Jump to content

Wín 2000 eller XP

Slackern

Recommended Posts

Hej amfibie.

Jag haft lite problem med XP. tex IE slutar att funka..... Vet inte varför...

Jag har hört att Win2k ska vara stabilare..

Win2k och WinXP är väl inte bara äldre eller nyare utan är designade till olika saker..... Stabilitet har väl prioriterats högre när det gäller Win2k som är till för servrar osv medan WinXP är till för hemma användaren och har mer ploj på bekostnad av stabilitet. Eller är jag ute och cyklar?

Hej amfibie.

Jag haft lite problem med XP. tex IE slutar att funka..... Vet inte varför...

Jag har hört att Win2k ska vara stabilare..

Win2k och WinXP är väl inte bara äldre eller nyare utan är designade till olika saker..... Stabilitet har väl prioriterats högre när det gäller Win2k som är till för servrar osv medan WinXP är till för hemma användaren och har mer ploj på bekostnad av stabilitet. Eller är jag ute och cyklar?

Visst, det ligger en del i det du säger. :D Win2k bygger väl på NT4 som framförallt togs fram för företag och liknande... I Win XP har MS prioriterat utseende och användarvänlighet! Jag har aldrig haft problem med XP...XP ställer höga krav på minne och processor vilket gör att det kanske suger sig hos vissa!?

" Visst, det ligger en del i det du säger. [smile.gif] Win2k bygger väl på NT4 som framförallt togs fram för företag och liknande... I Win XP har MS prioriterat utseende och användarvänlighet! Jag har aldrig haft problem med XP...XP ställer höga krav på minne och processor vilket gör att det kanske suger sig hos vissa!?"

512 ram och över en ghz gör nog jobbet.....

" Visst, det ligger en del i det du säger. [smile.gif]  Win2k bygger väl på NT4 som framförallt togs fram för företag och liknande... I Win XP har MS prioriterat utseende och användarvänlighet! Jag har aldrig haft problem med XP...XP ställer höga krav på minne och processor vilket gör att det kanske suger sig hos vissa!?"

512 ram och över en ghz gör nog jobbet.....

Då borde det funka, ja! :D

Kör XP pro

Jag satt länge med Win98SE (tills för 2 månader sedan) och jag hade win95 när alla andra hade win98.

Har aldrig gillat de nya operativsystemen och då jag för en stund svalt mina fördomar och testat

ett nytt så buggar det förstås som attans.

Nu tycker jag XP med service pack 1 är det stabilaste jag haft.

Dock var jag tvungen att ta bort allt som utseendemässigt påminner om XP.

Köra "windows classic" och alla effekter som tonande färger mm (sk bjäfs och tjafs som drar ned prestanda) i menyerna togs bort.

Nu är jag helnöjd.

Framtidens skrämmande operativsystem kan ni läsa om här

http://home.bip.net/hajcen/palladium.html

Finns bla taskigt programmerade funktioner som tillhör palladium i XP (utan service pack 1)

som att filer (tom systemfiler som används) kan raderas av en annan illvillig person via nätet.

Förövrigt lär det väl innebära att 3:e part inte kan skriva egna program.

Kul för den som läser programmering, enda jobbet dem lär få är på Microsoft&trusted.

Jag funderar att byta från WinXP Pro till Win2k. Ska jag göra det eller inte?

Windoze 2000 Pro är skit, kör det sen ett år tillbaka. Ostabilt o jävligt, nä tacka vet jag när man kommer hem till farsan och får använda gamla macen. Det är operativsystem det.

Har aldrig använt XP, det verkar ju dock vara bättre än W2K.

/Aron

Jag skulle föreslå att du byter till Mac OS X, UNIX baserat operativ system, med UNIX alla fördelar men med ett mycket trevligt grafiskt interace. Oerhört användarvänligt med mycket få buggar, dessutom medföljer massvis med gratisprogram som är både snygga och användbara. som extra bonus kanman dessutom visa att man är individualist och inte gör som den breda massan B)

"We are Microsoft, we will assimilate you, resistance is futile."

Jag rekomenderar inte win2k, det är helt enkelt för dåligt (inläggen innan det här beskriver felen)

Vaför vill du inte ha XP? Jag tycker inte heller om det. Det gör saker som jag inte vill t.ex. skapar den mappar som inte går att ta bort :=o osv.

"Vad förväntar du dig av ett OS?" och "Hur mycket kunskap har du inom området?" Är faktorerna som avgör vilket OS du borde ha.

Förövrigt rekomenderar jag allt utom windows, dvs: mac OS, linux osv.

Jag skulle snarare ställa motfrågan vad du ska göra med burken och vad som sitter i den.

Win2k med sp3 är relativt stabilt, men liksom XP bygger eländet på NT's kärna och därmed per default läcker massor av minne!! Det är bättre än NT, men lika slött och kasst för spelande.

XP utan SP1 (service pack 1) kräver en jäkla massa datorkraft och har mängder av buggar i sig som kan sega ned din dator rejält och hänga den.

En detalj som är bra med XP är att man kan köra gamla DOS-spel på den (man kan emulera DOS-kärnan när kör exe-filen), men stalltips nr1 är att ta bort så mycket grafiskt lull-lull som möjligt - det suger kraft och minne utan like!

Stalltips #2 är att köra optimeringsprogrammet TweakXP som är mycket bra för att snabba upp XP och IE.

Är det mest spel och surfning som gäller lämpar sig 98se bäst, det är mycket snabbare än XP/2K/NT och mindre kraschbenäget än 98 & ME.

Sedan kan man ju definiera ordet "stabilt"...det är ju inte UNIX/Linux, Amiga eller A/S400 vi talar om nu...

Dvs: har du en kraftig burk - kör XPsp1. Om inte - kör 98SE eller nåt annat OS.

Funderat på Linux?

Vad du än gör, fundera inte ens på Me. Jag känner ca 10-12 pers. som har/hade Me ingen är nöjd. Det är så kraschbenäget att om du tar bort två filer för snabt efter varandra så orsakar windows fel i någon jä**a .ddl-fil. Det är ett problem som har uppstått för många personer (enligt flextronix).

Har du, som sagt, funderat på något annat än winows?

Det finns linux distrubitioner på nätet att ladda ner, helt lagligt. De är dock på en ca: 3 gb, men om du har fast internetavgift är detta knappast något problem.

Nej ... datorer var hela mitt liv i 18 år ... har kört allt som microsoft släppt ifrån sig ... och winXP är knappast att föredra enligt min åsikt.

Både Win2Kpro och WinXP är tack och lov NT-baserade ... men XP är bara en lite putsad version av 2K ... det enda som har lagts till är en massa onödiga saker, som exempel kan man bränna CD-skivor direkt i windows ... för den riktige nybörjaren så kan det vara praktiskt ... men när man har misslyckats med att kopiera sin första skiva ... och det går ganska snabbt med XP ... så väljer man Nero eller CloneCD istället ... directX och mediaspelaren går att uppgradera ... egentligen är det bara utseendet och kanske lite användarvänligheten som talar för XP.

Det som talar emot är att det är så i*e segt ... det krävs en dator på 5-600 MHz och minst 256 i minne för att börja tänka på XP ... för att köra 2K bra så krävs en dator på 250-300 MHz och 128 i minne ... även för bättre datorer så går det fortfarande snabbare i Win2K än XP ...

Sen till stabiliteten ... jag har aldrig vart med om att XP har hängt sig ... men det har strulat en del ... ljudbuggar och grafikbuggar i spel osv ... Win2K har aldrig orsakat något besvär whatsoever ...

Så för den som har lite erfarenhet: 2k ... dom andra: gå kurs och kör 2k eller köp en ny dator och kör XP ... byt till 2k när du sett ljuset ...

Sen så är det här inte det bästa stället, snarare bland dom sämsta, att be om info om datorer och operativsystem ...

www.sweclockers.com

[känns som att det blev lite ostruktrerat där men men ... budskapet gick fram ändå] ... /Martin

Martin Eriksson: Jag sitter på en 733:a med 128 mb ram. Visst, det går inte supersnabbt, men så illa är det inte. Körde 98 innan, hade massvis med strul. Har dock haft lite problem med XP ni också, men inte alls lika mycket som jag hade med 98.

Tycker XP är helt ok.

vet inte varför.. kanske är man för trött av datorer hemma/skola men det var det absolut första tråden på SoldF.com som jag känt "ångest" över.. bara velat att blågul ska ta bort... måste vara "yrkesskada".. och jag som inte ens jobbar ;)

kör XP med litestep (litestep ger ett annat interface så man får som man vill och kräver mindre CPU kraft). Win2k verkar bäst för den som pallar med alla "säkerhets" grejer. och linus/mac os/be os med mera är endast ett alternativ om du inte vill umgås med andra människor via spel.. om du bara surfar, skriver så funkar dom oxå ju... man kan köra 2 OS eller fler på samma dator men med din maskin så antar jag du vill spara utrymme för annat..

Sitter med XP pro på två av datorerna hemma, samt win98se på de andra två. Jag är faktiskt mäkta imponerad över hur pass mye bättre xp fungerar än tidigare versioner av ms-system jag har använt mig av. Hittils har jag med hård användning 24/7 haft datorn igång i lite mer än en månad utan strul.

Det finns linux distrubitioner på nätet att ladda ner, helt lagligt. De är dock på en ca: 3 gb, men om du har fast internetavgift är detta knappast något problem.

Eh?? Det finns distributioner allt från de som får plats på en diskett till de riktigt stora (Suse, Red Hat mfl) som ligger på ca 1-1.5 Gb för en "normal" installation men som kan utökas med extra skivor/iso´s med källkod, komersiella program och omfattande manualer. Det finns dessutom stabila och resurssnåla distributioner som kan installeras på en befintlig dos/fat partition (bla Dragonlinux och Red Hat) - sk partitionslösa installationer - om man har ledigt utrymme på hårdisken och inte vill formattera/partionera om disken för att installera ett nytt system.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...