magnus242 Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Satt och njöt av solen på balkongen med frun, läste en boken om Tirpitz. Vid en observation av omgivningen upptäcker jag en grupp på ca 20 ungar, 14-17 år, som hänger vid föreningens parkeringsplats. Tänker väl inte mer på dom förens jag ser en av snorvalparna försöka bryta loss en planka från staketet, efter ett tag så ger han upp. Han kan mot all förmodan ha slagits av tanken att han kan ses från cirka 40 lägenheter och att hans betende var en smula indiskret. Tar en lite nogranare titt på gänget och ser åtminstånde två stycken beväpnade med järnrör, nu undrar ju vän av ordningen vad som är på gång. Började ana gängslagsmål och mycket riktigt borta på skolgården på den närligande skolan har ett annat gäng samlats. Nu vidtar en halvtimme av skrikande och spanande från båda sidor. Själv börjar jag undra när man skall ringa polisen. Efter lite taktiksnack och peppande ( med avbrott för samtal från mamma) så rycker ena gänget fram till kontakt, några slag med järnrör utdelas därefter en snabb reträtt till ursprungspositionerna. Under tiden har jag ringt polisen. Sedan upptas förhandligar om stridens fortsättning mellan gängen med hjälp av parlamentärer och mobiltelefon. Med en genomgående hög ljudnivå så att ingen i grannskapet kunde undvika att höra alla detaljer, det mesta handlade om vilken sida som var fegast Under tiden så dyker ett par polispatruller upp, för att täcka flykten så skickar man fram den blonda tjejen med kort kjol för att prata med poliserna. De nyss så hårda slagskämparna flyr hals över huvud. Om man nu har stämt träff för att slåss varför gör man det då på ett ställe som ligger vid en välanvänt gångstråk och är synligt från cirka 90 lägenheter Snorungarna är visst inte bara understimulerade utan också väldigt korkade. Har ungar inget bättre för sig idag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Själv tycker jag det är ganska värdelöst att slåss på det sättet, det är till för självförsvar och att skydda sverige (eller det C säger åt en att skydda). Har själv råkat ut för gäng, men inge allvarligt har hänt, bara blåmärken och bulor. Men bara att dom stämmer plats och slåss visar väl på en ganska låg inteligens? Och det finns ju galet mycket saker man kan göra istället för att slåss. Man kan ju supa, och ta droger (ironi). nej, men seriöst. Det finns mycket vettigare att göra än att slåss. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Ungdomsgårdar kommer säkert upp men jag som ungdom kan säga att dessa verkligen är tråkiga, väldigt tråkiga. Tyvär tror jag att det som intreserar ungdomar antingen är svindyrt eller olagligt. Inte alla gillar fotboll och ishockey. Tyvär tror jag inte det finns så mycket att göra, det finns på TV=det är ballt=så gör vi!(de) Jag själv är dock ingen större entusiast inom denna typ av nöjjen Känner en person som gör sådant, och de tycker verkligen det är underbart roligt, fråga inte varför men jag antar att det ger en jäkla kick EDIT: Bättre att supa och knarka än att slåss med järnrör! Lite iaf... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 EDIT: Bättre att supa och knarka än att slåss med järnrör! Lite iaf... Vad tror du händer när ungdomar super skallen av sig och knarkar järnet? Jo, de kan bli "mer" intelligentare och ta till allvarligare slagsmål eller ännu värre, kanske våldtäkt, kanske stöld eller förstörelse.. listan kan göras oändlig.. Kortfattat: Att supa och knarka är KNAPPAST en utväg, det är snarare en vad man kan kalla Uppfräschning.. Man blir mindre klok, mer dum, aggressivare samt vill visa upp sig .. Dessutom kan det kosta en livet eller andras liv.. visst, det kan även hända i nyktert tillstånd, men chansen är ofantligt mycket större i onyktert tillstånd.. Man kan om inte livet tar slut, få otroliga skador, beroende och andra obraheter.. Nej usch för droger bortsett från snus.. (drog?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Jag sa inte att det var bra men LITE bättre, iaf om ungarna super lite med polarna och festar Vilka ungdomar gör inte det föresten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Om man nu har stämt träff för att slåss varför gör man det då på ett ställe som ligger vid en välanvänt gångstråk och är synligt från cirka 90 lägenheter Nej, det är ju jävligt märkligt, borde finnas bra mycket bättre platser utan insyn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Jag sa inte att det var bra men LITE bättre, iaf om ungarna super lite med polarna och festar Vilka ungdomar gör inte det föresten? Självklart är det bättre om de super lite med polarna och festar än att slåss.. vilka gör inte det menar jag.. Men att supa och ta droger..? Tänk till.. Men jag citerar: Bättre att supa och knarka än att slåss med järnrör! Lite iaf... Du kunde ha utvecklat din mening lite bättre.. den kan missuppfattas ganska mycket jämtemot det du sa nyss.. Stor skillnad på det du skrev först och nu.. Jaja, ingen spydde väl över detta, så ingen skada skedd Antar att vi nu iaf. kommit fram till att det inte är bra att slåss med järnrör eller ta droger eller supa, men att festa med polarna är nice Link to comment Share on other sites More sharing options...
