Jump to content

Sacci Jägare F70

Guest Sudden

Recommended Posts

Tjenis P*nis! :)

Jag har tänkt att köpa mig en rygga på ungefär 60-70l.

Funderar på Sacci Jägare F70. Är inte så jäkla dyr, verkar bra.

Men jag är ingen kung på ryggor precis.

Jag har tänkt att använda den till allt möjligt, från fjällvandring till backpacking i Australien.

Någon som har lite mer erfarenhet av ryggsäckar som kan hjälpa en stackars pöjk som mig?

Andra förslag?

MVH/ Sudden \:)

Jag har inte så stor erfarenhet av just den ryggan (ca: 5h) men jag är mkt nöjd med stridssäcken som jag hade i 6 mån. Sacci är (enligt mig och en hel del likasinnade) ett bra märke när det gäller ryggsäckar, även om man kanske inte ska handla efter märke. Haglöfs ryggsäckar är inte så pjåkiga de heller, men de ligger i en prisklass som är lite högre. Everest rekomenderar jag dock inte, syrran hade en i sommras och hon svor som f*n när hon kom hem.

Det finns säkerligen personer på forumet som har större erfarenhet av den än mig. Mitt råd lyder: Lyssna på vad de andra har att säga, om du anser att priset är helt ok så finns det få ryggar i den klassen som är bättre.

Jag hade 110L FJS original i lumpen (förrutom under gsu:n då jag hade en Berghaus Vulcan), och enligt www.sacci.se så ska det vara "exakt" samma ryggsäck som F70. Ja, förutom att det är 40liter som skiljer ;)

Men den är konstruerad på samma sett.

Jag var iaf nöjd med min Saccisäck. Jag tyckte den uppfyllde många av dom krav jag har på en ryggsäck. Mycket slit och stryktålig.

Intern alu-ram&kraftigt höftbälte t.ex

saccifjsoriginalbarsystem.GIF

Nitförstärkningar på utsatta punkter

fjs_original_detalj.gif

Jag hittar inte F70 på Sacci's hemsida. Men en 110L FJS original kostar där nästan 4000:-

Och jag skulle inte tveka en sekund på att lägga ut det på en sådan.

Sacci F70 borde väl rimligen vara lite billigare? Det är iaf väl investerade pengar att köpa en Sacci enligt mig.

Det bästa skulle ju vara om man kunde "prov-marscha" med olika ryggsäckar och pröva dom. Men mig veterligen så är det inte särskilt lätt att ordna om man inte känner folk med massor av olika ryggsäckar iof. :)

Edited by Doyle

Jag har en Sacci Jägare 90, hadft den sedan -96, den är av god kvalité och rymmer skitmycket! nackdelen tycker jag är att den är lite slängig, bär du hyfsat tungt och vänder dig om så stannar inte säcken utan slänger efter, gillar det inte. Jag vill att en lastad säck skall sitta som ett sköldpaddsskal, fast på ryggen.

Jag har snabb testat Berghaus och de verkar inte ha samma problem.

Jag kan ju rekomendera Berghaus. Fast det är kanske i dyraste laget.

Jag kan dessutom passa på att fråga om någon här vet om man kan få tag i en Berghaus Trident. Alltså inte Vulcan utan Trident. Den fanns ju bara inom Amfbat och jag saknar den så mycket. \:)

Nja. Jag behöver inte en 110L ryggsäck. Det räcker med 60-80L.

Den finns faktiskt inte på Saccis hemsida.

Men Recon.se säljer den.

Jagare_F70_web.jpg

Pris 2695:- Samma bärsystem som FJS Orginal

Edited by Sudden

Jag kan ju rekomendera Berghaus. Fast det är kanske i dyraste laget.

Jag kan dessutom passa på att fråga om någon här vet om man kan få tag i en Berghaus Trident. Alltså inte Vulcan utan Trident. Den fanns ju bara inom Amfbat och jag saknar den så mycket.  \:)

Har haft min Vulcan sedan -92 och är mkt nöjd! Det finns uppenbara skillnader på Vulcan och Trident:

Trident saknar dragkedjeöppning för botten samt har inverterade dragkedjor till infästningen för sidfickorna.

Det senare kan skapa irritation då man ev. behöver byta sidfickor - vilket jag rekommenderar. Här är tex brittiska PLCE systemet överlägset med bättre dragkedja i lock samt OERHÖRT mkt bättre bärsystem för Ptrlsäck (när man sätter samman sidfickor för tex dagtur). Dessutom medger de senare fickorna att man kan last betydligt mer vikt i dem!

Öppning i säckens botten sades vara en nackdel för Sv mil. och en risk att soldaten har sönder säcken.. Inget jag märkt av efter 10 års nedstampande av militär packning!

En anledning att inte KÖPA en Trident är att den i så fall är stöldgods från FM - och det är ju synd med tanke på att FM behöver sin mtrl...

Trident saknar dragkedjeöppning för botten samt har inverterade dragkedjor till infästningen för sidfickorna. 

Jo jag vet. Att det saknades dragkedja i botten gjorde det iofs till ett helvete om man skulle packa upp overallen som man alltid packade långt ner. Men i övrigt tyckte jag inte alls det var några fel på den.

Om du kan tänka dig att lägga pengar på kvalitet, så rekommenderar jag en titt på Madden Mountaineerings sortiment. Jag köpte, efter mycket noggrant övervägande, deras största "expedition" modell, som tyvärr ej längre finns i deras sortiment, för över fem år sedan och tycker att den är underbar. Den är skön att bära tungt (+40 kg) i, är mycket gediget tillverkad både vad gäller materialval och sömnad, och den har en mycket vettig lösning vad gäller fickor, fästmöjligheter, kompressionsremmar, m.m. Dessutom så finns flera av deras modeller att få i olika rygglängder, och detta kan sedan ställas in ytterligare genom ett finurligt system på ryggsäcken. Ta gärna en titt på deras sortiment på:

http://www.maddenusa.com

Ryggsäcksfrågan verkar vara ständigt aktuell..!

En till skillnad mellan Vulcan och Trident är ju ca 10lit till i den senare.

Trident måste ha funnits i närmare 15 år i tjänst nu, inte helt oförtjänt - det är en bra säck, men som vanligt vill man ju ofta ha en kombination av en hel radda säckar!!

För den som vill ha en Berghaus-liknande modell finns ju som sagt Mountain Patrol som är hälften så dyr! (är osäker på kvalitet och garanti på den, men för Hv-verksamet duger den iaf!)

Undrar varför man fastnade för Trident när FJS Orginal redan fanns...eller PLCE/Bergen som Royal Marines (bla) har...eller nån större Alice-pack..!?

Gotcha: Jag kan nog gissa på att man har sett Bergen hos royal marines och tyckt att löstagbara sidofickor skulle vara bra. Vet inte om de är löstagbara på FJS säcken men de tänkte kanske just att sidofickorna kunde sättas ihopa till de NU-fickor som du och jag är vana vid. Vet inte om de kanske testade bägge säckarna och valde Berghaus för att den höll bättre kvalitet. Vet inte hur mycket Bergen kostar per rygga.

Vet inte om de är löstagbara på FJS säcken

>> AmfSlusken << \:)

På den är locket löstagbart och nyttjas som uppdragssäck, men mycket mer än så vet jag inte. Den ende jag känner till som har använd både Trident och FJS Org är väl Doyle, det vore intressant med en jämförelse.

(hörde du det nu, Dojjlan!!??)

Har inte den blekaste aning vad en Bergen kan kosta (för FM, alltså), men Tridenten går ju löst på ca 800:- pistoler, så SÅ dyr kan väl inte vara?

Personligen hade jag föredragit en ramsäck, fan så mycket enklare att få med radios, grgbumpor, extra vatten och ammunition, osv, osv, osv, osv, osv...*tar aldrig slut*

Något jag ännu inte riktigt förstår är SS2k...är den alltså tänkt att _ersätta_ LK35'an?? Finns ju inte en sportslig att det skulle funka!! Och tross-säcken då...ska den bara ligga och idla i tältet eller lastbilen?

SS2k är för osmidig för att vara just uppdrags-/stridssäck och på tok för klen, oliten och ramlös för stridspackningen (med tanke på allt shite som ska med), så hur fasen är det tänkt..?

LK100'n verkar som en bra lösning, kan man ta loss nån del som NU på den?

(jag stör mig illa på att Berghausen har så litet lock också, kunde de inte ha kirrat ett ordentligt, som SACCI gör??)

Någon som kommit på ett bra sätt att tvätta ryggsäcken på?

Efter ett antal Nijmegenmarscher och massor med fälttjänst är min gamla Vulcan så nersvettad att det luktar våt hund i flera meters omkrets. Jag har provat att gnugga ryggplattan med Y3-lösning men det hjälper inte.

Ryggsäcksfrågan verkar vara ständigt aktuell..!

En till skillnad mellan Vulcan och Trident är ju ca 10lit till i den senare.

Trident måste ha funnits i närmare 15 år i tjänst nu, inte helt oförtjänt - det är en bra säck, men som vanligt vill man ju ofta ha en kombination av en hel radda säckar!!

För den som vill ha en Berghaus-liknande modell finns ju som sagt  Mountain Patrol som är hälften så dyr! (är osäker på kvalitet och garanti på den, men för Hv-verksamet duger den iaf!)

Undrar varför man fastnade för Trident när FJS Orginal redan fanns...eller PLCE/Bergen som Royal Marines (bla) har...eller nån större Alice-pack..!?

Vad har Berghaus Vulcan för garanti då??

Den nedre, av dom övre, snörningen har gått av för mig. Känns rätt irriterande, men har iofs haft ryggan ett bra tag.

Mkt nöjd med den!

Jag vill slå ett slag för Klättermusen. Har själv en säck av modellen Mjölner, och den har det bästa avbärarbälte jag har stött på. Mjölner modellen finns i 60, 80 och 100 litersmodel. Säcken har fått mycket goda betyg i olika konsumenttester.

Smakprov på några egenskaper:

*Du ställer in avbärarbältet efter bäckenvinkeln.

*Helt vattentät med innersäck som integrerats med öppningen.

mjolner_200.jpg

En länk till ryggan

På den är locket löstagbart och nyttjas som uppdragssäck, men mycket mer än så vet jag inte. Den ende jag känner till som har använd både Trident och FJS Org är väl Doyle, det vore intressant med en jämförelse.

(hörde du det nu, Dojjlan!!??)

Jepp! jag hörde! Men lite sent :wub:

Då ska vi se..

Jag blev ju lite kär i FJS Org. under GU'n men jag ska försöka att inte vara så objektiv ;)

Berghaus Trident:

Vi använde aldrig dem löstagbara sidofickorna som uppdragssäck. Då jag bara hade denna ryggsäck under gsu:n så följde alltid hela trossen med :) *bära bära*

Jag upplevde ryggsäcken i helhet som en robust och mycket duglig ryggsäck men ibland lite baktung.

Sidofickorna kunde vara lite småkrångliga, då dom öppnas på det sätt som bilden visar. Jag upplevde det ibland som väldigt svårt att få ner mitt skeva jägarkök när Löjtnanten skrek "1 minut kvar". (Ska dock tilläggas att mitt Jägarkök verkligen va helt skevt och jävligt)

Avbärarbältets spänne var av plast i form att ett "clips" vilket är något jag inte riktigt gillar.

Berghaus.jpg

FJS Orginal:

Här använde vi inte heller det löstagbara locket någongång. Stridssäcken packade vi ner i ryggsäcken och den följde med som uppdragssäck.

Robust ryggsäck som tål mycket stryk men jag upplevde den ibland som lite svajig.

Sidofickorna öppnas på "andra ledden" vilket gör att det blir lättare att få ner misshandlade Jägarkök m.m

Avbärarbältet är lite bredare än på Berghaus och spännet är i metal á la bältesspänne, vilket jag gillar.

SacciFJSOriginal.gif

Berghausen kändes mer kompakt&fyrkantig, medan FJS Org. kändes mer byggd på längden.

Men på det hela taget så ser jag båda ryggsäckarna som två gedigna och mycket dugliga ryggsäckar. :)

//Doyle, som har lite svårt att skriva sådana här jämförelser :D

Någon som kommit på ett bra sätt att tvätta ryggsäcken på?

Ta ur ramen och kör den på fintvätt i stor tvättmaskin (mkt vatten)- obs, ej hög temp då bestrykningen på corduran ev skulle kunna släppa - och då är den ju inte så vattentålig längre:)

Annars kan man ju alltid köra samma procedur i badkaret för hand...Dropptork rekommenderas.

Har tvättat meina egna säckar (Vulcan, Plce, Munro...) på detta vis och det är funkis när säcken är för lökig!

Någon som provat Mountain Patrol (Vulcan kopian) eller PLCE ryggan och kan ge en kortare recension av dessa?

PLCE - säcken är mkt funkis:

+ Stor lockficka som öppnas frän sidan (lättare åtkomst) med riktig fet YKK kedja=håller!

+ Sidfickorna, deras lockkedjor (samma YKK), samt suverän bärsele till dessa.

- Ngt vekt bärsystem - inte den anatomiska ryggen som man finner på Vulcan.

Vad gäller Mountain Ptrl - så har jag endast provburit och klämt på säcken.

Enligt mitt tycke får material och sömnadskvalitet ge vika för prisskillnaden.

på en ryggsäck kan det exvis vara oerhört irriterande med band som inte löper riktigt,

väv som inte har god slitstyrka etc...Men det är ju personligt och beror hur KYCKET man använder sin säck! Kvalitet brukar dock alltid ge litet extra glädje och då är det värt pengarna!

Glöm inte heller att de uteslöt klassikern Norröna Para Ranger:

http://www.norrona.no/web/product.nsf/AppW...ument&Country=1

:D

Norröna har enligt min åsikt mkt bra grejer. Jag har testat/använt: Recon Jacket, ett par marinblåa byxor (vet ej modelbetäckning) och combat pack 35, alla var av mycket bra kvalitet och funktionalitet, dock var jackan ett antal storleker större än min valiga, men den var inte min. Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att köpa en enda av deras produkter dock, märket är så jä**a fult; en norsk "viking" som åker skidor det är f*n det fulaste jag har sett.