Jump to content

Tysk militärkikarel, model Flak 10x80, kostnad?

Reckie

Recommended Posts

Startade tråden för att försöka luska ut vilken modell av kikare jag sett hos en kompis bekant för många år sedan.

Dock luskade jag ut att det är denna modell så därför ändrar jag tråden till att fråga vad man kan tänkas få betala för att komma över en?

http://www.astroselbstbau.de/10x80Flak.htm

Minns att den var helskön att kika i. :baskerPa:

Edited by Reckie

har inget ställe du kan fixa den på (har du kollat tyska överskottsfirmor eller motsv.?) men det ser ut att vara en form av kikare för att upptäcka fientligt flyg, ca 40-sent 50 tal) på den gamla goda tiden då de inte flög så förbaskat fort eller högt, lycka till med kikarjakten :rockon:

Edited by Renown

har inget ställe du kan fixa den på (har du kollat tyska överskottsfirmor eller motsv.?) men det ser ut att vara en form av kikare för att upptäcka fientligt flyg, ca 40-sent 50 tal) på den gamla goda tiden då de inte flög så förbaskat fort eller högt, lycka till med kikarjakten :)

Hej

Jo den tillverkades tydligen under WW2. Jag hittade några på eBay men de var inte kompletta och såg dessutom ganska risiga ut.

Jag har nu provat mejla till personen som har sidan jag länkade till och på mycket knagglig skoltyska frågat vad den kostade. Fick till svar att han sålt den för 2000 euro. :baskerPa:

Ska prova om min kompis vet var hans bekant fått tag på den. Skulle nämligen vilja ge en sådan i present till min gamle far men 18000kr kändes lite väl dyrt.

Edited by Reckie

• 2 weeks later...