Jump to content
Sign in to follow this  
gurgel_90

vad har ni fått ut?

Recommended Posts

Ett par stålgrå får du ner i fickorna på västen eller selen :unsure:

Som regel ska inte stridsutrustning delas ut till ungdomarna då sådan verksamhet inte kommer bedrivas, ska man bedriva strid så lånar man ut utrustningen på plats, att låna ut utrustningen för långtidslån i hemmet är inte alls rekomenderat (varför förstår ni nog själva).

Vi poängterar för våra ungdomar varför stridsutrustning inte är häftigt och varför inte det behövs just i den verksamhet vi bedriver, det finns vissa som blir besvikna men dom slutar inom ganska kort period.

Tuffheten ligger inte i vad man bär på kroppen utan vad man genomför för uppgifter och det är det vi försöker göra ist, se till så att ungdomarna känner sig tuffa även utan utrustning.

De tillfällen då vi genomför någon form av strid så är stridsutrustningen till för att uppgifterna ska kännas så verklighetstrogna som möjligt.

mm förstår det visst jag tycker ju det är lite coolt med stridsutrustningen men det är ju helt onödigt till HvU egentligen :rolleyes:

Jag skulle vilja påstå att det är ganska löjligt då deras "behov" av stridsutrustning genomsyras av en "VILL HAAAAAAAAA!!!!!!!"-attityd. Det är ganska vanligt att de som tycker det är asballt med strid och dras till ungdomsverksamhet enbart för skytte slutar för att de inser att de ej passar in, eller att de inte har tålamodet att första skolas på .22 HV LR för att få skjuta med AK4 och/eller AK5. Tycker man att man ska stridsväst för att man ska få plats med grejer så anser jag att för ungdomsutbildning så är LK35 och fickorna på fältuniformen fullt dugliga. Ungdomsverksamheten är till för upplysning om försvaret och en mental förberedelse för värnplikten, eftersom man till viss del redan vet hur det är att lämna mamma bakom sig för att umgås med en massa främlingar en tid framöver. En omställning som många som inte varit med på ungdomsverksamhet kan uppleva som stressigt och jobbigt. Har man däremot medverkat i ovan nämnd verksamhet blir alla de nya intrycken mycket mindre och man kan fokusera mer på att lära sig det militära, istället för att få in alla nya vanor och rutiner.

Jag skulle vilja påstå att det är ganska löjligt då deras "behov" av stridsutrustning genomsyras av en "VILL HAAAAAAAAA!!!!!!!"-attityd. Det är ganska vanligt att de som tycker det är asballt med strid och dras till ungdomsverksamhet enbart för skytte slutar för att de inser att de ej passar in, eller att de inte har tålamodet att första skolas på .22 HV LR för att få skjuta med AK4 och/eller AK5. Tycker man att man ska stridsväst för att man ska få plats med grejer så anser jag att för ungdomsutbildning så är LK35 och fickorna på fältuniformen fullt dugliga. Ungdomsverksamheten är till för upplysning om försvaret och en mental förberedelse för värnplikten, eftersom man till viss del redan vet hur det är att lämna mamma bakom sig för att umgås med en massa främlingar en tid framöver. En omställning som många som inte varit med på ungdomsverksamhet kan uppleva som stressigt och jobbigt. Har man däremot medverkat i ovan nämnd verksamhet blir alla de nya intrycken mycket mindre och man kan fokusera mer på att lära sig det militära, istället för att få in alla nya vanor och rutiner.

jo sant jag lockas inte så mycket för skyttet utan mer för att lära känna nya människor och få lära mig nya saker och få kanske en bra platform inför mönstringen skyttet ser jag mer som en bonus bara :rolleyes:

bg_band2.jpg

Då återgår vi till utrustning som ni fått ut, och inte djupare psykologiska resonemang varför ni går med i Hv/Fu/fvrf-u.

Fk Satan

Blågul

--------------------

REGLER

det jag inte förstår riktigt som verkar vara så splittrat bland olika andra forum på andra sidor är hurvida Hemvärnsungdomar får ha sin utrustning hemma eller inte för det verkar vara splittrat mellan olika delar av sverige vissa har det hemma andra inte ?

Man får ha materielen hemma om chefen för avdelningen tycker detta, det är alltså inget som är reglerat av Försvarsmakten om vissa ungdomar har eller inte har utrustning hemma.

Man får ha materielen hemma om chefen för avdelningen tycker detta, det är alltså inget som är reglerat av Försvarsmakten om vissa ungdomar har eller inte har utrustning hemma.

ok tack för svar :mellow:

Lol jag har aldrig varigt med om att vi har fått ut hjälmar till uniformen eller mennar ni i fält?

Nej, vi menar när vi skall servera paraplydrinkar på playa del sol.

Inget ont, men soldater i hjälm ser jävligt malpalcerade ut på centralen när dom ska hem.

Och i vilka sammanhang har eran avdelning uniform som inte är fält (och då räknas inte resor till övningar och dy)?

Förra året var jag på Fvrf höstkurs i lule, fick då en grön mekoverall. Hade hoppats på M90 kläder men de fanns inte till alla. På vinterkursen (var inte på den) hade dom dock M90 kläder till alla.

Edited by CrucifiX

Vi får inte ut någon stridsutrustning, vilket jag tycker är helt jävla rätt. Men sedan finns det ungdomar som lyckas anskaffa stridsutrustning endå...

Ibland på skjutövningar, så kan det komma en fullkittad LK2 :camo: med t.ex.

SV2K

Hjälm 90

Knäskydd

Skyddsglasögon

Camelback

Riktigt jävla töntigt tycker jag, då jag inte kan ta de ungdomarna seriöst. Bilden förstärks inte när de beter sig som om de vore "ultra fallskärmsjägare Prickskytt operatör" som kan allt i världen.

Tror deras attityd blir ganska manglad vid inryck :bash:

Ungdomar

Sånt här strunt, är allt för vanligt nu för tiden... OT jag vet, men jag tycker helt enkelt inte det är okey... Och bilder som dessa lägger de ut på Facebook :banghead:

Edited by Källberg HVU

Jag fick ut stridsutrustning som ungdom, men vi använde den aldrig. :)

Strids grejs är ju bra jävla överdrivet. Hur ofta har man spaning eller strid? Vi har en spaning och en strid per år. Ge oss grejer som behövs ist.

Jag vill få ut och är oumbärligt:

*Liter flaskan - den lilla fjutten på 6-7 dl dricker man ju upp på 2 klunkar. Total värdelöst + så kan man inte dricka när vi kör CBRN.

*KLAS - Perfekt till allt, gräva( :Malaj: ), hugga ner träd, sitta på som eldpost när man ärr trött, jaga ekorrar med etc.

*Camelback - Är det nåt som man snålar med så är det vatten, med en camelback och liter flaskan så dricker man mer och man torkar inte ut sig. På min senaste strapats så pissa jag en gång och vi gick 3 mil. Ganska uttorkad huh?

*LK70 - avbärarbältet är så underbart, allt bli bara bättre. LK70'n slår allt. SS2K blir bara varm på ryggen, kan inte fästa radio på nåt bra sett, plastspännen, korta remmar, dålig kvalité osv osv.

Sånt som skulle va kul:

*Kanske en egen mask90 med väska?

*Basker för finare tillställningar som Nationaldagen, rekryteringsdagar m.m Det ser bra ut helt enkelt. :baskerHKP:

@Dippo

Gällande basker så är det inte stora möjligheter att ungdomar får ut denna, med tanke på hur regelverket är skrivet.

Den klädsel som ungdomarna får ut är nämligen juridisktekniskt inte en uniform utan överdrags-/skyddsklädsel anpassad för verksamheten.

Detta innebär att klädseln inte får ha uniforms- och förbandsattribut, vilket just baskern är. Detta är vidare anledningen till att kragspeglarna ska

vara blanka på klädseln.

Gällande LK70 så är väl tanken att ungdomarna ska nyttja den utrustning som är vanligt förekommande i resten av FM, då är det SS2K som gäller, oavsett vad man tycker om den.

Samma med KLAS, som enligt uppgift jag har fått är utgången/på väg ut.

Gällande litersflaskan så håller jag med, de är idioti att ni inte får ut denna.

Camleback och Skyddsmask 90/S bör dock tilldelas vid relevant övning (helt enkelt för att jag har sett för många ungdomar som nyttjar dylik utrustning till egna påhitt långt från den "gröna" verksamheten).

• Like 1

@Dippo

Gällande basker så är det inte stora möjligheter att ungdomar får ut denna, med tanke på hur regelverket är skrivet.

Den klädsel som ungdomarna får ut är nämligen juridisktekniskt inte en uniform utan överdrags-/skyddsklädsel anpassad för verksamheten.

Detta innebär att klädseln inte får ha uniforms- och förbandsattribut, vilket just baskern är. Detta är vidare anledningen till att kragspeglarna ska

vara blanka på klädseln.

Gällande LK70 så är väl tanken att ungdomarna ska nyttja den utrustning som är vanligt förekommande i resten av FM, då är det SS2K som gäller, oavsett vad man tycker om den.

Samma med KLAS, som enligt uppgift jag har fått är utgången/på väg ut.

Gällande litersflaskan så håller jag med, de är idioti att ni inte får ut denna.

Camleback och Skyddsmask 90/S bör dock tilldelas vid relevant övning (helt enkelt för att jag har sett för många ungdomar som nyttjar dylik utrustning till egna påhitt långt från den "gröna" verksamheten).

Basker är nog bara ett önsketänkande. Vi har inte ens SS2K utan lk35, jag tänkte att LK70 står väl bara på nåt lager och samlar damm? Samma sak med KLAS, gör väl inget om ungdomarna får ut den. Då vi går längre sträcker relativt ofta så tycker jag att camelbacken borde delas ut, med det är väl brist på den som allt annat. Skyddsmasken var väl lite overkill. 0:)

När jag var ungdom fick jag ut LK70 och litersflaskan. Dem nya ungdomarna som vi utbildar idag får LK35 men litersflaskan

Som ungdoms själv fick jag bara ut LK35an men däremot litersflaskan.

Sedan var det väl det grundläggande

kängor

strumpor (grå/vit)

"överdragsklädsel(Uniform)"

fältmössa m/90

värmejacka/byxa

värmemössa

regnställ

tumvantar

fältskjorta

tröja 90

Ser ingen direkt nytta med något annat, vi klarade oss med att få viss utrustning tilldelad när den behövdes :)

Det nya utrustningskortet är de en hel del mumma i, stridssäck, bärsäck, hjälmunderlag, vinterkängor, t-shirt, handskar, eget liggunderlag och thermos. Däremot får de märkvärdigt nog inget kök på kortet :huh: på något sätt så har folket i min avdelning fått med snödräkt också.

*LK70 - avbärarbältet är så underbart, allt bli bara bättre. LK70'n slår allt. SS2K blir bara varm på ryggen, kan inte fästa radio på nåt bra sett, plastspännen, korta remmar, dålig kvalité osv osv.

Sånt som skulle va kul:

*Kanske en egen mask90 med väska?

*Basker för finare tillställningar som Nationaldagen, rekryteringsdagar m.m Det ser bra ut helt enkelt. :baskerHKP:

Tog mig friheten att dra bort lite saker där.

Men!

Lk70: Nja, kan vara gött att ha avbärarbältet vid längre marscher, samt att den utrustningen mina ungdomar har fått ut (som då ska utgöra stridspackning) går utan problem ner i Lk35:an. (Dom har dock fått ut SSK2K nu, fan ta FmLog!)

Skyddsmask 90: NEJ! Bara nej! Ungdomarna ska få en inblick i CBRN. Inte utgöra en del av den och lalla runt i mask så fort tillfälle ges. En gasning med tårgas per utbildningsår räcker och till det är det optimalt att ta ut masken på kortlån från SFD.

Basker: NEJ! Basker tilldelas stridande förband, inte ungdomar. Får vi basker kommer Röda Korset DIREKT att klassa oss som barnsoldater och då är det kört.

Varför i ..... skulle någon vilja få ut basker? Kan någon förklara hur nyttan med den överstiger jobbet att få den att se vettig ut?

Det jag har fått ut är:

Ss2000

Bs2000

Kalsonger

långkalsonger

höga gråa strumpor

vita tjocka strumpor

T-shirt

Fältskjorta 90

Värmetröja

Fältjacka(uniformsjacka som det ej får kallas)

Fältbyxa

Marschkängor sommar och vinter

Värmejacka( komarock)

Värmebyxa

Balaklava eller va de nu heter?

keps/mössa

vintermössa/keps

innervante

yttervante

arbetshandske

överdragsoverall

handuk