Jump to content

Vad för ö?

Recommended Posts

Det är en station av något slag som ligger vid de omtalade avmagnitiseringsbojarna..

<kuriosa> Förr så var man rädd för att Ivan och hans grannar skulle lägga minor av olika slag i hamnar o.d. så därför så satte FM ut ett antal avmagnetiseringsbojar så att flottans skepp kunde, när de skulle in i hamn, avmagnetisera sig från den magnetism som uppstått under färden. Detta för att minska risken att gå på minor, eftersom en del detonerade på just magnetism </kuriosa>

Nån annan kanske kan berätta mer ingående eller vad ö:n egentligen är till för.!

Tillägg: Om jag kommer ihåg rätt så tror jag att man i tornet styrde en del av sjötrafiken, kan dock vara en felaktig uppgift..

Edited by Schmutte

En vän till mig undrar vad detta är för ö och byggnad. Den skall ligga vid Berga tydligen.

http://www.askjoh.se/14_7_2007_057.jpg

Checka satellitbilden på hitta.se. Då får Du se hur anläggningen i vattnet ser ut också. SÖ Berga. Två små öar som är markant ljusare än omkringliggande öar.

Som tidigare nämnts är detta en avmagnetiseringsstation.

Tornet har ej använts som trafikledning för båtar/fartyg.

I den bästa av alla världar skall ett fartyg "avmagnetiseras" varje år. Strax utanför mätstationen finns det ett antal dykdalber som markerar var avmagnetiseringsbanan är belägen.

Detta innebär att ett fartyg/båt kör över avmagnetiseringsslingan för att mäta hur fartyget/båten är magnetiserad.

Efter detta ställs minmagnetskyddet ombord på fartyget in för att minimera/anpassa den magnetiska signaturen. Alt 2 är att när fartyget passerar över slingan så pulsas likström i denna för att skapa ett magnetfält under passagen. Även detta medför att magnetsignaturen minskas/anpassas.

//Snoddas

Hur effektivt är det med avmagnetiseringen då?

Känns tveksamt för mig att man verkligen kan ändra det utan att använda helt omagnetiska material (trä, plast osv).

Min uppfattning är att det fungerade hyfsat bra mot äldre minor. Nya varianter är det värre med. Dock är magnetiseringen en färskvara. Ibland kunde det räcka med att ligga förtöjd 1 v för att det skulle ändra sig. Ett minmagnetskydd i båten är ett måste. Avmagnetiseringen är bara ett komplement och en kontroll att skyddet fungerar.

//Snoddas