Jump to content

Blottare

Avbryt!

Recommended Posts

Exakt vilket brott gör sig en person skyldig till som "blottar" sig på offentlig plats?

Och vilket/vilka brott gör sig en person skyldig till om masturberar utanför någon fönster?

Fängelse på straffskalan så att man kan gripa, eller vad skulle ni göra om ni fick denna obehagliga överaskning när ni tittar ut en mörk kväll? :Malaj:

Och nej, jag har inte råkat ut för detta, men det har skett i en kompis bostadsområde och vi började disskutera ämnet =)

Sexuellt ofredande.

Brottsbalk (1962:700)

10 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, sexuellt berör ett barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd, döms för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Lag (2005:90).

Min kursiva markering.

En fråga som kom upp i hemmet tidigare idag. Räknas man som naken om man har sockar på sig?

Nu finns det iofs ingen lag mot att vara naken, men principen?

Juridiskt - Ja, förmodligen (beroende på uppsåt)

Erotiskt - Nej, sockarna ska av!

/K ;-)

En fråga som kom upp i hemmet tidigare idag. Räknas man som naken om man har sockar på sig?

/K ;-)

Finns det någon gång som det är juridiskt viktigt att verifiera om man är naken eller inte?

Förargelseväckande beetende brukar ju oftast kopplas till visande av kön.

/K ;-)

Finns det någon gång som det är juridiskt viktigt att verifiera om man är naken eller inte?

Förargelseväckande beetende brukar ju oftast kopplas till visande av kön.

Lägg planerna på hyllan bums! :)

Guest J-Star
Uhum...OT vart blev det av Naken-janne? Slut OT

Han borde väl ha gjort sig skyldigt till sexuellt ofredande ett antal ggr..??..

Näe... nu får du allt läsa paragrafen som står citerad ovan.

Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet.

Naken-Janne kommer undan på att där är folk beredda på vad som händer och blottandet är inte "ägnat att väcka obehag".

/J

Uhum...OT vart blev det av Naken-janne? Slut OT

Han borde väl ha gjort sig skyldigt till sexuellt ofredande ett antal ggr..??..

Näe... nu får du allt läsa paragrafen som står citerad ovan.

Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet.

Naken-Janne kommer undan på att där är folk beredda på vad som händer och blottandet är inte "ägnat att väcka obehag".

/J

Uhm... så enligt lagen kan jag åka buss naken till jobbet, efter som jag inte ägnat att väcka obehag. Jag ville ju bara vara naken.. kanske för att jag inte hade några rena kalsonger....

Om jag tolkar lagen rätt så kan man åka dit på att vara extremt ful?

:ph34r:

OT:

Jag hade en lärare som bodde mittemot naken janne, hon tröttnade på att se honom och flyttade.

Uhm... så enligt lagen kan jag åka buss naken till jobbet, efter som jag inte ägnat att väcka obehag. Jag ville ju bara vara naken.. kanske för att jag inte hade några rena kalsonger....

ja och nej... Nakenhet i sig är inte olagligt, och går du ut med mycket information på bussen i god tid, så folk är förberedda, och bussbolaget går med på det, så är det inga problem.

ja och nej... Nakenhet i sig är inte olagligt, och går du ut med mycket information på bussen i god tid, så folk är förberedda, och bussbolaget går med på det, så är det inga problem.

Gäller samma sak där allemansrätten är applicerbar? Tex på en strand? Om jag ämnar bada näck?

Gäller samma sak där allemansrätten är applicerbar? Tex på en strand? Om jag ämnar bada näck?

Allemansrätten är ingen lag men däremot inskriven i grundlagen..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Allemansr%C3%A4tten

http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara...allemansratten/

Natuårdsverkets tolkning...

Allemansrätten är en unik möjlighet att röra oss fritt i naturen. Med rätten följer också krav på hänsyn och varsamhet – mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor i naturen. Naturvårdsverket sammanfattar allemansrätten i orden ”Inte störa – inte förstöra”.

Så du kan nog bada näck bara folk slipper se dig om du nu ska följa alla lagar å regler ;)

Det tror jag säkert att jag kan.. Men nu gällde min fråga mer lagtolkning än vad man "nog" får...

Jag tycker att lagen i frågan blottning är ganska otydlig... och jag funderade på om det fanns några vrängningar som övriga forumsmedlemmar kunde komma på som skulle innebära att jag åker dit för det även fast mitt uppsåt inte varit att förarga människor. Vilket automatiskt sker om man visar sig naken publikt. Efter som lagen säger att just uppsåtet att förarga är den brottsliga delen i det hela borde detta innebära att jag vid en strand där allemansrätten råder (således finns det ingen som behöver ge mig tillstånd för att vara där) kan visa mig näck efter som jag inte har uppsåt att förarga någon.

Jag hadde inte gått till domstol med det argumentet :)

Förmdoligen så pekar de på att resultatet var tillräkligt uppenbart för att det skulle finnas uppsåt "jag menade inte att panga rutan, jag ville bara slänga lite sten på den"

En annan frågeställning är även vad som gäller insyn. jag har direkt insyn från mitt köksfönster i den personens,som bor mitt emot, kök och antar att samma sak gäller tvärsöver.

Eftersom det inteä r helt ovanligt att jag står i mässingen och lagar mat, vad gäller då egentligen? Eller på om jag hadde haft en tomt.

Förmdoligen så pekar de på att resultatet var tillräkligt uppenbart för att det skulle finnas uppsåt "jag menade inte att panga rutan, jag ville bara slänga lite sten på den"

Således borde naken Janne kunna anmälas för sexuellt ofredande när han till exempel visade sig naken på stan i Stockholm...

Och således är det alltid ett brott att visa sina privata delar så länge det inte råder omständigheter där du är tillåten att göra det som på tex nudiststränder..

Guest J-Star

Japp... även om det inte var ens avsikt att panga rutan/att folk skulle bli störda på ens nakenhet, så gäller sunt förnuft. Om det var rimligt för anta att resultet skull bli förstörelse/förargelse och struntade i det så har man det som kallas "likgiltighetsuppsåt". Man var likgiltig för det lätt gissningsbara resultatet... och det räknas även det som uppsåt.

/J

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...