Jump to content

Erfarenhet av kylarcement?


Honken

Recommended Posts

Bilen har börjat läcka.

På motorblocket av alla ställen.

Efter idogt letande så hittade jag hålet till slut, just på motorblocket. Ett litet, litet hål som det formligen sprutade vatten ur.

 

Nu letade jag självfallet efter lösningar och fick tipset med kylarcement som kan täppa till hålet, även inifrån som i motsats till kemisk metall som bara kan täppa till utifrån.

Jag känner till problemet att kylarcementen kan sätta igen i motorn. Dock är alternativen få. En icke-fungerande motor med hål på blocket eller en chans att täppa till hålet så jag åtminstone kan få iväg bilen och skaffa ny motor.

 

Alternativet att bogsera iväg den finns inte.

 

Som sagt, är det någon som haft erfarenhet utav kylarcement så är det bara att skriva era erfarenheter i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Bilen har börjat läcka.

På motorblocket av alla ställen.

Efter idogt letande så hittade jag hålet till slut, just på motorblocket. Ett litet, litet hål som det formligen sprutade vatten ur.

 

Nu letade jag självfallet efter lösningar och fick tipset med kylarcement som kan täppa till hålet, även inifrån som i motsats till kemisk metall som bara kan täppa till utifrån.

Jag känner till problemet att kylarcementen kan sätta igen i motorn. Dock är alternativen få. En icke-fungerande motor med hål på blocket eller en chans att täppa till hålet så jag åtminstone kan få iväg bilen och skaffa ny motor.

 

Alternativet att bogsera iväg den finns inte.

 

Som sagt, är det någon som haft erfarenhet utav kylarcement så är det bara att skriva era erfarenheter i tråden.

 

Jag föreslår att du använder kemisk metall från utsidan istället och ev. kompletterar detta med kylarcement.

Det går inte bara att dra i en plåtskruv i hålet?

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Jag avråder dig ifrån att gegga kylarcement i kylvattnet. Det tenderar att klägga igen kylet, och det blir ingen rolig historia.

Svetsa i gjutjärn e inte det roligaste, ta kontakt med en bilverkstad. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Inte svetsa, gjutjärn är knepigt.

 

Skruv och epoxilim alternativt kemisk metall bör funka bra.

 

Kylarcement vill gärna skapa andra problem, geggar igen där du inte vill ha igengeggat.

 

Pappsen vet

Link to comment
Share on other sites

Nu känns det som jag har kött på benen för ett beslut, efter att ha rådfrågat på flera ställen.

 

Det som Bappelsinmannen säger låter för mig som det allra bästa alternativet.

 

Och kylarcement ska tydligen vara uppfunnet av en sadist/ängel. Vissa älskar den, andra hatar den.

Link to comment
Share on other sites

3-4 mm är för stort för kylarcement enligt mina erfarenheter också. Kemisk metal eller plasticpadding är det jag skulle satsa på om du inte kan borra/gänga hålet och sen stoppa dit en bult med loctite

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har tänkt på att det kan bli otroligt hett där också

 

Kolla värmebeständigheten på det du ska smeta dit..

 

Jag hade nog köpt en gängtapp och gängat upp samt dragit dit en skruv..

Möjligtvis med loctite..eller något som står ut med nåra hundra grader..

hade nog kollat så man inte stoppar för någon kanal för kylvattnet med en för lång skruv..

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha förberett hålet med att skrapa bort beläggningar (såg att jag tydligen inte var helt klar) och rensa bort svaga delar ur hålet så fick jag fram hur det verkligen såg ut.

Blev lite gladare faktiskt. Hålet sitter inte på blocket utan på toppen istället. Vem sa att kameran aldrig ljuger?

Hursomhelst. Lösningen på problemet torde vara de samma. På med kemisk metall och plugga igen med en lämplig skruv.

Jag tolkade även upp hålet på en den längsta kortsidan till 5mm.

 

IMGP00091.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle föreslå att du byter ut toppen istället för att laga den. För av någon anledning har du fått ett hål i toppen som inte är alltför vanligt. Kanske det finns någon försvagning på något stället där det går sönder snart igen. Nu vet jag inte vad du har för motor men är det en volvo är ju en topp inte alltför dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle föreslå att du byter ut toppen istället för att laga den. För av någon anledning har du fått ett hål i toppen som inte är alltför vanligt. Kanske det finns någon försvagning på något stället där det går sönder snart igen. Nu vet jag inte vad du har för motor men är det en volvo är ju en topp inte alltför dyrt.

 

För att citera en utvald del av det jag skrev i första posten:

 

En icke-fungerande motor med hål på blocket eller en chans att täppa till hålet så jag åtminstone kan få iväg bilen och skaffa ny motor.

Alternativet att bogsera iväg den finns inte.

 

Jag befinner mig mitt i ödelandet.

Jag ska på kurs på FMTS om 8 dagar.

Jag har ingen verkstad.

Jag har ingen extrabil som jag kan köra med.

 

Denna bilen måste funka ca 30 mil neråt i landet så jag kan få en hygglig chans att laga toppen. Hade det bara varit en sån sak som att toppen måste bytas hade jag gjort det. Fast nu har jag knappt tid till det.

 

Därav en snabblagning.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att vara en aluminium topp. Då går det troligen att svetsa, med rätt utrustning. Hadde inte hålet varit så långt ner mot det som verkar vara kanten av blocket hade jag nog borrat upp, gjängat och dragit i en bult, men gängtätning.

 

Vattnet i en topp blir inte så väldigt varm, 100-120C som mest. Vattnet håller helker inte något större tryck som tur är. Så med ordentlig rengörning kan kemisk metall funka. Har aldrig provat det på en alu-topp tidigare, men på stål sitter det bra.

Men här är rengörning A och O. Du måste få det helt rent, slipa helst med sandppapper eller nåt före appliceringen.

 

Har funkat för mig på kylare och andra motordelar. Då som nödlösningar för stunden.

 

Vilken motor är detta? Måste vara ett ovanligt hål, har motorn kokat eller nåt? Kan nåt ha legat mot och skavt? Hur tjockt var godset vid hålet (in mot vattenkanalen)?

 

Lycka till!

 

JS

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett många "bonnlagningar" ute på vishan och där har det alltid varit PlasticPadding och en del traktorer hade ganska omfattande reparationer med dylikt universalmedel och dom gick fortfarande 30 år efter lagningen.

 

Loctite, kylartätning, gängtejp och blåsilicone uppfanns av troligen av nån hatisk diktator i exil.

 

Det finns bara tre grejer som fungerar, Permatex, PlasticPadding och lin & linolja.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...