Jump to content

vad har ni fått ut?


gurgel_90

Recommended Posts

Med risk för att få en 35 L, K i skallen så frågar jag i alla fall. Om ni som använder ryggsäcken inte redan har gjort det så prova att justera "ryggavhållen". Det är "näten" som sitter på ramen och som ligger an mot ryggen. Prova att ha dem på olika höjder, tills ramen inte känns så mycket. Viktigt är att spänna dem hårt så att ramen hålls borta från ryggen. Försök att få tag på ett bälte (samma som stridsbältet) och fäst det på ramen. Man kan avlasta bra om det fästs på både rätt sätt och rätt höjd. Använd öljetterna på bältet och ett nylonsnöre.

Ganska lustigt. Jag brukar vara på ett engelskt forum där 35 L, K är legendarisk. Britterna slås av enkelheten men modifierar också till höger och vänster. Här i Sverige är PLCE Bergen ibland omtalad. Gräset är verkligen grönare på andra sidan. /Gusten :baskerKav:

 

Edit: Snyggade till lite.

Edited by Gusten
Link to comment
Share on other sites

Med risk för att få en 35 L, K i skallen så frågar jag i alla fall. Om ni som använder ryggsäcken inte redan har gjort det så prova att justera "ryggavhållen". Det är "näten" som sitter på ramen och som ligger an mot ryggen. Prova att ha dem på olika höjder, tills ramen inte känns så mycket. Viktigt är att spänna dem hårt så att ramen hålls borta från ryggen. Försök att få tag på ett bälte (samma som stridsbältet) och fäst det på ramen. Man kan avlasta bra om det fästs på både rätt sätt och rätt höjd. Använd öljetterna på bältet och ett nylonsnöre.

Ganska lustigt. Jag brukar vara på ett engelskt forum där 35 L, K är legendarisk. Britterna slås av enkelheten men modifierar också till höger och vänster. Här i Sverige är PLCE Bergen ibland omtalad. Gräset är verkligen grönare på andra sidan. /Gusten :dribble:

 

Edit: Snyggade till lite.

 

Det var inte själva ramen som var ett problem för mig under den tid som jag använde ryggsäcken. Det var snarare så att axlarna tog lite stryk då säcken lastades tungt. Jag modifierade vid något tillfälle med just stridsbältesbältet som du beskrev det. Dock så fick jag inte till bältet på rätt höjd och det gled också en del vilket medförde att avlastningen inte fungerade riktigt. Dessutom tyckte jag att volymen var för liten. Då jag sysslar med friluftsliv på fritiden så tyckte jag att det skulle vara värt pengarna att köpa en ny säck som ersättning.

 

Men ditt tips om att spänna ryggbandet kan nog hjälpa många som får skavsår på ryggen. Det problemet har dock aldrig jag haft. I övrigt så är det en utmärkt ryggsäck om den används till dagsturer och sådant som inte kräver så tung packning. :)

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att få en 35 L, K i skallen så frågar jag i alla fall. Om ni som använder ryggsäcken inte redan har gjort det så prova att justera "ryggavhållen". Det är "näten" som sitter på ramen och som ligger an mot ryggen. Prova att ha dem på olika höjder, tills ramen inte känns så mycket. Viktigt är att spänna dem hårt så att ramen hålls borta från ryggen. Försök att få tag på ett bälte (samma som stridsbältet) och fäst det på ramen. Man kan avlasta bra om det fästs på både rätt sätt och rätt höjd. Använd öljetterna på bältet och ett nylonsnöre.

Ganska lustigt. Jag brukar vara på ett engelskt forum där 35 L, K är legendarisk. Britterna slås av enkelheten men modifierar också till höger och vänster. Här i Sverige är PLCE Bergen ibland omtalad. Gräset är verkligen grönare på andra sidan. /Gusten :mellow:

 

Edit: Snyggade till lite.

 

Det var inte själva ramen som var ett problem för mig under den tid som jag använde ryggsäcken. Det var snarare så att axlarna tog lite stryk då säcken lastades tungt. Jag modifierade vid något tillfälle med just stridsbältesbältet som du beskrev det. Dock så fick jag inte till bältet på rätt höjd och det gled också en del vilket medförde att avlastningen inte fungerade riktigt. Dessutom tyckte jag att volymen var för liten. Då jag sysslar med friluftsliv på fritiden så tyckte jag att det skulle vara värt pengarna att köpa en ny säck som ersättning.

 

Men ditt tips om att spänna ryggbandet kan nog hjälpa många som får skavsår på ryggen. Det problemet har dock aldrig jag haft. I övrigt så är det en utmärkt ryggsäck om den används till dagsturer och sådant som inte kräver så tung packning. :)

 

Även jag, osm är militant motståndare till lk 35 kan hålla med om att den fungerar bra, sålänge man inte bör allt för tungt och länge.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ungdomarna ska lära sig att tänka i andra banor än de brukar. Men det innefattar även att de både ska kunna verka med liten och lätt packning och stor och tung som till exempel under fjällmarscher och sådant då tross inte finns tillgänglig. Angående GPS-systemet så används det i ett flertal lednings- och styrsystem inom försvarsmakten till exempel TCCS på Strv 122. Även handhållna GPS-mottagare av civil modell används inom både armén och hemvärnet.

Har man infört gps i ledningssystemet på strv122?

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att få en 35 L, K i skallen så frågar jag i alla fall. Om ni som använder ryggsäcken inte redan har gjort det så prova att justera "ryggavhållen". Det är "näten" som sitter på ramen och som ligger an mot ryggen. Prova att ha dem på olika höjder, tills ramen inte känns så mycket. Viktigt är att spänna dem hårt så att ramen hålls borta från ryggen. Försök att få tag på ett bälte (samma som stridsbältet) och fäst det på ramen. Man kan avlasta bra om det fästs på både rätt sätt och rätt höjd. Använd öljetterna på bältet och ett nylonsnöre.

Ganska lustigt. Jag brukar vara på ett engelskt forum där 35 L, K är legendarisk. Britterna slås av enkelheten men modifierar också till höger och vänster. Här i Sverige är PLCE Bergen ibland omtalad. Gräset är verkligen grönare på andra sidan. /Gusten B-)

 

Edit: Snyggade till lite.

 

Det var inte själva ramen som var ett problem för mig under den tid som jag använde ryggsäcken. Det var snarare så att axlarna tog lite stryk då säcken lastades tungt. Jag modifierade vid något tillfälle med just stridsbältesbältet som du beskrev det. Dock så fick jag inte till bältet på rätt höjd och det gled också en del vilket medförde att avlastningen inte fungerade riktigt. Dessutom tyckte jag att volymen var för liten. Då jag sysslar med friluftsliv på fritiden så tyckte jag att det skulle vara värt pengarna att köpa en ny säck som ersättning.

 

Men ditt tips om att spänna ryggbandet kan nog hjälpa många som får skavsår på ryggen. Det problemet har dock aldrig jag haft. I övrigt så är det en utmärkt ryggsäck om den används till dagsturer och sådant som inte kräver så tung packning. :D

 

Även jag, osm är militant motståndare till lk 35 kan hålla med om att den fungerar bra, sålänge man inte bör allt för tungt och länge.

 

 

Som gammal spanare, vi bar en hel del på gamla 35:an så kan jag bara säga att den fyller sin funktion.

En grupp skulle klara sig utan tross, kok eller medic under 5-7 dygn.

 

I vår utrustning ingick, bl a. GRK CG, Ra 145, Högantenn, Strv mina 12 (6 st), Patrulltält, Ksp 58 ink ammo, 4 st Pansarskott, 3 km 2-ledarkabel på rulle, Sprängdeg, 6 stpatrullmina-12 (numera fordonsmina 12 ;) ) Larmmina, gummibåt...

 

ja jeeschus christ när ma tänker tebax på det...

 

3 st mesar bar jag sönder, men ingen omelett utan att knäcka ägg...

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

Har man infört gps i ledningssystemet på strv122?

 

Såvitt jag vet. Hittar för tillfället ingen skriven källa på internet men har fått det bekräftat av en pålitlig levande källa.

 

Detta hör dock inte hit så vidare diskussion kan fortsätta på annan plats.

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande rätt många som väljer LK35 före SS2K när man går t.ex. Nijmegen. Själv har jag gjort 3 nijmegenmarscher med den, och det funkar hur bra som helst. Funkade bra i lumpen gjorde den också. Den har en del klara fördelar när det är varmt, att man slipper ha hela ryggsäcken liggande mot ryggen, blir sinnesslött svettigt.

 

Skavsår på ryggen löser man lätt med lite vanlig skavsårstejp om det är så.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Bumpar tråden. Min utrustning består av 75% militär materiel och 25% civila smågrejer jag kompletterat med. Sånt som man inte fattar hur bra det är förrän man inte har det. Ficklampa, kompass, arbetshandskar, kniv, reflexband osv. Men har du ficklampa, ta med extra batterier ut! Måttligt kul när de tar slut under en sambandsövn i mörker och man måste anhålla via radio om att få ut en lysstav.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg i den här tråden men jag frågar ändå.

 

Med risk för att låta tjatig om det här med stridsutrustning beträffande ungdomar...

 

Har någon (över 18) som är med i försvarsutbildar ungdom, eller hemvärnsungdom fått ut:

 

-Hjälm

 

-Stridsväst

 

-Stridsbälte

 

-eller "annan" stridsutrustning

 

Och nu frågar jag alltså om nån har fått ut den "permanent", och inte bara fått till utrustningen låns vid vissa övningar.

 

Jag bryr mig inte att göra detaljerade beskrivningar av utrustningen, alla fattar ändå vilken utrustning jag pratar om hoppas jag...

Link to comment
Share on other sites

När jag gick med som 15-åring fick jag ut ett stridsbälte från förrådet. Var dock på håret, eftersom nya direktiv kom ut efter att förrådet packat ner materiel för hälften av ungdomarna, och andra hälften inte fick stridsbälten.

 

Fram tills dess var det standard hos oss att alla hade stridsbälte under vapentjänst.

Link to comment
Share on other sites

oj oj, du fick alltså ut stridsbälte som 15 åring...det var inte illa.

 

Men inget förband har väl gått så långt att dom lämnat ut stridsväst, hjälm å hela kitet?

 

Vad menas med "hela kittet"?

 

Som jag skrev så har stridande i grannföreningen fått ut 304K samt hjälm 90.

Räknas det som "hela kittet" har dom fått ut de.

Link to comment
Share on other sites

jag antar att jag menade typ hjälm, sv2k, stridsbälte, stridssäck...

Stridsvästen och stridsbältet samtidigt lär bil ganska jobbigt att använda. De är ju 2 olika system (där den ena endast används inom frivilligorganisationer. sedan så finns stridssäcken lite överallt. har sett flertal med den (som då fått ut, men oftast av misstag).

Link to comment
Share on other sites

Stridssäcken får alla ut här, det är helt enkelt en ryggsäck med "coolare" namn, inget mer. Skulle gärna ha LK35an istället, hatar säckar utan ramar.

 

Kan inte mer än hålla med. efter ha använt båda är det enda jag saknar på lk35 är snölås och avbärarbälte till när man bär RA

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det har blivit sagt innan men anledningen (hos många) ungdomar är att de vill ha SV2K och SS2k just bara för att de ska ha det, det är coolt helt enkelt. Ännu coolare om de kan förvara det hemma och visa polarna!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det har blivit sagt innan men anledningen (hos många) ungdomar är att de vill ha SV2K och SS2k just bara för att de ska ha det, det är coolt helt enkelt. Ännu coolare om de kan förvara det hemma och visa polarna!

 

 

Ja det stämmer säkert. Men jag frågade mest för att jag var nyfiken.

 

@Trädet

 

Jag menade inte att man skulle använda dem samtidigt, undrade bara om några ungdomar fått ut sv2k ELLER stridsbältet.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

jag kan ju säga som så att det ser definitivt coolare ut med hjälm och stridssele och stridsväst men sen håller jag med om vad man ska ha dom till för det verkar ju helt onödigt förutom kanske stridssele som extra fickor

Link to comment
Share on other sites

jag kan ju säga som så att det ser definitivt coolare ut med hjälm och stridssele och stridsväst men sen håller jag med om vad man ska ha dom till för det verkar ju helt onödigt förutom kanske stridssele som extra fickor

Nja. testa att springa runt med 7mag i uniformen, bilr sköööäna skavsår (empiriskt testat). Sedan så skall ju hjälm användas när man sätter upp en högantenn :)

Men många vill bara ha detta för att det är coolt, men det är en annan sak.

Ett annat poroblem om man använder stridsbältet till att lägga fler saker på kroppen, så får man ju ett jävla tjohej när man skall strida och man måste ha plats för 4 mag också...

Link to comment
Share on other sites

jag kan ju säga som så att det ser definitivt coolare ut med hjälm och stridssele och stridsväst men sen håller jag med om vad man ska ha dom till för det verkar ju helt onödigt förutom kanske stridssele som extra fickor

Nja. testa att springa runt med 7mag i uniformen, bilr sköööäna skavsår (empiriskt testat). Sedan så skall ju hjälm användas när man sätter upp en högantenn :)

Men många vill bara ha detta för att det är coolt, men det är en annan sak.

Ett annat poroblem om man använder stridsbältet till att lägga fler saker på kroppen, så får man ju ett jävla tjohej när man skall strida och man måste ha plats för 4 mag också...

 

haha kul med skavsår men ja förstår vad du menar

Link to comment
Share on other sites

Guest Spiggen
jag kan ju säga som så att det ser definitivt coolare ut med hjälm och stridssele och stridsväst men sen håller jag med om vad man ska ha dom till för det verkar ju helt onödigt förutom kanske stridssele som extra fickor

Nja. testa att springa runt med 7mag i uniformen, bilr sköööäna skavsår (empiriskt testat). Sedan så skall ju hjälm användas när man sätter upp en högantenn :)

Men många vill bara ha detta för att det är coolt, men det är en annan sak.

Ett annat poroblem om man använder stridsbältet till att lägga fler saker på kroppen, så får man ju ett jävla tjohej när man skall strida och man måste ha plats för 4 mag också...

 

Varför bära omkring på sju stycken magasin överhuvudtaget?

När ni strider har ni ju ändå "bara" fyra stycken i stridsbältet.

 

Spiggen

Link to comment
Share on other sites

jag kan ju säga som så att det ser definitivt coolare ut med hjälm och stridssele och stridsväst men sen håller jag med om vad man ska ha dom till för det verkar ju helt onödigt förutom kanske stridssele som extra fickor

Nja. testa att springa runt med 7mag i uniformen, bilr sköööäna skavsår (empiriskt testat). Sedan så skall ju hjälm användas när man sätter upp en högantenn :banghead:

Men många vill bara ha detta för att det är coolt, men det är en annan sak.

Ett annat poroblem om man använder stridsbältet till att lägga fler saker på kroppen, så får man ju ett jävla tjohej när man skall strida och man måste ha plats för 4 mag också...

 

Varför bära omkring på sju stycken magasin överhuvudtaget?

När ni strider har ni ju ändå "bara" fyra stycken i stridsbältet.

 

Spiggen

 

har man bara fyra mag :) ? lr har man mer någon annan stans än i stridsbältet ?

Link to comment
Share on other sites

jag kan ju säga som så att det ser definitivt coolare ut med hjälm och stridssele och stridsväst men sen håller jag med om vad man ska ha dom till för det verkar ju helt onödigt förutom kanske stridssele som extra fickor

Nja. testa att springa runt med 7mag i uniformen, bilr sköööäna skavsår (empiriskt testat). Sedan så skall ju hjälm användas när man sätter upp en högantenn :banghead:

Men många vill bara ha detta för att det är coolt, men det är en annan sak.

Ett annat poroblem om man använder stridsbältet till att lägga fler saker på kroppen, så får man ju ett jävla tjohej när man skall strida och man måste ha plats för 4 mag också...

 

Varför bära omkring på sju stycken magasin överhuvudtaget?

När ni strider har ni ju ändå "bara" fyra stycken i stridsbältet.

 

Spiggen

 

 

 

har man bara fyra mag :) ? lr har man mer någon annan stans än i stridsbältet ?

@ spiggen: Vi var 5st LK, varav endast 3 var stridande, så vi lånade några extramag.

 

Man har endast 4 magasin till ak4. Det är så många som det skall vara på pappret. Man har extraAm i packning, väst/bältesficka (om man får ut extra).

Link to comment
Share on other sites

jag kan ju säga som så att det ser definitivt coolare ut med hjälm och stridssele och stridsväst men sen håller jag med om vad man ska ha dom till för det verkar ju helt onödigt förutom kanske stridssele som extra fickor

Nja. testa att springa runt med 7mag i uniformen, bilr sköööäna skavsår (empiriskt testat). Sedan så skall ju hjälm användas när man sätter upp en högantenn :banghead:

Men många vill bara ha detta för att det är coolt, men det är en annan sak.

Ett annat poroblem om man använder stridsbältet till att lägga fler saker på kroppen, så får man ju ett jävla tjohej när man skall strida och man måste ha plats för 4 mag också...

 

Varför bära omkring på sju stycken magasin överhuvudtaget?

När ni strider har ni ju ändå "bara" fyra stycken i stridsbältet.

 

Spiggen

 

 

 

har man bara fyra mag :) ? lr har man mer någon annan stans än i stridsbältet ?

@ spiggen: Vi var 5st LK, varav endast 3 var stridande, så vi lånade några extramag.

 

Man har endast 4 magasin till ak4. Det är så många som det skall vara på pappret. Man har extraAm i packning, väst/bältesficka (om man får ut extra).

 

ok då förstår jag

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört många röster bland ungdomar som har varit mer eller mindre kåta på att få ut stridssele, men vad har det egentligen för användningsområde i en utbildning där strid inte får omfattas?

Visst kan jag hålla med om att det är en ballhetsfaktor att få spänna på sig lite mer mtrl, men vad har det för syfte? Kan jag få ner en värmetröja, snuskburk, handskar, kartfodral, Klas, ett par stålgrå, Ra135 eller annat nödvändigt i nån av fickorna?

Förslag på sådan mtrl tack...

 

Möjligtvis skulle det kunna vara funktionellt vid skjutning med Gevär22 eller Ak4 att kunna förvara magasin samt tillbehör i nån av fickorna men det är ändå saker jag skulle lägga ur vid skjutning för att få bättre ställning.

Nej, stridsselen hör hemma hos stridande förband.

Link to comment
Share on other sites

Ett par stålgrå får du ner i fickorna på västen eller selen :rolleyes:

 

Som regel ska inte stridsutrustning delas ut till ungdomarna då sådan verksamhet inte kommer bedrivas, ska man bedriva strid så lånar man ut utrustningen på plats, att låna ut utrustningen för långtidslån i hemmet är inte alls rekomenderat (varför förstår ni nog själva).

 

Vi poängterar för våra ungdomar varför stridsutrustning inte är häftigt och varför inte det behövs just i den verksamhet vi bedriver, det finns vissa som blir besvikna men dom slutar inom ganska kort period.

Tuffheten ligger inte i vad man bär på kroppen utan vad man genomför för uppgifter och det är det vi försöker göra ist, se till så att ungdomarna känner sig tuffa även utan utrustning.

 

De tillfällen då vi genomför någon form av strid så är stridsutrustningen till för att uppgifterna ska kännas så verklighetstrogna som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...