oz Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 http://www.amazing1.com/vision.htm#ir16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Ja det var ju en ny variant....NVG i byggkit, undrar bara hur hållbart det är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det är såna sidor man kan förbereda ett mindre krig med.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Vad säger man ? Hur ska FM nu försvara sin inställning om att mörkerkapacitet är för dyrt för HV ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5.56mm Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 NV är så j***a coolt synd bara att våra GN-1 inte kan Hjälmmonteras :( . Detta leder till att vi inte kan ha hjälm och NV samtidigt. Men hur funkar NV och Rödpunkt ihop ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 NV är så j***a coolt synd bara att våra GN-1 inte kan Hjälmmonteras :( . Detta leder till att vi inte kan ha hjälm och NV samtidigt. Men hur funkar NV och Rödpunkt ihop ? Kasta hjälmen... NV funkar med rödpunkt, det finns ett inställningsläge för just röpunkt. (teoretiskt, jag har inet testat själv) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5.56mm Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 (edited) hehe hjälmen suger anyway!!! iallafall i min tjänst. Väger 1.5 kg för mycket. Bättre med 2 AK5 mag till. För bulor kan man aldrig få för mycket av... Edited February 3, 2003 by 5.56mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 (edited) Vad har du för tjänst som gör att hjälmen suger? Edited February 3, 2003 by Doyle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Vad har du för tjänst som gör att hjälmen som gör att hjälmen suger? Finns det någon tjänst när hjälmen INTE suger??? förutom när man använder den som kudde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Vad har du för tjänst som gör att hjälmen som gör att hjälmen suger? Finns det någon tjänst när hjälmen INTE suger??? förutom när man använder den som kudde... Jävligt OT.. men jag skulle aldrig bygga balkbro utan hjälm..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 hehe hjälmen suger anyway!!! iallafall i min tjänst. Väger 1.5 kg för mycket. Bättre med 2 AK5 mag till. För bulor kan man aldrig få för mycket av... Stor nytta av två extra mag när du har ett granatsplitter i skallen? ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Stor nytta av två extra mag när du har ett granatsplitter i skallen? ? När granaterna börjar vina är man förhoppningsvis redan i skydd med huvudet i backen.. eller? Är man inte det så hjälper det nog inte vilken hjälm man har för resten av kroppen blir ändå fylld av skrot.. Byter gärna min hjälm mot mer ammo. Utan hjälm hör och ser man dessutom bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Vad jag har hört så ska soldater som har vart i strid sagt att deras vapen(givetvis)&hjälm vara det dom aldrig ville bli av med. Jag skulle nog behålla min hjälm om nån ville byta den mot två magasin 5.56 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Stor nytta av två extra mag när du har ett granatsplitter i skallen? ? När granaterna börjar vina är man förhoppningsvis redan i skydd med huvudet i backen.. eller? Är man inte det så hjälper det nog inte vilken hjälm man har för resten av kroppen blir ändå fylld av skrot.. Byter gärna min hjälm mot mer ammo. Utan hjälm hör och ser man dessutom bättre. Tror du att det bara är vitglödgade sylvassa stålsplitter som flyger runt omkring i en stridssituation? Kan upplysa dej om att det finns mycket annat bråte som gärna vill landa i huvet på dej,bråte som stenar,grus,trädbitar,glas-splitter,tomhylsor,kroppsdelar,brinnande papper,listan kan göras hur lång som helst. Då kommer du att vara tacksam för att du har en hjälm på huvudet... Kan inte den exakta siffran,men det finns ett antal miljoner soldater som av egen erfarenhet håller med! Mer ammo...Visst,men mycket bly i luften är inte det samma som mycket bly i din fiende,en hög eldvolym är att varje skott gör ett hål i någon.... En massa bly framför benen på din fiende ger två obra resultat: du orsakar en ofrivillig tarmtömning hos honom,avslöjar din eldställning för hans kompisar,inte bra för dej! Utan hjälm riskerar du att bli tillfälligt döv om en granat exploderar nära dej,den tar en del ljud faktiskt. Utan hjälm riskerar du att få in mer skräp och smuts i ögonen den skyddar från damm och grus uppkast till en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5.56mm Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 (edited) VAKT.....vakten i fredstid har inte bekymmer med granatspliter....... BTW ni låter som det är krig....FRED en sak, KRIG en annan Apelsin CITRON Edited February 3, 2003 by 5.56mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 5.556mm: Ok, kan förstå att du inte behöver en hjälm så mycket i fred. Men det där med att fred är en sak och krig en annan. När det är fred måste man ju öva under så "krigiska" (realistiska) former som möjligt. Hjälm på för övriga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berna Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 Just nu är det en händelse av okrig i Sverige. Vem vet vad som väntar runt hörnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 VAKT.....vakten i fredstid har inte bekymmer med granatspliter.......BTW ni låter som det är krig....FRED en sak, KRIG en annan Apelsin CITRON Nej det glömde jag.. Vakter i fred skjuter man endast mot,ingen skulle ju få för sig att kasta en handgranat? Fred övergår till krig utan förvarning,så behåll hjälmen på.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 VAKT.....vakten i fredstid har inte bekymmer med granatspliter.......BTW ni låter som det är krig....FRED en sak, KRIG en annan Apelsin CITRON "Train like you fight, and fight like train" eller "Svett spar blod"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted February 5, 2003 Author Report Share Posted February 5, 2003 Hur kommer det sig att ni snackar hjälmar i min tråd om NVG?? Lägg av ögona böj! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 för hjälmen var mer intressant.. Men en bevakningssoldat som kanske måste stoppa en tjuv eller dylikt borde ha mer nytta av NVG och se honom när han klipper upp stänglet än en hjälm ifall han skulle snubbla när han jagar tjuven eller? Man ska ju lösa uppgiften på bästa sätt, och även om hjälmen är viktig som in i, så kan det finnas tillfällen då t ex NVG är bättre än hjälm.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Om det är så himla jobbigt så kan du väl ha med dig både NVG och hjälm. Du kan ju lägga hjälmen på marken när det inte finns något hot mot skallskador och sen om det kommer en person med en handgranat så får du snällt be honom vänta en stund så du hinner få på dig hjälmen innan han kastar den mot dig ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Man kan visst ha NVG under hjälmen. Hjälmen sitter lite tillbakalutad över huvudet för att ansiktsselen ska få plats. Men visst går det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berkyboy Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Vad jag förstått så har även hjälmen en psykisk påverkan. Den kanske inte skyddar speciellt mycket men den inger en trygghet, som säkerligen betyder oerhört mycket i stridens hetta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest säpo Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 ja vad ska man säga,man uppskattar hjälmen när det skiter sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted February 16, 2003 Report Share Posted February 16, 2003 NV är så j***a coolt synd bara att våra GN-1 inte kan Hjälmmonteras :( . Detta leder till att vi inte kan ha hjälm och NV samtidigt. Men hur funkar NV och Rödpunkt ihop ? Man ska inte ha hjälm när det är mörkt fick vi lära oss! Större silhuett (hmmm) och att man hör sämre Fast jag antar att det bara gäller när man ronderar eller går post motsv. Splittret gör nog ont även om det är mörkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts