macher Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Rycker in om ett par månader och fick ett brev av pliktverket om glasögon. Ska tydligen få tre par glasögon vid inryck; skytteglasögon, militärglasögon och gasmaskglasögon Militärglasögon vet man ju hur dem ser ut. Men blev lite nyfiken på de andra två. Skytteglasögonen, är de typ skyddsglasögon eller typ sportskytteglasögon och hur sjutton ser gasmaskglasögon ut? Ni får gärna bifoga bilder! Blev allt lite nyfiken när jag fick brevet :P. mvh //Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Till ansiksskyddet Men skytteglasögon har jag aldrig hört talas om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 (edited) Skyddsmask glasögon LINKY Skytte brillorna som LVreg får ut LINKY Sen används UVEX ultrasonic oxå . Edited August 4, 2007 by SISU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Hur är det tänkt att skytteglasögona skall använda, på vanliga glasögon eller istället för? Och försvinner inte skyddsglasögonens (UVEX ultrasonic) styfte om skytteglasögon används? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 (edited) Kan bara talför hur det är på LV . O där har de inte längre UVEX (bara HV) Gu bat har peltor brillorna o de ska användas vid all vapen hanterning sen en olycka vid reg . De är inte så funkis med vanliga brillor o det finns vad jag vet inserts till dom . Edited August 4, 2007 by SISU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macher Posted August 5, 2007 Author Report Share Posted August 5, 2007 Jag rycker in som beriden högvakt. De blir alltså uvex-brillorna för mig? Har man de vanliga militärglasögonen under eller är de där slipade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Slipade är de då inte. Har ingen aning om hur (o)funkis Skyddsglasögon 04 (UVEX) är med vanliga brillor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Man kan ha glasögon och Skyddsglasögon 04 (UVEX) men det är inte funkis . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Tänkte på skyddsglasögon fins det någon lista med vad som är godkända sådanna innom FM? (Inte för att jag sätter någon förhoppning till att det fins några bra på listan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 (edited) Det beror nog på vad man menar med "godkända". Sist jag kollade var SäkI i fråga om lösskjutning utformat med krav enligt standarden CE EN 166 (vilket iaf. torde uppfyllas av de flesta av ESS och Revisions modeller). Men sen är det ju upp till hur paranoid dagens övningsledare är... Edited August 5, 2007 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 OT Jag har använt ESS ice ett tag nu o aldrig stött på att nån har bett mej ta av dom . Har inserts till dessa . Slut OT från min sida . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
effte Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 Man kan ha glasögon och Skyddsglasögon 04 (UVEX) men det är inte funkis . Hmm... har ett par glasögon som är notoriskt dåliga på att gå ihop med allt annat (hjälmar, hörselkåpor, skyddsglasögon) eftersom skalmarnas infästning i glasen är för utstickande. Fungerar dock utmärkt med just Uvex-brillorna. Lite imtendenser ibland är väl det enda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zippan Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Kan man sticka in en fråga eftersom att ämnet ändå rör synkorrektion. Jag har blivit ombedd att fråga mitt regemente men då det är ett år kvar så känns det lite onödigt. Får man använda linser istället för glasögon? Rycker in som närskydd på AMF1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 (edited) Kan man sticka in en fråga eftersom att ämnet ändå rör synkorrektion. Jag har blivit ombedd att fråga mitt regemente men då det är ett år kvar så känns det lite onödigt. Får man använda linser istället för glasögon? Rycker in som närskydd på AMF1. Bör ej användas i skyddsmasken om jag inte missminner mig.. är det inte bra för ögonen när man kör t.ex. tillpassningskontroll. Då man skulle kunna får tårgas mellan lins/öga? Vilket verkar högst otroligt. men man bör väl ta det säkra före det osäkra. Edited August 16, 2007 by Spook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts