Avbryt! Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Tjo, här kommer jag med en fråga som vanligt =) En kille säger sig vara fallskärmsjägare, men har snackat mycket skit i övrigt om vpl betyg, elitförband mm. Så jag började fatta misstankar om att han skulle platsa i tråden om falska jägaresoldater för ett tag sedan. Nu visade det sig också att han har diabetes. Kan man öht bli FSJ med diabetes? Har ju hört om många som inte gjort värnplikt alls pga sin diabetes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Diabetes är inte en medfödd sjukdom. Han kan mycket väl ha fått diabetes efter värnplikten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avbryt! Posted July 31, 2007 Author Report Share Posted July 31, 2007 Diabetes är inte en medfödd sjukdom. Han kan mycket väl ha fått diabetes efter värnplikten. Ja chansen finns men det är inte det intrycker jag fått. Men om han nu haft diabetes under värnplikten, hur hade det funkat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 31, 2007 Forumsledning Report Share Posted July 31, 2007 Troligen inte, om han inte lyckats mörka det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Troligen inte, om han inte lyckats mörka det. Vilket kan vara förenat med livsfara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Troligen inte, om han inte lyckats mörka det. Vilket kan vara förenat med livsfara... Och fördjävligt svårt att göra, lagom hygieniskt att pilla med sprutorna i fält också ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avbryt! Posted July 31, 2007 Author Report Share Posted July 31, 2007 Troligen inte, om han inte lyckats mörka det. Vilket kan vara förenat med livsfara... Och fördjävligt svårt att göra, lagom hygieniskt att pilla med sprutorna i fält också ... Med andra ord hade de inte tillåtit honom att bli jägare om de vetat att han har diabetes? Är det i så fall bara vissa tjänster som man blir nekad, eller är det vpl helt och hållet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Webbsidan ungdiabetes.se har frågat pliktverket och fått detta svar: (länk)NEJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
033 Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 (edited) Troligen inte, om han inte lyckats mörka det. Vilket kan vara förenat med livsfara... Och fördjävligt svårt att göra, lagom hygieniskt att pilla med sprutorna i fält också ... Med andra ord hade de inte tillåtit honom att bli jägare om de vetat att han har diabetes? Är det i så fall bara vissa tjänster som man blir nekad, eller är det vpl helt och hållet? Idag blir man iallafall nekad att få göra vpl om man har diabetes. EDIT: No. 2 Edited July 31, 2007 by Stratoknaster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 2, 2007 Report Share Posted August 2, 2007 Fråga honom på något smidigt sätt om han har haft diabetes sedan han föddes eller när han fick det. Och om svaret är att han hade det redan innan VPL så kan du ju få skriva en liten historia i "Falska jägarsoldater och dyligt" tråden För att komma in på FJS om man har diabetes är nog omöjligt... Svårt att tro att man kan mörka det 24/7 i ett helt år... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted August 2, 2007 Report Share Posted August 2, 2007 Fråga honom på något smidigt sätt om han har haft diabetes sedan han föddes eller när han fick det. Och om svaret är att han hade det redan innan VPL så kan du ju få skriva en liten historia i "Falska jägarsoldater och dyligt" tråden För att komma in på FJS om man har diabetes är nog omöjligt... Svårt att tro att man kan mörka det 24/7 i ett helt år... Det är inte alla som måste ta sprutor för diabetes. Däremot är det nog näst intill omöjligt då kosthållning och mattider är 2 viktiga parametrar för att hålla sockret någorlunda bra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Länus Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Nej Nej? Vad menar du? :S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 diabetes = inte jägare/spaning menar jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted August 4, 2007 Report Share Posted August 4, 2007 Fråga honom på något smidigt sätt om han har haft diabetes sedan han föddes eller när han fick det. Och om svaret är att han hade det redan innan VPL så kan du ju få skriva en liten historia i "Falska jägarsoldater och dyligt" tråden För att komma in på FJS om man har diabetes är nog omöjligt... Svårt att tro att man kan mörka det 24/7 i ett helt år... Det är inte alla som måste ta sprutor för diabetes. Däremot är det nog näst intill omöjligt då kosthållning och mattider är 2 viktiga parametrar för att hålla sockret någorlunda bra.. Jag sa väll inget om sprutor heller? Jag tänkte mer på kosthållningen och tiderna precis som du säger. Att vara utan mat något dygn kan väll inte funka om man har diabetes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 ...Att vara utan mat något dygn kan väll inte funka om man har diabetes? Korrekt. En "skolbok"-diabetiker börjar få problem redan efter en missad måltid, eller en ansträngning som inte kompenserats (med ökat matintag). @ Avbryt! Berätta när du kollat av med grabben huruvida han hade diabetes redan när han ryckte in, eller om han fick det senare, och hur han behandlade den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liemann Posted November 23, 2007 Report Share Posted November 23, 2007 Pallade inte läsa hela tråden.. Men jag fick diabetes typ 4 dagar innan slutövningen (beräknat) genomförde slutövning med diabetes utan behandling. Har varit behandlad sen exakt 8 dagar tillbaka i skrivande stund. Har vart sjukskriven sen diagnosen. Återvänder dock de sista tre dagarna för inlämning av matriel och muck. Att vara utan mat något dygn kan väll inte funka om man har diabetes? Bra fråga... Men att äta Utan insulin är direkt otrevligt. Hade 33 i blodsocker när jag trilla in på sjukan i Skövde för 15 dagar sedan. Kändes stundtals som om jag tittade under vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted November 23, 2007 Report Share Posted November 23, 2007 Diabetes=nej automagiskt till utlandstjänst oxo....... mvh Major Error Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dodge Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 Diabetes är inte en medfödd sjukdom. Han kan mycket väl ha fått diabetes efter värnplikten. Det finns olika typer av diabetes, genetisk samt tillkommen främst p g a dåliga kostvanor. Men har man den genetiska så är man inte skyddad till 100% hur mycket man tränar ändå, så visst stämmer det att sjukdomen kan ha uppkommit efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Jag vet två fall som upptäcktes när de mönstrade. Den ena var basketspelare och den andra hockymålvakt. Ingen hade tidigare märkt eller anat att de hade diabetes. Jag hade svårt att tro att den utvecklades dagarna innan de mönstrade, men så är det tydligen. Tydligen så utvecklas diabetes typ 1 väldigt fort och kan leda till symtom inom dagar. [OT] Sverige ligger i topp tillsammans med Finland när det gäller typ 1 diabetes. [/OT] Sjukvårdsrådgivningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted December 11, 2007 Report Share Posted December 11, 2007 (edited) Fast det går rätt bra att ha diabetes och vara Hv-soldat......är inne på 20-året nu utan större malörer. Har aldrig upplevt några hygieniska bekymmer beträffande sprutor osv i fält heller. Skulle fylla 9 när jag fick möget men tvingades mönstra ändå. Väl var väl det, annars hade jag inte kunnat leva ut mina militära ambitioner utan blivt utsparkad i det civila mörkret rakt av.... på den gamla goda tiden behövde man ej ha GU när man gick med i Hv. Man bör dock känna sin kropp väl och ha ett rejält lager druvsockertabletter med sig om det nu visar sig att striden blir mer fysiskt krävande än vad man från början trott. Dessutom är druvsockret bra att ha när det gäller få liv i koma-troll till gruppmedlemmar också. Högt socker är inget skoj alls. Man mår jävligt illa och hela kroppen värker. The Swede får avgöra huruvida min diebetes märktes eller ej när vi var på Fårö tillsammans. Edited December 11, 2007 by c3grp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asclepius Posted December 26, 2007 Report Share Posted December 26, 2007 Fast det går rätt bra att ha diabetes och vara Hv-soldat...... Bra och bra.... I en skarp situation tror jag det vore ytterst obra. Det krävs inte så mycket logistiska störningar för att en soldat med diabetes snabbt ska bli en belastning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts