Jump to content

Fjällräven Classic


rnc

Recommended Posts

Då var det dags! På söndag startar jag i Fjällräven Classic. Målet är att springa/traska hela sträckan på under 24 timmar.

 

Skriver jag detta för att jag är nervös? Ja.

 

karta1.jpg

 

Nikkaluokta, Kebnekaise Fjällstation, Singi, Sälka, Tjäktja, Alesjaure, Abiskojaure, Abisko Turiststation = 110 kilometer.

 

Jag önskar mig själv lycka till (och självklart andra forumiter som också ska göra något jobbigt på Söndag, oavsett om det är Fjällräven eller ej...)!

 

Nu finns det ju inte utrymme för något sorts försnack här, men om någon forumit har deltagit och ser detta i efterhand så kanske vi kan få till ett gemytligt eftersnack..

Link to comment
Share on other sites

Startade i fjällräven förra året.

Fick bryta efter ca 3,5 mil, foten ville inte vara med och eftersom alternativen för hemfärd är få, traska tillbaka, ville jag inte chansa.

Har funderingar på att ställa upp igen men i år finns det inte tid för det.

Det är ett ganska häftigt evenemang, även om man kan diskutera vad man egentligen får för den ganska höga startavgiften.

 

Lycka till alla som skall gå/springa.

 

(förra årets "vinnare" = strax över 14 timmar!)

Link to comment
Share on other sites

Då var det dags! På söndag startar jag i Fjällräven Classic. Målet är att springa/traska hela sträckan på under 24 timmar.

 

Nikkaluokta, Kebnekaise Fjällstation, Singi, Sälka, Tjäktja, Alesjaure, Abiskojaure, Abisko Turiststation = 110 kilometer.

Gick samma sträcka i omvänd ordning (Nikkaluokta -> Abisko turiststation) för två veckor sedan. Om du klarar detta på 24 timmar blir jag grymt imponerad! Jag ser dock inte riktigt vitsen måste jag erkänna. Att bara rusa förbi så mycket vacker natur är nästan ett brott i sig...

 

Problemet lär inte bli sträckan i sig utan den ganska eländiga terrängen under vissa etapper. Hoppas i alla fall att det går bra!

Link to comment
Share on other sites

OK. Det finns folk som tycker att Nijmegen (160km/4dagar) är jobbigt.

Sedan finns det folk som tycker att dödsmarschen (100km/24h) är jobbig.

Sedan finns det folk som tycker att 110km/24h och dessutom i fjällterräng är en lagom liten promenad...

 

Arrangörerna av Fjällräven classic verkar dock tycka att 72 timmar duger bra för guldmedaljen. Det känns lite rimligare.

 

Lycka till rnc!

Link to comment
Share on other sites

Nu är det över! Jag sprang in på 15 timmar och 13 minuter. Ryggsäcken vägde 4,2 kg (varav en klar majoritet var onödigheter som diverse förstärkningsplagg). Är hur som helst väldigt nöjd och fick helt klart blodad tand för denna typ av tävlingar. Håller dock med om att det sved i själen att inte hinna se på omgivningarna överhuvudtaget. Stannade dock till i 10-15 sekunder vid Tjäktja-passet och blickade bakåt, men det var allt..

Link to comment
Share on other sites

GRYMT!

 

Att köra på 15h 13min och ändå bli slagen med nästan 2timmar av den som var snabbast är grymt. Personligen tycker jag att du ska vara glad över att ha dessa förstärkningskläder med dig. blir det taskigt väder så...

Link to comment
Share on other sites

Det var snabbt!

Kunde du inte gå tillbaka samma väg, och då passa på att njuta lite?

 

Rent teoretiskt hade det ju gått bra att göra så, men jag var lite för öm för något sådant dagen efter. Dessutom kunde jag ju inte missa tåget hem! :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Oj... oj... oj...

 

Jag är växelvis väldigt imponerad och lite irriterad (Jantelagen, jag vet, jag är bara gammal och ledbruten, eller nått :rockon: )

 

Fy fan vad strongt, riktigt bra jobbat! Mycket respekt skickas härmed från Hälsingland.

Link to comment
Share on other sites

Vid checkpointsen stämplades ett deltagarpass av arrangörerna. I och med detta passade jag på att sitta på huk 1-2 minuter. Gick i regel raskt efteråt samtidigt som jag åt på en energibar och drack, men annars sprang jag oavbrutet förutom i stigningar av mer rejäl modell samt på stället när det var så pass besvärligt underlag att man inte kunde springa.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man var ganska trött! Jag är också väldigt sugen på att delta nästa år igen, men om allt går som det ska så blir det nog svårt i och med att jag lär ha fullt upp med vpl.

Link to comment
Share on other sites

Hehe jag tror du gör bäst i att göra värnplikten istället, nog mer spännande :mellow:

 

Jag är nog lite efterbliven för jag lyckas inte hitta hur mkt det kostar att deltaga? :happy:

Lär få läsa svaret när man kommer hem... ska upp dit(kebnekaise) om 15minuter :)

Link to comment
Share on other sites

Nu är det över! Jag sprang in på 15 timmar och 13 minuter. Ryggsäcken vägde 4,2 kg (varav en klar majoritet var onödigheter som diverse förstärkningsplagg). Är hur som helst väldigt nöjd och fick helt klart blodad tand för denna typ av tävlingar. Håller dock med om att det sved i själen att inte hinna se på omgivningarna överhuvudtaget. Stannade dock till i 10-15 sekunder vid Tjäktja-passet och blickade bakåt, men det var allt..

 

[NAMN BORTTAGET PÅ PERSONENS BEGÄRAN] Om det fortfarande stämmer att du snart skall "rycka in" så är mitt förslag att du satsar på att bli multisportproffs så fort som möjligt efter militärtjänsten.

 

:worthy::rockon:

Link to comment
Share on other sites

Nu är det över! Jag sprang in på 15 timmar och 13 minuter. Ryggsäcken vägde 4,2 kg (varav en klar majoritet var onödigheter som diverse förstärkningsplagg). Är hur som helst väldigt nöjd och fick helt klart blodad tand för denna typ av tävlingar. Håller dock med om att det sved i själen att inte hinna se på omgivningarna överhuvudtaget. Stannade dock till i 10-15 sekunder vid Tjäktja-passet och blickade bakåt, men det var allt..

 

Imponerande, grymt imponerande.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Nu är det över! Jag sprang in på 15 timmar och 13 minuter. Ryggsäcken vägde 4,2 kg (varav en klar majoritet var onödigheter som diverse förstärkningsplagg). Är hur som helst väldigt nöjd och fick helt klart blodad tand för denna typ av tävlingar. Håller dock med om att det sved i själen att inte hinna se på omgivningarna överhuvudtaget. Stannade dock till i 10-15 sekunder vid Tjäktja-passet och blickade bakåt, men det var allt..

 

Så det enda du käkade var alltså bars?

 

Tänkte göra det här loppet nästa år, fast då i liite makligare tempo. Nånstans runt 48-72h. Gick omvända vägen mitt under all kalabalik i augusti... Har ett fint kort där jag hejjar på ettan och tvåan vid det norra färjeläget vid Alesjaure :banana

Link to comment
Share on other sites

Så det enda du käkade var alltså bars?

 

Tänkte göra det här loppet nästa år, fast då i liite makligare tempo. Nånstans runt 48-72h. Gick omvända vägen mitt under all kalabalik i augusti... Har ett fint kort där jag hejjar på ettan och tvåan vid det norra färjeläget vid Alesjaure :)

 

Jo, det var bars som gällde!

 

Det är säkert riktigt schysst att genomföra Fjällräven i ett sådant tempo också, men jag tycker allt du ska tagga upp och köra på -24 h! Du har ju redan testat att gå. :banana Naturligtvis kan man i och för sig gå den där sträckan ett rejält antal gånger utan att bli less, skulle jag tro!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...