Jump to content

GAMLA fotoalbum med militär anknytning sökes...


Recommended Posts

Hej,

 

Har ni farföräldrar eller liknande i faggorna, kolla med dem - är intresserad av bilder från tiden det begav sig - föredömligen scannade i digital form.

 

Trodde själv jag hade kollat av allt i min egen närhet då jag började prata med morfar om min forskning kring pansarbil m/41 som rullade på Gotland och som i princip INGEN vet så mycket om...då visade det sig att han själv gjort rekryten 1947 på I 18 som hästskötare - då jag visade ett antal olika pansarbilar på foton kunde han pricka in vad han hade sett i fält - pb m/41.

 

Dessa "farbröder" håller på en massa intressanta minnen, ofta från beredskapsåren - det är viktigt att vi tar tillvara på dessa - så ut och intervjua era nära och kära.

 

Lynx_39

:)

Link to comment
Share on other sites

Mormor har lite bilder... Morfar låg i luftvärnet... Hon har bild på morfar å hans kompisar som sitter å röker med en engelsk flygare. Vet inte om de skjöt ned honom eller nåt om historien bakom. Kan tyvärr inte fråga längre... Hon har lite andra bilder, lucka på 30/40-talen osv...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej!

 

Denna post har varit med en gång tidigare, för en lång tid sedan.

Med en hel rad nya intressanta medlemmar så anser jag att det är dags att förnya uppropet!

 

Jag söker efter gamla fotoalbum, för att bevara historien.

Alla ni som vet om att ni har / haft bekanta som gjort lumpen på 30, 40 och 50-talet...kolla om de har några foton hemma, eller uppe på vinden!!

 

Genom det förra uppropet inkom ett par medlemmar med en rad intressanta foton, som kunde bevaras till eftervärlden - i specialarkiv.

 

En fin skatt kom fram genom dussintalet foton via barnbarnet till en herre som tjänstgjorde vid I 9 / P 4 i Skövde under beredskapsåren - här syntes bl.a. strv m/21-29, strv m/37, strv m/38, strv m/39, strv m/40 L, strv m/41 samt strv m/42. ,O

 

Dra ert strå till stacken och hjälp till med att bevara en del av svensk pansarhistoria eller liknande!

Jag ber Er! :D

 

Mvh,

Lynx_39

Link to comment
Share on other sites

Morfar tjanstgjorde i nagot specialforband under WW2, men han sparade nastan inget fran sin tid inne - han sag tydligen alldeles for mycket som han inte ville se, han smalte t o m ner sina medaljer.

 

Daremot kan jag se om Mormors bror har nagra bilder fran sin tid i flottan, jag aterkommer om jag kan hitta nagot.

Link to comment
Share on other sites

Min morfar låg ju i flottan och jag tror han har en hel del bilder...

Risken finns dock att dom åkte ut ihop med allt annat när han och mormor flyttade.

 

(kuriosa fartyget han låg på var jagaren Småland, jagaren som nu är museum i Göteborgs hamn)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det har inkommit en del personer under åren som haft bilder från tiden det begav sig, och man har fått se en hel del roliga bilder såsom strv m/21-29 i Skövde ca 1940, strv m/38, m/39, m/40L, m/41 och m/42. Sedan 2003/2004 har det tillkommit många nya medlemmar så jag tänkte friska upp denna gamla tråd och kolla om det finns fler här som känner till privata fotoalbum med stridsfordonsbilder?

Allt är av intresse, men i mitt fall så får det gärna vara före 1950.

Link to comment
Share on other sites

jag har grävt men ej hittat bilder från min farfars tid (som jag skrev i andra inlägget i denhär tråden).

 

dock kan jag avslöja att han var Strv förare på P4 (eller vad det nu hette då) i slutet på 30 - början på 40 talet...

om man räknar på hans födelseår kan man räkna ut att eventuell vpl bör ha skett omkring 1938 - 1940, sedan inkallad under kriget, hur länge vet jag dock inte.

men jag har svaga minnen av att han nämnt att han körde en vagn av m/4x (41 eller 42, kommer inte ihåg exakt vilket, trots det jag skrev i mitt tidigare inlägg)

jag är dock osäker på om han grundutbildades på den vagnen, har mina aningar om att han blev omutbildad till den vagnen.

 

hans utb skedde iaf på Axevalla hed.

 

@blågul, jag skrev ett inlägg i P 1 G tråden, det inlägget hör bättre hemma i denhär tråden, jag såg helt enkelt inte att denhär tråden fans när jag skrev det inlägget.

Link to comment
Share on other sites

Guest FhF laddare

Min farfar var med å filmade in 1 Div.Det var på F6 :-(

och gubben lever än( Vad jag har hört) Han har en del foton från den tiden han var med å flög B5 :wub:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...

för ett tag sen fick jag se lite bilder på farfar under lumpen då han var vaktgruppchef (tror jag) på dåvarande F13.

tyvärr dog han förra sommaren. :( men jag kanske kan leta fram bilder iallafall o scanna in dom :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har sett några få bilder från beredskapen min morfar bestred under andra världskriget.

Han lumpade iaf på dåvarande I18.. :lol: Det borde har varit runt 1936. Blev inkallad och låg på Fårö under större delen av kriget.

 

Har berättats för mig att de en vinter, sannolikt 1940, hade dragit tillbaka mycketav sin materiel till Gotlands fastland och många skulle hem på permission när tyskarna gick in i Danmark och Norge. Bara att vända tillbaka och lägga sig i högsta beredskap igen. Kan tänka mig att det var en mycket annorlunda tid att leva i...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...