Jump to content

vad har ni fått ut?


gurgel_90

Recommended Posts

Jo men du förklarar ändå inte vad du ska ha en stridsväst till?

Stridsväst har man, Mag, Granater, SJV uttrustning, Saker man behöver i strid.

Behöver du ha detta på alla övningar? Duger inte stridsbältet på dom övningar du har Strid?

För så myket strid har ni väl inte så du alltid måste ha med dig sådant?

 

Jag frågar bara varför du behöver en stridsväst.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Har hans ungdomsledare valt att köra mycket strid, så visst. Hade ni själv kört strid på 7 av 10 övningar så nog hade man undrat vart stridsutrustningen är. Hade de kört CRBN övningar hela tiden så hade de påstått att de velat köpa en egen skyddsmask... ni hajjar poängen.

 

MEN jag kritiserar ju då istället de som genomdriver övningar. Har man som ungdomsavdelning valt att "utbilda/köra" så mycket strid att ungdomarna vill ha stridsutrustning för att kunna göra sitt bästa så har man i mina ögon valt helt fel inriktning och man slösar i mina ord bort värdefull utbildningstid på rent nonsens. Strid lär man sig under värnplikten. Ungdomsverksamheten ska inte försöka ersätta eller komplettera det, det är inte syftet med att vi bedriver ungdomsverksamhet inom Försvarsmakten idag. Snarare en risk att något går fel och i värsta fal skadas.

Min uppfattning är att en ungdomsledare är normalt inte mogen att utbilda i strid.

Link to comment
Share on other sites

Det felet många av oss ungdomar gör när vi diskuterar saker med andra forumiter är att vi tror att vi kan övertala dem..

 

Flera gånger har det skrivits att vi inte behöver stridsbälte eftersom vi inte har vapen, men de gånger vi har vapen, ska vi ha stridsbälte då? Vi får vapen, 4 magasin och vpaenvårdsutrustning i min avdelning i alla fall, vad gör vi av allt det här? Stoppa ner i m/90-fickorna går ju, men det blir inte jätteskönt, men blir inte det felaktig inlärning, om man ska följa det argumentet?

 

Till en stridsväst ingår oftast vad jag vet, två magasinfickor, en flerbruksficka liten, två flerbruksficka stor och en duellficka. Det som en ungdom med vapen skulle behöva är alltså själva västen och de två magasinfickorna. Resten, om man jämför med ett stridsbälte, är överflödigt. Fast det beror ju på hur långt man vill dra linjen.

En duellficka: aldrig.

Flerbruksficka liten: vi har inga fler mag, och inga granater. Behövs inte som ungdom.

Flerbruksficka stor: ger ju en massa extrautrymme, och som man kan läsa på soldf.com kan man fylla med allehanda icke-vapenmtrl. Men en ungdom som är två dygn i skogen har i regel inte skäl för så stor kapacitet.

 

Dock har jag en Recon materialficka på mitt bälte, vilket kan motsäga mitt senaste argument. Men, i den har jag extra sjukvårdsmtrl och småvård (läkartejp, skoskavsplåster, gasbinda, vinylhandskar och flera extra första förband, förutom de i benfickan). Detta har jag för att kunna använda om något skulle hända i de fall sjvväskan inte är tillgänglig. Som högst ansvarig ungdom känner jag att jag måste kunna agera om det händer något oväntat. Men detta är bara i min roll som gruppchef, jag ser inte att någon annan skulle behöva det. Och nej, jag behöver den inte. Men mina fickor skulle vara rätt överfyllda om jag skulle flytta över allt, speciellt om man lägger till fyra magg. Så då kanske jag skulle få minska på sjvgrejerna i stället.

 

Alltså, vi behöver inte stridsbälte, och speciellt inte väst. Men det underlättar. Fast med tanke på det vissa ungdomar och avdelningar sysslar med kanske det vore bäst att bara dra in allt, och dela ut gröna overaller.

 

Bollen är er.

Link to comment
Share on other sites

Munken_swe du har en bra poäng, att vi ibland behöver stridsbältet. men då bör det ju vara så att vi tilldelas ett under den övningen/dom momenten.

Kan själv säga som FU-u att när man är stridslovlig så finner jag inga problem att ha ett stridsbälte (inte stridsvästen, för mkt extrajox som vi inte behöver), men annars så tycker jag inte man ska ha det.

Link to comment
Share on other sites

Att Stridsvästen skall delas ut till de som bedriver utb i strid är en självklarhet, naturligtvis ska HV Ip, Hv få först men sen så ska man tilldela de ungdoms avdelningar i området. och där det finsn tillräckligt med västar, ge ut dem. Jag blev tex tilldelad en Stridsväst 2000. Tillhör dock ej längre HVU

Link to comment
Share on other sites

LK 35 är en bra ryggsäck men den börjar bli lite till åren , även de i förråden.

 

Ser inga problem att dela ut Stridssäck 2000. Sett massa av sånna på FMLOG, nybeställda

 

Är det pga få antal i förråden eller att den kallas för STRIDSsäck?

Innan man delar ut någon stridssäck till ungdomarna, skall övriga HV få den tilldelad i utbyte mot den den gamla LK35 som MÅNGA förband fortfarande dras med. :surprise:

Link to comment
Share on other sites

har någon fått ut kniv? Jag har inte fått ut ialf. Har dock en morakniv 90 som jag håller mycket kär

 

 

Har du fått knivutbildning?

 

Ingen aning men det antar jag. Blev tilldelad kniven av en Lt ifrån P4. Har faktiskt aldrig ägnat den tanken om jag ska vara ärlig.

Link to comment
Share on other sites

låna inför en övning ja, tilldela 18åringar nej

 

Precis det jag menar Kimster. Vi har så i våran FBU-förening, och det funkarutmärkt.

 

edit: skriver som en full kamel

Edited by trädet
Link to comment
Share on other sites

Kniv uttbildning är en uttbildning inte bara få den i handen.

Aka du ska genomgå en uttbildning på kniv, såg, yxa (tror jag det är) innan man får bruka kniv.

 

OT:

Öhhhh... Finns det något UtbR på det? :)

 

Knivutbildningen under min GU gick ut på att en viss Lt B höll en föreläsning på 10-20 sekunder om vilken ände som var den farliga och hur denna ände endast fick riktas mot fienden eller det man avsåg "kniva", samt i vilken riktning täljning skulle utföras. Därefter genomförde vi ett kort muntligt, teoretiskt prov ("Får du rikta kniven mot en kamrat?" osv). Därefter var vi alla certifierade att använda kniv i Rikets tjänst. :D

 

För att raskt gå On Topic igen: Jag är med i ett 30h-kompani och har varken fått ut stridsvästen eller bärsäcken än. Jag anser dock att stridbältet duger alldeles utmärkt till den lilla mängd strid vi övar (LK35:an är väl ok men inte mer). Då borde det väl duga minst lika bra åt de Ungdomsavdelningar som får öva strid? Eller ser det inte tillräckligt combat ut? Som någon tidigare i tråden påpekade: stridsväst får ni bära till förbannelse under GU. Lär er att packa ordentligt istället...

Edited by Ekvall
Link to comment
Share on other sites

Angående den utrustning som delas ut här i ÖVGs område.

 

Mycket av det som jag kommer att skriva är redan sagt, men jag är kvartermästare på vår ungdomsavdelning och tänkte berätta hur det funkar här. Vi har fått stridssäcken därför att vårt förråd inte längre delar ut några LK35, till varken ungdomar, Hv, Hv-Ip eller övriga Friv. Precis som tidigare nämnt, så fungerar båda ryggsäckarna till det de är avsedda för. Själv anser jag att stridssäcken är bekvämare och bättre, men jag var ungdom med båda säckarna och båda löste sin uppgift. Att inte alla HV-förband har fått ut den kan man knappast lasta ungdomarna för, det är ju som sagt FMLOGs fel.

 

Vad det gäller stridsbälte och hjälm, så kan jag hålla med om att ungdomar inte nödvändigtvis måste ha den utrustningen, men att det blir lite roligare för dem som har den. Desto mer grejer, desto roligare, det vet vi ju alla. Jag tycker att det är betydligt lättare att utbilda på maskering när man har hjälm och att den är ganska bra för känslan när man bedriver fältövningar. Ungdomarna skulle naturligtvis kunna klara de utan den också, men jag tycker att den är tillräckligt nyttig för att ungdomarna ska få ut den.

 

Att ungdomsledarna kan påverka utrustningslistan stämmer tämligen väl, jag har varit med och påverkat vår utrustningslista en aning, men i slutänden har den blivit utformad av den Kn på ÖVG som är ansvarig för U-vht samt representanter för FMLOG. Jag tycker den innehåller det mesta som är bra att ha, men naturligtvis kan man önska sig mer och naturligtvis finns det andra som inte fått ut lika mycket som kastar avundsjuka blickar.

 

För att delvis lämna materielbiten, så reagerar jag lite på att Kimster skriver att alla ungdomsavdelningar lyder direkt under respektive utbildningsgrupp. Vår ungdomsavdelning lyder under bataljonchefen för Tingvalla Hvbat från och med årskiftet 2006-2007 och tidigare lydde vi under Karlstads hvkompani, så tydligen finns det skillnader även här.

Link to comment
Share on other sites

Bra sammanfattat SKOOG

 

Angående kniv-utb så var vår en förevisning av verktyget samt ett praktiskt prov. Som Lk3 får jag utb på sådant. Den utrustning vi fick var för att kunna kompletera ihop med övrigt HV under deras övningar.

Link to comment
Share on other sites

Bra sammanfattat SKOOG

 

Angående kniv-utb så var vår en förevisning av verktyget samt ett praktiskt prov. Som Lk3 får jag utb på sådant. Den utrustning vi fick var för att kunna kompletera ihop med övrigt HV under deras övningar.

Okej, två frågor. Har ni fixat ett litet eget utbildningssystem, eller är jag dåligt informerad om att det finns en tredje ledarskapskurs?

Jag utgår ifrån att du varit med ett tag. varför får ni utbildning på kniv först nu? Ni har väl använt kniv på övningar innan dess?

Link to comment
Share on other sites

Kniv uttbildning är en uttbildning inte bara få den i handen.

Aka du ska genomgå en uttbildning på kniv, såg, yxa (tror jag det är) innan man får bruka kniv.

 

lite OT men kan inte motstå att fråga... Behöver man utbildning för att få såga inom FM?^^

Link to comment
Share on other sites

Byxbälte

Dricksflaska 90/K

Enmanskök mt

Fältbyxa 90

Fältjacka 90

Fältmössa 59

Fältskjorta 90 grön

Fästanordning namnskylt

Första förband

Kokkärl m/40

Marschkängor

Matbestick

Persedelpåse 91

Pälsmössa 59

Ryggsäck 35L

Tröja 90 grön

värmejacka 90-1

Regnakappa - trasig gammal

 

Jag tycker att det är rätt sketna grejjer, men det funkar. Även om jag valt att kompletera med egna saker såsom annan ryggsäck samt privat regnställ 90.

 

Men att vi inte får ut handskar, och speciellt tumvantar känns jävligt korkat faktiskt.

Stridsväst/bälte och hjälm känns dock överflödigt då vi så gott som aldrig övar med vapen eftersom det verkar som våra befäl är helt ointreserade av sådant.

 

Jag VET att många ungdomsledare låter sina ungdomar leka och skjuta som satan ute i skogen(hört av ungdomar i andra förbund) och jag tycker det är fel. Vet t.o.m. de som fått öva SiB... Sådant hör hemma i vuxenvärlden, ungdoms utbildningen borde mer fokuseras på överlevnad, spaning och förläggningstjänst.

 

Ibland är dock lite mera "action" nödvändigt då vissa kan ha svårt att se poängen med att lalla runt en helg utan mat o gömma sig för en fänrik som åker runt i en golf och käkar delicatobollar.

Link to comment
Share on other sites

Kniv uttbildning är en uttbildning inte bara få den i handen.

Aka du ska genomgå en uttbildning på kniv, såg, yxa (tror jag det är) innan man får bruka kniv.

 

lite OT men kan inte motstå att fråga... Behöver man utbildning för att få såga inom FM?^^

Med dagens internet-generation får man snart börja fundera på

att införa cykelkörkort för att undvika skador..

Link to comment
Share on other sites

Munken_Swe

 

Förlåt jag som varit otydlig, brist på koffein kanske, Nej vi som har varit Lk 2 i över 1 år genomgick ett antal prov och de få som klarade det blev Lk3, Så funkade det lite sammanfattat i vår grupp. Nej det jag menade var att jag fickhålla i en sån utbildning, ledsen för missförståndet.

 

Vi behandlades av HV som just HV, vi Lk3or. De moment vi genomförde var alltid enligt SÄKI, sen om det var PK korrekta är jag inte så säker på.

Link to comment
Share on other sites

*klipp*

Jag tycker att det är rätt sketna grejjer, men det funkar. Även om jag valt att kompletera med egna saker såsom annan ryggsäck samt privat regnställ 90.

 

Men att vi inte får ut handskar, och speciellt tumvantar känns jävligt korkat faktiskt.

Stridsväst/bälte och hjälm känns dock överflödigt då vi så gott som aldrig övar med vapen eftersom det verkar som våra befäl är helt ointreserade av sådant.

 

Jag VET att många ungdomsledare låter sina ungdomar leka och skjuta som satan ute i skogen(hört av ungdomar i andra förbund) och jag tycker det är fel. Vet t.o.m. de som fått öva SiB... Sådant hör hemma i vuxenvärlden, ungdoms utbildningen borde mer fokuseras på överlevnad, spaning och förläggningstjänst.

 

Ibland är dock lite mera "action" nödvändigt då vissa kan ha svårt att se poängen med att lalla runt en helg utan mat o gömma sig för en fänrik som åker runt i en golf och käkar delicatobollar.

vad tycker du är sketet med dina saker? visst, vissa saker som t.ex tumhandskar och tumvantar sakas. Men annars är allt funkis tycker jag. Vi har fåt ut lk35, och jag tyckr den är bra, nästan bättre än SS2000 om man ska bära långt.

Link to comment
Share on other sites

Kniv uttbildning är en uttbildning inte bara få den i handen.

Aka du ska genomgå en uttbildning på kniv, såg, yxa (tror jag det är) innan man får bruka kniv.

 

lite OT men kan inte motstå att fråga... Behöver man utbildning för att få såga inom FM?^^

Med dagens internet-generation får man snart börja fundera på

att införa cykelkörkort för att undvika skador..

Med den attityden kommer du inte långt enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Idag är det i stort sätt den attityden som behöv för att få ungdomar att fatta att nej det är ingen lek...

Jag bävar för när WOW generationen ska göra lumpen... (Ring 112 och förvarna innan varje övning)

Edited by Hornet
Link to comment
Share on other sites

Idag är det i stort sätt den attityden som behöv för att få ungdomar att fatta att nej det är ingen lek...

Jag bävar för när WOW generationen ska göra lumpen... (Ring 112 och förvarna innan varje övning)

En sak "wow generationen" kommer överglänsa i är gruppdynamik.

Det är verkligen något som är uppenbart i det spelet.

Gör man inte det bästa med gruppen i sin roll så skiter det sig.

 

Men jag gissar du tänker på fysiken..där får väl Fm tänka till och anpassa början så att dom klarar av det.

Link to comment
Share on other sites

Idag är det i stort sätt den attityden som behöv för att få ungdomar att fatta att nej det är ingen lek...

Jag bävar för när WOW generationen ska göra lumpen... (Ring 112 och förvarna innan varje övning)

Det var just det jag menade, har man sådana åsikter så kan man hålla dom för sigsälv, man ska inte dra ner alla i ett hål för det några gör.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Min erfarenhet påminner om Sljivovicas uttalande om IT generationen.

Hurvida WOW skulle ge positiva effekter angående gruppdynamik låter jag nog mig spänt vänta på några år. En annars intressant teori.

 

----------

 

För att få använda kniv och yxa så krävs en utbildning, (att den inte utförs är bara brist på kompetens hos instruktörerna). Det är samma utbildning värnpliktiga får. Anledningen med utbildningen är att det har skett på tok för många skador, som rör mest okunskap och slarv om hur man hanterar vassa föremål.

Utbildnignen har miinskat sakdeutgångarna och fyller därmed sitt syfte.

Link to comment
Share on other sites

*klipp*

Jag tycker att det är rätt sketna grejjer, men det funkar. Även om jag valt att kompletera med egna saker såsom annan ryggsäck samt privat regnställ 90.

 

Men att vi inte får ut handskar, och speciellt tumvantar känns jävligt korkat faktiskt.

Stridsväst/bälte och hjälm känns dock överflödigt då vi så gott som aldrig övar med vapen eftersom det verkar som våra befäl är helt ointreserade av sådant.

 

Jag VET att många ungdomsledare låter sina ungdomar leka och skjuta som satan ute i skogen(hört av ungdomar i andra förbund) och jag tycker det är fel. Vet t.o.m. de som fått öva SiB... Sådant hör hemma i vuxenvärlden, ungdoms utbildningen borde mer fokuseras på överlevnad, spaning och förläggningstjänst.

 

Ibland är dock lite mera "action" nödvändigt då vissa kan ha svårt att se poängen med att lalla runt en helg utan mat o gömma sig för en fänrik som åker runt i en golf och käkar delicatobollar.

vad tycker du är sketet med dina saker? visst, vissa saker som t.ex tumhandskar och tumvantar sakas. Men annars är allt funkis tycker jag. Vi har fåt ut lk35, och jag tyckr den är bra, nästan bättre än SS2000 om man ska bära långt.

 

Det jag menade var att handskar saknas, vilket är åt helvete då bra handskar för ändamålet är relativt dyra om man dessutom ska ha ett par i en vettig färg som tål att användas.

 

Och mot regn, ärligt nu, den där jävla ponschon kan suga min...

Den är värdelös! Dessutom är det hål i de vi får, ska man röra sig i skog och mark så är regnställ 100000ggr bättre. Den är dock bra att ligga på :rolleyes:

 

Lk35 är väll sådär, jag brukar få ont på skulderbladen(jag är lite "missformad" där). Kan dock inte jämföra med ss2k eftersom jag aldrig provat denna. Men min TT rygga är mycket skönare. Och ska man dessutom ha med en ra145/146, då blir det knepigt, dels att få ner skiten, men än värre blir det när man ska komma åt något i brådrasket.

 

I övrigt är allt ok enligt mig, då jag har varm sovsäck osv sedan innan då jag är mycket i naturen ändå. Men för dem som kanske inte är ute så mycket i skog och mark kan det nog kännas surt att betala en hel del för en sovsäck. Jag tycker de skulle få ut även en sådan. Inte de nya då, men något iaf :)

 

Och kängorna vi får ut är oftast de som inte duger åt någon annan, en kille fick ut ett par som var så nötta att plasthättan syntes! Sen att han var för dum för att säga till är en annan sak...

 

Det finns mycket som skulle kunna göras bättre men det är det viktigaste tycker jag.

Enligt mig är det viktigt att alla får ut hela grejjer. Det är tyvär så att det blir allt färre som vill vara med i FBU(iaf där jag bor) bla. tack vare att de fått skitsaker och att övningarna bara känns meningslösa eftersom det ofta blir att gömma sig för en fänrik som åker runt i en golf och käkar delicatobollar.

 

Så ge oss åtmindstonne hel materiell och lite mer action! Visst, kanske inte det bästa ur utbildningssyfte men nödvändigt för att få nya ungdomar till FBU!

 

EDIT:

Lessen för långt off topic inlägg.

 

EDIT: Inte hela jävla Sverige spelar WOW, jag tillhör "WOW generationen" och har aldrig ens spelat spelet. Jag vet även de som spelar WOW och tränar väldigt mycket. Att det ger bättre gruppdynamik betvivlar ajg dock, även om det är ett lagspel. WOWare tenderar att bli aningen förvirrade när det är på riktigt...

Edited by Cesium
Link to comment
Share on other sites

Det är ju beklagligt att det finns folk som får ut dålig mtrl, men det är sådant man kollar upp innan man godkänner den mtrl man får. Är man inte nöjd är det bara att byta direkt. Men sen att ni inte har ansvarskännande ungdomsledare, som engagerar ungdomarna på avdelningsträffar/övningar mm är ju ett lokalt problem. Är man ansvarskännade som ungd led/instr så får man en bättre grupp att jobba med.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju beklagligt att det finns folk som får ut dålig mtrl, men det är sådant man kollar upp innan man godkänner den mtrl man får. Är man inte nöjd är det bara att byta direkt. Men sen att ni inte har ansvarskännande ungdomsledare, som engagerar ungdomarna på avdelningsträffar/övningar mm är ju ett lokalt problem. Är man ansvarskännade som ungd led/instr så får man en bättre grupp att jobba med.

 

Jag kan lova att våra ledare vill, och gör allt de kan men reglerna gör det yvär rätt svårt att göra så mycket mer. De flesta jag vet går lite över gränsen och har tex. lite strids utbildning vilket vi aldrig fått. Och tyvär är det så att ungdomar idag inte fattat vad det verkligen handlar om, det är inte bara pang pang som de tror och så blir de besvikna när det knappt smäller ett enda skott på ett helt år.

 

Jag tycker dock spaning och sånt är roligt som fan :rolleyes:

Edited by Cesium
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...