Jasså? Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Hej! Någon som vet nåot smidigt program som låter dig partionera en redan befintlig partition? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Acronis använder jag på jobbet iaf och tycker det fungerar bra. Saknar du samvete kan du kolla i piratbukten. eller: länk kostar 50$ eller g-parted. kolla http://gparted.sourceforge.net/ har dock inte testat det själv. men gratis är som bekant gott! pröva det kan inte mer än gå åt skogen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Partition Magic funkar fint. Inte gratis men funkar fint som sagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Partitionera befintlig partition kan vara livsfarligt, har varit med om att det bara stannat och alla data försvunnit. Gör istället en backup av det som ligger på disken nu, och formattera och partitionera om den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 15, 2007 Forumsledning Report Share Posted August 15, 2007 /me håller med FkN av mer eller mindre samma anledning. Gillar inte dubbel partionering av hårdiskar alls egentligen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 Ett problem är att windows bara klarar att partitionera 160 gig innan patchning, vill man ha större disk måste man efterhandsfixa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 /me håller med FkN av mer eller mindre samma anledning. Gillar inte dubbel partionering av hårdiskar alls egentligen. Jag förutsätter att du syftar på en c: d: etc. partitionering, varför gillar du inte det? Själv tycker jag det är rätt praktiskt, sökmässigt, att kunna ha saker på två olika partitioner. Om man är en vanlig hemanvändare utan tillgång till stora lokalt kopplade diskar, hur gör man smidigt en backup på 160gb? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 15, 2007 Forumsledning Report Share Posted August 15, 2007 Jag delar upp allt i mappar eller på flera hårddiskar. Istället för att partionera runt i 1 hårdisk. Att något finns i en annan mapp till skillnad från en annan enhetsbokstav spelar ingen roll. Då köper jag hellre två hårddiskar istället för en jättestor, så kan den ena gå sönder och då inte förlora allt som jag hade gjort om jag hade partionerat en enda stor. Att söka går lika lätt oavsett om det är i en mapp eller i en annan hårddisk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Ok, men förutsättningen var för mig att man bara har en fysisk hårddisk, och inte tänker (har råd el. dyl) skaffa en till. EDIT: självklart skulle jag också ha två fysiska diskar som förstaval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasså? Posted August 16, 2007 Author Report Share Posted August 16, 2007 Tackar för svaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosander Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Instämmer, har också kört på partitioner och fått krasher vid upd. tips, kör ev. programvara på en raptor och lagring på någon större disk. T Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.