Maverick Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 (edited) Satt och kikade på sjökort och då specifikt Hallands kusten. Kom att tänka på att riskområdet som är utmärkt där är ju minst sagt ganska stort. (11 km ca) Så frågan dök ju upp i skallen vad som har skjutits där och vad som gjort att risken är så stor? åvitt jag vet har et aldrig skjutits robot där. Antar att M48 (Lvakan 40mm) krävde en hel del.... Men så mycket som 11 km??? Idag, skjuts det något grövre än handeledvapen och ballast grg (motsv)?? *vet inte om detta är rätt plats men blågul lär väl flytta annars* Edited August 12, 2007 by Maverick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Lvkv brukar ha skarpskjutningar på ringenäs. Det har även hänt att FMTS har skjutit vanlig 90-vagn där. Dessutom är havet utanför ringenäs målområde för haubitsskjutningar från nyårsåsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Det har pangats Grk där 8cm o 12 cm . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 11km låter inte så mycket, men så minns jag inte hur stort säkerhetsområdet var på Väddö där man fick skjuta allt utom rb77 av arméns vapen. Dock så har jag för mig att man inte får skjuta skarpt med något av Lv:s robotar på något skjutfält i närheten av Lv6. De var tvungna att ta sig till Ravlunda om jag minns rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 11km låter inte så mycket, men så minns jag inte hur stort säkerhetsområdet var på Väddö där man fick skjuta allt utom rb77 av arméns vapen.Dock så har jag för mig att man inte får skjuta skarpt med något av Lv:s robotar på något skjutfält i närheten av Lv6. De var tvungna att ta sig till Ravlunda om jag minns rätt. Robotkompaniet utbildningsår 06/07 sköt skarpa Rb70 på Mästocka skjutfält med lyckat resultat. Dock tror jag att vi var bland de första att göra detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 11km låter inte så mycket, men så minns jag inte hur stort säkerhetsområdet var på Väddö där man fick skjuta allt utom rb77 av arméns vapen.Dock så har jag för mig att man inte får skjuta skarpt med något av Lv:s robotar på något skjutfält i närheten av Lv6. De var tvungna att ta sig till Ravlunda om jag minns rätt. Robotkompaniet utbildningsår 06/07 sköt skarpa Rb70 på Mästocka skjutfält med lyckat resultat. Dock tror jag att vi var bland de första att göra detta. Får lita på dig eftersom jag inte vet varken hur stort eller hur fältet ser ut. Det var i varje fall inte godkänt för det då man la ner Lv3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 11km käns inte så våldsamt stort... i villingsberg finns det riskområden som är över 25km på längden och i Älvdalen (Trängslet) finns det områden som är en bit över 30km.. de är dock över land.... från Kråk vet jag att vi skjöt ca 15km ut över vättern (riktning nordost) och då skjöt vi med zonrör så det var risk hela vägen från pjäserna till nedslagsplatsen.. sedan ligger som sagt LV6 i halmstad så att de övar i halland är ju bara naturligt, och de skjuter robot så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted August 13, 2007 Author Report Share Posted August 13, 2007 11km låter inte så mycket, men så minns jag inte hur stort säkerhetsområdet var på Väddö där man fick skjuta allt utom rb77 av arméns vapen.Dock så har jag för mig att man inte får skjuta skarpt med något av Lv:s robotar på något skjutfält i närheten av Lv6. De var tvungna att ta sig till Ravlunda om jag minns rätt. Robotkompaniet utbildningsår 06/07 sköt skarpa Rb70 på Mästocka skjutfält med lyckat resultat. Dock tror jag att vi var bland de första att göra detta. Det kan jag bekräfta. Innan har dessa skjutits på fält i skåne. Källa: Hallandsposten som gjorde typ 1 helsida om det hela med fokus på att det var en kvinnligt skytt om jag inte missminner mig. Okej då är jag med. Men haubits från yårsåsen har väl bara varit vid skjutning sista året å någon förevisningg?? Om man skjuter GRK motsv hur långt ut i havet är målet och består det av flotte eller liknande??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest svenne Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 (edited) 11km låter inte så mycket, men så minns jag inte hur stort säkerhetsområdet var på Väddö där man fick skjuta allt utom rb77 av arméns vapen.Dock så har jag för mig att man inte får skjuta skarpt med något av Lv:s robotar på något skjutfält i närheten av Lv6. De var tvungna att ta sig till Ravlunda om jag minns rätt. Robotkompaniet utbildningsår 06/07 sköt skarpa Rb70 på Mästocka skjutfält med lyckat resultat. Dock tror jag att vi var bland de första att göra detta. Robotkompaniet utbildningsår 05/06 sköt skarpa Rb70 på Mästocka skjutfält vi va de första Edited August 13, 2007 by svenne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Men haubits från yårsåsen har väl bara varit vid skjutning sista året å någon förevisningg?? Det var mer förr när brigaden fanns och verkade. Bl.a. har man skjutit mot Ringenäs från grustaget vid Norra Utmarken. Lagom roade civilister hörde av sig när haubbataljon fick det att runga till i deras fönsterbleck. Själv bor jag så att jag under hela min uppväxt har kunnat höra bogvågsknallarna när granater passerar över huset och ner mot Ringenäs. Sen blev jag som jag blev med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Det kan jag bekräfta.Innan har dessa skjutits på fält i skåne. Källa: Hallandsposten som gjorde typ 1 helsida om det hela med fokus på att det var en kvinnligt skytt om jag inte missminner mig. Okej då är jag med. Men haubits från yårsåsen har väl bara varit vid skjutning sista året å någon förevisningg?? Om man skjuter GRK motsv hur långt ut i havet är målet och består det av flotte eller liknande??? Det var som sagt en hel del i media både på teve och i tidning. Det fanns inga kvinnliga skyttar under mitt utbildningsår, dock fanns det en kvinnlig vagnchef som på så vis "tillhörde" en grupp. Robotkompaniet utbildningsår 05/06 sköt skarpa Rb70 på Mästocka skjutfält vi va de första Visst du har rätt i det. Fast vi fick förklarat för oss att de robotorna ni sköt var för att testa om omgivningen stördes av robotskjutningen. Dock gör ju inte detta robotarna mindre verkliga för det. För den nyfikne så kan det tilläggas att de robotarna som avfyrades ej registrerades av de utsatta sensorna runt omkring hos folk som tidigare klagat på försvarets verksamhet på Mästocka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Hur störs man av rb skjutningar? låter ju inget Tacka vet jag de gamla 40/48 skjutningarna, de hörde man på långt håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Vill man bli störd så störs man. Finns ett gäng tomtar som vill bygga vindkraftsparker både vid mästocka och ringenäs. Luftvärnets radargrejsimojjser lär knappast må bra av det. Ingen förstår dock problemet, utom försvaret själva, som verkar ha mycket svårt att förklara för allmännheten att en massa gigantiska rotorer i rörelse inte är lite störande för luftvärnets känsliga radarsystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Själv sa brukade jag snorkla i den lila fiske hamnen pa Viken sidan, i min unga dar. Och det var väldigt vanligt att dom hade ett eller två 40/48 typ 100-150m från stängslet. Ah vilka tider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Ja när min plut pangade GRK 94 så hade vi en flotte som mål . Och ja LVreg skjuter robot på Mästocka . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Ja när min plut pangade GRK 94 så hade vi en flotte som mål . Och ja LVreg skjuter robot på Mästocka . Det ska tilläggas att inte hela Lvreg har möjlighet att skjuta skarpt på Mästocka. Det är endast Rb70 som kan göra det, Hawk Rb97 har ett visst problem med storleken och kan därför endast skjutas uppe i Jookmook och på övningsfält i medelhavet. Frågan är om det var Cypern eller Kreta, tror mer på det sist nämnda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Ja när min plut pangade GRK 94 så hade vi en flotte som mål . Och ja LVreg skjuter robot på Mästocka . Det ska tilläggas att inte hela Lvreg har möjlighet att skjuta skarpt på Mästocka. Det är endast Rb70 som kan göra det, Hawk Rb97 har ett visst problem med storleken och kan därför endast skjutas uppe i Jookmook och på övningsfält i medelhavet. Frågan är om det var Cypern eller Kreta, tror mer på det sist nämnda? Skjuts inte så mycket hawk har jag en känsla av. Dyra saker som inte vad jag vet tillverkas längre så kan vara knepigt att få ersättningsrobotar. Man får endast skjuta dem på vidsel området vilket förövrigt föreslagits som plats att försöka samla en europeisk flygförarutbildning på. Det är det största skjutområdet i europa om jag fattat sakerna rätt. De spärrar ju helt enkelt av halva lappland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest swempa Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 När det nu har nämnts var Robotkompaniet på Lvreg har skjutit skarpt de två senaste åren, kan jag meddela att utbildningsåret 04/05 sköt vi skarp RBS70 på Kråks skjutfält vid Vättern. Lyckade resultat för samtliga skyttar trots mycket dåligt väder. Dock slutade sikteskameran att fungera när två skjutningar återstod, så dokumentation av skjutningarna finns endast från en utomstående kamera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted August 15, 2007 Author Report Share Posted August 15, 2007 När det nu har nämnts var Robotkompaniet på Lvreg har skjutit skarpt de två senaste åren, kan jag meddela att utbildningsåret 04/05 sköt vi skarp RBS70 på Kråks skjutfält vid Vättern. Lyckade resultat för samtliga skyttar trots mycket dåligt väder. Dock slutade sikteskameran att fungera när två skjutningar återstod, så dokumentation av skjutningarna finns endast från en utomstående kamera *funderar på vad lv6.s eskapader på kråk har att göra med va so m skjutits på ringenäs i halland* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minus Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Ja när min plut pangade GRK 94 så hade vi en flotte som mål . Och ja LVreg skjuter robot på Mästocka . Det ska tilläggas att inte hela Lvreg har möjlighet att skjuta skarpt på Mästocka. Det är endast Rb70 som kan göra det, Hawk Rb97 har ett visst problem med storleken och kan därför endast skjutas uppe i Jookmook och på övningsfält i medelhavet. Frågan är om det var Cypern eller Kreta, tror mer på det sist nämnda? Skjuts inte så mycket hawk har jag en känsla av. Dyra saker som inte vad jag vet tillverkas längre så kan vara knepigt att få ersättningsrobotar. Man får endast skjuta dem på vidsel området vilket förövrigt föreslagits som plats att försöka samla en europeisk flygförarutbildning på. Det är det största skjutområdet i europa om jag fattat sakerna rätt. De spärrar ju helt enkelt av halva lappland. På övningen FOCUS 07 var det tänkt att det skulle avfyras en Hawk robot uppe i Vidsel. Men blev alrig så, varför kommer jag inte ihåg. Det var synd för det hadde varit rätt kul att se!.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Man får endast skjuta dem på vidsel området vilket förövrigt föreslagits som plats att försöka samla en europeisk flygförarutbildning på. Det är det största skjutområdet i europa om jag fattat sakerna rätt. De spärrar ju helt enkelt av halva lappland. Jag tänkte rätta där med att fältet heter RFN..(raketskjutfält Norrland) Men se på tusan dom har skaffat sig en hemsida http://www.neat.se North European Aerospace Test range.. Och det är "bara" 20 000 km² stort. Fast egentligen 2 fält á 6 000km² som går att "koppla ihop". Total sträcka är 35mil om dom länkas ihop. Dom har fixat en liten karta med dannmark som referens.. http://www.neat.se/geography_and_maps/inde..._and_maps.shtml Och spärra av halva lappland? Närå vi har massor av yta å bo och leva på. (sådärja nu ska ja sluta skryta) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Just det, PV-kanon har skjutits på Ringenäs också. Både med marklavett och bandvagnsmonterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts