achilleos Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Tänkte bara informera om att det planeras för en luftburen insats mot Kaknästornet på Tisdag kl 10:30. Som planeringen ser ut nu så skall sammanlagt 17 helikoptrar (hkp 9,11,4) luftlandsätta 2 plutoner från K3 på Gärdet, öster om Kaknästornet. Jag vet inte exakt vilken uppgift K3 har sedan, om de skall "ta och försvara" Kaknäs, eller nåt annat. De kommer dock att understödjas av PV-helikoptrar. Fienden består, vad jag vet/har hört ryktesvägen, av soldater från I1 och de skall tydligen ha några SISU till förfogande också. Så har ni inget för er så kan ni bege er dit och spana in spektaklet. Inflygning kommer att ske lågt över vattnet västerifrån, förbi statshuset, över bron vid slussen och sen vänstersväng in på Gärdet, östraste delen. Tilläggas bör att det ser ut att bli rätt kass väder i början på veckan med flera frontpassager, så det KAN bli så att det inte går att genomföra pga det. K3 skall efter detta momentet "promenera en sväng" i Stockholmstrakten för att på Onsdag hämtas upp på Bromma flygplats för helikoptertransport till Fagersta där strid i bebyggelse skall genomföras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Stockholms promenaden är en vandring i U-läge i delvis mörker och totalt mörker. Den kommer genomföras i två etapper med en förflyttning över jord mellan etapperna. Uppstigning sker i närheten av Bromma Flygplats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljestrand Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Mörkret blir ju inga problem, men hur menar du med två etapper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Kommer gå från plats Adam till Bertil i u läge, från Bertil till Ceasar sker förlyttningen ovan jord (det är ca 900 m om de går kortaste vägen), vid Ceasar sker nedgång igen för förflyttning till David. Edited February 2, 2003 by 111 SSK bat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljestrand Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Man får ju hoppas att allt går vägen nu. Kommer du och kollar på oss eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted February 2, 2003 Author Report Share Posted February 2, 2003 Jag valde att skriva "promenad" för att undvika att förstöra överraskningen för ev. K3:are som läser detta...men men Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Om allt går som det ska så kommer jag vara på plats. Kanske ska på jobbintervju och då kan jag inte delta enligt de planer som finns. Edited February 2, 2003 by 111 SSK bat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det är tydligen redan känt bland de flesta att de skall under jord... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte11 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Är det så att det är Kaknäs som skall tas, blir jag härmed j_vligt förbannade på övningsansvariga.. Kan jag få koll på det här fortast möjligt så att jag kan dra upp riktlinjer för mina kollegor, som jobbar på Tisdag. Det är inte så smart att öva med lös-am. vid ett objekt som bevakas av beväpnade skyddsvakter utan att tala om det.. Svar snarast, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Om det skulle vara så att det är Kaknäs som är anfallsmålet så är dina kollegor redan informerade om detta naturligtvis... Berörda är informerade... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte11 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det är jag ju iof. inte helt övertygad om, men man kan ju hoppas.. I så fall är inte kaknäs målet, för info har vi inte fått.. Men man kanske ska ta sig dit och kika.. Hoppas vädret blir bra ialla fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljestrand Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 det är kaknäs som är målet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte11 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Jaha, det var väl det jag visste, obefintlig info som vanligt.. Men nu har jag informerat de som jobbar på Tisdag, själv är man ju ledig.. Så då slipper ni bli ihjäl skjutna av oss.. Tack för tipset grabbar!! Det är tur att SoldF finns!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljestrand Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Vem sa att vi ska ha lös am. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mutley Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Haha, den promenaden har jag gått... ganska taskig utsikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Typiskt att man ska bo så långt från Huvfudstaden.. hade varit intressant att se LBB i aktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det har gått ut ett informationsbrev från Livgardet till alla boende och arbetande i närheten av ll området. Landning kommer ske mellan Telemuseum och borgen (Området väster kaknästornet). Lös ammunition KOMMER att användas enligt utskicket. Ur utskicket, som jag inte orkar skriva av i sin helhet utan endast sammanfattar, kommer Lbb komma in i en andra handssituation mot ett litet förband för att därefter hamna i strid med enheter ur LG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Jag SKA dit och kolla! Nån som har tips på bästa utkiksplats? ska försöka få lite bilder med digital kameran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Jag SKA dit och kolla! Nån som har tips på bästa utkiksplats? ska försöka få lite bilder med digital kameran Uppe i Kaknästornet borde vara en bra plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Jag hoppas på att få se bilder imorgon Det är ju attan att man inte kan komma och se på. /Forsberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel KB K3 04-05 Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Jag räknar med ett stort arkiv av bilder imorrn!!! och en utförlig rapport! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgo Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Det va juh satan att man bor i Helsingborg nu då... ingen som vet om dom visar det på nyheterna ? annars får någon snällt lägga upp ett stort arkiv bilder ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Det va juh satan att man bor i Helsingborg nu då... ingen som vet om dom visar det på nyheterna ? annars får någon snällt lägga upp ett stort arkiv bilder ;) Vilket kompani tillhör du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Får se hur vädret blir bara för som det ser ut just nu så är ju sikten inte speciellt god och alltså är frågan om de kommer luftlandsätta med Hkp men om det finns nån chans till bra bilder så ska jag se till och ta massvis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 jag vill inte ha bilder.. jag vill ha helikoptrar och LBB på film med wagner eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Klart vi ska ha film! Ingen som har en digital filmkamera? B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Jodå, men jag är tyvärr förhindrad från att närvara när kriget kommer till Gärdet :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 @Max ska du dit imorrn eller? för jag och StiliR ska dit o frysa lite men förhoppningsvis är det värt det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgo Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Det va juh satan att man bor i Helsingborg nu då... ingen som vet om dom visar det på nyheterna ? annars får någon snällt lägga upp ett stort arkiv bilder ;) Vilket kompani tillhör du? Inget ? Jag bor o lever i Helsingborg bara rycker in i Augusti ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted February 3, 2003 Author Report Share Posted February 3, 2003 Orientering; Helikopterstyrkan som enligt plan skulle stått på Malmen inatt för tidigt start mot Karlsborg i morgon bitti är utspridd på följande platser; Malmen: 4 hkp9 vapen, 2 hkp9, 2 hkp11 Berga: 1 hkp4 Ronneby: 1 hkp4 Uppsala: 2 hkp11 Borlänge 3 hkp9 Sundsvall: 2 hkp6 Detta pga det dåliga vädret som gjort att Bodenmaskinerna inte kommit fram som de skulle till Malmen samt tekniska problem med 4:orna. Inriktning för morgondagen; Alla sammanstrålar på Tullinge flygplats senast 041000 för snabb ordergivning, ilastning och start mot Gärdet. Stridshkp frr 15 min innan huvudstyrkan med rote för att reka urlastningplatsen samt därefter understödja LL från sst söder och väster Gärdet. Beredd med minst rote över tiden understödja den luftburna styrkans strid vid Kaknäs. K3 frr med buss till Tullinge under sen natt/tidig morgon och ilastar hkp Tullinge flygplats. Väderutsikter för morgondagen; En front ligger över Stockholm med tillhörande snöfall, stratocumulus och stratus. Huvudmolnbas 200 m och sikt 8 km. I samband med snöfall kan sikten nedgå till 1-2 km. Slut orientering! Får se hur detta går.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts