Jump to content

C1 uniformen aka kalle anka uniform

Guest super Matrosen

Recommended Posts

Guest super Matrosen

Flottan har i princip 3 olika soters kläder om jag nu inte yrar.

1. Blå stället som används till vardags ute till sjöss.

2. Den fina vita uniformen som används vid väldigt högtidliga tillfällen.

3: C1:an eller kalle anka uniformen:)

Nu är min fråga alltså vid vilka tillfällen man använder C1:an som är hemskt ful i mina ögon?. Någon som vet?

KJ tillhör väl gamla KA (kustartilleriet) -nuvarande Amfibiekåren- vilket innebär att dom bär KA-uniformen och inte flottans. Kalle-Anka uniformen bärs av flottans meniga och underofficerare. Den bäres när permissionsuniform är anbefald eller då permissionsuniform får bäras (i enlighet med UniR FM).

"Den fina vita" är en variant på permissionsuniform inom flottan, den bäres vid tillfällen som den "normala" dock endast under långresor i varmare länder och under sommarperioden.

Guest super Matrosen

haha snygg..verkligen inte...ser ju ut som en fullfjädrar bög i den ju..(inget illa talat om bögar:)" Jag som ville vara snygg på permissionen...jaja får la glädja mig åt att jag kommer får bära den vita fina när jag avseglar med hms carlskrona 2003:) muhhaha

Häpp, häpp Darkarl. Underofficerare bär inte alls Kalle Anka. Meniga och underbefäl bär denna uniform. Underofficerare är sergeanter, fanjunkare och förr även förvaltare. Underbefäl är korpraler, furirer, överfurirer och förr även rustmästare.

Dessutom är den sk. Kalle Ankan en internationellt vedertagen uniform som används i det flesta länder. Inget att håna. Men visst är en LG m/ä vackrare!

Livgardet - Inte bättre, men finare

att: Lt P

Jomenvisst har du alldeles rätt, fel av mig. Visst är det underbefälen som bär den, fast det förstod du nästan att jag menade. Underofficeren får ju bära skärmmössa till sin permissionsuniform. Rätt skall vara rätt.