Jump to content

Framtidens stridsfordon: smarta och obemannade?

ArtMan

Recommended Posts

Idag har vi flygplan som kan utföra uppdrag helt utan pilot. Tillräckligt "smarta" för att själva bestämma ifall de ska anfalla sina mål eller inte beroende av omständigheterna. De kan alltså starta, ta sig fram till destinationen, göra sig av med vapenlasten, återvända hem och landa helt på egen hand.

Markfordon är inte på samma higtech nivå än men börjar det inte bli dags att börja experimentera med mindre stridsfordon som kan köra in i "heta" områden? Med dagens teknik skulle man lätt kunna bygga mindre enheter som kan fjärrstyras in i de värsta striderna. Både som supportfordon samt den första vågen vid anfall av hårt försvarade områden. Lite längre fram hade man kunnat bygga stridsfordon som hänner igen fienden med vapen i händerna genom diverse filter och på egen hand begära order för att bekämpa fienden. All detta skulle självklart övervakas av människor i realtid.

Så jag tycker faktiskt att tekniken finns men det verkar som man fortfarande håller vid tanken att människan ska sitta inne i fordonet. Det skulle dock vara både billigare samt mindre riskabelt att skicka in obemannade stridsfordon. Är det på grund av "räddslan" att maskiner vänder sig emot oss eller liknande att man inte gått längre med sånt? Eller beror det på okunskap och ovilja att ändra på gamla vanor? Bör man inte prioritera att minska mänskliga förluster och ersätta dessa med högteknologiska vapen istället? Eller vad sägs om ickedödliga vapen? Med en "robot" kan man ju köra fram till fienden och använda sig av sådan vapen då obemannade fordon är "förbrukningsmaterial". Hur ser ni på det hela och finns det några planer eller forskning inom området överhuvudtaget för försvaret?

Idag har vi flygplan som kan utföra uppdrag helt utan pilot. Tillräckligt "smarta" för att själva bestämma ifall de ska anfalla sina mål eller inte beroende av omständigheterna. De kan alltså starta, ta sig fram till destinationen, göra sig av med vapenlasten, återvända hem och landa helt på egen hand.

Vilken UCAV är kapabel av detta idag?

Autonomitet behöver inte täcka hela uppdragsspektrumet. Det finns ett flertal barriärer kvar där, varvid inte alla är rent tekniska utan även moraliska. Vi har en bit kvar att vandra....

Inget plan som jag har hört talas om. Det jag har hört är de små obemannade som används för övervakning.

Hur ser ni på det hela och finns det några planer eller forskning inom området överhuvudtaget för försvaret?

Den amerikanska försvarsmakten forskar säkert på området med tanke på att man forskar på "bög" bomber lyckas man komma på sånt så har man säkert börjat forska på detta område för flera år sedan.

Edited by Karl_Swe

Inget plan som jag har hört talas om. Det jag har hört är de små obemannade som används för övervakning.

UCAV finns i ett flertal skepnader och är operativa. Dock inte autonomt inom hela spektrumet.

Den amerikanska försvarsmakten forskar säkert på området med tanke på att man forskar på "bög" bomber lyckas man komma på sånt så har man säkert börjat forska på detta område för flera år sedan.

De flesta västnationer och många i öst med forskar inom detta område, jag tror inte bögbomber är en faktor för det..... :baskerFN:

Jag tror att vi snarare kommer att få se obemannade stödfordon i ett antal årtionden innan dom blir helt autonoma.

Tex skulle ett fordon kunna ha mindre fordon runt sig för att utlösa minor spana hämta ammunition osv, stridandet kommer vi nog göra själva ett tag till i alla fall.

Det finns ett gammalt Star Treak avsnitt (Kapten Kirk och grabbarna) där dom kommer till en planet som krigat med en annan planet i hundratals år.

Dom har gjort så alla bombningar och attacker är simulerade. Man räknar helt enkelt ut hur många som skulle dött om det varit på riktigt. Sen så fick det antalet genom lottning inställa sig till en avrättnigns kammare. Detta pga av att man mer och mer reglerat kriget för att minska skador på infrastruktur etc.

Detta fick till följd att kriget aldrig slutade för det var inte tillräckligt hemskt.

Krig skall vara ett helvete om det inte är det blir det ett för lätt medel att tillgripa.

Om framtida Världspoliser (i dag USA) kan utan risk att förlora egna liv kan skicka in robot krigare och AI styrda stridsfordon och röja runt bland

3dje världens oros härdare och skjuta hej villt. Så kommer hemma opinionen aldrig lika kritiskt granska varför man är där när det inte kommer hem egna soldater i svarta plast säckar.

Jag menar inte att man behöver göra krig hemskare en nödvändigt, och jag inser att det är svårt att motivera att riskera egna soldaters liv om man kan använda teknik istället. Men om framtidens slagfält består av robotar som skjuter robotar (eller människor långt bort i Krigistan) så kommer det mer bli en sport, typ robowars/allsvenskan än riktiga krig. Tar man steget längre kan man låta bli att skicka robotorna överhuvudtaget man kan helt enkelt simulera utgången istället för att öda massa dyrbar teknik.

Det slutar nog med att världens beslutfattare gör upp stridigheter i ett parti Battlefield 2142, där dom potentiella styrke tillgångarna bestämmer hur många tickets varje sida har. Så det kanske inte är helt fel med en sådan utveckling endå.

Bara vi kommer fram till att man kan rationalisera enda dit i ett hopp, i stället för att ta mellan steget med robotar som skjuter på människor.

PS För er som undrar vad som hände i det gammla StarTreak avsnittet så förstörde Kapten Kirk simulerigns datorerna så flygskeppen började fälla riktiga bomber, parterna slöt kort därefter fred.

Det finns obemannade plan som är beväpnade t ex har man satt hellfirerobotar på predetor-plan, dock tillåter man inte robotarna att själva avgöra om/när/var dom ska skjuta, det får en människa göra.

Dock kan det vara så att dom själva "letar" efter mål autonomt och när/om dom hittar nåt frågar dom en männsklig operatör om dom får skjuta.

Att låta robotar (eller djur för den delen, US Navy använder delfiner och sjölejon för att leta efter minor) avgöra om de ska anväda dödligt våld skulle inte vara så bra. Tänk er om en robot dödar en av "de egna" eller civila, hur hanterar man detta?

Skulle man straffa robotens tillverkare? Robotens (mänskliga) chef? Eller ska man straffa roboten (som antagligen inte kan känna vare sig smärta eller ens bry sig om hurvida han/hon/den/det lever)?

Att låta mänskliga operatörer hantera beväpnade robotar är nog däremot inte helt omöjligt. Även om det gäller markrobotar.

Edited by sportdykare

Det finns redan i US army en fjärrmanövererad robot. Påminner till utseende om en vanlig amröjrobot.

Beväpningen kan vara lite olika, exemplet jag såg var med M249.

Har till och med visats i en program serie på Discovery. Future weapons eller mots.

OT

Vad är en "bögbomb" för någonting?? Något rosa som sprutar ut schlagermusik och paljetter? Eller en förkortning som en oteknisk flygentusiast helt enkelt inte har lärt sig ännu?

xuv.jpg

Även svenska försvaret experimenterar sedan flera år med obemannade markfordon. Bilden ovan visar en testrigg som heter XUV. Det finns en artikel i något gammalt nummer av fmv aktuellt som redogör för de svenska försöken.

De fordonen som förekom i discoveryprogrammet var ju relativt simpla. Närmast att jämföras med radiostyrda bandvagnar med vapenlavett, om jag förstod det hela rätt. Det man eftersträvar är ju mer autonoma fordon, vilka man ger relativt enkla instruktioner, som kartkoordonater mm, så hittar de dit själva, och undviker de olika typer av hinder som kan finnas på vägen. De ska ju också till exempel kunna målspana och larma sin operatör om den hittat något av intresse.

Jag kommer inte ihåg exakt var, men detta ämnet har ju föga förvånande diskuterats tidigare här på forumet. Sök runt lite så hittar ni både diskussion samt länkar till artiklar.

Vad beträffande "bögbomber" så har det inget med pansar att göra. Det var en skrivbordsprodukt/pappersservettprodukt som nån/några smartskaft på pentagon hade funderat på, förmodligen på fyllan. Saken har avhandlats på annat plats på forumet (markan tror jag).

/E

Det finns redan i US army en fjärrmanövererad robot. Påminner till utseende om en vanlig amröjrobot.

Beväpningen kan vara lite olika, exemplet jag såg var med M249.

Har till och med visats i en program serie på Discovery. Future weapons eller mots.

Helt rätt, dom hade utvecklat en robot för amröj, sen tänkte dom "hmm, borde det inte gå att sätta lite vapen på den här grejen?".

Sen byggde dom om några robotar lite så nu kan man sätta fast det mesta mellan m60 (medeltung kulspruta) till 12,7 mm prickskyttegevär (någon anordning för att skjuta 40 mm granater tror jag också dom hade).

Ett ganska coolt TV-spel att köra runt med en sån där grej hehe :)

Faktum är att jag funderar på att bygga någon liknande (fast med vattenpistol, på sin höjd soft airgun) fast vi får se vad det blir av det...

Detta med markfordon har forskats på i flera år.

Tyvärr verkar det av någom anledning vara svårare

att prestera självgående markfordon än luftfarkoster.

En årligen återkommande tävlign är DARPA GRAND CHALLENGE,

där en del av världens främsta forskare på området

får deltaga med bidrag i form av fordon.

Läs och utvärdera.

/martinator

Fina inlägg killar! Börjar klarna lite mer vad som är på gång.

Angående flygande farkoster som kan lösa enklare uppgifter på egen hand. Kommer inte ihåg namnet på de men det var nog discovery det med där de visade "smarta" missiler med kameror/lasrar mm i fronten som läste av terrängen samt kunde avgöra om målet var där den skulle vara om inte så kunde de söka efter den i området helt utan mänsklig ingrippande. Hittar jag filmen postar jag namnet.

Har också snubblat över en film där NASA anställda byggd en robot som kan läsa av grottor, göra 3d karta av de samt kunna förflytta sig själv där. Filmen finns här http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/141 Det handlar dock om civil projekt men kan tänka mig att militären ligger redan längre fram i utvecklingen än dessa NASA killar.

När det gäller understödsvagnar så finns de redan. Tex Gladiator. En av de ni kanske sett i Discovery "Future Weapons" serien. Det handlar dock inte om ett fordon som kan agera på egen hand utan är som sagt bara kontrollerad på avstånd av en människa.

LAND_Robot_Gladiator_Armed_lg.jpg

Edited by ArtMan

Ett så pass stort fordon/mål gör nog en RPG-7 slut på hyfsat kvickt om det anväds i bebyggelse (vilket jag antar är meningen). Speciellt som dess "combat avarenes" knappast kan vara optimal på den saknar besättning. (Jfr Goliath i Warswaghettot).

Intressant bild dock. Alltid "kul" att se hur listiga och uppfingsrika människor kan vara när det gäller att hitta nya sätt för att döda varandra på!