gurgel_90 Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 varför rent tekniskt kan man inte skjuta under vissa temperaturer, är det att mekanismen kärvar igen eller orkar krutgaserna helt enkelt inte trycka tillbaka slutstycket? om det är det sistnämda borde det väl bara vara att mantla mellan varje skott som på ett repetergevär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 (edited) Hej Som svar på din fråga så kan jag ge dig följande svar. Det som kan hända är att vapnet kärvar. Det kan bero på för mkt med olja eller vapenfett i vapnet som bliver trögt och gör att mekanismen ej laddar om. Sen om det är mkt med slagg o annat i vapnet så kan även det göra att vapnet kärvar och vägrar att ladda om. Sen så vid vissa extrema temperaturer så bliver en del material sköra och kan gå sönder. Sen det som du frågar som berör om gaserna ej orkar ladda om mekanismen. Där vet jag ej riktigt för att vara ärlig. Sen det som föreslår när det gäller att bruka vapnet som ett repetergevär. Det är ej det mest praktiska att göra under en strid. Men vid vissa tillfällen så har man inget val. Jag har sett på någon dokumentär på Discovery om Brittiska trupper som övade i Norge. Där strulade deras L85´or och de fick göra ny mekanism rörelse när de strulade. Det som oftast orsakade strulet var att en tomhylsa fastnade i utkastar öppningen under omladdnings fasen och omöjlig gjorde att vapnet fullföljde sin mekanism rörelse. Mvh 404 Skenberg Edited August 12, 2007 by 404 Skenberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Skjuta kan man väl göra? men smörjmedlen fryser väl? men man kan kan ju skjuta med ett "torrt" vapen (inga smöjrmedel). När sedan vapnet var värmts upp, så kan man smörja med t.ex CLP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5526 Viktor Ludvig Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 varför rent tekniskt kan man inte skjuta under vissa temperaturer, är det att mekanismen kärvar igen eller orkar krutgaserna helt enkelt inte trycka tillbaka slutstycket? om det är det sistnämda borde det väl bara vara att mantla mellan varje skott som på ett repetergevär? Det som händer med i princip all smörjmedel vid låg temperatur är att dess viskositet ökar. dvs den blir mer trögflytande och gör inte sitt jobb som smörjmedel på ett bra sätt. //5526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 En annan grej jag fick lära mig var att om du tar en varm bössa till en kall natur så kan det uppstå kondens som bildar små ispluppar i pipan. Detta skulle vara direkt obra. Viktigt dra ur och få torrt innan skjutning alltså. Vet inte vad vapenfett 101 hade för fryspunkt, men det lär ha blivit rätt segt vid -25°C. ett viss motstånd för både kula och meknism lär det ju ha utgjort. Nu har det utgåt och jag har ingenn aning om hur de nya oljorna klara minusgrader. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 En annan grej jag fick lära mig var att om du tar en varm bössa till en kall natur så kan det uppstå kondens som bildar små ispluppar i pipan. Detta skulle vara direkt obra. Viktigt dra ur och få torrt innan skjutning alltså. Precis tvärt om. Det är när man tar in en kall bössa i ett varmt tält som det kan bildas kondens. När man sedan tar ut bössan i kylan igen så fryser kondensvattnet till is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Så var det ja..... Men det var lite rätt tänkt /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 Andra saker som hände är att metallen krymper vid låga temperaturer... de precitionstillverkade delarna tappar sina mått och kan därför kärva. Om man sedan lyckas få iväg några skott så kan det uppså en stor temperaturskillnad mellan gevärets olika delar vilket ytterligare späder på den problematiken. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 SKall man hårddra det till Fysiska teorier, så kan det vara så att är det jäkligt kallt, att krutgaserna inte expanderar tillräkligt mycket, så att det inte räcker till att putta tillbaka mekansimen... frågan är dock om det kan bli så kallt på jorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 SKall man hårddra det till Fysiska teorier, så kan det vara så att är det jäkligt kallt, att krutgaserna inte expanderar tillräkligt mycket, så att det inte räcker till att putta tillbaka mekansimen... frågan är dock om det kan bli så kallt på jorden. Temperaturkorrigeeras när man skjuter bl.a. GRG, så det blir så kallt ja. Antar att artillerister på forumet kan berätta mer om temperaturer och krut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 SKall man hårddra det till Fysiska teorier, så kan det vara så att är det jäkligt kallt, att krutgaserna inte expanderar tillräkligt mycket, så att det inte räcker till att putta tillbaka mekansimen... frågan är dock om det kan bli så kallt på jorden. Temperaturkorrigeeras när man skjuter bl.a. GRG, så det blir så kallt ja. Antar att artillerister på forumet kan berätta mer om temperaturer och krut. Nja, att temperaturkorrigera för att utgångshastigheten minskar vid låga temperaturer och att, som furiren Dahlberg nog menade, få funktionsfel för att det är så kallt att mekanismen inte ens repeterar... där är det några nordpoler av kyla som skiljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikUrban 2 Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 Om man har skött om sig själv och vapnet bra så behöver det inte hända så värst mycket. Min AK4 beter sig som vanligt ner emot -30°C, har inte provat vid lägre temp än så. På KSP58 får man vrida upp gasregulatorn några snäpp till man skjutit henne varm. Vid stark kyla får man se upp så man inte förfryser fingrar eller ansikte som kommer i kontakt med kall metall. Kulans utgångshastighet blir naturligtvis lägre med kallt krut, men det har sällan någon större inverkan på finkaliber om avståndet håller sig under något hundratal meter. En .22 ls som jag ägde tidigare Marlin 25N klarade inte temperaturer under -20°C. Den började sprida rejält, runt 50 cm på 50 m med all ammunition som testades. Har ingen aning varför. /EU2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 En .22 ls som jag ägde tidigare Marlin 25N klarade inte temperaturer under -20°C. Den började sprida rejält, runt 50 cm på 50 m med all ammunition som testades. Har ingen aning varför. Kan det bero på att luften blir tätare vid lägre temperaturer? Jag har för mig att M4-karbinen drabbas av samma problem. Rotationen på kulan är inte tillräckligt för att hålla den stabil ifall luften blir för tät. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikUrban 2 Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 En .22 ls som jag ägde tidigare Marlin 25N klarade inte temperaturer under -20°C. Den började sprida rejält, runt 50 cm på 50 m med all ammunition som testades. Har ingen aning varför. Kan det bero på att luften blir tätare vid lägre temperaturer? Jag har för mig att M4-karbinen drabbas av samma problem. Rotationen på kulan är inte tillräckligt för att hålla den stabil ifall luften blir för tät. Tror inte det, inget av de andra vapnen fick några problem. Räffelstigningen är lika, 1:16-1:16.5 på Ruger och Sako som de andra använde. Men eftersom spridningen blev så extremt stor så, kan man som du säger, misstänka att kulornas rotation inte var tillräcklig. Vid högre temperaturer var precisionen ypperlig. /EU2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 varför rent tekniskt kan man inte skjuta under vissa temperaturer, är det att mekanismen kärvar igen eller orkar krutgaserna helt enkelt inte trycka tillbaka slutstycket? om det är det sistnämda borde det väl bara vara att mantla mellan varje skott som på ett repetergevär? Det som händer med i princip all smörjmedel vid låg temperatur är att dess viskositet ökar. dvs den blir mer trögflytande och gör inte sitt jobb som smörjmedel på ett bra sätt. //5526 minns jag inte helt fel så klarar CLP en temp ner till -54..så man behöver inte torrdra vapnet till dess ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 (edited) I mitt ex av vintersoldat (97) så står det att vapnet ska vara helt torrt om det är kallare än -40 ute i skogen. Edited August 16, 2007 by trädet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Om man sedan lyckas få iväg några skott så kan det uppså en stor temperaturskillnad mellan gevärets olika delar vilket ytterligare späder på den problematiken.Temperaturskillnaderna blir inte större bara för att initialtemperaturen är lägre så det är nog inget problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts