Jump to content

LBB-övning på Gärdet 2003-02-04

Recommended Posts

Tänkte bara informera om att det planeras för en luftburen insats mot Kaknästornet på Tisdag kl 10:30.

Som planeringen ser ut nu så skall sammanlagt 17 helikoptrar (hkp 9,11,4) luftlandsätta 2 plutoner från K3 på Gärdet, öster om Kaknästornet. Jag vet inte exakt vilken uppgift K3 har sedan, om de skall "ta och försvara" Kaknäs, eller nåt annat. De kommer dock att understödjas av PV-helikoptrar.

Fienden består, vad jag vet/har hört ryktesvägen, av soldater från I1 och de skall tydligen ha några SISU till förfogande också.

Så har ni inget för er så kan ni bege er dit och spana in spektaklet. Inflygning kommer att ske lågt över vattnet västerifrån, förbi statshuset, över bron vid slussen och sen vänstersväng in på Gärdet, östraste delen.

Tilläggas bör att det ser ut att bli rätt kass väder i början på veckan med flera frontpassager, så det KAN bli så att det inte går att genomföra pga det.

K3 skall efter detta momentet "promenera en sväng" i Stockholmstrakten för att på Onsdag hämtas upp på Bromma flygplats för helikoptertransport till Fagersta där strid i bebyggelse skall genomföras.

• Replies 271
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kommer gå från plats Adam till Bertil i u läge, från Bertil till Ceasar sker förlyttningen ovan jord (det är ca 900 m om de går kortaste vägen), vid Ceasar sker nedgång igen för förflyttning till David.

Edited by 111 SSK bat

Är det så att det är Kaknäs som skall tas, blir jag härmed j_vligt förbannade på övningsansvariga.. Kan jag få koll på det här fortast möjligt så att jag kan dra upp riktlinjer för mina kollegor, som jobbar på Tisdag. Det är inte så smart att öva med lös-am. vid ett objekt som bevakas av beväpnade skyddsvakter utan att tala om det..

Svar snarast, tack!

Det har gått ut ett informationsbrev från Livgardet till alla boende och arbetande i närheten av ll området. Landning kommer ske mellan Telemuseum och borgen (Området väster kaknästornet). Lös ammunition KOMMER att användas enligt utskicket.

Ur utskicket, som jag inte orkar skriva av i sin helhet utan endast sammanfattar, kommer Lbb komma in i en andra handssituation mot ett litet förband för att därefter hamna i strid med enheter ur LG.

Guest Lt. payne
Det va juh satan att man bor i Helsingborg nu då... ingen som vet om dom visar det på nyheterna ? annars får någon snällt lägga upp ett stort arkiv bilder ;)

Vilket kompani tillhör du?

Får se hur vädret blir bara för som det ser ut just nu så är ju sikten inte speciellt god och alltså är frågan om de kommer luftlandsätta med Hkp :) men om det finns nån chans till bra bilder så ska jag se till och ta massvis! :)

Orientering;

Helikopterstyrkan som enligt plan skulle stått på Malmen inatt för tidigt start mot Karlsborg i morgon bitti är utspridd på följande platser;

Malmen: 4 hkp9 vapen, 2 hkp9, 2 hkp11

Berga: 1 hkp4

Ronneby: 1 hkp4

Uppsala: 2 hkp11

Borlänge 3 hkp9

Sundsvall: 2 hkp6

Detta pga det dåliga vädret som gjort att Bodenmaskinerna inte kommit fram som de skulle till Malmen samt tekniska problem med 4:orna.

Inriktning för morgondagen;

Alla sammanstrålar på Tullinge flygplats senast 041000 för snabb ordergivning, ilastning och start mot Gärdet. Stridshkp frr 15 min innan huvudstyrkan med rote för att reka urlastningplatsen samt därefter understödja LL från sst söder och väster Gärdet. Beredd med minst rote över tiden understödja den luftburna styrkans strid vid Kaknäs.

K3 frr med buss till Tullinge under sen natt/tidig morgon och ilastar hkp Tullinge flygplats.

Väderutsikter för morgondagen;

En front ligger över Stockholm med tillhörande snöfall, stratocumulus och stratus. Huvudmolnbas 200 m och sikt 8 km. I samband med snöfall kan sikten nedgå till 1-2 km.

Slut orientering!

Får se hur detta går....

• henke changed the title to LBB-övning på Gärdet 2003-02-04