Jump to content

Svenska militära isbrytare?


kerran

Recommended Posts

Trevliga bilder som visar hur pjäserna var placerade på isbrytarna av Atle-klassen (tror även senaste isbrytaren Oden var förberedd på liknande sätt med fyra pjäser, men har aldrig sett en bild på henne med bestyckning). Tyvärr inte optimalt placerade pga. överbyggnadens utseende, eftersom man trots fyra pjäser oftast bara skulle kunna sätta in två. Här hade fakttiskt de äldre och mindre Tor och Njord ett litet övertag, eftersom deras tre pjäser var placerade i långskeppslinjen vilket är att föredra.

 

/Per

 

Enligt personal ombord som jag har pratat med så har Oden aldrig varit bestyckad med lv-pjäs. vissa av pjäsplatserna har fått elefantfötter för säkring ar containrar. För övrigt så liknar Oden mer ett containerfartyg modell mindre än en isbrytare.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Isbrytarna kan få militära uppgifter

 

Det vore ju kanonbra om de nya isbrytarna även får militära uppgifter. Dock så tror inte att man kan förvänta sig att Marinen ska bemanna dem som förr. Möjligen att de vid behov kan bemannas av en blandad militär/civil besättning, eller att viss del av besättningen (hkp, ledning, min) utgörs av militär personal. Militära uppgifter kan vara helikopterdepåfartyg, lednings- och stödfartyg samt hjälpminfartyg. De första uppgifterna kan behövas inte bara i krig utan även i fred vid övningar, vid civila kriser och i skymningslägen. Möjligheten att tanka ubåtsjakt- och sjöövervakningshelikoptrar som HKP 14 F och HKP 15 B gör ju att uthålligheten i systemen mångdubblas. Hoppas att de även förbereds för bestyckning för självförsvar (t ex ett antal BAE 40 mm Mk 4).

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det finns en chans att de nya statsisbrytarna byggs för att även kunna utföra s. k. sidoisbrytning, dvs. att de bryter isen genom gå sidledes. Det beror bl a på kravet på 32 m bred isfri ränna. Låter konstigt, men det ska tydligen funka. Bl a så är den ryska isbrytaren Baltika byggd för att även kunna utföra sidoisbrytning:

 

Oblique Icebreaker Baltika - Ice trials on 19 March - 10 April 2015

 

De nya statsisbrytarna designas för att även kunna lösa militära uppgifter, och kommer förmodligen att få viss militär bemanning (även förberedda för att kunna bestyckas?). 

 

HenrikJ på twitter

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vikingman said:

Skall det finnas lika många statliga isbrytare i Sverige i framtiden som det finns nu?

 

 

Ingen aning men man verkar prata om tre nya statsisbrytare. Antar att det är Atle, Frej och Ymer som ska ersättas i första vändan. Oden är nog god för ytterligare minst 10-15 års tjänst och Ale vet jag inte ens om man kommer att ersätta. Hon är ju byggd för Vänern egentligen men har använts mer i södra Bottenhavet de sista vintrarna. Hon är dock så liten att hon inte lämnar tillräckligt bred isränna. Även de tre stora KBV 001 fartygen kan bryta is till viss del, men ger liksom Ale inte en tillräckligt bred ränna. Samma sak gäller KBV 181 Gotland. Sedan har vi Sjöfartsverkets arbetsfartyg  Baltica och Scandica som ibland används som hjälpisbrytare och som också börjar bli gamla.

 

Våra gamla isbrytare kommer nog att övertas av andra Östersjömariner eller säljas och byggas om till isbrytande kryssningsfartyg eller forskningsfartyg. Skroven håller nog i flera decennier till men maskineriet och all annan utrustning ombord slits ju naturligtvis.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Quote

Det finska designföretaget Aker Artic Technology får uppdraget från Sjöfartsverket och finska Trafikledsverket att designa nästa generations isbrytare. De nya isbrytarna ska klara att bryta en bredare isränna, vara billiga i drift och underhåll och klara en övergång till fossilfritt bränsle senast 2030.

 

Nu börjar designarbetet med nya generationens isbrytare

(infrasverige.se

 

 

Aker Arctic designar svenska isbrytare – har gjort fartyg som kan bryta i sidled

(nyteknik.se)

 

Aker Arctic to Develop New Baltic Icebreakers for Finland and Sweden

(gcaptain.com)

 

spacer.png

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sjöfartsverket anser sig inte ha råd med mångmiljardinvesteringen i nya isbrytare och säger att det snarast behövs besked om särskild finansiering:

 

Sjöfartsverket har inte råd med nya isbrytare – ”förödande för näringslivet”

(di.se)

 

Kunskapen god om behovet av isbrytning

(sjofartsverket.se)

 

Tunga instanser lyfter frågan om isbrytarna

(sjofartstidningen.se)

 

Framtida behov av kraftigare isbrytare

(sjofartsverket.se)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sjöfartsverket presenterar idag sin treårsplan och anslagsframställan. Verket menar att staten bör öka sitt betalningsansvar för de delar som inte rör handelssjöfarten, nya isbrytare bör tas upp som en infrastrukturinvestering i nationell plan och en åttonde sjöräddningshelikopter av typ AW139 bör införskaffas. För att undvika höjda avgifter för sjöfarten föreslår verket därför permanent höjda anslag.

 

Sjöfartsverket önskar höjda statsanslag

 

 

En åttonde sjöräddningshelikopter lär inte lösa alla problem vad gäller att upprätthålla löftet om fem helikoptrar insatsberedda 24/7/365, men en viss förbättring borde det rimligen innebära. Hoppas att man åtminstone kommer att kunna hålla SAR helikoptern på Visby basen operativ hela tiden, för den har ett väldigt viktigt läge vad gäller insatstiderna vid sjöräddningsuppdrag i Östersjön.

 

Synd att man inte preciserar hur många isbrytare det rör sig som man vill ha pengar för, men man har ju tidigare talat om tre nya isbrytare för att ersätta Atle-klassen. Sedan behöver man även omsätta lilla Ale. Oden lär väl räcka i ytterligare 15 år. Det är Polarforskningssekretariatet som nu planerar för ett nytt forskningsfartyg som ska kunna ersätta isbrytaren Oden. Förhoppningen är att det nya fartyget ska tas i drift någon gång i mitten på nästa decennium.

 

Banbrytande isbrytare – på gång i Sverige

 

spacer.png

(foto: Polarforskningssekretariatet)

 

 

/Per

 

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vikingman said:

https://sverigesradio.se/artikel/7128620

Citat: – Det är ett fartyg ännu kraftigare än Oden, som skulle kunna gå på metanol. 

Vilka mer bränslen än metanol då skulle den kunna gå på?

 

 

Förutom med diesel så kan finnarna även köra sin nyaste isbrytare Polaris på flytande naturgas (LNG). Inte samma räckvidd som med diesel men betydligt mindre utsläpp:
 

Quote

 

Like all Finnish post-war icebreakers, Polaris has a diesel-electric power plant and propulsion system. However, she is the first icebreaker in the world to be powered by dual-fuel engines capable of using both low-sulfur marine diesel oil (LSMDO) as well as liquefied natural gas (LNG) as fuel. The dual-fuel power plant reduces exhaust emissions and complies with both IMO Tier III emission limits as well as the special requirements of the Baltic Sea Sulphur Emission Control Area (SECA). In average winter conditions, the vessel has an autonomy time of 10 days when operating on liquefied natural gas, which is stored in two vertical tanks with a total volume of 800 cubic metres (28,000 cu ft). Fuel oil, stored in separate tanks with a combined volume of 2,500 cubic metres (88,000 cu ft), provides additional 20 days of endurance in similar ice conditions.

The power plant, located amidships at the main deck level, consists of two 9-cylinder Wärtsilä 9L34DF and two 12-cylinder Wärtsilä 12V34DF four-stroke medium-speed dual-fuel generating sets fitted with exhaust gas economizers. The smaller straight engines are rated at 4,500 kW (6,000 hp) each while the bigger Vee engines have an output of 6,000 kW (8,000 hp) each. In addition, the vessel has one 8-cylinder Wärtsilä 8L20DF auxiliary engine, rated at 1,408 kW (1,888 hp), that can be used to produce electricity when the ship is at port. The combined output of the electrical power plant, which can produce power for all shipboard consumers with any combination of generating sets depending on the power demand, is about 22.5 MW. There is also a separate emergency diesel generator.

 

 

Polaris (icebreaker)

(eng wiki)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Perman said:

 

 

Förutom med diesel så kan finnarna även köra sin nyaste isbrytare Polaris på flytande naturgas (LNG). Inte samma räckvidd som med diesel men betydligt mindre utsläpp:
 

 

Polaris (icebreaker)

(eng wiki)

 

/Per


Från Wikipedias Polaris-sida:

Endurance:    10 days on LNG
                      20 days on fuel oil

Kommer de nya svenska isbrytarna kunna vara till sjöss ännu längre än de finska isbrytarna eftersom de troligen också
kommer att användas på forskningsuppdrag i Arktis (och Antarktis?)? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vikingman said:


Från Wikipedias Polaris-sida:

Endurance:    10 days on LNG
                      20 days on fuel oil

Kommer de nya svenska isbrytarna kunna vara till sjöss ännu längre än de finska isbrytarna eftersom de troligen också
kommer att användas på forskningsuppdrag i Arktis (och Antarktis?)? 

 

Ingen aning men det är mycket troligt att man, precis som finnarna, kommer att försöka hitta uppgifter för fartygen under sommarhalvåret. Inte minst för att få ekonomin att gå ihop. Finnarna har bl a provat detta med isbrytaren Botnica som även är designad för att kunna arbeta på Nordsjöfälten, men tyvärr med mindre lyckat resultat delvis beroende på ett komplicerat och underhållstungt maskineri. Hon såldes senare till Estland. De finska isbrytarna Fennica och Nordica är även de utformade för att kunna arbeta som offshorefartyg, men i deras fall vet jag inte hur det gått. Ett av problemen som uppstår med nya isbrytare är om man ska designa en isbrytare för maximal isbrytningskapacitet (och bredast möjliga ränna) och därmed reducera möjligheterna till andra uppgifter, eller om man ska designa en isbrytare som multipurpose fartyg och därmed förlora en del i isbrytningskapacitet. En svår avvägning om man har ambitionen att få ekonomi i det hela. Ersättaren till Oden lär under alla omständigheter designas för forskningsuppdrag, och bygget kommer att få forskningspengar som stöd. Jag gissar dock att det även i fortsättningen lär räcka med en isbrytare för forskningsuppdrag. Förhoppningsvis kan man utnyttja de andra isbrytarna i marinens tjänst under sommarhalvåret som man gjorde tidigare. Ryssarna använder även äldre isbrytare (inkl. f d sv Tor) som isbrytande kryssningsfartyg under sommarhalvåret.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De nya isbrytarna kan bli billigare än vad som sagts tidigare ca 1,4 miljarder styck, och de kommer att kunna bryta isrännor med olika bredd från 24 m till 32 m. Finansieringen måste vara klar våren 2022:

 

Dagens isbrytare riskerar haverier: ”De lever på lånad tid”

(svt.se)

 

Kritiserar regeringen för oklara besked om isbrytare: ”Fram med pengarna”

(svt.se)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet här är att även LNG är fossilt... De enda, mig veterligen, som faktist har fossilfria isbrytare är ryssarna som använder atomdrift.  Så sent som 2020 sjösatte de sin senaste. 

https://www.cbsnews.com/news/russia-touts-huge-new-nuclear-powered-icebreaker-as-proof-the-arctic-is-ours/

Är inte detta både forntid OCH framtid...?
 

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
4 hours ago, IED said:

Nu kommer lite skisser och annan info.

 

Sjöfartsverket

 

 

 

Ser ju modern och fin ut, men var är helikopterplattan? Är det den som är i däcksnivå längst akterut? Märkligt i så fall att man flyttar ner den från överbyggnaden. Det måste ju inkräkta på arbetsutrymmet på akterdäck. Utan platta kommer de inte att kunna användas som helikopterdepåfartyg som man tidigare har utnyttjat de nuvarande isbrytarna för. Sen vet man ju inte hur mycket man kan lita på en preliminär skiss. 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

On 10/26/2021 at 7:22 PM, IED said:

Tittade också ivrigt efter helikopterplatta. Kan det vara det stora platta partiet i fören?

 

 

Ja det är möjligt att den finns på fördäck. Det ser ut att som att det sticker ut nånting föröver. Kan vara främre kanten på plattan antar jag. Ser dock ut att vara en utsatt position för båda vågor och vind. Finnarna har ju valt att ha hkp plattan på fördäck på sina senaste bevakningsfartyg i gränsbevakningen, men de är mer upphöjda än på den preliminära skissen av den svenska isbrytaren. Antagligen är de placerade där för att maximera arbetsutrymmet på akterdäck. Nackdelen är väl att den är mer utsatt för vindar som sagt. För en lekman så framstår aktra överbyggnaden som en idealisk placering av plattan. Hoppas att försvarsmakten får vara med och lämna synpunkter när fartygen ska utformas. Fartygen ska utformas i samarbete med finska Trafikledningsverket. På så vis så får man med finnarnas erfarenheter från de senaste decenniernas isbrytande. De har ju, i motsats till Sverige, fortsatt att bygga isbrytare med jämna mellanrum.

 

För övrigt stämmer det nog inte att det är tre isbrytare som behöver ersättas. Med lilla Ale så blir det fyra. Hon är jämngammal med Atle klassen. Om hon nu ska ersättas vill säga.

 

UPDATE: Uppgift på nätet säger att de får ett deplacement på ca 13.000 ton. Det är mer än den senaste finska isbrytaren Polaris som är på 10.961 ton. Sjöfartsverkest nya isbrytare liknar för övrigt Polaris, som också har hkp plattan på fördäcket (men den är väldigt liten). 

 

spacer.png

(foto: Eduard47)

 

spacer.png

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Klart: Två nya isbrytare till norra Sverige – för 3,5 miljarder:

 

Sjöfartsverket har fått klartecken av regeringen att beställa två nya isbrytare.

– Ett mycket glädjande besked som säkrar godstransporterna i norra Sverige över lång tid framöver, säger Katarina Norén, generaldirektör Sjöfartsverket.

 

Klart: Två nya isbrytare till norra Sverige – för 3,5 miljarder

(svt.se)

 

”Nya isbrytare säkrar svensk konkurrenskraft”

(sjofartsverket.se)

 

Med all sannolikhet så är det Atle och Frej som ska ersättas i första steget. Återstår att se om och när Ymer, Ale och hjälpisbrytarna Scandica och Baltica ersätts. Hoppas att man tänkt på möjligheterna att använda dem för andra uppgifter inkl. militära sommartid.

 

image.thumb.png.4e1a7678d8c2c94bb53fe4a513ca3eaa.png

Fotograf/Källa: Aker Arctic

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, vikingman said:

 

I vilket land kommer dessa isbrytare att byggas?

 

Bra fråga, men det är troligen inte beslutat ännu. Eftersom utvecklingen av nya isbrytare har skett i samarbete mellan Sjöfartsverket och det finska Trafikledsverket så lutar det väl åt att de byggs i Finland. De kan dock även komma att byggas i Sverige. Enligt en artikel i Sjöfartstidningen från 23 mars 2021 om ett webbinarium om nya isbrytare så togs där bland annat möjligheten att bygga dem i Sverige upp.

 

Quote

 

Bland talarna fanns också Jörgen Karlsson, ABB Marine & Ports, som lyfte frågan om isbrytarna kan byggas i Sverige.

– Ja, vi kan bygga de här isbrytarna i Sverige. Vi har en stark marinteknisk kompetens i Sverige. Vi har högteknologiska företag som sedan varvskrisen fått fokusera på exportmarknaden. Vi menar att om Sverige skulle stå för halva leveransinnehållet i de svenska isbrytarna så skulle det innebära 12.000–15.000 arbetstillfällen.

 

 

Tilläggas kan att den yngsta av de fem befintliga statsisbrytarna Oden är byggd på Arendalsvarvet i Göteborg (övriga är byggda i Finland)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Finns det något varv som kan bygga fartyg i den storleken i Sverige? Finns ju en del reparationsvarv men är det någon i den storleken?

Låter extremt optimistiskt att något av reparationsvarven skulle ha kompetens att bygga helt nya fartyg.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Peo said:

Finns det något varv som kan bygga fartyg i den storleken i Sverige? Finns ju en del reparationsvarv men är det någon i den storleken?

Låter extremt optimistiskt att något av reparationsvarven skulle ha kompetens att bygga helt nya fartyg.

 

Nej, det finns inte längre något varv i Sverige som kan bygga dessa fartygen. Däremot har vi flera företag som potentiellt kan leverera delsystem och byggmaterial till fartygen, t.ex. Kamewa, ABB, SSAB m.fl. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Sveriges två nya isbrytare ska förberedas för metanoldrift. De blir därmed världens potentiellt första isbrytare att köras på metanol. Nu går utvecklingsprocessen vidare till nästa fas.

 

Isbrytarna byggs för metanol

(sjofartstidningen.se)

 

image.thumb.png.466d2f57b0edde78cb8f07fbf9436643.png

(Illustration: Aker Arctic Technology)

 

Designförslaget innehåller bland annat ett skrov som är anpassat för att bryta en isränna på 32 meter i stället för de 24 meter som dagens isbrytare klarar av. Det genom att skrovet är format som ett V, vilket gör att isbrytaren kan höjas och sänkas med hjälp av barlastvatten beroende på vilken rännbredd som behövs för stunden. En smalare ränna kräver mindre energi och bränsleförbrukningen blir därmed lägre.

 

Förmodligen planeras det för en option på en tredje isbrytare eftersom det är tre isbrytare av Atle klass som de ska ersätta (lilla Ale ska ju ersättas av en annan typ av mindre multi purpose fartyg). De kommer med all sannolikhet att byggas i Finland. Finnarna är tydligen inte i behov av några nya isbrytare. Annars så hade de säkert passat på att beställa två systerfartyg för att utnyttja serieeffekten. Det ska bli intressant att se om anpassningen för militära uppgifter nu blir mer omfattande än tidigare planerat pga. den försämrade säkerhetssituationen och Ryssland angreppskrig i Ukraina.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Det här var en fråga förra året som togs upp med dåvarande försvarsministern. Nedan har du svaret.

 

 

 

"I2021/03364 Infrastrukturdepartementet Infrastrukturministern Till riksdagen

Svar på fråga 2021/22:684 av Pål Jonson (M)
Isbrytarnas roll i totalförsvaret

Pål Jonson har frågat försvarsministern om han avser att agera för att isbrytarna ska vara en del av totalförsvaret, och vilken roll ska isbrytarna i så fall ha i händelse av höjd beredskap och krig. Arbetet inom regeringen är så fördelat att det är jag som ska svara på frågan.

Regeringen har i flera sammanhang uttryckt vikten av att ha ett totalförsvarsperspektiv i arbetet med förnyelsen av de svenska statsisbrytarna. Detta har vidare uttryckts i bland annat Sjöfartsverkets regleringsbrev för 2020 där Sjöfartsverket fick i uppdrag att redogöra för de närmare detaljerna för hur denna förnyelse ska gå till. Där angav regeringen att Försvarsmakten ska ges möjlighet att lämna synpunkter på hur förnyelsen av isbrytarflottan kan tillgodose eventuell funktionalitet som är önskvärd ur ett totalförsvarsperspektiv.

I det nu pågående arbetet med designen av det nya isbrytarkonceptet är Försvarsmakten representerade för att säkerställa att konceptet designas på ett sätt som gör att det uppfyller Försvarsmaktens behov.

Stockholm den 21 januari 2022

Tomas Eneroth"

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Peo said:

De militära funktionerna på isbrytarna är väl den länge borta? Nog osannolikt att de får någon anpassning tror jag.

 

Jag har ingen personlig aversion mot dig på nåt sätt, men jag måste ändå ställa en fråga. Varför denna ständiga pessismism om allt som har med utvecklingen av Sveriges militära förmåga att göra? Nog för att vi inte sällan ser överdriven optimism i kommentarer som t ex om YSF 2030 och dess kommande förmågor, men om man inte vet säkert om nånting så är det väl bättre att närma sig frågan på ett mer neutralt sätt? Bara för att nånting varit borta länge så behöver det inte betyda att det inte kan komma tillbaka. Speciellt inte i dessa tider som är nu med fullt krig i Europa och många andra sorters hot.

 

Jag tror tvärtom att marinen har goda erfarenheter från tiden när isbrytarna användes som stödfartyg, ledningsfartyg, helikopterdepåfartyg och potentiella minfartyg, och att man gärna utnyttjar dessa erfarenheter på kommande isbrytare och multi purpose fartyg. Idag när vi knappt har några fartyg som medelstora hkp 14 och 16 kan landa på och Arktis betydelse globalt och säkerhetsmässigt bara ökar så borde de kunna bli en viktig resurs i framtiden. Dock tror jag inte på att det blir full militär bemanning utan mer troligt tilldelas fartygen militär personal och utrustning vid behov. Möjligen att fartygen blir förberedda för bestyckning men knappast permanent. Hoppas att de kommer att delta i militärövningar inkl. sommartid när isbrytarna inte har alltför mycket att göra. Det kommer inte att räcka att civila fartyg som är användbara militärt bara förbereds för militära uppgifter, utan de måste nån gång ibland även utrustas och övas i dessa roller. Annars är risken stor att det bara blir en resurs på pappret men inte i praktiken.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det var positivt att kostnaden minskat för de nya isbrytarna:

"Delrapporten från Aker Arctic gav också en ny uppskattning om den totala beräknade kostnaden för varje isbrytare. Den tidigare beräknade kostnaden låg i ett intervall mellan två till tre miljarder kronor per enhet beroende på hur många som byggs samtidigt, men den nya rapporten sänker nu den prislappen till mellan 1,4 till 2 miljarder kronor beroende på designval, bränsleval och andra faktorer. Om det dessutom beställs flera fartyg på samma gång och även görs en gemensam beställning med Finland kan priset sjunka ytterligare."
 

"För behovet av nya isbrytare är stort. Majoriteten av dagens isbrytare byggdes på 1970-talet och lever på lånad tid. Enligt Sjöfartsverket har isbrytarna bara under årets säsong drabbats av två större haverier och ett flertal mindre incidenter.

– Grundproblemet är att komponenterna gått ur tiden. Antingen måste vi då sätta in nya saker eller så får vi specialbeställa nya komponener för våra isbrytare eftersom det inte finns att få tag i. Det är både kostnadskrävande och tidskrävande. Om vi får ett stort haveri blir en isbrytare kanske liggande under lång tid och då har vi problem. Vi har ingen backup, säger Fredrik Backman."

https://www.sjofartstidningen.se/nya-isbrytarna-blir-billigare-an-beraknat/


 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det är absolut positivt att de planerade kostnaderna minskar. Möjligheterna för en option på en tredje isbrytare ökar. Dock är jag ganska säker på att jag sett ett uttalande från finsk sida att man just nu inte planerar att beställa nya isbrytare, men det kan ju ändras om några år när det är dags att beställa Ymer's ersättare. Hoppas att dom fortsätter med namn på fornnordiska gudar på dem. Snart borde man kunna se ett förslag på hur de mindre multi purpose fartygen kommer att se ut som ska ersätta isbrytaren Ale, hjälpisbrytarna Scandica och Baltica samt sjöfartsverkets arbetsfartyg Fyrbyggaren.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Perman said:

Snart borde man kunna se ett förslag på hur de mindre multi purpose fartygen kommer att se ut som ska ersätta isbrytaren Ale, hjälpisbrytarna Scandica och Baltica samt sjöfartsverkets arbetsfartyg Fyrbyggaren.

 

/Per


Det står att Fyrbyggaren är såld 2020 på nedantående länk på bilden och i Sjöfartsverkets årsredovisning från 2020.  Vad använder de istället för arbetsfartyg?

Fartyget verkar nu gå under namnet Virgo med hemmahamn Göteborg och utföra bojläggningstjänster. Sannolikt de utför jobb åt Sjöfartsverket då. 

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:320075/mmsi:265289000/imo:7504213/vessel:VIRGO

https://shipsforsale.com/ships/shipid/1095/arbetsfartyg_1_fyrbyggaren

https://www.sjofartsverket.se/globalassets/om-oss/finansiell-information/sjofartsverket_arsredovisning_2020.pdf

Edited by vikingman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...