Jump to content

Hjältar i försvarsmakten, finns de?

Recommended Posts

snubblade in på en c-uppsats om krigsvetenskap där uppsatsskrivaren försöker kartlägga om det finns hjältar i fm och om dom har nått extra att ge, himla många sidor e de ju men rätt läsvärt(och nej, jag nämns icke ) http://www.annalindhbiblioteket.se/publika...ensjoe_2019.pdf

va tror ni, visst e en del väldans så karismatiska eller hur? och visst e de väl så att en del komms ihåg lite extra typ henricsson, möller&svensson för att nämna en del

snubblade in på en c-uppsats om krigsvetenskap där uppsatsskrivaren försöker kartlägga om det finns hjältar i fm och om dom har nått extra att ge, himla många sidor e de ju men rätt läsvärt(och nej, jag nämns icke ) http://www.annalindhbiblioteket.se/publika...ensjoe_2019.pdf

va tror ni, visst e en del väldans så karismatiska eller hur? och visst e de väl så att en del komms ihåg lite extra typ henricsson, möller&svensson för att nämna en del

Är lite trist att vi förväxlar gott ledarskap med en hjälteroll, tycker jag. Måste en hjälte vara en hög chef? Kollade på listan över hjältar som framkommit i enkäten och de jag känner igen ser åtminstone inte jag som hjältar i traditionell mening. Goda ledare, javisst men hjältar?

Är det kanske goda förebilder som FM behöver? Är hjältarna för evigt förpassade till historiens arkiv? Ordet hjälte är lite ovant för mej måste jag erkänna.

En hjälte för mig inom FM Behöver inte vara en hög chef, eller chef överhuvudtaget. Det kan vara den där personen som ger bort sitt vatten till dom som behöver det mer, bär det tyngsta så andra inte behöver slita eller han som tar dom jobbiga eldpostpassen.