Bolin Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Vilket simsätt är det som gäller, hur mycket utrustning simmar man med osv? Det finns ju ett par vattenråttor här Gotcha, Doyle och Viktor H som säkert kan hjälpa till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 (edited) error 404 Edited July 15, 2003 by Doyle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 LOL, Doyle, kul inlägg! har aldrig ytsimmat, men jag känner igen din beskrivning just det med att vissa saker verkar så ball/elit, sedan när man väl står där och gör det elitiga så är det mest jobbigt/mekkigt/enformigt... och man har lite tid att se cool/hård/tuff ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolin Posted February 4, 2003 Author Report Share Posted February 4, 2003 Hhehe havet är stort Doyle jag tror ingen klagar om du bidrar med lite kväve till övergödningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 Simsättet som vi använde (förmodar att alla som ytsimar använder det) var liggandes på rygg.Vapnet på bröstet och paddla med simfötterna. Hur fungerar det att simma på rygg med avseende på omvärldsuppfattning? När du är några hundra meter från stranden, så kanske det kan vara kul att ha kontinuerlig översikt mot den. YtsimsdräktVåthandskar Dykarkniv Flytväst Simfenor 2st linor, lång & kort (lång för att fästa fast sig i sin stridsparskamrat, kort för att fästa vapnet i sig) Viktbälte Är ytsimdräkten, våthandskarna och simfenorna du använde samma materiel som A-dyk använder för dykning/ytsim? Om inte, vet du vad det är för skillnader mellan dem? Vem simmar ensam om man har en patrull om fem man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 (edited) error404 Edited July 15, 2003 by Doyle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 Ingen simmar under några som helst omständigheter själv. Är man patrull om fem får man simma i ett stridspar och en triss. Ett av skälen till att jag undrade är att jag är nyfiken på om det finns något land som har A-dyk grupper/patruller med udda antal man i. Jag har inte lyckats hitta något sådant fall, och antar att detta till stor del beror på att man alltid vill simma i par. När man simmar försöker man vara relativt strandnära hela tiden. Det kan röra sig om om ca 10-15 meter från land. Kan du, utan att gå in på sådant jag inte bör veta, beskriva hur ni använder ytsim som en del av er, d.v.s Bassäks, övergripande taktik? Några fler frågor: Hur löste ni problemet med om ni blev skitnödiga under simningens gång? Jag har för mig att jag läst någonstans att blöja används för detta. Stämmer det? Är det rimligt att ytsimma med en sänkt ryggsäck på över 100 liter? Simmar man även på rygg om man av någon anledning inte sänker sin säck, t.ex. därför att den är så stor eller man inte har behov av att röra sig så taktiskt korrekt? Jag har under flera års tid haft planer på att semestra i någon av Sveriges, Finlands eller Norges skärgårdar i form av vandring kombinerat med ytsim, och är därför nyfiken på det sistnämnda? En fördel med semester är att det taktiska elementet (åtminstone för min del...) utgår. En nackdel är den 120 liters Madden Mountaneering ryggsäck jag har, och som jag planerat ha med mig. Jag vill även helst slippa bära med mig alltför mycket bly, då jag tycker att gränsen för roligt ryggsäcksbärande för min del går vid 35-40 kgs packning. En fördel med att inte sänka säcken är dessutom att man kan ha den som "livboj", detta speciellt som jag är inne på att eventuellt semestra ensam, då det är lite svårt att hitta sällskap för turer som den beskrivna. Jag har fjällvandrat ensam i Norge i risigt väder, och anser mig ha tillräcklig utevana för att våga mig på sådana saker så länge det inte rör sig om vinterfjäll. 6P - Proper Planning Prevents Piss Poor Performance. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 Jag är inte utbildad i ytsim. Men jag råder dig att ge fan i att göra det ensam. Simmar du med en tung ryggsäck med bly i finns det risk att den drar ner dig under vattnet och dränker dig. Ta det försiktigt. om du måste göra det så se till att ha någon med dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 (edited) Jag är inte utbildad i ytsim. Men jag råder dig att ge fan i att göra det ensam. Simmar du med en tung ryggsäck med bly i finns det risk att den drar ner dig under vattnet och dränker dig. Ta det försiktigt. om du måste göra det så se till att ha någon med dig. Kanske var jag otydlig. Min idé är att skippa blyet i säcken. Detta för att dels undvika att bli neddragen och dels för att kunna använda säcken som flythjälpmedel i en nödsituation, som t.ex. kramp i benen. Det enda bly jag vill ha med mig är för viktbältet. Edited February 4, 2003 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 Okej. Mitt misstag B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 (edited) error404 Edited July 15, 2003 by Doyle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 Okej. Mitt misstag B) Jag tror att min fråga; "Är det rimligt att ytsimma med en sänkt ryggsäck på över 100 liter?" var skapligt vilseledande. Den var inte menad som något som har med mina semesterplaner att göra, utan den var en undran om taktiskt ytsim i militära situationer. Att semestra med sänkt säck utesluts, om inte annat, i mitt alternativ av de enorma mängder bly som krävs för att sänka den. Det är mindre roligt att vandra med en packning på runt 100 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 Som dykare måste jag hålla med om det råde ringen tvekan om att det är inte att tänka på att leka i vattnet själv! Sen när det gäller simma långt och bekvämt (nåja) så är det att föredra ryggsim. Eller, lite på sidan. På så sätt håller man ansiktet fritt från vatten, och har lätt att andas. Är inte roligt att pusta och frusta i en dum snorkel inte. Viktigt är ju dessutom att ha översikt ÖVER ytan och inte under. Måste dock ifrågasätta lite av metoderna som verkar användas. Varför i hela världen stoppa in en massa bly i packningarna för? Finns väl inget skäl till att göra packningen dold eftersom man själv flyter runt som ett fint litet mål. Tanken är väl inte att man ska ni-/urnästla mitt på blanka dagen?? Sen finns det väl ingen människa som orkar knata runt med onödig vikt resten av tiden? Ta med en dammsugare ist. och vacuumpåsar vetja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 Vi (Bassäk) ska använda sig av ytsim vid in/urnästling vid spaning. Det ska dock ses som en sista utväg. Då det är väldigt krävande och tar tid. Jag tänkte främst på frågeställningar som t.ex. vid vilka tillfällen man väljer detta transportsätt istället för Klepper. D.v.s. mer i detalj hur läget skall vara för att man skall få för sig att ytsimning är det rätta alternativet. Förstår dock om detta är saker jag inte bör känna till. Sen finns det ju taktik för uppgång och nergång i vattnet, men det har du inte så speciellt stor nytta av att veta misstänker jag Jag har inte så stor praktisk nytta av att veta det, men om du kan tänka dig att berätta hur det går till, så gör det gärna då mitt intresse för amfibiska ting är väldigt stort. Vi använde aldrig blöja, ingen aning varför. Befälen ville väl vara lite elaka, för jag hade gladeligen spänt på mig en blöja instället för att ha urinindränkta kläderna eller skvalpandes i ytsimsdräkten . Finns få saker som slår befälshumor. Måste man ha med sig sin stora ryggsäck som du behöver vid t.ex vandring skulle jag helt enkelt låta ryggsäcken flyta på ytan, sen lägga mig på magen i vattnet med ryggsäcken som flythjälp och simma. Det är exakt så jag hittils hade planerat göra. Jag blev nyfiken på om du hade något bättre förslag, t.ex. om det skulle finnas fördelar för min del med att simma på rygg och bogsera ryggsäcken i snöre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 Äh, låter bara dumt och onödigt tycker jag. En massa onödigt fipplande bara. För att fortsätta på trevliga-amerikanska-militär-förkortningar säger jag: KISS - Keep It Simple Stupid Men...men... flottister har ju som bekant sina egna små metoder till saker och ting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 Som dykare måste jag hålla med om det råde ringen tvekan om att det är inte att tänka på att leka i vattnet själv! Jag skulle inte ge mig in på att dyka ensam, men att ytsimma ensam med en flytande säck ser jag som betydligt säkrare, förutsatt att jag givetvis tränat innan och tänker på vädret. En hel del av det roliga med att vandra ensam kommer just av att man är ensam och helt måste förlita sig på sin egen planering, egna krafter och egen tankeförmåga. Jag har samma syn vad gäller ytsim. Sen när det gäller simma långt och bekvämt (nåja) så är det att föredra ryggsim. Eller, lite på sidan. På så sätt håller man ansiktet fritt från vatten, och har lätt att andas. Är inte roligt att pusta och frusta i en dum snorkel inte. Viktigt är ju dessutom att ha översikt ÖVER ytan och inte under. Jag undrar hur tröttande det är för armarna, och även kanske ryggen, att ha ryggsäcken framför sig, d.v.s. hur håller man i den på bästa sätt om man väljer det simsättet? Tanken är väl inte att man ska ni-/urnästla mitt på blanka dagen?? Man bör nog utgå ifrån att fienden har ljusförstärkare. Sen finns det väl ingen människa som orkar knata runt med onödig vikt resten av tiden? Det är ofta mer fråga om vilja än ork. Jag kan i en militär situation klara av att marschera med dubbelt så tung packning som jag kan tänka mig att ha med under civil vandring, då den senare ska vara ett nöje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 A2: hur långt är det realistiskt att räkna med att man kan ta sig i svensk eller finsk skärgårdsmiljö på en vecka medelst ytsim? Dels känns det inte som det går att göra några längre passager av typen Åland skärgård eller Sthlms ytterskärgård. Återstår då inner- eller mellanskärgård där problemet är en hel jeevla massa båtar. Tänket låter iofs intressant, att förflytta sig i skärgårdsmiljö på ett "naturligt sätt". Kunde man inte tänka sig att komplettera med någon liten transportabel flotte? Flotten skulle då tjäna syftena att utgöra flythjälp och nödfartyg samt även markera för båtar att det är "folk i vattnet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 A2: hur långt är det realistiskt att räkna med att man kan ta sig i svensk eller finsk skärgårdsmiljö på en vecka medelst ytsim? Dels känns det inte som det går att göra några längre passager av typen Åland skärgård eller Sthlms ytterskärgård. Återstår då inner- eller mellanskärgård där problemet är en hel jeevla massa båtar. Doyle nämner att han simmade cirka 6,5 km på lite mer än 6 timmar. Detta var dock utan stor ryggsäck. Med erfarenhet av eget simmande, och civilt vandrande med packning på 35 kg och militär marsch med betydligt mer än så, så gissar jag att jag med en 35 kgs packning skulle kunna simma 5 km per dag och komplettera detta med 30 km vandring per dag, och fortfarande uppleva det hela som roligt. I Norge borde man väl kunna simma i/över fjorder? Hur är båtmängden i Stockholms skärgård under olika delar av året? Man behöver ju inte vara där under turismens högsäsong. Ålands skärgård har jag inte så bra koll på, men den vore värd att ta en närmare titt på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Jahaja A2. Verkar som att du gillar att citerar mig Ja du kan nog ha orken att bära på bly, och ja du kan nog pressa dig själv till att bära skiten. Men jag tror fan inte att du är så dum att du proppar ryggan full med det - bara för att få ryggan att fint ligga under vattennivån. Men nu gällde det ju inte i nån militärsituation utan om att plaska runt som hobby. Tro mig, när det kommer till att kånka på saker så har jag inget problem med det. Men har man ett val av skit att släpa på så spelar det ingen roll om man är stark och orkar bära ifall man inte är smart nog att inte komma på tanken att ha en massa bly i ryggan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 (edited) Jahaja A2. Verkar som att du gillar att citerar mig Ja du kan nog ha orken att bära på bly, och ja du kan nog pressa dig själv till att bära skiten. Men jag tror fan inte att du är så dum att du proppar ryggan full med det - bara för att få ryggan att fint ligga under vattennivån. Men nu gällde det ju inte i nån militärsituation utan om att plaska runt som hobby. Tro mig, när det kommer till att kånka på saker så har jag inget problem med det. Men har man ett val av skit att släpa på så spelar det ingen roll om man är stark och orkar bära ifall man inte är smart nog att inte komma på tanken att ha en massa bly i ryggan... Förstår inte vad du försöker säga med inlägget ovan. Jag har aldrig varit inne på att semesterytsimma med sänkt ryggsäck, då det av ganska uppenbara skäl inte finns något att vinna på det, då jag inte bryr mig om taktiskt uppträdande när jag semestrar. Därmed slipper jag under min semester bära det bly som skulle krävas för att sänka säcken. Det enda bly jag då hamnar att bära är det som eventuellt krävs till viktbältet. Edited February 5, 2003 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Därmed slipper jag under min semester bära det bly som skulle krävas för att sänka säcken. Det enda bly jag då hamnar att bära är det som eventuellt krävs till viktbältet. Om du nu skall semesterytsimma (sic), så finns det ingen anledning att ha viktbälte överhuvudtaget. Ett högt vattenläge vid simning är bara bra och inte att förglömma att det ökar säkerheten. Varför skulle du ha ett viktbälte till att börja med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Tja, beroende på dina och dräktens egenskaper och om du tänker "simma mycket på säcken" kan ett par benvikter vara bra att ha. Det är mindre kul när grodfötterna börjar plaska i ytvattnet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Tja, beroende på dina och dräktens egenskaper och om du tänker "simma mycket på säcken" kan ett par benvikter vara bra att ha. Det är mindre kul när grodfötterna börjar plaska i ytvattnet... Ooops. Tänkte inte på simfenorna. Baserade det bara på egen erfarenhet av att simma längre sträckor i öppet vatten med våtdräkt. Då handlar det om vattenläge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 (edited) Vad är det för torrdräkt och fenor som olika förband i Sverige använder vid ytsim? Jag antar att dräkten är baserad på någon civil modell, men vad är det för eventuella skillnader mellan försvarets ytsimdräkt och de civila dykartorrdräkterna? Skulle gissa på att försvarets dräkt kanske har fler förstärkningar, förutom att den enligt de bilder jag sett förnuftigt nog är mer diskret färgsatt än många civila dräkter. Hur hårda/styva fenor används vid ytsim i försvaret? Finns det någon skillnad vad gäller fenval (främst då hårdhet/styvhet) vid ytsim och dykning? Är det någon som har tips på torrdräkter som borde vara lämpliga för ytsim? Jag förstår inte riktigt varför en del verkar tycka att det är en så konstig/dålig idé att ytsimma på sin lediga tid. Jag ser det inte som så värst annorlunda än att jag och många andra tycker att det är roligt att vandra i ödemarksterräng på vår lediga tid. Förutom att kombinera ytsimning med vandring under semester, så har jag även lite planer på att börja utöva ytsim utan packning under helgerna. Det är i mitt tycke mycket roligare att simma i sjöar och havet, än att simma i en klorstinkande simhall fylld med skrikande ungar. Edited February 6, 2003 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Z Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Jag testade i simhallen när vi simmade klädsimm att simma på rygg. Det går ju både snabbare och är mindre energikrävande. // Karl Z Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 (edited) error404 Edited July 15, 2003 by Doyle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bruun Posted September 14, 2003 Report Share Posted September 14, 2003 Är det någon som vet om det finns någonting i SÄKI som styr hur man får ytsimma typ under övning? Och ja nu rent millitärt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted September 14, 2003 Report Share Posted September 14, 2003 SäkI Övergång vatten, kap. 12 punkt 13: Ytsimning genomförs vid specialförband som är särkilt utrustade med ytsimdräkter. Regler för ytsimning återfinns i respektive förbands reglementet, utbildningsanvisningar m.m. Räcker svaret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts