Johnnie Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Har sökt på nätet utan att finna! Jag undrar om någon här sitter inne med kunskapen om hur kanadensiska prickskyttar jobbar , hur deras team ser ut , vad dom har för utrustning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 (edited) Nu sitter jag inte med mina källor i handen så jag får se om jag kan minnas rätt. Med andra ord viss reservation för felaktigheter. De jobbar ofta i större team (jmfr svenskt prickskyttepar) och använde med stor framgång 12,7mm gevär i afghanistan. Tror att deras rekord för längsta confirmed kill på över 2,4km fortfarande står sig. Skall se om jag kan röja lite inne på kontoret och återkomma med mer info sen. /Harald Canadian Army Snipers Gain From Afghanistan Experience sniper detection Edit: länkar Edited July 31, 2007 by Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avbryt! Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 (edited) Tror att deras rekord för längsta confirmed kill på över 2,4km fortfarande står sig. Oj var kommer den uppgiften ifrån? Jag är inte så insatt, men det enda jag sett om längsta dokumenterade träffen är från soldf.com om du läser om AG90: "En amerikansk soldat sköt under Gulf-kriget en irakier på 1800 m avstånd med Berret M82. Det är den längsta dokumenterade prickskytteträffen till dags datum." EDIT: Grisfingrar Edited July 31, 2007 by Avbryt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 (edited) The longest-ever confirmed sniper kill was made by Master Cpl. Arron Perry of the Canadian Armed Forces in Afghanistan during combat in 2003. Using a .50-caliber MacMillan TAC-50 rifle, Perry shot and killed an Afghan soldier from a distance of 2,430 metres. The record was set during Operation Anaconda when a Canadian three-man sniper team from the Princess Patricia's Canadian Light Infantry, (PPCLI), set the new record with a shot on a Taliban fighter http://www.worldaffairsboard.com Edited July 31, 2007 by Hornet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Tror att deras rekord för längsta confirmed kill på över 2,4km fortfarande står sig. Oj var kommer den uppgiften ifrån? Jag är inte så insatt, men det enda jag sett om längsta dokumenterade träffen är från soldf.com om du läser om AG90: "En amerikansk soldat sköt under Gulf-kriget en irakier på 1800 m avstånd med Berret M82. Det är den längsta dokumenterade prickskytteträffen till dags datum." EDIT: Grisfingrar Minns inte vad jag hört/läst det men en snabb sökning på Google gav bl a denna träff på wikipedia. The current world record for the longest range sniper kill is 2,430 meters (7,972 feet), accomplished by a Canadian sniper, Corporal Rob Furlong, of the third battalion Princess Patricia's Canadian Light Infantry (3 PPCLI), during the invasion of Afghanistan, using a .50 BMG (12.7mm) McMillan TAC-50 bolt-action rifle. This meant that the bullet had a flight time of ≈ 4.5 seconds, and a drophttp://en.wikipedia.org/wiki/Trajectory_of_a_projectile#Height_at_x of ≈ 70 meters (230 feet). This impressive feat of marksmanship is not typical for the effective range with a high first hit probability[3] of the employed rifle (see Sniper rifle: maximum effective range). The ambient air density in the Shah-i-Kot Valley where Corporal Furlong operated is significantly lower than at sea level due to its 2,432 m (9,000 ft) mean elevation. This increases the maximum effective range of a high powered sniper rifle like Corporal Furlong used by ≈ 600 m (1968 ft). The previous record was held by US Marine sniper Carlos Hathcock, achieved during the Vietnam War, at a distance of 2,250 meters. wikipedia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johnnie Posted July 31, 2007 Author Report Share Posted July 31, 2007 Nu sitter jag inte med mina källor i handen så jag får se om jag kan minnas rätt. Med andra ord viss reservation för felaktigheter. De jobbar ofta i större team (jmfr svenskt prickskyttepar) och använde med stor framgång 12,7mm gevär i afghanistan. Tror att deras rekord för längsta confirmed kill på över 2,4km fortfarande står sig. Skall se om jag kan röja lite inne på kontoret och återkomma med mer info sen. /Harald Canadian Army Snipers Gain From Afghanistan Experience sniper detection Edit: länkar Som jag har fått höra så jobbar dom i 3 manna team , och att även prickskytten släpar med sig sin "AK" (vet ej benämningen på deras vapen) , kan det stämma , det måste ju bara vara i vägen vid ansmygning , eller lämnas den tillsammans med den tredja personen i teamet i ett "bakre läge"!!?? Om man jämför med svenska prickskyttar så är det ju bara observatören som har ak´n! Och , är det bara kanadensarna som jobbar så här , vad jag vet så är det annars bara 2-manna team!!?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 (edited) Måna prikskyttar som släpar med sig sina karbiner också just på grund av att det ofta kan bli strid på nära håll. i Afganistan och Irak är det myket städer och där är inte alltid ett prikskytte gevär smidigast. EN prikskytt behöver inte smyga runt hella tiden ;) Prikskyttarna agerar nog mer som skarpskyttar där nere. Edit: Kanada använder C7 och C8 karbiner. (www.ColtCanada.com) Edited July 31, 2007 by Hornet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Och , är det bara kanadensarna som jobbar så här , vad jag vet så är det annars bara 2-manna team!!?? Nej, även amerikanska och ryska enheter jobbar i strörre team. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johnnie Posted July 31, 2007 Author Report Share Posted July 31, 2007 Måna prikskyttar som släpar med sig sina karbiner också just på grund av att det ofta kan bli strid på nära håll.i Afganistan och Irak är det myket städer och där är inte alltid ett prikskytte gevär smidigast. EN prikskytt behöver inte smyga runt hella tiden ;) Prikskyttarna agerar nog mer som skarpskyttar där nere. Edit: Kanada använder C7 och C8 karbiner. (www.ColtCanada.com) Ok , när det gäller prickskyttar i städer så håller jag med om att en "ak" är smidigare och att prickskyttegeväret är något man har med sig och använder vid behov , men ute i skog och terräng ser jag inget behov av att prickskytten har med sig "2" vapen , speciellt inte om man ska vara ute flera dygn och röra sig långa avstånd! Men som jag tycker så ska inte prickskyttar skickas in på trånga gator och gränder , dom är alldeles för dyrbara att förlora i ett bakhåll!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Jo men alla länder funkar ju inte som sverige ;) Vissa länder tex USA kan ju sätta upp en bataljon eller två med bara prikskyttar om dom vill så där kanske dom inte är lika dyrbara. Och en prikskytt på ett hustak i en stad är lika myket värd som en på en kulle i skogen ;) Och för att ta sig til ldet taket kanske man måste passera ett gäng gator. USMC Scout Snipers bär ofta 2 vapen och har prikskytte bössan bara när dom kommit i position för att att använda den. Du är rätt snabbt puck tvåa med en repeter bössa om du hamnar i duel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johnnie Posted July 31, 2007 Author Report Share Posted July 31, 2007 Jo men alla länder funkar ju inte som sverige ;)Vissa länder tex USA kan ju sätta upp en bataljon eller två med bara prikskyttar om dom vill så där kanske dom inte är lika dyrbara. Och en prikskytt på ett hustak i en stad är lika myket värd som en på en kulle i skogen ;) Och för att ta sig til ldet taket kanske man måste passera ett gäng gator. USMC Scout Snipers bär ofta 2 vapen och har prikskytte bössan bara när dom kommit i position för att att använda den. Du är rätt snabbt puck tvåa med en repeter bössa om du hamnar i duel. Självklart kan man inte jämföra sverige med tex USA , men även där så går det ju inte att "gödsla" men special trupper , vanliga infanteriet får nog dra ett väldigt tungt lass när det gäller strid i bebygelse , fast prickskyttar på taken är ju alltid bra att sätta in! Visst är du puck tvåa i en duell om du har prickskyttegevär , men därför ska ju observatören med sin "ak" leda marchen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Jo men vi säger Bagdad ett 3mana prickskytte par ska förflytta sig från punkt1 till hustak. I ett område där du snabbt kan stå 3 mot 30 vad är bäst 2st AK eller 3st AK? Killarna som gör detta vet nog vad dom gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johnnie Posted July 31, 2007 Author Report Share Posted July 31, 2007 Jo men vi säger Bagdad ett 3mana prickskytte par ska förflytta sig från punkt1 till hustak.I ett område där du snabbt kan stå 3 mot 30 vad är bäst 2st AK eller 3st AK? Killarna som gör detta vet nog vad dom gör. Ok , jag tror att du missuppfattade mig , i stadsmiljö håller jag med om att "ak" ska prickskytten ta med för den har större eldkraft vid sammanstöt med Fi, det jag skrev i förra inlägget gällde när man inte uppträder i städer utan i skog och terräng! Sorry , ska vara tydligare nästa gång!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheSaint Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 Vet inte hur de ligger till nu och tror att det är olika på olika förband. Men på min tid så var både skytt och observatör utrustade med ak och då hade även observatören granattillsats. Oavsett terräng så kan det vara hyfsat trevligt att ha något att skydda sig med vid eventuell sammanstöt. Hur tror du observatören tänker när skytten ska täcka hans/hennes tillbaka ryckning med ett psg90... Har även hört att skytten får pistol på vissa ställen och det funkar ju bra i SIB men annars? Sist jag jobba så hade jag kombinationen psg90 + ksp 90. Vilket jag dock inte skulle rekommendera men då tillhörde jag ju trots allt ett pansarförband Får jag välja så tar jag nog långbössan på ryggen och något lite mer användbart vapen på bröstet men sen får man ju som alltid uppdragsanpassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted July 31, 2007 Report Share Posted July 31, 2007 OT1 - den kanadensiska prickskytten som innehar rekordet visade sig vara lite tokig. Hall pa med massa fuffens nar han var i Afghanistan..... Att han innehar rekordet ar inte fornekat, men han holl tydligen pa med massa "unprofessional behavior"... OT2 - amerikanska prickskyttegrupper har faktiskt blivit nedkampade av motstandsman i Irak. Darfor arbetar de nu i storre grupper! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johnnie Posted July 31, 2007 Author Report Share Posted July 31, 2007 Vet inte hur de ligger till nu och tror att det är olika på olika förband. Men på min tid så var både skytt och observatör utrustade med ak och då hade även observatören granattillsats. Oavsett terräng så kan det vara hyfsat trevligt att ha något att skydda sig med vid eventuell sammanstöt. Hur tror du observatören tänker när skytten ska täcka hans/hennes tillbaka ryckning med ett psg90... Har även hört att skytten får pistol på vissa ställen och det funkar ju bra i SIB men annars? Sist jag jobba så hade jag kombinationen psg90 + ksp 90. Vilket jag dock inte skulle rekommendera men då tillhörde jag ju trots allt ett pansarförband Får jag välja så tar jag nog långbössan på ryggen och något lite mer användbart vapen på bröstet men sen får man ju som alltid uppdragsanpassa. Där är ju ett delikat problem när man ska uppdragsanpassa , en ak med sig när man smyger "stalkar" kryper är ju inte att föredra , den blir otymplig och lätt ivägen , fastnar och slår i , men som du skrev , skulle man behöva dra sig ur och täcka varandra så är ju ak´n att föredra!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wizeguy Posted August 1, 2007 Report Share Posted August 1, 2007 OT1 - den kanadensiska prickskytten som innehar rekordet visade sig vara lite tokig. Hall pa med massa fuffens nar han var i Afghanistan..... Att han innehar rekordet ar inte fornekat, men han holl tydligen pa med massa "unprofessional behavior"... Banga inte för att lägga till en källa för den uppgiften. "unprofessional behavior", vad menas exakt med det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 1, 2007 Report Share Posted August 1, 2007 OT1 - den kanadensiska prickskytten som innehar rekordet visade sig vara lite tokig. Hall pa med massa fuffens nar han var i Afghanistan..... Att han innehar rekordet ar inte fornekat, men han holl tydligen pa med massa "unprofessional behavior"... Banga inte för att lägga till en källa för den uppgiften. "unprofessional behavior", vad menas exakt med det? Det verkar snarare vara precis tvärt om. Han har fått en "Mention in Dispatches" för "impressive professionalism and dedication to duty". linky Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersson Posted August 3, 2007 Report Share Posted August 3, 2007 OT1 - den kanadensiska prickskytten som innehar rekordet visade sig vara lite tokig. Hall pa med massa fuffens nar han var i Afghanistan..... Att han innehar rekordet ar inte fornekat, men han holl tydligen pa med massa "unprofessional behavior"... Banga inte för att lägga till en källa för den uppgiften. "unprofessional behavior", vad menas exakt med det? http://www.macleans.ca/article.jsp?content...amp;source=srch Det är vad de menar med "unprofessional behaviour". I korthet så anklagades de för dåligt uppförande och likskändning men blev friade i utredningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted August 3, 2007 Report Share Posted August 3, 2007 Vet inte hur de ligger till nu och tror att det är olika på olika förband. Men på min tid så var både skytt och observatör utrustade med ak och då hade även observatören granattillsats. Oavsett terräng så kan det vara hyfsat trevligt att ha något att skydda sig med vid eventuell sammanstöt. Hur tror du observatören tänker när skytten ska täcka hans/hennes tillbaka ryckning med ett psg90... Har även hört att skytten får pistol på vissa ställen och det funkar ju bra i SIB men annars? Sist jag jobba så hade jag kombinationen psg90 + ksp 90. Vilket jag dock inte skulle rekommendera men då tillhörde jag ju trots allt ett pansarförband Får jag välja så tar jag nog långbössan på ryggen och något lite mer användbart vapen på bröstet men sen får man ju som alltid uppdragsanpassa. Där är ju ett delikat problem när man ska uppdragsanpassa , en ak med sig när man smyger "stalkar" kryper är ju inte att föredra , den blir otymplig och lätt ivägen , fastnar och slår i , men som du skrev , skulle man behöva dra sig ur och täcka varandra så är ju ak´n att föredra!! Vilket är en anledning till att M14 fortfarande är så populär i amerikanska förband. Ett bra kompromiss mellan den tyngre och långsama repetern och den lätta och snabba ak:n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prsk Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Utförde ungefär hälften av mina uppdrag i lumpen med ak som sidearm. Föredrar att ha psg90 i dragväskan tills man nått oplats/eldställning. Just för att, gud förbjude, ha något att bita ifrån med vid eventuell sammanstöt. Observatören känner sig inte särskilt trygg vid växelvis bakåt om han understöds av psg90 + att det är extremt svårt att se sitt mål med 10x i tät skog (där man förmodligen kommer råka ut för sammanstöt). Som prskpar vid sammanstöt är du förmodligen redan körd från början dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts