Lt.E Posted July 23, 2007 Report Share Posted July 23, 2007 Om uniformer kan man ha olika synpunkter, vi gillar kanske m/90 mest eftersom vi kan relatera mycket till den till den, men vilken är den snyggaste uniformen enligt er? Och vilken är den fulaste? Som sagt endast utseendet räknas. Denna hör nog enligt mig till de stiligaste. US Marines Dress Blue Kanske för man sett den i så många TV-serier om vita huset. Tyvärr så skulle jag nog kunna passa in denna svenska skapelse bland de fulaste, mar haft svårt att hitta bilder på den, förmodligen så är den hemligstämplad på lång sikt. Sveriges m/68 Tyvärr känns inte heller M/87A så stilig. Varför skall alltid Armén ha de fulaste uniformerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted July 23, 2007 Report Share Posted July 23, 2007 m/87A är fan inte snygg... Man borde behållt skärningen från m/60 - och fått till en snyggare färg. Dress Blue är ju snygg för att den har en massa detaljer, m/87:an är på något sätt för "tom". Lägger man på lite paradskärp, medaljer i fullstorlek, något på högerbröstet (hoppvingar m.m.) så börjar det likna något ändå med detaljerna. En välutrustad m/ä är ju inte direkt ful, och arméns mässdräkt är rätt stilig också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jante Posted July 23, 2007 Report Share Posted July 23, 2007 Amrisarnas uniformer jag sett har polyester sa det knakar. I UK syr befalen upp sina kostymer hos skraddare. Kanske en fingervisning om social status hos yrkeskaren anda. I ovrigt alltid roligt att se amerikanska trupper pa flygplatser etc. Deras klader verkar inte anpassade till kroppen. Inte som pa film direkt. SWE kladsel ser bra ut i jamforelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted July 23, 2007 Report Share Posted July 23, 2007 Eftersom jag är halvgrek slår jag ett slag för de grekiska Evzones. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted July 23, 2007 Report Share Posted July 23, 2007 m/68 är nog en av toppkandidaterna för fulast uniform. Tycker personligen inte att m/87A är så tokig, även om jag föredrog utseendet på m/60, snyggast är de dock knappast... De m/Ä som används ser mkt bättre/roligare/trevligare ut än nuvarande mässdräkten men jag har inte hittat ngn riktig favorit. Kan för lite om utländska (fin)uniformer för att ha ngn uttalad åsikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 (edited) (för större bild, klicka på bilden) Svårt att slå! Skottarna rockar fett Edited July 24, 2007 by Kn Glock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 (edited) Skottarna är snyggast men om man skall vara cool så är det pilotstilen som gäller. Edited July 24, 2007 by Kn Glock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 m/68 är nog en av toppkandidaterna för fulast uniform. Tycker personligen inte att m/87A är så tokig, även om jag föredrog utseendet på m/60, snyggast är de dock knappast... De m/Ä som används ser mkt bättre/roligare/trevligare ut än nuvarande mässdräkten men jag har inte hittat ngn riktig favorit. Kan för lite om utländska (fin)uniformer för att ha ngn uttalad åsikt. Jag har heller inget emot m/87A rent generellt, förutom att tjänste- och förbandstecken m/60 är alldeles för klumpiga. De äldre tjänstetecknen till m/39 (52) är mycket mer stilrena och eleganta. Personligen anser jag att en m/87A kommer till sin bästa rätt med silverfärgade tecken vilket passar det stålgrå uniformstyget. Om man behållit midjan och ryggskärningen från m/60, samt ett bälte som den är ritad för, till m/87 så skulle den blivit perfekt. Jag gillar det stilrena i våra svenska uniformer. USMC uniform är i mina ögon ett mycket underligt plottrigt ihopplock, än värre de nya Dress Blues för US Army. Mässdräkt tycker jag är lite fjolligt och nyligen inlånat från utlandet, inför istället m/ä rakt av för oficerare på samtliga förband. Det finns ju modeller så det räcker till alla... Engelsmännen har ganska spännande mässdräkter som skiljer sig ordentligt mellan förbanden kolla på http://www.messdress.com /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jante Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 Nog ar de brittiska uniformerna snygga alltid. Men samhallet ar ju ocksa ganska formellt. T.ex. ar black tie (smoking) middagar valdigt vanliga bland foretag o.dyl. Hur ofta sker det egentligen i Sverige? Pa den senaste college-middagen jag dok upp var flera officerare dar (fd studenter). Markbart hur fa medaljer och marken de har, till skillnad fran lander dar allt mojligt delas ut for lite insats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 Fruktansvärd bild. Fel Bältes-"platta", den han har är för E-6 och uppåt, han är Sergeant, E-5. Uniformen sitter illa, medaljerna verkar vara en blandning av olika försvarsgrenar, bl a USAF och USMC. Den röda i mitten längst ner är otroligt nog Philippine_Defense_Medal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 Amrisarnas uniformer jag sett har polyester sa det knakar. I UK syr befalen upp sina kostymer hos skraddare. Kanske en fingervisning om social status hos yrkeskaren anda. Den brittiska militarn tar fortfarande "inspiration" fran tiden da officerare endast kom fran adeln. USA har aldrig haft nagon adel eller monarki - och att vara officer ar ett medelklassyrke i USA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted July 24, 2007 Author Report Share Posted July 24, 2007 Fruktansvärd bild. Fel Bältes-"platta", den han har är för E-6 och uppåt, han är Sergeant, E-5. Uniformen sitter illa, medaljerna verkar vara en blandning av olika försvarsgrenar, bl a USAF och USMC. Den röda i mitten längst ner är otroligt nog Philippine_Defense_Medal Skulle vara snyggt att se din presentationsbild lite större. Vad är innebörden av strecket på underarmen? Denna bild postades i en annan tråd angående hur praktiskt det var med overall för stridsvagnsbesättningar, men snyggt? Nja, tyvärr Finland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hannes Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 Helt utan praktisk erfarenhet av någon uniform: Personligen så tycker jag m/87 faktiskt är rätt så fin, men eftersom jag inte har fått ta mig en nära titt i verkligheten så... Vad gäller fältuniform så har jag alltid tyckt att britternas varit väldigt vacker att titta på, jag vet inte riktigt varför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 Håller med om att m/68 är bland de sämsta, speciellt med de tidiga versionerna av skjortan. Fullplast, eller i alla fall mer nylon än i ett par anständiga kvinnostrumpor. Fast m/58 är inget under av elegans heller. Förvisso nästan modern idag med en akter så stor att det krävdes ett par steg framåt för att den skulle röra sig. m/45 (allstå 1845) tycker jaf är bland de snyggaste. Men även dagens mässdräkt är helt OK. Talar vi utland kan jag också gilla en Grekisk uniform, men inte den historiska redovisad här, utan den s.k. hamnpolisens sommarrigg (halvmilitär enhet förekommande på öarna mot Turkiet, där ett fördrag säger fredad zon). Totalt vit som ett kalfjäll i februari. Stilrent på sitt sätt. Och ganska lik marinens m/48 i vitt utförande)! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 Glömde att på fält-sidan har vi inget som slår m/90 som nu börjag kännas "mogen" med alla sina versioner! En riktigt bra uniform! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 (edited) Flottans paraduniform m/1878 2. Kronprinsens Husarer M/1859 M/48 för flottan (OBS ej kommis utan den måste vara skräddarsydd av en bra skräddare och rätt material, kommisen är ful) Fulast 1. M/68 2. M/ 60, M/87 3. M/90 Edited July 24, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hjobo Posted July 25, 2007 Report Share Posted July 25, 2007 M90 är ju inte bara snygg, utan dessutom en av världens bästa camoflage. Allt de där runda fläckarna vissa länder har ser ju ut som skit. Dessutom, är naturen kantig eller rundad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted July 25, 2007 Report Share Posted July 25, 2007 Naturen är oregelbunden Normalt benämns "naturen" terrängen, AORet, operationsområdet, insatsområdet osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted July 25, 2007 Report Share Posted July 25, 2007 (edited) Skulle vara snyggt att se din presentationsbild lite större. Vad är innebörden av strecket på underarmen? Vi får väl se! Strecket kallas "hash mark" eller egentligen "service stripe", ett för vart fjärde år, antar att liknande finns inom andra delar av försvaret, är mest hemma på flottans seder förutom mina egna, de har nåt liknande dock bara på vänster sida vill jag minnas. De har också gradbeteckningarna bara på vänster sida på arbets- och finuniformerna för E-6 och neråt, tror det har att göra med att man i gångarna på skeppen håller till höger, så ingen ser väl då ens högra ärm? Edited July 25, 2007 by Gerle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted July 25, 2007 Report Share Posted July 25, 2007 Inget klår en M/Ä och en högst två medaljer i silver, matchar så sjukt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted July 26, 2007 Report Share Posted July 26, 2007 Livgardet Gardesbataljon m/ä. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FireEagle Posted July 26, 2007 Report Share Posted July 26, 2007 Nja, snyggaste uniformen är helt klart: http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=71205&aid=1182 Så jäkla najs , Ett av skälen jag kan tänka mig att göra lumpen som Bevakningssoldat/gruppchef beriden högvakt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 26, 2007 Report Share Posted July 26, 2007 (edited) Nja, snyggaste uniformen är helt klart: http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=71205&aid=1182 Så jäkla najs , Ett av skälen jag kan tänka mig att göra lumpen som Bevakningssoldat/gruppchef beriden högvakt..... Mycket snygg uniform, men varför lutar han karbinen på det där viset? Jag är bara nyfiken och inte ute efter att bildbasha. Jag ser att soldaten brevid gör likadant, så det är säkert något reglementerat. Edited July 26, 2007 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FireEagle Posted July 26, 2007 Report Share Posted July 26, 2007 @Eskil Han posar såklart!!! Nej jag har ingen aning men bajonetten ser elakare ut på något sätt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted July 26, 2007 Report Share Posted July 26, 2007 Nja, snyggaste uniformen är helt klart: http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=71205&aid=1182 Så jäkla najs , Ett av skälen jag kan tänka mig att göra lumpen som Bevakningssoldat/gruppchef beriden högvakt..... Mycket snygg uniform, men varför lutar han karbinen på det där viset? Jag är bara nyfiken och inte ute efter att bildbasha. Jag ser att soldaten brevid gör likadant, så det är säkert något reglementerat. Reglementerad. Karbin m/94 Exercis, då står man så där i lystringställ. (98% av den tiden man står still i postkuren) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted July 26, 2007 Report Share Posted July 26, 2007 den är riktigt snygg dragonbataljons uniform,men jag skulle F*N inte vilja putsa dom stövlarna, 2tim per dag är fan sjukt mkt, om de ens räcker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted July 27, 2007 Report Share Posted July 27, 2007 Tänk er dragonernas smurfblå m/1895 i mörkblå, det vor den ultimata m/ä uniformen. Hmm man kanske kan färga lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted July 27, 2007 Report Share Posted July 27, 2007 Tänk er dragonernas smurfblå m/1895 i mörkblå, det vor den ultimata m/ä uniformen. Hmm man kanske kan färga lite?Hallå där! Vad är det för fel på smurfblått..? Undrar, Pontus (Som för närvarande undersöker möjligheten att införskaffa en m/Ä för kungliga fortifikationen i just smurfbl.., *host*, mellanblått) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 27, 2007 Report Share Posted July 27, 2007 Tänk er dragonernas smurfblå m/1895 i mörkblå, det vor den ultimata m/ä uniformen. Hmm man kanske kan färga lite?Hallå där! Vad är det för fel på smurfblått..? Undrar, Pontus (Som för närvarande undersöker möjligheten att införskaffa en m/Ä för kungliga fortifikationen i just smurfbl.., *host*, mellanblått) Ni bröllopsofficerare är för härliga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
469 Posted July 27, 2007 Report Share Posted July 27, 2007 Eftersom jag är halvgrek slår jag ett slag för de grekiska Evzones. hahaha, jag såg dem när jag var där. måste erkänna att de var rätt ball, dock inte snygga.. och det där sparkandet med fötterna, vad skulle det vara bra för, de höll ju bara på att ramla (och jag höll på att skratta på mig). men visst, de var ball. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts