Jump to content

Kopiera filer på ett smidigt sätt

The Swede

Recommended Posts

Jag har ett ganska stort bibliotek med referensbilder av pansar på min dator, ungefär 10 GB, ca 16 000 bilder.

För att inte bli av med detta referensverk vid en eventuell hårddiskkrasch så har jag säkerhetskopierat det till en andra hårddisk.

Det är dock lite jobbigt att behöva kopiera hela skiten varje gång, finns det något program som kan känna av vilka filer som är nya och endast kopiera över dessa istället för hela biblioteket?

Känns ju lite dumt att behöva kopiera 16 000 bilder om det bara är 200 som är nya.

The Swede :baskerPa:

Ja det finns det. Du behöver någon variant av Robocopy, som jämför båda

mapparna och bara kopierar / speglar dom skillnader som finns, så att

mapparna blir exakt likadana.

Ett varningens ord bara: Man måste vara vaken när man använder ett sånt

program, för det är lätt att göra fel och radera det man vill göra Back Up på....

Tyvärr så kan du inte få det program som jag har tillgång till...

Edit: Mer om Robycopy:

http://en.wikipedia.org/wiki/Robocopy

Det här programmet borde funka. Tog just hem det och det verkar funka och innehöll inte

ett endaste litet virus:

RoboCopy GUI 1.0.0.24

Du bör ju på sant panzar-manér undersöka programmet ordentligt och testa det några

gånger på olika test-mappar, så du har järnkoll på vad det gör och hur det funkar.

(För nu vill det inte funka riktigt för mig... Håller på med en sextimmars fil-komprimering

som jag inte vill bryta för att mixtra med det nya programmet...)

:baskerPa::)

du kan inte dela upp bilderna i olika mappar, Ex. StrV 122 Tnr Framifrån/bakifrån osv och manuellt göra en backup?

eller är jag ute och yrar nu? :blink:

Mina stridsfordonsbilder är uppdelade på 520 mappar.

Problemet är ju att jag säkerhetskopierar ju inte varje dag och har man då 200 nya bilder i 30 mappar så........

Ett alternativ är att installera deltacopy (länk till programmet).

Det är lättanvänt och ser till att du håller två kataloger i synk, väldigt lättanvänt (har installerat det hos några kunder som använder det för att synka dokument mellan servern och ett gäng laptops som ofta är ute på vift). I princip är det bara att följa instruktionerna, köra det manuellt en gång (i ditt fall lär det ta ett tag iom att den ska först göra en fillista för båda sidor, jämföra dom och kopiera över alla filer som inte stämmer). Sen är det bara att schemalägga kopieringen och luta sig tillbaks. Du kan även köra det manuellt om du vill det. Du sätter upp en maskin som server och en som klient, busenkelt!

Det är en grafiskt frontend till rsync (länk) som kommer från gänget som skrev samba, används just för att synka två kataloger. Det spelar ingen roll om dom ligger på samma hårddisk eller på olika servrar (och tom olika operativsystem)

Jag rekommenderar dig att testa lite med 10-15 kataloger och ~100 filer först så du är säker på att den synkar åt rätt håll :blink:

Jag har ett ganska stort bibliotek med referensbilder av pansar på min dator, ungefär 10 GB, ca 16 000 bilder.

För att inte bli av med detta referensverk vid en eventuell hårddiskkrasch så har jag säkerhetskopierat det till en andra hårddisk.

Det är dock lite jobbigt att behöva kopiera hela skiten varje gång, finns det något program som kan känna av vilka filer som är nya och endast kopiera över dessa istället för hela biblioteket?

Känns ju lite dumt att behöva kopiera 16 000 bilder om det bara är 200 som är nya.

The Swede :blink:

kör du någon lämplig smak av windows så kan du köra NTbackup som är inbyggt, då kan du enkelt göra en fullständig backup och sedan köra Incrementella dvs bara på dom filer som ändrats sedan den senaste backuppen, den packar ihop dina filer och anväder en ok komprimering.

/b

kör du någon lämplig smak av windows så kan du köra NTbackup som är inbyggt, då kan du enkelt göra en fullständig backup och sedan köra Incrementella dvs bara på dom filer som ändrats sedan den senaste backuppen, den packar ihop dina filer och anväder en ok komprimering.

Ifall man bekänner sig till Den Andra Religionen så heter motsvarande verktyg rsync.

The Swede :rockon:

/b

Var i XP hittar jag det programmet?

• Forumsledning

Jag föreslår att du använder ett riktigt backupverktyg.

AisBackup http://www.aiscl.co.uk/Prod01.htm har jag använt i flera år och det funkar klockrent. Kostar runt 30 Euro och får testas i minst 30 dagar. (webbsidan ser riktigt b-ut, men programmet är grymt bra.)

Det lägger filer i vanliga Zipfiler så man kan om skiten verkligen träffar fläkten manuellt öppna varje zipfil och se innehållet. Inga specialarkiv osv. Det funkar normalt mycket bra ändå. Se till att ha en kopia av AISBackups installtionsprogram på samma ställe du förvarar backupen.

Du kan även ha flera olika backup-typer som löper olika tider. Tex till andra disken dagligen och till DVD-r en gång i månaden.

Minst en gång om året bör du kanske lägga iväg en uppsättning DVD-r hos nån nära släkting.

Ifall datorn blir stulen/huset brinner ner, etc så har du iaf en årlig backup.

Personligen gör jag alltid backup till DVD-r en gång om året som är hos svärföräldrarna. Sedan gör jag till en extern disk en gång i veckan som göms hemma och förvaras hos släkting när vi reser bort.

Eftersom ett bra backupprogram bara tar de nya filerna (inkrementell backup) så ska det gå relativt fort.

Jag har testat ett flertal och kan verkligen rekommendera AIS Backup, även om det ser lite fult ut och kanske lite avancerat, så är det grymt bra.

Genie Backup, ACE backup, Windows egna, Retrospect, mfl. Inga har varit lika smidiga till en rimlig peng.

SYNKA

Synka är lite annorlunda. Det lämpar sig bra mellan två diskar. Det man behöver vara lite orolig för är ju att man helst även vill att borttagna/flyttade filer skall försvinna/flyttas på den andra disken med. Men tänk om nåt går fel eller en fil tagit bort av misstag och man märker det först efteråt eller att flyttade filer ligger på två ställen. Då är det inte så kul.

Därför måste synkprogrammet hantera det.

Allway Sync http://allwaysync.com/ är gratis, bra, snabbt och hanterar det.

Man kan ställa in en egen mapp borttagna filer skall hamna i. Lite som en "synk-papperskorg". Alltså filer som tagits bort från källan och som tas bort till kopian vid synkning hamnar där. Man kan sen manuellt dubbelkolla dessa i "synk-papperskorgen" och ta bort dem manuellt när man är säker på sin sak.

Det är annars lätt att råka synka bort något eller att mottagardisken är fullproppad med dubbletter som sorterats fint på originaldisken.

Jag synkar veckovis våra privata bilder mellan våra datorer en gång i veckan med Allway Sync och det funkar väldigt bra.

Eftersom nya bilder kan ha tillkommit från digitalkamera från endera dator synkas det åt bägge håll.

I ditt fall bör du synka från din primära disk till den extra, alltså envägssynk, inte dubbelriktad.

Min rekommendation är alltså att använda backup-program istället för synk. Eller helst en kombination. Enbart synk till extra disken är lite riskabelt mot brand, inbrott, virus, mm. Du kan även passa på att ha fler backup-set mot samma disk för att skydda alla dina viktiga filer (inte bara pansarbilderna) mot ev diskkrasch.

Ex

Set 1. "Mina pansarbilder -HD2" (mappen med 520 undermappar du talat om mot den extra disken dagligen)

Set 2 "Mina pansarbilder -DVD-r" (mappen med 520 undermappar du talat om fast som går mot DVD-r-brännare)

Set 3 "Swedes backup -HD2" (innehåller "mina dokument", "favoriter", "mailfilen", "lösenordsfilen", "skrivbordet" och ev andra viktiga filer går mot extradisken en gång i veckan.

Set 4 "Swedes backup -DVD-r" som ovan fast mot DVD-r en gång i månaden.

Eller varför inte

- Synk av Swedes pansarbilder dagligen till HD2

- Veckovis backup av "Swedes backup +pansarbilder" till Extern USB disk en gång i vecken.

- Årlig Backup av "Swedes backup +pansarbilder" till DVD-r.

Lycka till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...