gurgel_90 Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 jag satt å slösurfade lite å kom in på http://www.forsvarsutbildarna.se/ungdom/ där de va en massa bilder på fbu-are som tagit av sig kängorna å kavlat upp byxorna(tom tagit av sig dom på 1:a bilden) för att ta sig över en liten bäck. men så kom jag att tänka på, M90-byxorna är ju nästan helt vattentäta, och likaså kängorna om man putsat dom ordentligt, så då är det ju bara kanten emellan det kan läcka in igenom, så borde man inte bara kunna linda ett par varv silvertejp där å springa över lite snabbt så borde man väl klara sig rätt bra? dock har jag aldrig testat detta och det är säkert en jättedum ide, men va tror ni? skulle de kunna funka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 jag satt å slösurfade lite å kom in påhttp://www.forsvarsutbildarna.se/ungdom/ där de va en massa bilder på fbu-are som tagit av sig kängorna å kavlat upp byxorna(tom tagit av sig dom på 1:a bilden) för att ta sig över en liten bäck. men så kom jag att tänka på, M90-byxorna är ju nästan helt vattentäta, och likaså kängorna om man putsat dom ordentligt, så då är det ju bara kanten emellan det kan läcka in igenom, så borde man inte bara kunna linda ett par varv silvertejp där å springa över lite snabbt så borde man väl klara sig rätt bra? dock har jag aldrig testat detta och det är säkert en jättedum ide, men va tror ni? skulle de kunna funka? Att kängorna, men framförallt byxorna (och skarven däremellan) inte är särskilt täta egentligen. Blöta kläder är bland det tråkigaste som finns när man ska vara ute i skogen en längre tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 Uniformens impregnering skyddar mot viss fukt. Om du råkar hälla vatten på byxorna är det bara att borsta bort. Om det regnar så är det bara en smula som går igenom, beroende på sorts regn och tid ute. Men att gå genom ett vattendrag borde du ju förstå är helt olämpligt, det borde du väl förstå. Om man håller byxorna under en kran med vatten tar det bara några få sekunder innan det är igenom. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 jag satt å slösurfade lite å kom in påhttp://www.forsvarsutbildarna.se/ungdom/ där de va en massa bilder på fbu-are som tagit av sig kängorna å kavlat upp byxorna(tom tagit av sig dom på 1:a bilden) för att ta sig över en liten bäck. men så kom jag att tänka på, M90-byxorna är ju nästan helt vattentäta, och likaså kängorna om man putsat dom ordentligt, så då är det ju bara kanten emellan det kan läcka in igenom, så borde man inte bara kunna linda ett par varv silvertejp där å springa över lite snabbt så borde man väl klara sig rätt bra? dock har jag aldrig testat detta och det är säkert en jättedum ide, men va tror ni? skulle de kunna funka? Njaa inte skarven mellan byxa och känga det är skarven mellan känga och ben som släpper in mest vatten. Att byxan blir blöt gör inte så mycket den torkar väldigt fort. Däremot kängan det är inte lika roligt, speciellt som sockbyte blir lite ineffektivt när halva sjön är i kängan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gurgel_90 Posted July 28, 2007 Author Report Share Posted July 28, 2007 Uniformens impregnering skyddar mot viss fukt. Om du råkar hälla vatten på byxorna är det bara att borsta bort. Om det regnar så är det bara en smula som går igenom, beroende på sorts regn och tid ute. Men att gå genom ett vattendrag borde du ju förstå är helt olämpligt, det borde du väl förstå. Om man håller byxorna under en kran med vatten tar det bara några få sekunder innan det är igenom. /M vah, ne jag höll min jacka typ 20 sekunder under kranen nyss, å de blev bara lite fuktigt på utsidan, men på insidan märktes de inte alls? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 Uniformens impregnering skyddar mot viss fukt. Om du råkar hälla vatten på byxorna är det bara att borsta bort. Om det regnar så är det bara en smula som går igenom, beroende på sorts regn och tid ute. Men att gå genom ett vattendrag borde du ju förstå är helt olämpligt, det borde du väl förstå. Om man håller byxorna under en kran med vatten tar det bara några få sekunder innan det är igenom. /M vah, ne jag höll min jacka typ 20 sekunder under kranen nyss, å de blev bara lite fuktigt på utsidan, men på insidan märktes de inte alls? Det går om man har en fabriksny jacka. Lyssna nu på de som provat på riktigt. Det är inte ett par vadarstövlar man har på sig utan byxkor med snölås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 Av personlig erfaranhet kan säga att byxorna är långt ifrån vattentäta, och att precis som någon sa tidigare så är de bara impregnerade mot lite duggregn. Impregneringen är inte heller bestående utan försvinner efter ett tag. Kan som ett enkelt exempel ta när jag var ute på en "promenad" i Jokkmokk gick jag genom isen ett par gånger och fick då halva bäcken ner i kängorna och byxorna blev genomblöta upp till knäna. För att sammanfatta: Det finns inget jävligare än blöta persedlar, särskilt när det är kallt ute och nej M/90 är inte "nästan helt vattentät". Mvh//SMC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 (edited) För det första beror det här väldigt mycket på hur fräscha uniformspersedlarna är. Inpregneringen som sitter i FU 90 när den är ny kan tåla ganska mycket. Detsamma kan tyvärr inte sägas om uniformer som har överlevt några värnpliktiga. För det andra så beror det på hur mycket väta man utsätter grejerna för och hur länge. Jag minns att när vi i HVU fick ut en sprillans ny uniform så tyckte vi att regnkläderna var helt onödiga men att den uppfattningen snabbt dog bort under GU. Förmodligen både på grund av sämre uniformer och värre förhållanden över tiden. Jag har dock under GU i samband med byggande av ponton 100 färja prövat att klafsa ut ganska rejält i vatten under några sekunder och det kan funka. Att plaska rakt genom en "bäck" (i Lapplandsbetydelse, modell grund å) som de på FU-ungdoms webbsida är dock knappast att rekommendera. Edit: Inte ens tvåa, utan trea... Edited July 28, 2007 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 Kan som ett enkelt exempel ta när jag var ute på en "promenad" i Jokkmokk gick jag genom isen ett par gånger och fick då halva bäcken ner i kängorna och byxorna blev genomblöta upp till knäna. Det är tydligen stor skillnad på hur bra m90-byxorna håller vatten ute. Jag har också gått igenom is upp till halva låret, dock utan att bli det minsta blöt om fötterna. (Det beror säkert på hur snabbt man drar upp benen igen också). Däremot så var det inte helt lätt att få av sig kängorna när jag kom hem eftersom snörena hade frusit ihop till en isklump... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 29, 2007 Forumsledning Report Share Posted July 29, 2007 gurgel_90 - vi anstränger oss lite mer nästa gång när du skriper ämnesrubrik/topic. Man ska kunna se vad det handlar om i rubriken, och inte bara "går det" *ändrat* carry on / BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 Det är tydligen stor skillnad på hur bra m90-byxorna håller vatten ute. Jag har också gått igenom is upp till halva låret, dock utan att bli det minsta blöt om fötterna. (Det beror säkert på hur snabbt man drar upp benen igen också).Däremot så var det inte helt lätt att få av sig kängorna när jag kom hem eftersom snörena hade frusit ihop till en isklump... Ja, skulle tro att det också kan beror på hur nya byxorna är eller hur länge sedan de blev impregnerade senast. De jag hade på mig var ju allt annat än nyuthämtade... Hehe sen det där med att snörena hade frusit, hade oturen (om man kan kalla det så) att ha en stridsövning i ett träsk. De första genomförandena var inga problem för då var marken frusen. Men allt eftersom så mosades marken till och man sjönk ner i leran, och ännu en gång visade det sig att mina byxor INTE var vattentäta och det blev dygnsurt i kängorna och byxorna. Sedan gick det en tid och vi gjorde lite annat. Sen när jag kommer in i tältet på natten märker jag att mina byxor hade frusit ihop med kängorna. Valet stod då mellan att sitta eldpost och tina dem, eller att somna...jag valde det senare. Så även om vissa M/90 håller borta vatten bättre än andra, kan nog de flesta hålla med om att det är mindra bra att doppa sig i vatten när man har uniformen? Mvh//SMC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 När man ändå är inne på fältuniformens impregnering så kan jag fråga: Hur kan man få tillbaka impregneringen igen? (Mor tvättade med fettlösande tvättmedel..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 När man ändå är inne på fältuniformens impregnering så kan jag fråga:Hur kan man få tillbaka impregneringen igen? (Mor tvättade med fettlösande tvättmedel..) Genom att impregnera den? Några produkter som kan vara av intresse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 När man ändå är inne på fältuniformens impregnering så kan jag fråga:Hur kan man få tillbaka impregneringen igen? (Mor tvättade med fettlösande tvättmedel..) Genom att impregnera den? Några produkter som kan vara av intresse Tack för länken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 @ lilla sebbe: Har hört att man kan få tillbaka impregneringen genom att torktumla på hög värme. Är inte säker på en enda fläck hur det funkar, men har hört/läst det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 Jag är inte dum trädet, det låter inte ens logiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 @Lilla sebbe www.soldf.comTvättråd Uniformen går att handtvätta. Tvåltvättmedel får ej användas då det försämrar uniformens vattenavvisande förmåga. Torka på hög temperatur eller stryk den torr med strykjärn inställt på två prickar " ··". Om man torktumlar på 130grader(har jag för mig att det är) så ska man få tillbaks de vattenavvisande egenskaperna. Dock vet jag inte hur det funkar om man använt fettlösande tvättmedel. Ett tips är att INTE låta mor/flickvän/hustru/sambo/whatever pilla på uniformspersedlar. Vill hon hjälpa till så måste man ge tydliga instruktioner, jag vet av egen erfarenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 Är det inte så att de där tvättråden gäller en uniform som har impregneringen intakt? Dvs. instruktioner för att inte förstöra den ursprungliga impregneringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 Ah, tack för rättningen Nifelhel, och trädet, jag får be om ursäkt. Det lät bara helt ologiskt för mig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 (edited) Är det inte så att de där tvättråden gäller en uniform som har impregneringen intakt? Dvs. instruktioner för att inte förstöra den ursprungliga impregneringen? Jo, har du tvättat den med något extra bra "tar bort all skit" så är den förmodligen helt ren och fri från impregnering. Jag har aldrig lyckats återimpregnera något genom att torka det tokvarmt (ja, jag har bränt mig så att huden lossnade på vårt torkskåp) vare sig civila friluftskläder från klättermusen eller uniformer. Edit: Det var på mig huden lossnade och det i sig kan vara värt en egen tråd om riskbedömningar i det civila livet där uppmärksamheten är lägre än i strid.... Edited July 29, 2007 by GC1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 Det är rätt att Sold Mtrl P har de instruktionerna att torktumla på mycket hög värme (130 grader) Men enda chansen du har är nog strykjärnet då sådana torktumlare återfinns mest på tvätterier och kanske kemtvätten.. Iofs kan du fråga dom men det kostar ju säkert en slant. Sedan är åldern på tyget beroende av den processen, en byxa som tvättats 40gånger den kommer aldrig få samma vattenavvisande funktion som byxan som är tvättad 2gånger. Och där finns en viktig ledtråd, tyget är vattenavvisande ungefär som på klockor där det står vattenskyddad eller ibland på andra produkter så kan det stå väderskyddat. Enklaste varianten är nog kemisk impregnering men säg inte det till förrådet ;) Eller chansa å byta på förrådet =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 @ lilla sebbe: du är förlåten. Lät ganska konstigt för mig med, därför skrev jag att jag inte visste hur de funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Wasp Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 Jaa .. Jag har själv inte testat .. men det går om du springer fort och bäcken inte är så djup .. / Wasp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 Vi har blivigt bedda att inte göra så, för en instruktör gick ner till låret i en pöl en gång... Fast en kille hade en jävla tur, han tog 3 kliv ut i en pöl, alla stegen va på stenar, alla nadra som gick igenom pölen va ganska blöta om benen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMFKSP Posted July 30, 2007 Report Share Posted July 30, 2007 De går som sagt med en fabriksny uniform, sålänge de inte är en extremt bred bäck. Jag var noga med att alltid säga till på förådet att jag ville ha en helt ny. Vissa storlekar hade dom utav ngn anledning alltid helt sprillans uniformer i så jag fick dras med 1 strl. för stor jacka&byxor, vilket endå var 100% värt det när det regnade och man slapp ta på regnstället(Av vilket iaf jag blir lika blöt utav från insidan under march). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted July 30, 2007 Report Share Posted July 30, 2007 Har aldrig ens med nya plagg sett nån nämnvärd vattenavvisning. Men förvisso fick Lv3 bara skit persedlar så kan ju haft med det att göra. Personligen om jag har tid att ta av mig och skall vada skulle jag ta av mig byxorna helt. Tar inte mycket längre tid och man slipper blöta kläder. Om man är i strid och har bråttom å andra sidan är det en annan femma. Höga knän framåt spring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted July 30, 2007 Report Share Posted July 30, 2007 Ett bra sätt att impregnera jacka och byxa på, halvt "förrådsvänligt" uppskattas.. PMa gärna, eftersom det kan bli lite OT.. PMa om alla tips eller trix som ni vet/har prövat.. Jag behöver impregnerade persedlar utan att byta.! [bG, det blev lite OT, men ist. för att starta en ny tråd om impregnering så la jag in ett liiitet liiitet inlägg ist.] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 31, 2007 Forumsledning Report Share Posted July 31, 2007 Det finns andra trådar om impregnering och tvätt, jag tycker det är mest lämpligt att fortsätta där än att skapa OT eller ny tråd....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts