Honken Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Bilen har börjat läcka. På motorblocket av alla ställen. Efter idogt letande så hittade jag hålet till slut, just på motorblocket. Ett litet, litet hål som det formligen sprutade vatten ur. Nu letade jag självfallet efter lösningar och fick tipset med kylarcement som kan täppa till hålet, även inifrån som i motsats till kemisk metall som bara kan täppa till utifrån. Jag känner till problemet att kylarcementen kan sätta igen i motorn. Dock är alternativen få. En icke-fungerande motor med hål på blocket eller en chans att täppa till hålet så jag åtminstone kan få iväg bilen och skaffa ny motor. Alternativet att bogsera iväg den finns inte. Som sagt, är det någon som haft erfarenhet utav kylarcement så är det bara att skriva era erfarenheter i tråden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Bilen har börjat läcka. På motorblocket av alla ställen. Efter idogt letande så hittade jag hålet till slut, just på motorblocket. Ett litet, litet hål som det formligen sprutade vatten ur. Nu letade jag självfallet efter lösningar och fick tipset med kylarcement som kan täppa till hålet, även inifrån som i motsats till kemisk metall som bara kan täppa till utifrån. Jag känner till problemet att kylarcementen kan sätta igen i motorn. Dock är alternativen få. En icke-fungerande motor med hål på blocket eller en chans att täppa till hålet så jag åtminstone kan få iväg bilen och skaffa ny motor. Alternativet att bogsera iväg den finns inte. Som sagt, är det någon som haft erfarenhet utav kylarcement så är det bara att skriva era erfarenheter i tråden. Jag föreslår att du använder kemisk metall från utsidan istället och ev. kompletterar detta med kylarcement. Det går inte bara att dra i en plåtskruv i hålet? //Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted August 4, 2007 Author Report Share Posted August 4, 2007 Lägger upp en bild för de som kan ha fler idéer på lager. Hålet är ca 3-4 mm i diameter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Svetsa i en liten dutt. Rensa först med borr om det går att komma åt. Kylarcement brukar fungera utan problem, såvitt jag vet, men hålet kan vara för stort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK_Selle Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Lägger upp en bild för de som kan ha fler idéer på lager. Hålet är ca 3-4 mm i diameter. Om du bara skall köra en kortare bit, gör rent runt hålet och lägg på kemisk metall. Borde hålla en stund iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Jag avråder dig ifrån att gegga kylarcement i kylvattnet. Det tenderar att klägga igen kylet, och det blir ingen rolig historia. Svetsa i gjutjärn e inte det roligaste, ta kontakt med en bilverkstad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Återigen, en enkel lösning (och evetuell permanent) är kemisk metall och en rostfri skruv som du drar i hålet. //Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Inte svetsa, gjutjärn är knepigt. Skruv och epoxilim alternativt kemisk metall bör funka bra. Kylarcement vill gärna skapa andra problem, geggar igen där du inte vill ha igengeggat. Pappsen vet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted August 4, 2007 Author Report Share Posted August 4, 2007 Nu känns det som jag har kött på benen för ett beslut, efter att ha rådfrågat på flera ställen. Det som Bappelsinmannen säger låter för mig som det allra bästa alternativet. Och kylarcement ska tydligen vara uppfunnet av en sadist/ängel. Vissa älskar den, andra hatar den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 3-4 mm är för stort för kylarcement enligt mina erfarenheter också. Kemisk metal eller plasticpadding är det jag skulle satsa på om du inte kan borra/gänga hålet och sen stoppa dit en bult med loctite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Skruv+epoxylim och dina problem är ur världen! Om rätt epoxy blandas korekt och får härda ordentligt så håller det utav HELVETE! Helt otroligt starkt blir det... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Ingen som har tänkt på att det kan bli otroligt hett där också Kolla värmebeständigheten på det du ska smeta dit.. Jag hade nog köpt en gängtapp och gängat upp samt dragit dit en skruv.. Möjligtvis med loctite..eller något som står ut med nåra hundra grader.. hade nog kollat så man inte stoppar för någon kanal för kylvattnet med en för lång skruv.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted August 5, 2007 Author Report Share Posted August 5, 2007 Efter att ha förberett hålet med att skrapa bort beläggningar (såg att jag tydligen inte var helt klar) och rensa bort svaga delar ur hålet så fick jag fram hur det verkligen såg ut. Blev lite gladare faktiskt. Hålet sitter inte på blocket utan på toppen istället. Vem sa att kameran aldrig ljuger? Hursomhelst. Lösningen på problemet torde vara de samma. På med kemisk metall och plugga igen med en lämplig skruv. Jag tolkade även upp hålet på en den längsta kortsidan till 5mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Jag skulle föreslå att du byter ut toppen istället för att laga den. För av någon anledning har du fått ett hål i toppen som inte är alltför vanligt. Kanske det finns någon försvagning på något stället där det går sönder snart igen. Nu vet jag inte vad du har för motor men är det en volvo är ju en topp inte alltför dyrt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted August 5, 2007 Author Report Share Posted August 5, 2007 Jag skulle föreslå att du byter ut toppen istället för att laga den. För av någon anledning har du fått ett hål i toppen som inte är alltför vanligt. Kanske det finns någon försvagning på något stället där det går sönder snart igen. Nu vet jag inte vad du har för motor men är det en volvo är ju en topp inte alltför dyrt. För att citera en utvald del av det jag skrev i första posten: En icke-fungerande motor med hål på blocket eller en chans att täppa till hålet så jag åtminstone kan få iväg bilen och skaffa ny motor. Alternativet att bogsera iväg den finns inte. Jag befinner mig mitt i ödelandet. Jag ska på kurs på FMTS om 8 dagar. Jag har ingen verkstad. Jag har ingen extrabil som jag kan köra med. Denna bilen måste funka ca 30 mil neråt i landet så jag kan få en hygglig chans att laga toppen. Hade det bara varit en sån sak som att toppen måste bytas hade jag gjort det. Fast nu har jag knappt tid till det. Därav en snabblagning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 På din lokala OKQ8-station finns kemisk metall som är avsedd för reparation av dylika hål i motorer. Kanske något att pröva. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 Ser ut att vara en aluminium topp. Då går det troligen att svetsa, med rätt utrustning. Hadde inte hålet varit så långt ner mot det som verkar vara kanten av blocket hade jag nog borrat upp, gjängat och dragit i en bult, men gängtätning. Vattnet i en topp blir inte så väldigt varm, 100-120C som mest. Vattnet håller helker inte något större tryck som tur är. Så med ordentlig rengörning kan kemisk metall funka. Har aldrig provat det på en alu-topp tidigare, men på stål sitter det bra. Men här är rengörning A och O. Du måste få det helt rent, slipa helst med sandppapper eller nåt före appliceringen. Har funkat för mig på kylare och andra motordelar. Då som nödlösningar för stunden. Vilken motor är detta? Måste vara ett ovanligt hål, har motorn kokat eller nåt? Kan nåt ha legat mot och skavt? Hur tjockt var godset vid hålet (in mot vattenkanalen)? Lycka till! JS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted August 12, 2007 Report Share Posted August 12, 2007 Jag har sett många "bonnlagningar" ute på vishan och där har det alltid varit PlasticPadding och en del traktorer hade ganska omfattande reparationer med dylikt universalmedel och dom gick fortfarande 30 år efter lagningen. Loctite, kylartätning, gängtejp och blåsilicone uppfanns av troligen av nån hatisk diktator i exil. Det finns bara tre grejer som fungerar, Permatex, PlasticPadding och lin & linolja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.