cloudsurfer Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 Bara en liten utsvävande tanke i kaffebrist första dagen på jobbet efter semestern (jippie) Är det inte bättre att dessa två gäng som uppenbarligen vill slåss, stämmer träff med varandra på en plats (lite mer diskret kan kanske vara bra), slår skiten ur varandra och går hem istället för att de hoppar på ett mindre gäng ungdomar som inte alls har något intresse av att slåss ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
borjesson Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 Ja vad ska man säga, våld har alltid funnits och kommer alltid att finnas i någon form. Så någon egentlig bra lösning tror jag inte finns. Det tråkiga i det hela är att våldet ökar, och blir även grövre och sjunker i åldrarna. Framför allt det oprovocerade våldet. Sen att det ökar kan kanske vara en halvsanning, då media är större och snabbare nu än förr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 Bara en liten utsvävande tanke i kaffebrist första dagen på jobbet efter semestern (jippie) Är det inte bättre att dessa två gäng som uppenbarligen vill slåss, stämmer träff med varandra på en plats (lite mer diskret kan kanske vara bra), slår skiten ur varandra och går hem istället för att de hoppar på ett mindre gäng ungdomar som inte alls har något intresse av att slåss ? Ja, en del fotbolls-"supporter"-grupper verkar ju ha löst det så. Det tråkiga är ju att vi andra skattebetalare också måste vara med och betala notan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 Bättre att supa och knarka än att slåss med järnrör! Lite iaf... Men om de super o knarkar stödjer de ju en "industri" där dispyter konkurrenter emellan ibland avhandlas med betydligt tyngre saker än järnrör. Hellre snorungar som slår på varandra på en annars öde skolgård än lite äldre snorungar som skjuter på varandra med eldhandvapen på badstränder och gator fulla med oskyldigt folk. Men borde de naturligtvis komma på nåt vettigare att göra. Bygga modeller? /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus242 Posted August 6, 2007 Author Report Share Posted August 6, 2007 Bygga modeller? /E Bra ide, då generera dom iallafall lite momsintäkter istället för sjukvårdskostnader. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 ...Men borde de naturligtvis komma på nåt vettigare att göra. Bygga modeller? /E För ett par år sedan hade vi ju de där värstingseglatserna. Var det i Karibien? En del var ju upprörda "jasså, om man bråkar får man en lyxseglats", jag var en av dessa, man kan segla lika bra i Bottenhavet, fast det är lite billigare för oss andra skattebetalare. Frågan är hur det gick för grabbarna, blev dom ordningssamma? Men ordentliga, ordnade aktiviteter är bra. Sport t.ex. Det finns många sporter där man kan få utlopp för överbliven energi utan att behöva skada någon annan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
borjesson Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 Kampsporter är ett utmärkt alternativ, visst det finns baksidor. Har själv varit ass instr inom kickboxning, hade några "busar" och det har gått utmärkt för dom. De har lugnat ner sig iaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 För ett par år sedan hade vi ju de där värstingseglatserna. Var det i Karibien?En del var ju upprörda "jasså, om man bråkar får man en lyxseglats", jag var en av dessa, man kan segla lika bra i Bottenhavet, fast det är lite billigare för oss andra skattebetalare. Frågan är hur det gick för grabbarna, blev dom ordningssamma? Men ordentliga, ordnade aktiviteter är bra. Sport t.ex. Det finns många sporter där man kan få utlopp för överbliven energi utan att behöva skada någon annan. De där seglatserna var endast ett försök, som om de lyckades förmodligen hade sparat skattebetalarna väldigt mycket pengar som annars hade gått till kriminalvård etc. Vill dock minnas att en av seglatserna slutade med att ungdomarna gjorde mer eller mindre myteri och kastade kaptenen överbord, så jag tvivlar på att det lyckades. Men det var värt ett försök. Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 ...Men borde de naturligtvis komma på nåt vettigare att göra. Bygga modeller? /E För ett par år sedan hade vi ju de där värstingseglatserna. Var det i Karibien? En del var ju upprörda "jasså, om man bråkar får man en lyxseglats", jag var en av dessa, man kan segla lika bra i Bottenhavet, fast det är lite billigare för oss andra skattebetalare. Frågan är hur det gick för grabbarna, blev dom ordningssamma? Men ordentliga, ordnade aktiviteter är bra. Sport t.ex. Det finns många sporter där man kan få utlopp för överbliven energi utan att behöva skada någon annan. Finns också sporter där man kan skada folk lagom mycket, som rugby t.ex. En ovanligt kul och snäll sport, folk är snällare där än det verkar, det blir ofta grillning med motståndarlaget efter match. Har även vart med om att vi har lånat spelare från motståndarlaget under en match (vi var för få och hade skadade). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 Knark är självklart inte bra men lite majja är hälsosammare än järnrör ;) Jag har svårt att se hur man ska göra om en råbarkad buse till modellbyggare, de flesta är för puckade för att förstå bruksanvisningen(iaf de jag träffat). Men kamksport är bra, och nyttigt, och kul @cloudsurfer: Jo faktiskt, här där jag bor finns det några sådana som slåss oprovocerat ibland. Jag tycker det är mycket bättre när de slår varandra Jag tror att extremsporter såsom fallskärmshoppning och liknande är bra, det är ju adrenalin man jagar när man slåss om jag fattat det hela rätt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 Kampsport är säkert bra för vissa busar men inte bättre än någon annan idrott, snarare det motsatta då man kanske inte vill att dom ska kunna slå varrandra ännu mer. Men hur fårman barn/ungdomar att engagera sig mer i idrott? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 Knark är självklart inte bra men lite majja är hälsosammare än järnrör ;) Återigen.. en slag kan vara hälsosammare än "majja".. Ett slag mot låret resulterar oftast i en rejäl lårkaka och andra småsår.. visst det kan gå värre Dessutom ger sig väl "de yngre" när de väl har fått slagit nån annan eller blivit slagna.. En pint "majja" resulterar oftast i obehag och andra obraheter.. kanske att man tar en till och en till och blir beroende? Hur bra är deT? Hur mår personen? Hur gör personen för att få pengar till mer? Visst, har man tur så kanske man inte blir beroende, men kan åstadkomma mycket skada på både sig själv och andra.. Så disskusionen om att "lite majja" är bättre än järnrör är ännu inte fulländad.. Visst järnrör är inte hälsosamt, det kan göra ont, och det kan gå illa, likadant med "majja".. Men vad överväger? Inget, sluta "lek" tuffingar och gå hem och gör upp på en WoW-server, det är väl så det ska gå till idag enligt teorin?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
borjesson Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Kampsport är säkert bra för vissa busar men inte bättre än någon annan idrott, snarare det motsatta då man kanske inte vill att dom ska kunna slå varrandra ännu mer. Det var baksidan jag nämde, folks naturliga reaktion är oftast just denna. Grejjen är att jaga adrenalinet och få utlopp över sin aggression som andra varit inne på, visst det funkar inte på alla. Men kampsporter kan vara en bra grej för några av "buset" Naturligtvis är det några som tar med sej kunskapen ut på gatan, men av erfarenhet tursamt nog väldigt få. Dom få som gör det är inte seriösa och har inte den träningsambition som krävs för att ev kunna lära sej något vettigt iallafall Jag menar alla kan svinga iväg en arm eller ett ben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 där har du ju en poäng, busarna brukar komma å träna max två gånger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.