Jump to content

Värmetröja 90

dazzzero

Recommended Posts

Jag misstänker att det måste finnas fler än mig som inte tycker om värmetröja 90. Under värnplikten så använde jag istället två stycken vanliga m90 tröjor. Det måste finnas någon som har ett komplement till värmetröja 90!

Vad är det som är så problematiskt med den!?

Visst den är inte vacker eller modig mässig och den sknar huva...

Men den är VARM och lätt ventilerad och av ull !

Så?

GMY

Visst fyller den funktionen väl. Men den är fruktansvärd att ha på sig! Det är framförallt kragen som jag inte klarar av. Jag tycker att man känner sig stel och obekväm i den. Men det är ju givetvis en smaksak.

vad är det för fel på kragen? Jag tycker den är helt underbar. Lätt och smidig, varm och go. Även om den är ful som stryk och inget man har på krogen, så är det ett av mina favvoplagg.

Jag är av åsikt att ett plagg inte ska kännas för mycket. Jag tycker att kragen är för "hård"

The power of Christ compells you!

Värmetröja90 är så jäkla skön så jag har en civilköpt som jag har på mig 24/7 även när det är varmt, jag älskar den. :D

Edited by Berg

Värmeställ m93 ff är en riktig höjdare, funkar både som enskilt plagg och som förstärkning tyvärr får alla inte ut den...

Om man skulle få ut den kan undra över vad hålen är till för, min teori: uttag till g-dräkt.

@dazzero

Tycker du att Tröja 90 är jobbiga att ha på sig ska du vara glad att du inte fick ut Tröja 90 TJOCK (m91), nästan dubbelt så tjock och otymplig.

m90 tröja? vad är det ?

och vilken är värmetröja?

i min värld är de samma plagg.

m90 tröjja= Fältskjorta 90 även kallad svett-tröjja, dvs den lite "randiga"

Värmetröjja = Värmetröjja 90, den otroligt underbart sköna tröjjan! Hög krage, varm, underbar...

Edited by Cesium

• Forumsledning
m90 tröja? vad är det ?

och vilken är värmetröja?

i min värld är de samma plagg.

m90 tröjja= Fältskjorta 90 även kallad svett-tröjja, dvs den lite "randiga"

Värmetröjja = Värmetröjja 90, den otroligt underbart sköna tröjjan! Hög krage, varm, underbar...

Bra, då tycker jag vi fortsätter med att vara ett militärt forum och anger materiel och plagg efter vad de heter.

Fältskjorta m/90 och värmetröja m/90

Så förstår andra vad som menas och sökmotorn får det lättare att hitta sökord.

vad är det för fel på kragen? Jag tycker den är helt underbar. Lätt och smidig, varm och go. Även om den är ful som stryk och inget man har på krogen, så är det ett av mina favvoplagg.

Jag är av åsikt att ett plagg inte ska kännas för mycket. Jag tycker att kragen är för "hård"

Kör den i 40 grader med mjukmedel, Då blir den "gossig"

Värmetröja :baskerHV:

Jag misstänker att det måste finnas fler än mig som inte tycker om värmetröja 90. Under värnplikten så använde jag istället två stycken vanliga m90 tröjor. Det måste finnas någon som har ett komplement till värmetröja 90!

Måste vara nåt fel på dig, värmetröja 90 är försvarets bästa plagg! :baskerHV:

Jag måste säga att jag rättar mig in till de i ledet som tycker den är bra. Den har många fördelar som smidig väv, låg vikt, god isoleringsfrörmåga (även då den är fuktig), samt att den torkar snabbt om den blir blöt.

Tipset om 40 grader och mjukmedel är bra. Det brukar jag tillämpa också.

Ett av de bästa plaggen försvarsmakten har att tilldela i min värld.

Faktum är att jag inte har hittat någon civil värmetröja som jag tycker fyller funktionen bättre och det tycker jag är ett bra betyg för att vara mtrl med tre kronor på.

Tycker man inte om kragen kan man dra ner dragkedjan och vika ut kragen under jackan.

Bättre rörlighet och bättre ventilation om man har kroppsskydd med kragen uppfälld.

Vill man fortfarande isolera runt halsen men med något annat än kragen på tröja 90 så kan en halsduk av godkänt snitt fungera ypperligt alternativt tilldelat hjälmunderlag 90.

(edit:lade till lite)

Edited by svalan

Bra, då tycker jag vi fortsätter med att vara ett militärt forum och anger materiel och plagg efter vad de heter.

I så fall vill jag slå ett slag för fältskjorta 90 och tröja 90. Det är bara värmejacka 90 och värmebyxor 90 av den normala personliga utrustningen som heter värme-någonting. Missförståndet är dock tämligen förståeligt då den ju är... varm...

Och några "m/jadajada" vill jag inte veta av! B-)

/ Slut Besserschmitter /

Iallafall min tröja var tämligen otäck under hakan om jag drog dragkedjan hela vägen upp.

Så jag sydde på ett "zipper garage" av en bit fleece enligt bilden. Det är alltså en bit tyg som viks över kantan på kragen och sys fast på ena sidan av dragkedjan.

t_HxtnQwYEb.gif

Så nu är den überbra. :baskerHV:

det Enda problem jag upplever är att den är lite lång framtill, nere vid kanten där dragkedjan slutar. väldigt många huvtröjor med dragkedja ända vägen har ju det problemet. det är ju mest en liten detalj.. annars gillar jag den Starkt!

och just ja, tum-hålen är ju bara helt underbara :baskerHV:

Guest MP_Oggeh

Förstår inte hur ni inte kan gilla ett av dom absolut bästa persedlarna!,

Alla norrlandsförband kör ju enbart den och snöblus på vintern när det är som kallas!

Det är min personliga favorit och den funkar även att använda civilt, lite jobbigt är att den samlar på sig skit och gräs som inte mycket annat men men... högst funkis persedel! :rolleyes:

• Forumsledning

I så fall vill jag slå ett slag för fältskjorta 90 och tröja 90. Det är bara värmejacka 90 och värmebyxor 90 av den normala personliga utrustningen som heter värme-någonting. Missförståndet är dock tämligen förståeligt då den ju är... varm...

Och några "m/jadajada" vill jag inte veta av! :rockon:

/ Slut Besserschmitter /

Då kan vi besserwissa ännu mer och kräva att den ska kallas TRÖJA 90 GRÖN (M-nummer: M7321-230000)

varför det ? jo för det finns en som heter TRÖJA 90 BLÅ och en som heter TRÖJA 90 TJOCK

Ber om ursäkt för m/ varianten men hade för mig det var samma benämning som till Tröjan för flygförare som faktiskt heter TRÖJA ULLFROTTE FÖR FLYGFÖRARE M/93,GRÖN om vi ska vara tydliga, eller besssrarwwissaareee

så det så..

:rolleyes:

Värmetröja 90 äger. Att kunna dra ner den över händerna för att slippa vantar är kanon.

Tycker man inte om kragen får man väl ordna fram den gamla pansarkoftan, antar dock att den utgått ur utrustningslistorna.

Värmetröja 90 är ett underbart plagg.

Det väger nästan ingenting och tar minimal plats i packningen.

Ni som klagar, kan det vara så att ni har för liten storlek på tröjan eftersom största delen av klagomålen tycks handla om passformen i halsen ?