Jocko Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Vilken knivmodell använder instruktörerna på försvarets överlevnadsskola? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Den instruktören vi hade under överlevnadsutb hade Fällkniven A1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Den instruktören vi hade under överlevnadsutb hade Fällkniven A1. Själv föredrar jag Mora modell rött träskaft och läderskida..... , en kniv är en kniv..... //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Morakniv2000 hade våran instruktör ;) Lär inte finnas något specielt, Det är som i resten av FM man kör med det man tyker om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Den instruktören vi hade under överlevnadsutb hade Fällkniven A1. Själv föredrar jag Mora modell rött träskaft och läderskida..... , en kniv är en kniv..... //Nisse Så länge du inte är instruktör på någon överlevnadsskola är ditt svar fullständigt irrelevant. Dessutom .. har du fel. Men det kan man diskutera i någon annan tråd om man vill. Slut. /BG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Samtliga instruktörer som jag har haft därifrån har haft olika knivar, har dock sett ett antal hemmagjordaa knivar där. Vassare snarare än stora... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psylocke Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Tror nog inte det spelar så stor roll i längden vilken kniv man har så länge man gör regelbundna besök hos denna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Den instruktören vi hade under överlevnadsutb hade Fällkniven A1. Själv föredrar jag Mora modell rött träskaft och läderskida..... , en kniv är en kniv..... //Nisse Så länge du inte är instruktör på någon överlevnadsskola är ditt svar fullständigt irrelevant. Dessutom .. har du fel. Men det kan man diskutera i någon annan tråd om man vill. Slut. /BG Big Bullshit på det svaret, en kniv är en kniv och har du någon annan åsikt om det så får du gärna PM:a, och nej jag är inte instruktör men har möjlighet med min röda och ett eldstål att klara mig hyffsat i en överlevnadsituation. Du får gärna utveckla och jag ser fram emot en givande diskussion..... //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 enligt min ringa kunskap har fällkniven F1 antagits av flygvapnet som standard i övelevnadskittet som piloten bär med sig, sen vet jag att sissipuuko M95 är hyfsat populär i samma syfte (dvs om man avser en allround slidkniv) OT: äger själv en F1 och skall införskaffa en sissipuuko M95, när tillfälle ges, är även sugen på A2 och fällkinven MC1 och NL3 någon som har personlig erfarenhet av dessa kniva inklusive M95 kan skriva till mig i PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Tror nog inte det spelar så stor roll i längden vilken kniv man har så länge man gör regelbundna besök hos denna: Lite väl häftig att släpa med i överlevnadspacken... Å andra sidan så har väl Kaj Embretsen och Stefan Åberg tillverkat/tillverkar knivar av "bushcraft"-modell åt FM:s Öv. skola..? (Även till allmänheten senare, finns lite info hos utr.se) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Den instruktören vi hade under överlevnadsutb hade Fällkniven A1. Själv föredrar jag Mora modell rött träskaft och läderskida..... , en kniv är en kniv..... //Nisse Så länge du inte är instruktör på någon överlevnadsskola är ditt svar fullständigt irrelevant. Dessutom .. har du fel. Men det kan man diskutera i någon annan tråd om man vill. Slut. /BG Big Bullshit på det svaret, en kniv är en kniv och har du någon annan åsikt om det så får du gärna PM:a, och nej jag är inte instruktör men har möjlighet med min röda och ett eldstål att klara mig hyffsat i en överlevnadsituation. Du får gärna utveckla och jag ser fram emot en givande diskussion..... //Nisse Varsågod och diskutera, om du inte anser att det är färdigt. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...0&start=750 Du kan diskutera vidare på ämnet "Kvalitet kostar" i tråden jag länkade till om du vill, så kanske jag och fler därtill kan svara upp om ämnet inte är alltför uttjatat. Den här tråden handlade aldrig om det från första början. /BlåGul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Jag vill minnas att det i någon av försvarets tidskrifter för 2-4 år sedan var ett reportage(på baksidan?) om en äldre gentleman som handgjorde knivar just till överlevnadsskolan. Ni vet de klassiska med ådrat trä och så.. Nästan helt säker, kan se reportaget framför mig, med bild och allt. Någon mer? /KNI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 (edited) Ursprungligen är det Kaj Embretsen som gjort "instruktörskniven", men i dag tillverkas den av Stefan Åberg. Det enda som skiljer kniven mellan instruktörernas och de som säljs till "vanligt folk" är instuktörsnummret som stämplas på kniven. http://www.abergknives.com/ Edit: eftersom bilden på kniven är borta från Åbergs hemsida, så ser den ut så här Edited August 5, 2007 by Sir Vival Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Den var ju ruskigt snygg. Säkert väldigt funkis också, lite habegär väcker den allt. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Tack Sir Vival, nu behöver jag inte tro att jag hade ätit för mycket svamp, där har vi gentlemannen från artiklen! //KNI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts