twintip Posted August 11, 2007 Report Share Posted August 11, 2007 Om du hade haft bestämmanderätt angående när och var NBG skall användas, vart hade du skickat iväg förbandet och varför? Själv vet jag ingen speciell destination men Afrika och då kanske Darfur-regionen tycker jag låter lämpligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted August 11, 2007 Report Share Posted August 11, 2007 Afrika, Sudan, Tchad Ner med allt vi har 41st Battalion står för tagande av terräng och för skyddet sedan bygger EN.21 upp camp mm som behövs. Efter det kan man flyga ner mer folk och mer mattriel samt bygga mer saker som behövs. Detta kommer dock ta mer än 120 dagar och man kommer behöva ett riktigt bra mandat samt vilja. Det som behövs är flygfält, hamn, positioner mm samt att AU faktiskt börjar agera och inte titta på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balt Posted August 11, 2007 Report Share Posted August 11, 2007 Vart jag skulle skicka NBG? Ja som vakans listorna ser ut nu så skulle jag inte vilja skicka dom söder om Skåne! Men om man nu skulle ha NBG färdig så kanske Sudan kunde vara en ide. Men inte att gå in först. Låt folk som kan sådant som britter motsv sköta det. Tror det kan bli litte otrevligt med en nästan "ny muckad" bataljon först in i sudan. Sverige skulle kunna komma in efter och ha ett eget AoR eller motsv. Tror det kunde vara riktigt bra att ha svenskar där nere särskilt om man hade ett eget område att ha ansvar för. skulle ju tyvärr kräva en jäkla massa folk och gärna sådana med missions erfarenhet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Om du hade haft bestämmanderätt angående när och var NBG skall användas, vart hade du skickat iväg förbandet och varför? Ingenstans!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Om du hade haft bestämmanderätt angående när och var NBG skall användas, vart hade du skickat iväg förbandet och varför? Ingenstans!! Håller med! Det saknas för mycket av allting för att skicka dom längre bort än Gotland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Dit där behovet av tillämpliga förmågor finns. Rent allmänt fascinerad av hur mycket galla vuxna människor kan spy över ett förband som fortfarande är under utbildning och inte behöver vara komplett vare sig soldat- eller materielmässigt på många månader än. Måste man gnälla i ALLA trådar som rör nbg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Rätt talat! Gnälla kan vi göra n´n annanstans. Trådskaparen lämnar NBG:s eventuella brister och förtjänster åt framtiden och utbildarna att åtgärda. Ämnet gällde total spekulation om vart förbandet kunde vara användbart och då förutsätter jag att det är i absolut bästa skick för sin uppgift! Är själv lite fixerad vid Afrika just nu men lyfter ändå blicken och föreslår Sri Lanka. Observatörsgruppen som är på ön bestod tidigare av samtliga nordiska länder men de som var med i EU ombads lämna ön. EU hade visst terrorklassat de Tamilska Tigrarna. Nu är det fullt krig mellan Tigrarna och regeringen. Här skulle NBG kunna göra en rejäl insats om EU kan övertala båda parter om saken. Sri Lanka är mitt förslag om jag fick bestämma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoran Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Ja man skulle kunna skicka CoreBn till Färöarna för att övervaka Parlamentsvalen den 15 Januari 2008, jag har hört att det kan gå riktigt hett till ;) /Z Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Ja man skulle kunna skicka CoreBn till Färöarna för att övervaka Parlamentsvalen den 15 Januari 2008, jag har hört att det kan gå riktigt hett till ;) /Z Bara CoreBn? Ingen annan? Personligen så skulle jag skicka dem till Tchad. Fas 1. Först ett gäng från Flygplatsenheten som installeras på N'djamena international airport. Detta blir den strategiska flygplatsen och här sker en styrkeuppbyggnad. Sist på plats blir de tunga delarna av CoreBn. Fas 2. LB skv och delar av Flygplatsenheten flygs in till t ex Abeche i den östra delen av landet och upprättar taktisk flygplats. Ny styrkeuppbyggnad. Fas 3 Delar av CoreBn, SE01 och tillgängliga säkförband samt ISTAR osv patrullerar gränsen till Sudan och flyktinglägren i syfte att förhindra att konflikten i Darfur sprider sig. Ev Fas 4? Kanske kan Fas 1 undvikas om flygplatsen i Abeche är tillräckligt bra för att fungera som strategisk flygplats. Alternativt blir abeche fas 1 och en ännu mindre flygplats blir fas 2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Rätt talat! Gnälla kan vi göra n´n annanstans. Trådskaparen lämnar NBG:s eventuella brister och förtjänster åt framtiden och utbildarna att åtgärda. Ämnet gällde total spekulation om vart förbandet kunde vara användbart och då förutsätter jag att det är i absolut bästa skick för sin uppgift! Ämnet gällde väl vart JAG skulle skicka NBG om JAG hade bestämmande rätten. Och om jag hade den rätten så skulle jag vara mer fokuserad på aktuell status och ta hänsyn till reell fakta och inte bara skicka iväg dem till all världens oroligheter. Visst finns det mycket behov ute i världen men jag anser att det kostar mera än det ger för Sverige att skicka iväg NBG så jag skulle inte skicka det någonstans, just nu, utan ha kvar den som den brandkårsstyrka den är. När sedan beredskapen är gjord skulle jag skicka de som ville på en KS-mission. För övrigt tycker jag mig inte har sett något gnällande i tråden utan bara konstaterande av fakta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Celva Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Harald, Tur att du har koll pa laget mannen... Vi kontrollerar redan flygplatsen i N'Djamena och patrullerar landningbanan och omgivningen dag som natt. Den andra stora militarbasen vi har i landet ligger i Abeche. Problemet ar inte manskap utan tillstand. /pa plats for frankrikes flagga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Harald, Tur att du har koll pa laget mannen... Vi kontrollerar redan flygplatsen i N'Djamena och patrullerar landningbanan och omgivningen dag som natt. Den andra stora militarbasen vi har i landet ligger i Abeche. Problemet ar inte manskap utan tillstand. /pa plats for frankrikes flagga... Är du redan på plats? Hur ser logistiken ut i N'Djamena? Hur mycket flygbränsle kommer in/dygn och på vilket sätt? Seriöst nyfiken! //Imint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted August 12, 2007 Author Report Share Posted August 12, 2007 Jag skrev inte att de skulle skickas iväg inom 30 dagar som vissa av er har tolkat frågeställningen. Menade självklart när förbandet är fyllt och tillräckligt samövat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Harald, Tur att du har koll pa laget mannen... Ursäkta men jag har svårt att tolka om du antyder att jag har eller inte har koll på läget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Jag skulle ställa NBG under brittiskt, kanadensisk eller nederländskt befäl i resp provins i södra Afghanistan. Annars låter Fanjunkarns förslag intressant. Båda TO skulle nog kunna vara väldigt lärorika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klättraren Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Darfur helt klart, där behövs vi absolut och jag vill verkligen känna att jag lagt ner all den här tiden av mitt liv på något betydelsefullt. Som medlem i NBG kan jag säga att jag inte tvivlar för en sekund att vi kommer klara kraven till beredskapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Vilka är "vi" som kommer klara kraven? Hela NBG eller sambandskompaniet? Vilka är kraven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Celva Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 Hur ser logistiken ut i N'Djamena? Hur mycket flygbränsle kommer in/dygn och på vilket sätt? Seriöst nyfiken! //Imint Ingen aning, jag tillhor varken flygvapnet eller ett logistikkompani. Harald, jag antyder att du inte har 100% koll pa laget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 UPPHÖR med negandet! Frågan lyder: Vart skulle du skicka NBG? inte "Vart skulle du INTE skicka NBG?" Ponera att NBG är fullt uppfyllt och utrustat samt tränat. /Krook Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Jag håller med Krook med ett tillägg :Ponera att NBG tillräckligt uppfyllt, utrustat och tränat Om ett förband ar 100% redo för att lösa en uppgift så kommer de inte komma fram i tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted August 19, 2007 Report Share Posted August 19, 2007 Kosovo som ordinare rotationsförband om mission innan midsommar 2008 Efter sommaren 2008 vart som helst /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted August 30, 2007 Report Share Posted August 30, 2007 (edited) Darfur kommer ju vara smockat med soldater snart, tror sannolikheten är större för tchad som gränsar till darfur. Många flyr dit, således också konflikter.. Jag tror man redan kikat på det t.om. Edit: Dit skulle JAG skicka NBG, där skulle de kunna lösa uppgiften. Edited August 30, 2007 by Spook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted August 30, 2007 Report Share Posted August 30, 2007 Darfur kommer ju vara smockat med soldater snart, tror sannolikheten är större för tchad som gränsar till darfur. Många flyr dit, således också konflikter.. Jag tror man redan kikat på det t.om. jag skulle satsa mina pengar på tchad just nu. kolla i tchad tråden vet jag ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 2, 2007 Report Share Posted September 2, 2007 Darfur kommer ju vara smockat med soldater snart, tror sannolikheten är större för tchad som gränsar till darfur. Många flyr dit, således också konflikter.. Jag tror man redan kikat på det t.om. Edit: Dit skulle JAG skicka NBG, där skulle de kunna lösa uppgiften. Tror nog att ett NBG eller 10 hade haft både plats och uppgifter om de kunnat sättas in i Darfur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts