Jump to content

INFO: Byte av tjänst/befattning/förband

Recommended Posts

Om man vill ha samma tjänst, emn byta förband, utan att riskera sin tjänstgöring så att den blir helt indragen, finns det ngn möjlighet för det? Jag är inskriven på P7 just nu, men funderar på att byta till P4. Jag har haft mitt inskrivningsbeslut sedan slutet av maj att DET ska jag vara. Så de tre veckorna har ju gått ut.

Ngn som vet om det är möjligt utan att riskerea allt? :lala:

Och om jag missat en tråd med liknande frågor så får blågul som kommer först förlåta mig :lala:

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När rycker du in? Jag skrev till pliktverket och förklarade varför jag ville byta (bandvagnsförare på P4 till MP på LG iof, så de va inte samma befattning) i november, och ja ryckte in ca 6 månader efteråt. Har man tillräckligt bra skäl, och pratar me rätt personer, ev. tjatar tillräckligt mkt, så brukar man kunna få som man vill :)

Jag håller faktiskt på med nästan samma sak just nu. Efter ett antal sommarkurser så insåg jag att Flottan antagligen skulle passa mig som en handske.

[Halvt OT]

Därför ringde jag till Pliktverket i Karlstad, eftersom jag mönstrade där. De sa att eftersom jag inte gått fordon eller el, så kunde jag inte bli Motortekniker eller Elektrotekniker och därför hade de inte några tjänster till mig. Nähä, tänkte jag och ringde till Pliktverket i Stockholm där de sa att det visst fanns ett antal tjänster i Flottan, faktiskt till och med sådana som jag ville ha. De sa till mig att ringa till Pliktverket i Göteborg eftersom jag är inskriven på P4.

Det gjorde jag och fick svaret att jag var tvungen att ringa till P4 och prata med en värnpliktshandläggare. Det gjorde jag och han hade inte den blekaste aning om varför jag skulle prata med honom, så jag ringde tillbaka till Göteborg där de sa till mig att skicka ett brev. Jag skickade brevet igår, så nu väntar jag på svar och håller tummarna.[/Halvt OT]

Nu till det väsentliga. Jag var också lite bekymrad över att jag skulle förlora min tjänst på P4 och sen inte få någon tjänst i Flottan, men inskrivningsförättaren sa att det inte var någon risk.

Ta och hör av dig till Pliktverket, de brukar inte vara totalt ogörliga, men man måste oftast tjata lite.

Edited by Skoog

Jag bytte från granatkastarsoldat till fältarbetssoldat.. skickade ett E-mail till pliktverket sen en vecka efter fick jag ett brev från norrland som sa att jag hade bytt tjänst, så enkelt var det.. det e bara att skriva ett mail och säga att du anser att du vill vara på P7 om det var det du ville (kommer ej ihåg) gå in på lumpen.nu så ser du hur du ska skriva ett brev bara kopiera sen ändra uppgifterna så är det klart. :tveka:

Jag tänkte byta luftburen befäl på K3 till flygbasjägare på F17. Så jag ringde min inskrivningsförättare och sa som det va. Han såg inga problem med det mer än att flygbasjägare inte längre var en preliminär befattning utan en som man måste förtesta till. Så jag skickade ansökan. Men hade det inte behövts så hade han nog kunnat fixa in mig på det andra enligt honom. Som de andra skrivit, har man en bra anledning så :D

• 3 weeks later...
kan man skriva att man har en klen rygg som man brukar få ont i vid mycket tung belastning och att man vill byta till en lättare befattning? Eller får man inte rycka in alls då?

har man ryggproblem ska man nog inte rycka in alls..

Inte ens som chaufför?

Vad är det för problem?

Skador eller bara en svag ryggmuskel?

Det är så att jag är lite stel till och från. Dock så har det släppt nu för tillfället. Jag kan lyfta en hel del utan att få ont. Det kan dröja flera timmar efter eller tom dagar efter att jag har lyft så får jag ont i ryggen. Fast nu så känns det mkt bra. Tror att det löst sig iom att jag tränar upp styrkan i rygg/mage + stretchar höftböjare,baksida lår etc etc

Enligt pliktverket så fanns det inga chaufförstjänster lediga. Och det är bara livgardet som utbildar chaufförer januari 2007. Tror ni att man kan höra av sig till LG och fråga om någon där vill "byta" tjänst med mig? Alltså från robotsoldat till chaufför?

• BlåGul -1

Oavsett vilken befattning i Armén du får ska du genomföra GSU (Grundläggande Soldatutbildning) som innebär bärande av ryggsäck, släpa kollegor och dockor under räddningsövning, springa, klättra, bära bår, göra BRAK (som nog gör dig gott), mm mm.

Efter GSU:n hamnar några på tjänster där de sitter och tjockar till sig på en stol eller säte under utövandet av tjänst.

Så, dålig rygg = dåliga förutsättningar att klara av vpl.

/K

• 3 months later...

Nu gjorde jag lumpen före det nya systemet, men i mitt huvud borde det vara enklare att du hör dig för med ditt utbildningsbefäl om vakanser i dagsläget på vad du anser vara jobbigare /mer spännande/roligare tjänster i din närhet. Eventuellt kan du då ta en tom plats eller byta lika för lika snarast. Att avbryta och få en plats på ett förband som inte ryckt in än låter svårare.

Bytte själv befattning lika för lika efter 6 veckor.

/M

Nu gjorde jag lumpen före det nya systemet, men i mitt huvud borde det vara enklare att du hör dig för med ditt utbildningsbefäl om vakanser i dagsläget på vad du anser vara jobbigare /mer spännande/roligare tjänster i din närhet. Eventuellt kan du då ta en tom plats eller byta lika för lika snarast. Att avbryta och få en plats på ett förband som inte ryckt in än låter svårare.

Bytte själv befattning lika för lika efter 6 veckor.

/M

Vilken befattning bytte du från, och vilken befattning fick du sedan? Hur funkade det att hoppa på en ny befattning efter "så många" veckor?

Vem på regementet ska man prata med om man vill byta befattning och tom regemente?
Värnpliktshandläggaren. Det är möjligt, men svårt, att byta befattning. Att byta förband är ännu svårare.

/mdn, som lyckats byta både förband och befattning under sin värnplikt

• 1 month later...
Jag bytte från granatkastarsoldat till fältarbetssoldat.. skickade ett E-mail till pliktverket sen en vecka efter fick jag ett brev från norrland som sa att jag hade bytt tjänst, så enkelt var det.. det e bara att skriva ett mail och säga att du anser att du vill vara på P7 om det var det du ville (kommer ej ihåg) gå in på lumpen.nu så ser du hur du ska skriva ett brev bara kopiera sen ändra uppgifterna så är det klart. :dribble:

På lumpen.nu står det

"Vill du ansöka om att ändra på något måste du skicka din ansökan per post till det regionkontor där du mönstrade" och det står även att dom vill ha en namnteckning i brevet.

Fungerar det trots det att bara sckika ett E-mail om att man vill byta tjänst/förband?

Jag är just nu inskriven som kvartermästare i Lv6. Om jag skulle byta till ett regemente som inriktar sig mera pâ markstrid exempelvis p4 men fortfarande ha kvar min tjänst som kvartersmästare kommer jag att öva mera strid dâ?

Edited by <dS>
Jag bytte från granatkastarsoldat till fältarbetssoldat.. skickade ett E-mail till pliktverket sen en vecka efter fick jag ett brev från norrland som sa att jag hade bytt tjänst, så enkelt var det.. det e bara att skriva ett mail och säga att du anser att du vill vara på P7 om det var det du ville (kommer ej ihåg) gå in på lumpen.nu så ser du hur du ska skriva ett brev bara kopiera sen ändra uppgifterna så är det klart. 0:)

På lumpen.nu står det

"Vill du ansöka om att ändra på något måste du skicka din ansökan per post till det regionkontor där du mönstrade" och det står även att dom vill ha en namnteckning i brevet.

Fungerar det trots det att bara sckika ett E-mail om att man vill byta tjänst/förband?

Jag är just nu inskriven som kvartermästare i Lv6. Om jag skulle byta till ett regemente som inriktar sig mera pâ markstrid exempelvis p4 men fortfarande ha kvar min tjänst som kvartersmästare kommer jag att öva mera strid dâ?

Jag ringde till min vpl-handläggare när jag skulle byta. Hade visserligen mailat innan, men efter 2 veckor( ;-)) så ringde jag upp och det fungerade bäst iom att man får besked direkt istället för att vänta på att ens mail skulle hittas i ngns inkorg. Så mitt tips är att ringa till din vpl-handläggare i första hand...

• 3 weeks later...
Jag ringde till min vpl-handläggare när jag skulle byta. Hade visserligen mailat innan, men efter 2 veckor( :rockon:) så ringde jag upp och det fungerade bäst iom att man får besked direkt istället för att vänta på att ens mail skulle hittas i ngns inkorg. Så mitt tips är att ringa till din vpl-handläggare i första hand...

Hur vet jag vem som är min vpl-handläggare? Eller ringer man helt enkelt till pliktverket där man mönstrade och talar om vad man har för ärende, så får man "rätt" nr?

Edit: samt hur får jag tag på nummer till mitt regionkontor? Eftersom de vill att man ställer sina frågor genom frågeformuläret på lumpen.nu, så verkar alla nummer till pliktverket nästintill "dolda". Har ett mail i omlopp sedan någon vecka, men vill precis som du hellre ta kontakt via telefon, så man slipper vänta vecka efter vecka.

Edited by Back
Hur vet jag vem som är min vpl-handläggare? Eller ringer man helt enkelt till pliktverket där man mönstrade och talar om vad man har för ärende, så får man "rätt" nr?

Edit: samt hur får jag tag på nummer till mitt regionkontor? Eftersom de vill att man ställer sina frågor genom frågeformuläret på lumpen.nu, så verkar alla nummer till pliktverket nästintill "dolda". Har ett mail i omlopp sedan någon vecka, men vill precis som du hellre ta kontakt via telefon, så man slipper vänta vecka efter vecka.

Om du inte har numret till det regionkontor du vill nå så kan du alltid ringa till växeln och be dem koppla dig vidare: 0771-244010

Jag fick reda på vem som hade tagit beslutet (min handläggare) att jag skulle ha den tjänst jag tilldelats via min inkrivningsförättare, hans nummer står på de papper du fick när du mönstra. Eftersom du verkar saknar alla tel.nr. så vet jag inte riktigt hur du ska få reda på numret till din IF, det är dock mycket möjligt att de på PV vid ditt regionskontor kan hjälpa dig.

Om du inte har numret till det regionkontor du vill nå så kan du alltid ringa till växeln och be dem koppla dig vidare: 0771-244010

Jag fick reda på vem som hade tagit beslutet (min handläggare) att jag skulle ha den tjänst jag tilldelats via min inkrivningsförättare, hans nummer står på de papper du fick när du mönstra. Eftersom du verkar saknar alla tel.nr. så vet jag inte riktigt hur du ska få reda på numret till din IF, det är dock mycket möjligt att de på PV vid ditt regionskontor kan hjälpa dig.

Ah! Jomen ska se om jag kan hitta de där papperen. Men hur "vrånga" brukar de vara gentemot de som vill byta? Vill de ogärna bevilja omplacering och så?

Ah! Jomen ska se om jag kan hitta de där papperen. Men hur "vrånga" brukar de vara gentemot de som vill byta? Vill de ogärna bevilja omplacering och så?

Nej, de är schyssta och försöker få det att bli så bra som möjligt, bara du har en bra framtoning ska det inte vara några problem. Vill du ha en befattning som de inte tycker passar dig så kan det självklart bli lite knöligt, då är det bara att lyssna och godta. Är det så att du bara vill ändra ordning bland de alternativen du har "sökt" så kommer troligtvis det inte vara några problem alls, ett litet samtal och de ändrar utan att fråga i stort sett. Som sagt, ring det numret som står på papprena du fick med dig hem, kommer du inte fram där så ring till pliktverkets växel i karlstad (nummret står på den svarta mappen du fick) och be dem koppla dig till en mönstringsförrättare i den staden du mönstrade (tex. Stockholm).

/ignis

• 5 months later...

Hej, har tidigare bytt tjänst från sambandsman till bevakningssoldat. Jag rycker in i januari 2008 men jag är inte nöjd med min nya tjänst. Därför undrar jag om det är möjligt att byta tjänst ytterliggare en gång och även till en tjänst som har synkrav B eftersom jag fick C i syn så kanske det inte går? Om det går att byta tjänst, måste jag göra det innan inryck som förmodligen är omöjligt nu... Eller kan man byta tjänst under/efter man har gjort GSU? Tjänsten jag vill byta till är MP/SÄK, någon som känner någon som har lyckats få en plats där synkravet är högre än vad man har fått?

Angående glasögonen. Vad http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...kning/Post.aspx säger om glasögon och vad som sägs på mönstringen verkar skilja sig. Själv hade jag fått för mig att bli granatkastarsoldat men det sket sig. Jag är nog lika glad för det. :worthy: Tror det kan bli svårt att bli MP/säk med glasögon utan att veta något mer ingående vad dessa snubbar gör. Är du inte nöjd med bevakningssoldat så kolla på lumpen.nu:s krav "låga krav" avseende synen. Finns garanterat många roliga tjänster därmed och chansen att du får byta ökar nog.

Det är alltid teoretiskt möjligt att byta tjänst. Däremot vet jag inte om de är lika generösa gång nr 2, särskilt inte om du vill ha en befattning som ställer högre krav än vad du anses klara, och när befattningen i fråga redan är väldigt populär.