Jump to content

vad har ni fått ut?


gurgel_90

Recommended Posts

Sollefteå insats;

 

Typ allt som man får ut som värnpliktig, dessutom fick vi ut det nya hjälmdoket(?), alltså den norska som gör att man slipper få hjälmen slängandes i ansiktet. Riktigt lyckat!

 

Nej, jag är jävligt nöjd! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

När har ni stridsselen och vad har ni den till? :)

Bara för att:

kvittoyr4.th.jpg

 

 

inte för att strö makadam i nåns maskineri...

men varför får HVu/FBU-u ut hjälm och väst?

hur många ggr / år används denna ?

 

Ett svar på två frågor..

 

När vi utövar viss militär utb. såsom maskering och diverse andra roliga övn som ej näms med bokstäver..

 

@rhdf: HvU får inte ut SV2k, utan stridssele 39k.. De sv2k som finns har fixats på annan personlig väg..

Link to comment
Share on other sites

Mycket lustigt att det skiljer så mycket om vilken förening och län man tillhör.. Notera att jag fick bara ett första förband och inga inläggssulor till Känga90.. Dessutom var mina 2 vita strumpor olika (storleks)färger, så jag kan inte kalla dom par.

persedeldeklareringzu5.th.jpg

Edited by Lilla Sebbe
Link to comment
Share on other sites

När vi utövar viss militär utb. såsom maskering och diverse andra roliga övn som ej näms med bokstäver..

Att ni får ut hjälm är väl helt normalt med tanke på att det gör ont att få saker i huvudet.

Men vad använder ni stridsselen till? Bära kexchoklad?

Link to comment
Share on other sites

HemvärnsUngdom i uppsala fick ut:

 

 

 

Byxbälte

Dricksflaska 90/K

Enmanskök mt

Fältbyxa 90

Fältjacka 90

Fältmössa 90 camo

Fältskjorta 90 grön

Fästanordning namnskylt

Första förband

Gummistövlar 90 K

Hörselskydd K

Knästrumpor

Kokkärl m/40

Kortkalsong 93 grön

Marschkängor

Matbestick

Persedelpåse 91

Pälsmössa

Regnställ Byxor 90

-----||---- jacka 90

Ryggsäck 35L

Tröja 90 grön

Tumhandskar vita med krage

Tumvantar frotte

Värmebyxor 90

värmejacka 90-1

 

\\Anderkron

Link to comment
Share on other sites

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...mp;#entry589401

 

Här diskuteras redan lite.

 

I Dacke HVU i KRAG så får vi, utöver det självklara, LK35:an, inte sett skymten av SS2k, årets kull hann precis få ut fältmössa 59 innan de gick ut ur sortimentet. Det jag tycker är rätt dåligt är att sockar och kalsonger inte delas ut här längre. Vi som varit med ett tag har fått ut stridsBÄLTE 304K (39k existerar inte vad jag vet). Precis när jag gick med så stoppades tilldelningen av stridsbälte, vilket resulterade i att ungefär hälften hann få innan beslut trädde i kraft. Trodde att det gällde hela riket? Privat stridsbälte 304K får anskaffas av de som inte fått ut här.

 

@Rhdf & TomS

Stridsbälten används främst under vapenutbildning och skjutning, samt under t.ex. marsch och patrull, iaf hos oss. Vet inte om ni märkt det, men magasinfickorna är väldigt lämpliga att stuva ner fyra mag i. Annars funkar det ju som extra fickor vid vapenlösa övningar.

Hjälm får vi rekvirera från förrådet inför den övning vi behöver det, och då är det för övningar då lös ammunition förekommer, och annan stridsutbildning av 18-åringarna. Har använt hjälm en gång och sett andra ha det en gång under mina två år i HVU, så det är inte ofta.

 

Första förband får vi också bara ett från förrådet, men det är kompletterar vi från den enorma samlingen vi har i vårt egna, avdelningsförråd.

Link to comment
Share on other sites

När har ni stridsselen och vad har ni den till?

 

hmm, vet inte riktigt, vi fick ut den för att dom i FK/LK hade fått ut och eftersom att det skulle vara enhetligt så fick vi också, dessutom tycker jag att fickorna är väldigt praktiska och så kan man sätta fast vattenflaskan på den, så man slipper ha den dinglandes och slängandes mitt på låret hängandes i byxbältet.

Link to comment
Share on other sites

Stridsbälten används främst under vapenutbildning och skjutning, samt under t.ex. marsch och patrull, iaf hos oss. Vet inte om ni märkt det, men magasinfickorna är väldigt lämpliga att stuva ner fyra mag i.

 

Jo jag noterade det under min GU 1996, då jag var tilldelad 304K + ett vapen ;)

Link to comment
Share on other sites

När vi utövar viss militär utb. såsom maskering och diverse andra roliga övn som ej näms med bokstäver..

Att ni får ut hjälm är väl helt normalt med tanke på att det gör ont att få saker i huvudet.

Men vad använder ni stridsselen till? Bära kexchoklad?

 

Bära mag och am.

 

och i de fall vi inte har det; tomma i övn. syfte eller bära annat i dom så man kommer lättare åt saker..

 

 

Uppdaterar listan enligt vad Jag fått ut:

HemvärnsUngdom i uppsala fick ut:

 

 

 

Byxbälte

Dricksflaska 90/K

Enmanskök mt

Fältbyxa 90

Fältjacka 90

Fältmössa 90 camo

Fältskjorta 90 grön

Fästanordning namnskylt

Första förband

Gummistövlar 90 K

Hörselskydd K

Knästrumpor

Kokkärl m/40

Kortkalsong 93 grön

Marschkängor

Matbestick samt Kåsa

Persedelpåse 91

Pälsmössa

Regnställ Byxor 90

-----||---- jacka 90

Ryggsäck 35L

Tröja 90 grön

Tumhandskar vita med krage

Tumvantar frotte

Värmebyxor 90

Värmejacka 90

 

Tillägg:

Ist. för LK35; SS2k

Vissa har persedelpåsen..

T-shirt m/grön

Hjälm 90 m. inredning och hjälmduk

Stridssele 304K

Vinter- och marschkänga 90 MED inläggssulor till båda (olika sulor)

Balaklava

 

Finns säkert mycket mer men det är det jag kommer på just nu "på kvällen" vid datan..

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Märkligt att vissa avdelningar delar ut stridsutrustning. Märks att vissa ungdomsledare skiter i vilket, och gör lite som de själva vill. Strid är tydligen jääätteviktigt.

Jag kan bara beklaga till er ungdomar som få dras med den typen av ledare. Hoppas ingen märker det, så kanske andra ungdomar i landet kan få chansen att gå med innan det läggs ner helt.

 

[med en uns sarkasm blandat med stort allvar]

Link to comment
Share on other sites

mu blir jag lite nyfiken här

om jag tolkar Kimsters inlägg rätt så verkar det vara Ungdomsledarna som har möjlighet att påverka vad som skall delas ut, frågan är då: Finns det ingen annan som bör ifrågasätta att det delas ut 304 och hjälm?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

En förordnad utbildad ungdomsledare är ansvarig för sina ungdomar och den verksamhet de bedriver. Han/hon ska veta vilka regler och riktlinjer som gäller, det ingår i utbildningen. Över ungdomsledaren finns den som är ansvarig för ungdomsverksamheten på myndigheten/MDGruppen, som har främst det ekonomiska och säkerhetsmässiga ansvaret från myndigheten. Denna person (ofta en YO) brukar det dock råda diskussion om hur mycket insatt den ska vara i själva ungdomsverksamheten och dess övningar, utöver att han har sett övningsplanen och godkänt den. Han har oftast flera roller och uppgifter och prioriterar lite som han vill. Jag har sett båda typerna, den ena som brinner för ungdomar och försöker delta så mycket som möjligt själv på övningarna, och den som skiter i vilket, bara ingen skadar sig så är det lugnt.. typ.

 

Vad gäller att "dela ut materiell" så kan jag ifrågasätta varför man tar ut viss utrustning och varför man bedriver vissa övningar. Det har ungdomsledaren väldigt stor möjlighet att påverka. Förrådet har sällan ingen aning om sånt, så länge de får en lapp underskriven med rätt namn så skulle de dela ut granatgevär och kulsprutor utan att fråga. Vem som skrivit under lappen är en annan person man kan ifrågasätta, det är inte alltid den vet om i vilket syfte materiellen ska användas eller vad som är "lämpligt" för U-verksamhet.

Antingen väljer man att följa den regionala målbild och övningsplan som finns, eller så väljer man att inte följa den. Vad jag verka förstå här när jag läser vissa inlägge verkar en del lägga sina personliga intressen före den generella Ungdomsverksamhetens intresse.

Men den debatten har jag skrivit om så många gånger förrut så jag besparar er den.

Link to comment
Share on other sites

Med det jag har hört så verkar våra ungdomsledare vara ganska stränga med det vi får ut. Vi har fått ut hjälm EN gång, och då var det mest för å kunna känna och klämma, jag är bara fk (fortsättningskurs, inte fänrik). sedan är 304K endast för dom stridslovliga (lk). Det har även varit en diskusion om "egenköpt ryggsäck och stridsväst/sele"... som enl "vår" fänrik är trotalt onödigt. men många nyttiga saker som camelback och hjälmunderlag är mycket uppskattat att ha, och godkännes således.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag tycka att det överreageras lite här. Vad jag uppfattat så är det bara jag som nämnt stridsutbildning en gång, och möjligen en antydan innan Kimster. Jag har bara sett det en gång, och varit med på samtliga övningar sedan jag började våren 2005. Vi samövar ofta med andra avdelningar, och de använder också stridsbälten. Andra gången jag såg hjälm var det m/37:or med dok. Den avdelningen tror jag köpt in dom själva. Övning i maskering förflyttning och dold förflyttning samt posttjänst, under kväll och natt, utan vapen. På morgonen när det var dags för vapenutbildning så var hjälmarna inlämnade.

 

Ang. stridsbälten så förstår jag tyvärr inte vad som är så farligt. Och att det skulle vara något vi sysslar med i skymundan, som om det vore mot order är fel. Tydligen har varken Konugen, rikshemvärnschefen eller diverse andra generaler och ungdomsansvariga något emot stridsbälten när de bevistade en av våra övningar för ungefär ett år sedan.

 

Från en annan avdelnings sida:

Jag och några andra ur avdelningen med åskådarna

 

Vi var ungefär 7 avdelningar från KRAG

 

Och anledningen till att vi använder dem är vilket jag yppat förut, är mest att få känna och klämma. Stridsbältena tjänar i princip som extra fickor. De stunder och övningar vapen inte användes så innehåller mina fickor lite mat, halsduk 59, arbetshandskar, småsaker och extra sjvmtrl. Innan jag köpte kartfodral fanns kartor där också. För att nämna några exempel. Så istället för 6 fickor har vi 8.

 

Hur definieras stridsutbildning i mer exakta ordalag? Det är något som jag inte är på det klara med, annat än att jag uppfattat det som att vapen används.

 

Har stridsbälten gått ur sortimentet, eller nyutrustas t.ex. vissa HV-soldater till 20-tim med dem?

 

Jag säger inte att du har fel, eftersom jag inte vet vad du upplevt, och eftersom jag vet att du varit ungdomsledare i många år, men den bilden jag har stämmer inte överens med den du sett. Det skulle vara intressant att få veta mer.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Nu kan jag tycka att det överreageras lite här. Vad jag uppfattat så är det bara jag som nämnt stridsutbildning en gång, och möjligen en antydan innan Kimster. Jag har bara sett det en gång, och varit med på samtliga övningar sedan jag började våren 2005. Vi samövar ofta med andra avdelningar, och de använder också stridsbälten. Andra gången jag såg hjälm var det m/37:or med dok. Den avdelningen tror jag köpt in dom själva. Övning i maskering förflyttning och dold förflyttning samt posttjänst, under kväll och natt, utan vapen. På morgonen när det var dags för vapenutbildning så var hjälmarna inlämnade.

 

Ang. stridsbälten så förstår jag tyvärr inte vad som är så farligt. Och att det skulle vara något vi sysslar med i skymundan, som om det vore mot order är fel. Tydligen har varken Konugen, rikshemvärnschefen eller diverse andra generaler och ungdomsansvariga något emot stridsbälten när de bevistade en av våra övningar för ungefär ett år sedan.

 

Från en annan avdelnings sida:

Jag och några andra ur avdelningen med åskådarna

 

Vi var ungefär 7 avdelningar från KRAG

 

Och anledningen till att vi använder dem är vilket jag yppat förut, är mest att få känna och klämma. Stridsbältena tjänar i princip som extra fickor. De stunder och övningar vapen inte användes så innehåller mina fickor lite mat, halsduk 59, arbetshandskar, småsaker och extra sjvmtrl. Innan jag köpte kartfodral fanns kartor där också. För att nämna några exempel. Så istället för 6 fickor har vi 8.

 

Hur definieras stridsutbildning i mer exakta ordalag? Det är något som jag inte är på det klara med, annat än att jag uppfattat det som att vapen används.

 

Har stridsbälten gått ur sortimentet, eller nyutrustas t.ex. vissa HV-soldater till 20-tim med dem?

 

Jag säger inte att du har fel, eftersom jag inte vet vad du upplevt, och eftersom jag vet att du varit ungdomsledare i många år, men den bilden jag har stämmer inte överens med den du sett. Det skulle vara intressant att få veta mer.

 

 

Att du inte förstår kan jag förstå, för det krävs lite helikopterseende i detta, och som ungdom vill jag påstå att tunnelseendet är ganska snävt.

 

Sen är det inte bara Du som har gjort en antydan, ni är många fler, och det gäller inte bara här utan ute i the real life också.

 

Jag kan ju ställa motfrågan då om; varför behöver ni stridsbälten när inte andra behöver det? ..eller är det så att någon enskild individ har fått bestämma? kanske en ungdomsledare? eller är det ni själva som har fått bestämma vilken utrustning som passar?

Stridsbälten må vara bekväma att ha och det ryms mycket i dom osv.. men jag tvivlar ganska starkt på att man har dom för att kunna få plats med en vatten flaska. Kom igen.. jag har vart ungdom själv en gång, och vet mycket väl hur tänket går. Mina ungdomar tänkte inte det minste annorlunda och hade man släppt tyglarna där hade nog hälften av grabbarna kommit i diverse olika stridsvästar, ryggsäckar, magasinväskor, knivar, mössor och fan och hans moster.

 

Jag kanske inte behöver motivera allt detta för en militär, men det är inte Försvarsmaktens ögon som är riktade mot U-verksamheten. Det är ett antal civila organisationer som skiter i vilket om ditt stridsbälte är "bra o ha" eller "hur stridsutbildning definieras", och som bara letar efter något att peka på för att fördärva det du anser är bland det roligaste och nyttigaste du vet att göra om helgerna. Många tror det inte kommer hända, och då skiter man i vad som är "lämpligt"

Jag kan väl säga så här då, om ni nu ska ha stridsbälten t.ex. varför finns det då inte med i utrustningslistan att ni kan få ut stridsvästen och hjälm, och att det står skjuta löst i utbildningsplanen? Det skadar väl ingen?

 

Vad är det viktigaste i en ungdomsutbildning? och när behövs ett stridsbälte för att genomdriva den utbildningen?

Jag tycker nog att det är för mycket koncentration på det materiella, och för lite på utbildning som man faktiskt har nytta av resten av livet.

 

Stor eller liten risk? Det får var och en bedömma, men JAG anser det är onödigt att ta en risk överhuvudtaget. Det kanske inte drabbar er som är ungdomar idag, men försök se lite längre än era egna fötter, det finns en dag efter imorgon också.

 

Överreaktion? ..den som lever får se.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att anledningen till att hjälmen delas ut kan vara resning av högantenn. Dvs. någon sorts praktikalitet, men för detta hjälper det att ta ut 4 hjälmar som följer högantennen.

Ungdomsverksamheten fyller en funktion, men den skall egentligen styras med en stram hand enligt mig.

 

Stridsutbildning får inte förekomma, men handen på hjärtat så har jag en känsla av att det tummas ganska hårt på detta.

Många ungdomsledare vill vara häftiga och går med på mer än vad som skall genomföras.

Den som säger nej och sätter gränser är ju inte "cool"

Link to comment
Share on other sites

Jag håller verkligen med Kimster i detta fallet. Jag är själv ansvarig för en Hv-ungd avdelning och där får ingen ut varken hjälm 90, stridsbälte 304K/SS2, det räknas som stridutrustning och det skall inte finnas tilldelad sådan utr på en Hv-ungdom lr FU-ungdom. Visst att det kan tilldelas vid ngn övning med de som är fyllda 18år, men dessa övningar är sällsynta och jag som ansvarig MÅSTE följa det säkI säger om all ungdomsverksamhet inom FM och HV.

 

 

Märkligt att vissa avdelningar delar ut stridsutrustning. Märks att vissa ungdomsledare skiter i vilket, och gör lite som de själva vill. Strid är tydligen jääätteviktigt.

Jag kan bara beklaga till er ungdomar som få dras med den typen av ledare. Hoppas ingen märker det, så kanske andra ungdomar i landet kan få chansen att gå med innan det läggs ner helt.

 

[med en uns sarkasm blandat med stort allvar]

Link to comment
Share on other sites

Personligen är jag emot att ungdomar får ut och/eller använder stridsväst och stridssäck.

 

1. Vissa soldater har inte fått dem

2. LK35 duger utmärkt för den aktivitet ungdomar sysslar med.

3. Stridsvästen är ett utvecklat system för att göra soldaten mer effektiv i strid och det finns möjligheter att ställa in för bästa personliga effektivitet. Ett stridsbälte däremot är något som tillverkades för att soldaterna skulle ha någonstans att stoppa magasinen. Jag tycker inte att det varken ser eller är lika farligt som en stridsväst.

 

Men med tanke på vad som händer inom verksamheten så kanske det är en dålig idé att ens ge vissa stridsbälten. Trist, men så kan det vara.

Link to comment
Share on other sites

LK 35 är en bra ryggsäck men den börjar bli lite till åren , även de i förråden.

 

Ser inga problem att dela ut Stridssäck 2000. Sett massa av sånna på FMLOG, nybeställda

 

Är det pga få antal i förråden eller att den kallas för STRIDSsäck?

Edited by Vinceres
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ungdomar ska få hämta ut utrustning i 2 omgångar. Första omgången är för de under 18. de ska få ut m90 med alla tillbehör som behövs för att bedriva verksamheten. Andra omgången är för de över 18 som får ut stridsväst, hjälm etc.

Ungdomar över 18års ålder får faktikt utbildas i strid "skjututbildning med gevär från 15 och med automatvapen från 17 år. Stridsutbildning får endast genomföras med dem som fyllt 18, och vapen får inte tilldelas enskild för förvaring hemma eller för enskild användning."

källa http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=14592

Link to comment
Share on other sites

Nu tangerar jag den andra tråden men ..

 

har Ungdomarna över 18 så mycket stridsutbildning att de behöver ha en personlig stridsutrustning ute ?

eller räcker det med att man plockar ut denna på kortlån vid de (antagligen) få tillfällena

Link to comment
Share on other sites

Nu tangerar jag den andra tråden men ..

 

har Ungdomarna över 18 så mycket stridsutbildning att de behöver ha en personlig stridsutrustning ute ?

eller räcker det med att man plockar ut denna på kortlån vid de (antagligen) få tillfällena

Om det är en vettig avdelning så: nej. Kortlån duger utmärkt. Sedan är ju frågan om vi behöver stridsutrustning, vilket jag anser vara: nej. Men det kan vara kul att få prova på. Dock inte stridsväst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...