dazzzero Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Jag misstänker att det måste finnas fler än mig som inte tycker om värmetröja 90. Under värnplikten så använde jag istället två stycken vanliga m90 tröjor. Det måste finnas någon som har ett komplement till värmetröja 90! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt 1cl HuggyBear Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Vad är det som är så problematiskt med den!? Visst den är inte vacker eller modig mässig och den sknar huva... Men den är VARM och lätt ventilerad och av ull ! Så? GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dazzzero Posted August 7, 2007 Author Report Share Posted August 7, 2007 Vad är det som är så problematiskt med den!?Visst den är inte vacker eller modig mässig och den sknar huva... Men den är VARM och lätt ventilerad och av ull ! Så? GMY Visst fyller den funktionen väl. Men den är fruktansvärd att ha på sig! Det är framförallt kragen som jag inte klarar av. Jag tycker att man känner sig stel och obekväm i den. Men det är ju givetvis en smaksak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 vad är det för fel på kragen? Jag tycker den är helt underbar. Lätt och smidig, varm och go. Även om den är ful som stryk och inget man har på krogen, så är det ett av mina favvoplagg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dazzzero Posted August 7, 2007 Author Report Share Posted August 7, 2007 vad är det för fel på kragen? Jag tycker den är helt underbar. Lätt och smidig, varm och go. Även om den är ful som stryk och inget man har på krogen, så är det ett av mina favvoplagg. Jag är av åsikt att ett plagg inte ska kännas för mycket. Jag tycker att kragen är för "hård" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Du har inte provat ylletröja m/87? Sticker ju inte upp i halsen i alla fall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
worldeater Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Min favorit, värmetröja m/93 med M7321-236000-5, även kallad "pilotställ" Tunnare och smidigare än en vanlig värmetröja, dock inte fullt så varm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 (edited) The power of Christ compells you! Värmetröja90 är så jäkla skön så jag har en civilköpt som jag har på mig 24/7 även när det är varmt, jag älskar den. Edited August 8, 2007 by Berg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 7, 2007 Forumsledning Report Share Posted August 7, 2007 m90 tröja? vad är det ? och vilken är värmetröja? i min värld är de samma plagg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Ska vi ta och snäppa upp diskussionen några hack då. Ställ en fråga om ni inte vet och vänta sen på svaret istället för att spekulera i vad andra har spekulerat i redan. //Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Värmeställ m93 ff är en riktig höjdare, funkar både som enskilt plagg och som förstärkning tyvärr får alla inte ut den... Om man skulle få ut den kan undra över vad hålen är till för, min teori: uttag till g-dräkt. @dazzero Tycker du att Tröja 90 är jobbiga att ha på sig ska du vara glad att du inte fick ut Tröja 90 TJOCK (m91), nästan dubbelt så tjock och otymplig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 m90 tröja? vad är det ? och vilken är värmetröja? i min värld är de samma plagg. På min persedeldeklarering stog det värmetröja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 (edited) m90 tröja? vad är det ? och vilken är värmetröja? i min värld är de samma plagg. m90 tröjja= Fältskjorta 90 även kallad svett-tröjja, dvs den lite "randiga" Värmetröjja = Värmetröjja 90, den otroligt underbart sköna tröjjan! Hög krage, varm, underbar... Edited August 8, 2007 by Cesium Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cloudsurfer Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 hade värmetröja 90, den tjockare (M91) samt pilotstället, underbara förstärkningsplagg samtliga, dock använde jag (nästan) enbart pilotställets överdel då jag tyckte det blev lite väl varmt att använda de andra (fryser sällan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 8, 2007 Forumsledning Report Share Posted August 8, 2007 m90 tröja? vad är det ? och vilken är värmetröja? i min värld är de samma plagg. m90 tröjja= Fältskjorta 90 även kallad svett-tröjja, dvs den lite "randiga" Värmetröjja = Värmetröjja 90, den otroligt underbart sköna tröjjan! Hög krage, varm, underbar... Bra, då tycker jag vi fortsätter med att vara ett militärt forum och anger materiel och plagg efter vad de heter. Fältskjorta m/90 och värmetröja m/90 Så förstår andra vad som menas och sökmotorn får det lättare att hitta sökord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel_M Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 vad är det för fel på kragen? Jag tycker den är helt underbar. Lätt och smidig, varm och go. Även om den är ful som stryk och inget man har på krogen, så är det ett av mina favvoplagg. Jag är av åsikt att ett plagg inte ska kännas för mycket. Jag tycker att kragen är för "hård" Kör den i 40 grader med mjukmedel, Då blir den "gossig" Värmetröja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 Jag misstänker att det måste finnas fler än mig som inte tycker om värmetröja 90. Under värnplikten så använde jag istället två stycken vanliga m90 tröjor. Det måste finnas någon som har ett komplement till värmetröja 90! Måste vara nåt fel på dig, värmetröja 90 är försvarets bästa plagg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 Aven en av mina favoriter!!! Har 3st och alskar dem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svalan Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 (edited) Jag måste säga att jag rättar mig in till de i ledet som tycker den är bra. Den har många fördelar som smidig väv, låg vikt, god isoleringsfrörmåga (även då den är fuktig), samt att den torkar snabbt om den blir blöt. Tipset om 40 grader och mjukmedel är bra. Det brukar jag tillämpa också. Ett av de bästa plaggen försvarsmakten har att tilldela i min värld. Faktum är att jag inte har hittat någon civil värmetröja som jag tycker fyller funktionen bättre och det tycker jag är ett bra betyg för att vara mtrl med tre kronor på. Tycker man inte om kragen kan man dra ner dragkedjan och vika ut kragen under jackan. Bättre rörlighet och bättre ventilation om man har kroppsskydd med kragen uppfälld. Vill man fortfarande isolera runt halsen men med något annat än kragen på tröja 90 så kan en halsduk av godkänt snitt fungera ypperligt alternativt tilldelat hjälmunderlag 90. (edit:lade till lite) Edited August 8, 2007 by svalan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dazzzero Posted August 8, 2007 Author Report Share Posted August 8, 2007 Misstänkte nästan att jag var ensam om att inte tycka om värmetröjan. Ska nog köpa en egen och klippa bort kragen. Men jag ska absolut testa att tvätta den i 40 grader med mycket sköljmedel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 Bra, då tycker jag vi fortsätter med att vara ett militärt forum och anger materiel och plagg efter vad de heter.Fältskjorta m/90 och värmetröja m/90 I så fall vill jag slå ett slag för fältskjorta 90 och tröja 90. Det är bara värmejacka 90 och värmebyxor 90 av den normala personliga utrustningen som heter värme-någonting. Missförståndet är dock tämligen förståeligt då den ju är... varm... Och några "m/jadajada" vill jag inte veta av! / Slut Besserschmitter / Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 jag hade lite problem med att tröja90 hände ner under jackan till pansaruniformen och använde "nato-tröja" istället (tänk m87 fast brittisk). Det funkade för mig och befälen hade inga direkta synpunkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 Du är inte ensam om att inte gilla tryck mot halsen. Jag tål det inte alls så jag körde också med M/87 tröjan istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Martin Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 Iallafall min tröja var tämligen otäck under hakan om jag drog dragkedjan hela vägen upp. Så jag sydde på ett "zipper garage" av en bit fleece enligt bilden. Det är alltså en bit tyg som viks över kantan på kragen och sys fast på ena sidan av dragkedjan. Så nu är den überbra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannesFury Posted August 9, 2007 Report Share Posted August 9, 2007 det Enda problem jag upplever är att den är lite lång framtill, nere vid kanten där dragkedjan slutar. väldigt många huvtröjor med dragkedja ända vägen har ju det problemet. det är ju mest en liten detalj.. annars gillar jag den Starkt! och just ja, tum-hålen är ju bara helt underbara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MP_Oggeh Posted August 9, 2007 Report Share Posted August 9, 2007 Förstår inte hur ni inte kan gilla ett av dom absolut bästa persedlarna!, Alla norrlandsförband kör ju enbart den och snöblus på vintern när det är som kallas! Det är min personliga favorit och den funkar även att använda civilt, lite jobbigt är att den samlar på sig skit och gräs som inte mycket annat men men... högst funkis persedel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 9, 2007 Forumsledning Report Share Posted August 9, 2007 Bra, då tycker jag vi fortsätter med att vara ett militärt forum och anger materiel och plagg efter vad de heter.Fältskjorta m/90 och värmetröja m/90 I så fall vill jag slå ett slag för fältskjorta 90 och tröja 90. Det är bara värmejacka 90 och värmebyxor 90 av den normala personliga utrustningen som heter värme-någonting. Missförståndet är dock tämligen förståeligt då den ju är... varm... Och några "m/jadajada" vill jag inte veta av! / Slut Besserschmitter / Då kan vi besserwissa ännu mer och kräva att den ska kallas TRÖJA 90 GRÖN (M-nummer: M7321-230000) varför det ? jo för det finns en som heter TRÖJA 90 BLÅ och en som heter TRÖJA 90 TJOCK Ber om ursäkt för m/ varianten men hade för mig det var samma benämning som till Tröjan för flygförare som faktiskt heter TRÖJA ULLFROTTE FÖR FLYGFÖRARE M/93,GRÖN om vi ska vara tydliga, eller besssrarwwissaareee så det så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted August 11, 2007 Report Share Posted August 11, 2007 varför det ? jo för det finns en som heter TRÖJA 90 BLÅ och en som heter TRÖJA 90 TJOCK Har inte Tröja 90 Blå utgått på grund av att extremt många blev stulna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted August 11, 2007 Report Share Posted August 11, 2007 Värmetröja 90 äger. Att kunna dra ner den över händerna för att slippa vantar är kanon. Tycker man inte om kragen får man väl ordna fram den gamla pansarkoftan, antar dock att den utgått ur utrustningslistorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.Beavis Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Värmetröja 90 är ett underbart plagg. Det väger nästan ingenting och tar minimal plats i packningen. Ni som klagar, kan det vara så att ni har för liten storlek på tröjan eftersom största delen av klagomålen tycks handla om passformen i halsen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts