Guest nemesis devina Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 hmm skall kuta runt med en grunka som skall hålla koll på vart jag är o så nästa vecka... tror det heter sta.. nån som vet vad det är förnått? det skall oxå sättas i vissa vagnar.. skulle typ regristrera vad de säger o gör... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 öhh... STA är en uderavdelning på MSS (Soldat Tränings Anlägning, om jag inte minns fel) Dom har hand om simfire och BT system på större övningar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nemesis devina Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 hm förkortningen lät rätt jhue... borde nog vara upmärksammare.. men kan det vara så att dom har nån mojäng för att kunna spåra soldater o vagnar? typ en svart låda eller så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nemesis devina Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 hmm eller strids tränings anläggning tror jag det skall va... men det är jhu petitesser... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 STA står för StridsTräningsAnläggning och är ett system som bygger på BT-systemen som finns till vagnar och tyngre vapen. Varje vagn har ju en skjutdel och en måldel och vid träff så registreras detta hos både skjutande vagn och bekämpad vagn. Mha radiomodem skickas sedan info om detta till en ledningscentral, belägen antingen inomhus i Skövde (Klagstorp) eller i den mobila centralen som är med på större övningar och är inrymd i en trailer. Här sammanställs stridsförloppet och man kan på så sätt utvärdera på ett mycket bra sätt, efter varje moment. Man skickar även lägesuppdatering från alla vagnar så man kan föla dem även innan själva skjutandet börjar. Man kan simulera indirekt eld och slå ut fordon inom ett visst område. Om minor är lagda inom ett område och vagnar kör in där så är det en viss sannolikhet att de slås ut beroende på omfattningen på mineringen. Allt detta sköts med radiomodemen. Jag har hört att det skall vara på gång någon sorts sändare på varje stridsfordon som håller koll på soldaterna runt vagnen så att även de kan bli utslagna vid artilleri t.ex. Förmodligen är det en sådan mackapär du skall ha på dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nemesis devina Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 tack måste säga att det är jhu lite storebror över det men det kommer säker bli skoj att bara börja pipa när man springer runt o krigar får hoppas det inte är nån stor mannick bara ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 STA står för StridsTräningsAnläggning och är ett system ... Råkar du veta hur bra/dåligt STA fungerar i praktiken? Då jag är en av de där (paranoida) människorna, som försörjer sig på att konstruera och analysera komplicerade tekniska system med mycket höga krav på tillförlitlighet, så blir jag lätt road av din utmärkta beskrivning då det verkar finnas skapligt gott med möjligheter för saker att gå snett i STA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) När jag gjorde GUn var vi i boden några dagar på STA övning.. det var hur fränt som helst... Efter att man hade krigat klart just det slaget tog cheferna (GB och uppåt) och åkte in till en stor hall där man i realtid fick se exakt hur varje vagn hade rört sig, och var det ev. hade blivit utslagen. Vi körde bara med BT rapportering från PV-vapen och tyngre, så om t.ex jag (vilket jag oxå gjorde ) tar min robot 56 och skjuter ut ett par 90 vagnar så kommer jag att få papper där det framgår hur jag träffade, vem som sköt, vem som dog, hur dom dog, hur bra jag sköt(max fel), ect ect. Tycker det faktiskt var en mycket bra övning. Specielt om man hade varit KB, plutonschef eller högre.. då tror jag att den kan ge enomt mycket. //DieselKozacken Fjellman Edited February 2, 2003 by Serg. Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Råkar du veta hur bra/dåligt STA fungerar i praktiken? Även jag spenderade någon dag med anläggningen. Kan bara hålla med Fjellman, efter avslutad övning samlades alla (inkl. soldater) och hela förloppet visades, ibland pausades allt upp och man fick lyssna på radiotrafiken mellan exempelvis en 90-vagn och Kompanichef, antar att all radiotrafik snappas upp och lagras. Väldigt effektift sätt att hitta rätt och felaktigt beteende hos allt från kompchef ner till varje vagn/soldat. Den "manick/mackapär" soldaterna bär är inte alls stor och bärs på sim-västen. Den känner, om jag minns rätt, av avståndet till den egna vagnen (mm.). Vill även minnas att det finns bandvagnar som åker runt till ställen som indirekt eld beskjutit som belyser det område som blivit beskjutet så att oskyddad trupp blir utslagna. /Aron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Tillförlitligheten är mycket god, bättre än man kan tro när det gäller tekniska prylar i tuff miljö. Sem har ju BT-systemen i sig en del tillkortakommanden, som att man inte kan skjuta genom löv med strvpil t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Tillförlitligheten är mycket god, bättre än man kan tro när det gäller tekniska prylar i tuff miljö. Detta är väldigt roligt att höra, då systemet låter klart användbart. Sem har ju BT-systemen i sig en del tillkortakommanden, som att man inte kan skjuta genom löv med strvpil t.ex. Tips: Köp inte mer pilammunition från den tillverkaren. Mer information om STA finns för övrigt på: http://www.mss.mil.se/traningssektionen/ar...cle.php?id=7004 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts