Jump to content

Norska vackrare än danska?

UAV

Recommended Posts

Är det bara jag som tycker att norska är vackrare än danska? Danska låter egentligen inte så vackert alls.

Tycker du slog huvudet på spiken själv :baskerPa:. Jag skulle faktiskt vilja gå så långt att säga att danska är riktigt gräsligt!

Men det är ju bara min ödmjuka åsikt...

Danska är inte ett språk, det är en halssjukdom. ;-)

Gröt i halsen :D

Har ett par kompisar från DK. Enligt dem så har danskarna själva knepigt att förså varandra.

Bornholmare pratar tydligen "inte riktigt som normalt folk gör". Detta enligt danska källor. :baskerPa:

Har ett par kompisar från DK. Enligt dem så har danskarna själva knepigt att förså varandra.

Bornholmare pratar tydligen "inte riktigt som normalt folk gör". Detta enligt danska källor. ;-)

Far och mor har varit på Bornholm och sade att se snackade danska som var hyggligt lik svenska. Så risken är att de drev med dig. :D

Norska låter nog så bra tack vare att de låter så glada jämt och ständigt. Som om de fått Prozac med modersmjölken :baskerPa:

Bornholmare pratar tydligen "inte riktigt som normalt folk gör". Detta enligt danska källor. ;-)

Far och mor har varit på Bornholm och sade att se snackade danska som var hyggligt lik svenska. Så risken är att de drev med dig. :D

Norska låter nog så bra tack vare att de låter så glada jämt och ständigt. Som om de fått Prozac med modersmjölken :baskerPa:

Mycket möjligt.

Dock skrev jag att det var danska källor det rörde sig om :D

Norska låter nog så bra tack vare att de låter så glada jämt och ständigt. Som om de fått Prozac med modersmjölken ;-)

Norrmännen å andra sidan tycker att svenskar som pratar svenska låter skitförbannade.

Efter att ha sett den här filmen så har jag svårt att ta norrmän som pratar datorer på allvar.

Bornholmare pratar tydligen "inte riktigt som normalt folk gör". Detta enligt danska källor. :)

Far och mor har varit på Bornholm och sade att se snackade danska som var hyggligt lik svenska. Så risken är att de drev med dig. :-P

Norska låter nog så bra tack vare att de låter så glada jämt och ständigt. Som om de fått Prozac med modersmjölken ;-)

Bornholmskan verkar ligga närmre svenskan och det låter konstigt när de pratar.

Hörde en språkvetare på radion en dag som menade att danskan var det mer utvecklade språket (svenska-danska) bland annat på grund av ett slappare uttal? och att svenskan om sisådär 100 år skulle låta ungefär som ....danskan....???

Danska är inget språk det är ett talfel.

Jag har extremt svårt att förstå de där gröthalsarna.

Norska däremot det är inga problem.

Danska är en riktig erotikdödare - Tänk er en riktig puma ifrån Danmark, hon ser helt underbar ut på utsidan. Men sen när hon öppnar munnen och börjar "ordbajsa", Tack o hej

En annan fördel med Norge är att Norska brudar är mycket snyggare än de Danska motsvarigheterna

Danskan är grötig, det är t o m så att det danska talspråket är så grötigt och förenklat att danska barn har en långsammare språkinlärning än norska och svenska. Tycker dock att danska kan låta riktigt vackert ur rätt mun. Bornholmskan och skånskan må vara släkt med varandra historiskt, men idag har många danskar stora problem att förstå skånska, medan de har betydligt lättare med de uppsvenska dialekterna. Föredrar nog danska ff norska. (Fast av de nordiska språken är finskan fulast och viss finlandssvenska absolut vackrast)

• Forumsledning

..hm läste först och trodde det rörde sig om norsk(or) och dansk(or) och att norskorna var snyggare än danskorna.. vilket jag tänkte att .. ja jo men så är det väl. ? .. men så var det bara språket det rörde sig om.. aja... ok.. norskaaa.. är väl finare än danska..

;-)

De är omständigheterna som avgör om språket låter vackert eller inte. Alla kan språk kan låta vackert!

Älskar finsk lappländska! Förstår inte ett skit men de låter riktigt fint när de talas av en lugn och glad finne.

Norskan är de klart "gladaste" språket.

Folk som besöker Sverige(som inte bor i Norden) säger att vi svenskar har en otroligt fager melodi.

Danska som talas av en stressad medelåldersman i Köpenhamns rusningstrafik och som grädde på moset inte "gillar" svenskar - tja de blir ju bara "fult" då. ;-)

Norska i all ära men jag tror nog att jag hellre skulle vilja höra danska i bingen. Det skulle kännas lite mera Formel 1 jämfört med lusekofta och fikakorg. Om någon förstod vad jag menade.

/K

Nä gud vad charmigt med en söt norsk tjej i sin stickade tröja och lite flottigt hår efter den senaste turen på berget... kan nog inte tänka mig nåt bättre. Norska är fint och danskan är väl rätt speciell, finns väldigt olika dialekter... när vi var där med skolans danskundervisning så trodde de att vi var från jylland. Så de kan tydligen inte höra skillnad på sitt eget språk och danska från nordiska invandrare? :)

Norskan längst upp låter väl också väldigt lik svenska? Såg nåt fiskeprogram från Bergen (tror jag!!) där norska guiden pratade i princip lustig svenska...

Tycker norrmännen verkligen att svenskar alltid låter arga? Fler som hört/upplevt det? Danskarna tycker iallafall att vi svenskar pratar "mesigt", men vad tycker de då inte om norrmännen? :)

Surrade med några danskar på en lunch och kom in på språk och dialekter.

Jag påstog/frågade dom om att dom skulle ha lättare att förstå skånska..

Fick blicken :blink: tillbaka....

Dom sa att dom har svårare att förstå skånska än svenska..

Så det dära med halssjukdom..vi hbehöver inte åka till ett annat land för att hitta det :uzi

Apropå dialekter, tyckte att jag hade ganska bra koll på danskan (min fru har släkt där) tills jag kom till södra Jylland där de pratar sönderjysk. :rolleyes: Klarade inte ens att uppfatta hur mycket jag skulle betala i affären.

Apropå dialekter, tyckte att jag hade ganska bra koll på danskan (min fru har släkt där) tills jag kom till södra Jylland där de pratar sönderjysk. :) Klarade inte ens att uppfatta hur mycket jag skulle betala i affären.

Ja just apropå dialekter, vi hade 2 st norrmän som jobbade åt ett åkeri som körde åt oss på den gamla tiden när man använde radio som kommunikationsmedel, den ene kom från trakterna utanför Narvik och den andre kom strax innanför den norska sidan mot Älvdalen, gissa vilken vi behövde tolk för att förstå? (Iofs så fattar jag inte älvdalska heller, men det här var rena rappakaljan) :banghead:

Fö så pratade vi engelska med Danskarna på Cypern.

//Nisse

Apropå dialekter, tyckte att jag hade ganska bra koll på danskan (min fru har släkt där) tills jag kom till södra Jylland där de pratar sönderjysk. :banghead: Klarade inte ens att uppfatta hur mycket jag skulle betala i affären.

Om det är en tröst så har jag grava problem med språket i spritbutikerna redan i Helsingör. Som vanligt när personen i kassan mumlar något om trifyröenhalvfiersju så sträcker jag fram båda händerna fulla med pengar så får dom plocka fritt.

För övrigt kan de flesta språk vara fina i sitt sammanhang, även danskan :)

• 4 months later...

Den særeste tråd jeg længe har set på et militært forum, men det er nok bare fordi jeg er en mærkelig dansker. Personligt synes jeg ikke dansk er specielt pænt (sig det aldrig til nogen). Norsk er det mest fjollede sprog jeg nogensinde har hørt, lyder mest af alt som når man hælder vand ud af en flaske. Svensk synes jeg faktisk er et ganske pænt sprog, men lad jer nu ikke det stige til hovedet.

Til gengælde synes jeg generelt at svenskere er mærkværdigt dårlige til at forstå dansk, hvis man sammenligner med antallet af danskere der forstår svensk. Det burde vel være lige svært begge veje. Beviset for min påstand kan ligge i alle dem af "jer" der ikke forstår hvad jeg lige har skrevet. Jeg oversætter gerne hvis det skulle have en interesse....

Norska låter väldigt hurtigt i mina öron. Danska har jag inga problem med. Har kollat på dansk TV sedan barnsben i och med att jag är skåning.

Danskarna har dock vissa problem med att förstå varandra ibland.

äh så länge jag klarar av att beställa pilsner på alla "SKANDINAVISKA" språk, så är jag nöjd.

nu har jag också en viss förkärlek till norsk, då jeg dels har vart på vinterferie i normarka i mange år, og tillsynesvis arbeitar med norrmän.

danskar har jag också jobbat med och så länge vi pratar om folk från jylland så har jag inga problem att förstå dem.

men när vi kommer till detta med radiokommnikation inom mitt dåvarande jobb, så kan jag meddela att jobba med en 1/3 svenska, 1/3 danskar och 1/3 skottar som totalt saknade radiodisiplin var ett rent H-E.

det kvittade ta mig fan om vi alla talade engelska, ingen av våra sk dialekter gick att förstå!

Har jobbat i en väldigt internationell organisation där vi var en nordisk undergrupp. Objektivt (jo, tjenare) tycker jag att norskan är mycket vackrare än danskan. Inte bara för att den är lättare att förstå, utan kanske främst för att den låter så sjungande som den faktiskt gör.

Då avslutar vi diskussionen av lämpligheten i denna tråd. Det är en fråga som avgörs av BlåGul, ingen annan!

Anser ni att tråden är olämplig använder ni Anmälknappen

Frågor på detta tas via PM till mig.

.

Divide >> Detta är en Off topic del, här får man diskutera allt som inte bryter mot reglerna.

Nu fortsätter vi diskussionen om Norska vs Danska.

Vc_90

Blågul

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...