ska ringa?eller bara säga till när vi väl är på på plats

Jag vill inte sabba detta försök.hur hade ni gjort? :)

Må väl soldater..

Ärligt talat så tror jag att du har noll chans att byta enhet, både för att det är så sent, och för att anledningen inte är 'bra' nog. Men om du vill prova, ring personen som har ansvar för värnpliktiga i det förbandet du ska rycka in till. Om du inte har numret ring växeln på förbandet eller ring din handläggare på pliktverket.

Hoppas att det hjälper.

Hej allihopa!

Jag har efter många om och men lyckats få en vakans som bevakningssoldat på Marinbasen i Karlskrona och är väldigt glad över detta. Jag har trots det en stark begäran att få lov att göra lumpen på Amf1. Det jag vill är alltså ett byta av regemente, inte av befattning. Jag antar att jag skall ringa till min handläggare om detta, men vad kan jag i så fall säga som en bra anledning till att jag vill byta? Jag förstår att jag inte har så jättestor chans att lyckas men jag vill i alla fall försöka. Skulle jag inte lyckas hänger jag dock inte läpp för det, jag är jätteglad att kunna göra lumpen överhuvudtaget :D

Har ni några tips ni kan ge mig? :D

Ptja, du kan ju ange anledningen till varför du vill byta. Uppenbarligen vill du, men varför kan du nog bara svara på själv och därmed ange det som orsak.

Ptja, du kan ju ange anledningen till varför du vill byta. Uppenbarligen vill du, men varför kan du nog bara svara på själv och därmed ange det som orsak.

Sant... :D

Tänkte mest bara om ni hade några tips om hur man går till väga och så. Men om handläggaren inte godtar det, finns det då någon annanstans man kan vända sig för att få igenom ett byte?

Jag mönstrade i december förra året och fick nyligen besked om att jag kommit in som bevakningsgrupchef i början av 2009. Dock har jag fått uppfatning att det blir ganska slött efter gsu på vakten.

Gick ganska bra på mönstringen(7 motion, 9 styka) men fick C i syn, har 0.2 utan korrektion ,1.2/1.0 med.

Pågrund av min dåliga syn så kunde jag inte få de utbildningar jag helst hade önskat mig.

Plannerar nu att göra en ögonoperation och har kontaktat globen ögonklinik om vissa frågor och skall inom kort besöka dom för en förundersökning. Om jag nu skulle göra en ögonoperation nu i sommar... skulle jag då kunna få en annan utbildning som t.ex MilitärPolis när det börjar 2009? :unsure:

Edit: Den här posten mår bäst i pliktverket, där får den snabbast svar. Du får dock bonuspoäng för framgångsrik sökning!

Vc_90

BlåGul

Tjena gubbs!

Jag mönstrade i Göteborg, och när jag satt hos mönstringsförrättaren såsa jag att jag va taggad på MP/Säk, mannen hittade då inga MP/Säk tjänster. Kan det bero på det som skrivs lite längre upp om geografiskt läge? Kan jag, om jag ringer till stockholm, få en tjänst på LG isånnafall? Jag bor likom i Närke, så problem medhemresor blir det ju inte.

Någon som har ett svar?

/Nyllet

Gör ett försök, det har aldrig skadat. Vilka svar du än lär få här är det ändå med PV som du ska höra.

Tjena gubbs!

Jag mönstrade i Göteborg, och när jag satt hos mönstringsförrättaren såsa jag att jag va taggad på MP/Säk, mannen hittade då inga MP/Säk tjänster. Kan det bero på det som skrivs lite längre upp om geografiskt läge? Kan jag, om jag ringer till stockholm, få en tjänst på LG isånnafall? Jag bor likom i Närke, så problem medhemresor blir det ju inte.

Någon som har ett svar?

/Nyllet

Vi var åtminstone ett tiotal från Örebro län som ryckte in 2007 på MP/Säk. Visserligen avrustade några, men det visar ju i alla fall att det ganska nyligen förekommit närkingar på skvadronerna.

Hej!

Tror ni det är möjligt för mig att byta från Jägarplutonbefäl till Amfibisoldat/pluton-/gruppbefäl?

Detta beror mest på att jag vill få det lättare med resor och att den verkar passa mig bättre.

Gör det inte!

Förmodligen finns det inte plats på Amf1 för dig så behåll din plats, som ger dig en mycket bra utbildning. Det är 11 månader av ditt liv. Vad är betydelsen av "något lättare resa" sett ur det perspektivet?

/K

Det är en del andra faktorer som spelar in här också. Allt ifrån hur jag är som person till familj, vänner och flickvän.

Det känns bättre.

Efter att jag mönstrade så hamnade jag i utbildningsreserven, men lyckades efter många samtal med pliktis få en tjänst som bevakningsgruppbefäl på P4 med inryck i januari 2009. Jag har sett fram emot min tjänst, men har på senare tid hört mer och mer dåliga saker om tjänsten. Tydligen får bevakningssoldaterna på P4 väldigt lite utbildning (ca en vecka per månad) och det är inte riktigt det jag vill få ut av min värnpliktstid, speciellt eftersom jag är intresserad av en fortsättning inom firman. Jag har däremot hört att samma tjänst på P7 ska vara mycket bättre (mindre ledighet, mer utbildning, mer satsning). Är det värt att byta? Hur gör jag det smidigast, med tanke på att jag tjatat mig till tjänsten jag har nu?

Planerade från början att försöka byta tjänst till en stridande befattning när jag gör GSU, men vill inte sitta fast på en tjänst jag skulle vantrivas med i 11 månader om jag inte skulle få byta (har syn C).

Jag har valt Fk800 Spaningsgruppbefäl på I19 som förstahandsval och det är den tjänsten jag helst av allt vill ha. Problemet är bara att vi är 13 sökande på 3 platser enligt han jag pratade med på PV och jag såg tyvärr bara 0,9 på vänsterögat (1,2 på höger) och fick därför syngrupp B. Jag tror därför att chansen att jag får platsen är ganska liten. Hade dessutom bara en 6a i styrka (men 8:or i resten).

Men nu hörde jag att platserna fördelas till de olika mönstringskontoren så jag som tillhör kontoret i Göteborg konkurrerar inte med Stockholmskontorets platser. Så det kanske är större chans att få platsen på något annat pliktverket kontor. Jag tillhör Göteborgskontoret och undrar då om man kan ringa till t.ex. Kristianstad och höra hur många som har sökt via deras kontor. Är det då där t.ex. 5 sökande på 3 platser så är ju chansen att få platsen betydligt mycket större, eller? Kan man göra så och förlorar jag något på det? Tänkte då jag ju mönstrade via och är inskriven via Göteborg. Det skulle ju verkligen vara värdelöst om de rörde ihop allting så man inte alls för göra lumpen eller får en plats som typ Insatssoldat eller något annat som jag är mindre sugen på.

Plikverket skriver in dig för värnplikt som insatssoldat/förare. du kommer att genomföra blabla i boden januari 2010.

Sökte skyttesoldat, bas/strilsäk samt detta.

Hade 8 i styrka samt i uthållighetstestet, 7 i pliktförmåga, godkänt jägartest, perfekt syn hörsel osv men endast en 4 på inskrivningsprovet.

Tänkte överklaga, planerade att göra karriär inom försvaret men det känns som det inte är så stor chans med denna utbildning. Någon som tror jag har en chans att byta till någon stridande befattning?

Sökte även sans till kustjägarna.

Tack på förhand!

För er som inte har långt kvar till inryck men ändå vill byta tjänst kan jag bara ge tummarna upp, det är definitivt värt att försöka. Tog kontakt med PV i förra veckan angående byte av befattning, då med en knapp månad kvar till inryck, och fick ett samtal från dem idag.

Gick från Insatsgruppbefäl/Bevakningsgruppchef på Amf1 till Skyttesoldat på LG, Livkomp. och är helnöjd. :rolleyes:

För er som inte har långt kvar till inryck men ändå vill byta tjänst kan jag bara ge tummarna upp, det är definitivt värt att försöka. Tog kontakt med PV i förra veckan angående byte av befattning, då med en knapp månad kvar till inryck, och fick ett samtal från dem idag.

Gick från Insatsgruppbefäl/Bevakningsgruppchef på Amf1 till Skyttesoldat på LG, Livkomp. och är helnöjd. :rockon:

Attans! Man får gratulera!

Men någon som gjort som bevakning, hur är det egentligen? Förtjänar det sitt 'dåliga' rykte eller är det överdrivet? (inser naturligtvis att det skiljer sig från regemente till regemente)

Hej!

Jag blivit inskriven för värnplikt som sjöbevakningsgruppbefäl och ska rycka in 27 juli. Jag är mycket missnöjd med det beslutet eftersom det verkar vara en oerhört lökig befattning. Jag skickade ett brev till pliktverket för ett bra tag sen och motiverade varför jag borde bli förflyttad till en annan tjänst. Idag fick jag äntligen svar.

I brevet står det att pliktverket inte ändrar tidigare beslut utan överlämnar ärendet till Statens Överklagandenämnd.

Vad innebär egentligen detta? Tror ni att jag har någon chans att få byta eller borde dom ha ringt eller skickat en ny inkallelseorder isåfall?

Kan nämna att mina resultat på mönstringen kanske inte var särskilt imponerande.

Styrka: 6

Datorprovet: 8

Kondition: 4 (den skäms jag för)

Bra hörsel och psykologen gick bra. Det som jag fick intrycket av att dom tog hårdast på var min kassa syn, C (dock ser jag perfekt med glasögon).

Tror ni att de resultaten räcker för att få en hårdare befattning? Kan nämna att jag börjat träna ganska hårt för att kunna klara en hårdare utbildning och mitt mål är att jag ska ha en god fysik när jag rycker in. Kan man byta befattning på GSU'n om man gör bra ifrån sig?

Hur tycker ni att jag ska gå till väga nu? Jag vill verkligen inte sitta hela värnplikten i en grotta och stirra på en datorskärm! All hjälp är mycket uppskattad.

Mvh

Jag blev också erbjuden den tjänsten när jag kom till inskrivningsförrättaren eftersom det bara fanns den tjänsten och Kock kvar.

Jag tackade Nej till dessa och fick ligga i utbildningsreserven i ca. 5 månader, sedan blev jag erbjuden en tjänst som Skyttesoldat (jag tackade Ja).

Du kanske borda ha gjort likadant..

Förmodligen så får du inte byta.

Dom behöver ju folk till alla befattningar och har den kvoten blivit fylld så tror jag inte dom ser någon anledning att flytta dig.

Jag blev också erbjuden den tjänsten när jag kom till inskrivningsförrättaren eftersom det bara fanns den tjänsten och Kock kvar.

Jag tackade Nej till dessa och fick ligga i utbildningsreserven i ca. 5 månader, sedan blev jag erbjuden en tjänst som Skyttesoldat (jag tackade Ja).

Du kanske borda ha gjort likadant..

Förmodligen så får du inte byta.

Dom behöver ju folk till alla befattningar och har den kvoten blivit fylld så tror jag inte dom ser någon anledning att flytta dig.

Var bara den tjänsten jag blev erbjuden och jag gjorde som du och tackade nej och han satte ett minus för mig på den. Var helt övertygad om att jag inte skulle få göra värnplikt så blev rätt förvånad när jag drygt en månad senare blev inkallad som just sjöbevakningsgruppbefäl.

Läget börjar ju kännas allt mer hopplöst ju mer jag läser om det, verkar ju helt omöjligt att byta i dagsläget. Särskilt med min syn och kondition då antar jag.

Men jag vet inte om jag pallar ge upp än, tycker det inte borde vara helt omöjlig att bli flyttad till något liiite mer rörligt. Är redo att ta vad som helst istället för sjöbevakare.

Med tanke på hur svårt det är att få göra lumpen överhuvudtaget rekommenderar jag dig att inte ta några risker. Din överklagan kommer med största sannolikhet inte att gå igenom, - Pliktverket har lagen på sin sida i det här fallet. Sitt i båten och ta din tjänst som sjöbevakare. Du kommer att få genomföra skarp tjänst som är mycket viktig under större delen av din värnplikt och det är fullt möjligt att söka vidare som t.ex. yrkesofficer med den utbildningen i bagaget.

/mdn