Guest Flytande_argot Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Hejsan. Är det någon här som vet vad detta kan vara? Är det någon form av bränsledepå eller någon sorts mätutrustning? Det behöver ju inte vara något militärt alls, men vem skulle annars placera något sånt där mitt ute i skogen i en myr? Bilderna: http://hem.wtnord.net/k05796/skumgrej/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 13, 2007 Forumsledning Report Share Posted August 13, 2007 Troligen inget militärt nej. Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Kan det inte vara en kontrolllucka till något rör eller liknande? Och antagligen inget militärt, för då borde det vara grönmålat, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Väldigt stor hembränningsapparat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gomer Pyle Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Tycker det ser ut som en tryckkokare från ett storkök. "Åröglorna" är vingmuttrar för att låsa locket. Den lilla cylindriska saken på locket är tryckregulatorn. Den stora klumpen är en motvikt när du ska öppna locket. Vad fan den gör ute i myren är dock inte helt solklart! /Gomers fem öre Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Ser ut som att det gömmer sig en väldigt stor tank under vattenytan.... Det är nog en brännare! Vem kontaktar man annars för att få klarhet? Anders & Måns? Hur pass öde befinner denna tingest sig? Och vad gjorde du där? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Flytande_argot Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Ser ut som att det gömmer sig en väldigt stor tank under vattenytan....Det är nog en brännare! Vem kontaktar man annars för att få klarhet? Anders & Måns? Hur pass öde befinner denna tingest sig? Och vad gjorde du där? Ah, det var inte jag som varit där. Bilderna dök upp i en tråd rörande Urban Exploring på Flashback. Ingen verkar dock veta vad det är för något. Svårt att uppskatta hur länge den legat där också. Det är ju rätt mycket mossa på den, så den kan ju ha legat där väldigt(?) länge? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Men.... Nu vill jag ju veta vad det är för något! Det enda som stillar nyfikenhet är visshet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Cesium säger: Ge X Y och soldf forum skickar ut en patrull att undersöka saken! Men det där om tryckkokare låter inte helt off... Men vem fan slänger ut en sån i en myr mitt ute i ingenstans(ok jag KANSKE skulle kunna göra det) Och dessutom har de väll inte värsta raketbasfoten? Tvinga ut den lille jäveln som hittade skiten och undersöka den närmare... EDIT: Ser faktiskt ut som någon form av tank där nere... Väldigt spännande det här... Annars kanske man kan ringa komunen eller liknande och fråga? De borde väll känna till om det finns något där ute? Kanske inte en äkta UEares stil men... EDIT: Geologiskt mätintrument är inte heller en dålig spekulation, de där dårarna mäter ju både det ena och det andra... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sisu Fräkne Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Jag tror att det är Homer Simpsson som har dumpat sin ap-stora tank med grisgödsel i myren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Antingen är det Homer, eller ryssen toppen av en U-båt kanske? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Jag jobbade tidigare inom kemisk industri. Den påminner mycket om våra reaktorer (i miniatyr) = tryckkärl, ångkokare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
-donTomaso- Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 De har hittat en Lost-lucka helt enkelt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 Man har iaf lyckats diskutera tingesten på 14 sidor på Flashback. http://www.flashback.info/showthread.php?t=529039 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snabeldraken Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 Många hushåll på landet hämtar sitt dricksvatten från myrmarker, det kan vara någon form av vattentank eller en tank för att ta prover längre ner, det märkliga är att materialet är i så pass fint skick, dock saknas 3 av 5 fästpunkter för att hålla locket på plats, förmodligen för att få det ordetligt vattentätt och inte ta upp ytvatten om nivån stiger.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Kan inte ha något med fisk/kräftodlign att göra?? Någon form av sump, man slänger ner fångade kräftor för kokning senare. Tanken kan ju vara en gammal sak som bara råkade passa för ändamålet. Eller att man sätter ut fisk yngel i den eller så för aklimatisering. Vilda gissningar från min sida.... /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercai Posted August 17, 2007 Report Share Posted August 17, 2007 Det är så att detta i själva verket är toppen på den missil-silo som Sveriges tänka atombomb skulle avfyras ur. Programmet lades ner 1978 och därmed gick även denna mycket intressanta anläggning i graven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Bravo_* Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 Hejsan. Är det någon här som vet vad detta kan vara? Är det någon form av bränsledepå eller någon sorts mätutrustning? Det behöver ju inte vara något militärt alls, men vem skulle annars placera något sånt där mitt ute i skogen i en myr? Bilderna: http://hem.wtnord.net/k05796/skumgrej/ Tja....de där sannolika främmande undervattensfarkosterna kan tydligen ta sig vilka uttryck som helst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 någon sorts infiltrationstank för avloppsvatten månne? Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 någon sorts infiltrationstank för avloppsvatten månne? Eller så är det en infiltrationslucka för FI Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Var nån på Flashback som nämnde att det var ett kalkningstorn, av mindre modell. Och det lät väl inte så dumt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Var nån på Flashback som nämnde att det var ett kalkningstorn, av mindre modell. Och det lät väl inte så dumt. Det skulle det ju kunna vara... Doserarkalkning i vattendragKalkdoseraren tillför kalk direkt till vattendraget från en silo. Utmatningen av kalk styrs automatisk av flödesförhållandena i vattendraget. Kommunen har för närvarande 3 doserare i drift. De rymmer ca 40 ton kalk vardera och två av dem är utrustade med larm för driftavbrott. Leksands kommun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Nae, så där ser inga kalkbyttor ut som jag har sett. Man vill dessutom gärna ha väg till doseraren för att kunna fylla på kalk på ett vettigt sätt. Man ställer heller inte en doserare mitt i en mosse - kalkar man myrmarker gör man det per helikopter. Doserare har man till öppna vattendrag, helst väl strömmande. Avloppsvattentank tror jag inte heller på, varför placera den mitt ute i skogen på en mosse? Dessutom ska en avloppstank vara nedgrävd för att inte frysa under vintern. Men det ser väldigt mycket ut som ett rostfritt tryckkärl som jag har sett, så jag ansluter mig till storkökstryckkokar-tryckreaktor-autoklav-enklaven. (Yes, mitt jobb involverar såväl kök, avlopp som kalkning... och nedskräpning, vilket jag tror att det rör sig om här.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Xam Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Hejsan. Är det någon här som vet vad detta kan vara? Är det någon form av bränsledepå eller någon sorts mätutrustning? Det behöver ju inte vara något militärt alls, men vem skulle annars placera något sånt där mitt ute i skogen i en myr? Bilderna: http://hem.wtnord.net/k05796/skumgrej/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Xam Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Troligen en latrintunna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Urban Örebro Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 Hejsan. Är det någon här som vet vad detta kan vara? Är det någon form av bränsledepå eller någon sorts mätutrustning? Det behöver ju inte vara något militärt alls, men vem skulle annars placera något sånt där mitt ute i skogen i en myr? Bilderna: http://hem.wtnord.net/k05796/skumgrej/ Kokgryta för högtryckspanna eller Balkspis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wemla Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 Kokgryta för högtryckspanna eller Balkspis Jag kan säga att det är det det. Dock har jag inga snygga bilder på beviset. Vi säljer såna på ÖB i skänninge (utanför Linköping) Jag skulle inte vilja öppna den och kolla i, antagligen har dom bränt något och dumpat den och glömt att ta med sig den. Dom är nämligen inte direkt billiga eller tympliga Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.