Squaddy Posted August 1, 2007 Report Share Posted August 1, 2007 Jo, jag undrar vad det kan få för konsekvenser att träna när man har halsont, snuvig etc. Det man får höra är att det är farligt, dumt bla bla, men man kan väl knappast ta hänsyn till det under utbildningar som exempelvis Navy Seals grundutbildning eller inom andra extrema special styrkor. Man kan ju inte gärna bli utkastad för lite förkylning; med tanke på hur fysiskt hård utbildningen är måste ju alla någon gång drabbas av typ halsont. Om man kör på utav bara helvete inom vissa militära grenar när man är sjuk, vad är det då som är så farligt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted August 1, 2007 Report Share Posted August 1, 2007 De har iofs en läkare med hela tiden som gör bedömningar. Jag har idrottat med halsont/förkylningar ett par gånger. Ibland går det bra, ibland går det inte bra. En av gångerna gick jag på is med 38 graders feber och halsont och kom hem med 40.7 graders feber och lunginflammation. När man är sjuk är kroppen inställd på att slå sjukdomen, om man dessutom idrottar så går det åt energi att hålla på med det, enkelt förklarat. (tror inte jag ljuger för mycket nu) Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted August 1, 2007 Report Share Posted August 1, 2007 Jag brukar köra så länge jag inte har feber, är yr, eller har ont i halsen. Men att vara lite snuvig tror jag inte skadar... både jag och polare på rätt höga nivåer kör trots lite snuva eller så... så länge man känner sig bra kan man köra tycker jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted August 1, 2007 Report Share Posted August 1, 2007 Problemet om du är sjuk och samtidigt idrottar är att sjukdomen kan sprida sig i kroppen och förvärras. När du sportar arbetar hjärtat och pumpar mer blod runt i kroppen, och genom det kan sjukdomen spridas i kroppen med blodet. Så om man är sjuk ska man hålla den fysiska aktiviteten till ett minimum. Så har iaf jag fått det förklarat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted August 1, 2007 Report Share Posted August 1, 2007 Hjärtmuskelinflammation säger jag bara. Drabbar även de bästa! Sett och hört komma och gå med denna sjukdom. En polare i hockey som spåddes en lyssande framtida karriär inom sporten dog när han tränade samtidigt som han var lite förskyld. Okej att träna ltie lätt om man är ltie snuvig, men om man börjar känna de i halsen så bör man hålla sig inne eller hålla sej till att ta prommisar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted August 1, 2007 Report Share Posted August 1, 2007 Man kan ju inte gärna bli utkastad för lite förkylning; Det kan man nog visst. Om du är fullt frisk och vältränad så ska du inte behöva bli allvarligt förkyld av hård ansträngning. Jag tror att tex SEAL har rätt bra uppföljning på sina kandidater, just för att folk lätt bryts ner. Om någon börjar visa förkylningssymptom som på sikt kan leda till tex hjärtmuskelinflammation och död gissar jag att man plockar den kandidaten av banan. Men det är bara min gissning. Själv brukar jag använda snorkriteriet: klar snuva - ok att träna, gul snuva - vila. Halsont behandlar jag precis som pansar: ligg JÄVLIGT stilla tills det har passerat... En annan rekommendation är att använda pulsmätare; då syns det rätt snabbt om pulsen skenar iväg orimligt mycket vid träning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted August 9, 2007 Report Share Posted August 9, 2007 för ett gäng år sedan (10?) så dog en kille i idrottshallen strax jämte där jag bodde då. Han spelade en innebandymatch, var lite förkyld, satte sig på bänken. Segnade ihop efter ett par minuter och var död när ambulansen kom. Kommer dock inte ihåg vad det var som tog honom, bara att det ytterst berodde på sjukdomen. //KNI Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Min syster jobbar som syster ( ) på hjärtavdelningen på det lokala länssjukhuset och hon har alltid sagt att hon skall slå ihjäl mig om jag tränar när jag har ont i halsen. Lite förkylning är ok, om man tränar lätt och håller koll på puls och annat. Hon berättar att de får in fler och fler unga män/pojkar som fått besvär med pumpen bara för att de tränat när de varit förkylda. FRAMFÖRALLT skall man aldrig träna om man har ont i halsen eller har feber. Hjärtmuskelinflammation var en orsak men det finns fler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
u.o. Posted August 17, 2007 Report Share Posted August 17, 2007 Min syster jobbar som syster ( ) på hjärtavdelningen på det lokala länssjukhuset och hon har alltid sagt att hon skall slå ihjäl mig om jag tränar när jag har ont i halsen. Lite förkylning är ok, om man tränar lätt och håller koll på puls och annat. Hon berättar att de får in fler och fler unga män/pojkar som fått besvär med pumpen bara för att de tränat när de varit förkylda. FRAMFÖRALLT skall man aldrig träna om man har ont i halsen eller har feber. Hjärtmuskelinflammation var en orsak men det finns fler... Det här är någonting som man alltför sällan tar på allvar. Har sett motsvarande både på jobbet och på fritid. Jag har också haft en bekant som dog p.g.a hjärtmuskelinflammation efter fysisk träning. Det är som Fu Frippes syster säger, det är ofta unga män som struntar i att undvika träning vid förkyldning. Kan inte nekas att de flesta av oss är skyldiga till det brottet - åtminstone ibland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
469 Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 du kan lugnt träna så länge du inte har ont i halsen eller feber. eller om snoret är "grönt som en helvetiskt grön ärta" som min tränare brukade säga... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axly Posted August 24, 2007 Report Share Posted August 24, 2007 Borde det inte vara en del lumpare som faller offer varje år för att ha köttat trots "lite halsont bara", el. dylikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.